Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Awangardowa twórczość Jana Dobkowskiego przyczyniła się do wybuchu rewolucji seksualnej w Polsce. Jego niesamowite, przepełnione erotyką prace pojawiły się na wystawie „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945” w DESA Unicum. Zobaczyć na niej można też niezwykłą, pulsującą kolorem kompozycję Wojciecha Fangora oraz dzieła innych najważniejszych współczesnych artystów. Wśród nich znaleźli się m.in. Jerzy Nowosielski, Richard Anuszkiewicz, Jan Lebenstein, Tomasz Tatarczyk i Leon Tarasewicz. Wystawa potrwa do 1 października.
Nieskrępowana radość tworzenia, afirmacja seksualności, koloru i linii. W latach 60. język plastyczny stworzony przez Jana Dobkowskiego stał się wyrazem hipisowskiej rewolucji obyczajowej. Wielką inspiracją dla artysty była relacja człowieka z naturą. Inspirowały go wszelkie formy biologiczne. Fascynował go świat astralny i spirytualizm. W jego dziełach z pozornie nieczytelnych form wyłaniają się ludzkie sylwetki i symboliczne przedstawienia złożonych aktów seksualnych, zakwitają kwiaty, kiełkują pnącza, pojawiają się przejrzyste promienie słoneczne. Jedną z takich prac jest czerwono-zielony obraz zatytułowany „Wielbiciel zarozumiałych dziewcząt”. Płaskie, szablonowe sylwetki, otoczone są falistym, organicznym konturem. Gdy przyjrzymy się mu uważnie, dostrzec można erotyczny charakter sceny w której przedstawiony został mężczyzna oraz dwie kobiety. Na wystawie zobaczyć można też tryptyk Jana Dobkowskiego zatytułowany „Uniwersum VII”.
Seksualność była ważna również w twórczości Jerzego Nowosielskiego. Za cel postawił on sobie uczynienie z kobiety na powrót obiektu kultu oraz centralnej postaci w światopoglądzie społeczeństw. Cielesność i strefa sacrum w sztuce Nowosielskiego zawsze się ze sobą splatają. Kluczowym momentem w jego karierze było zetknięcie się z ikoną, której tajniki zgłębiał już ze świadomością sztuki nowoczesnej. Fascynacja ikoną wyrobiła w artyście poważny, duchowy stosunek do działalności artystycznej. Został on pogłębiony przez roczny pobyt w nowicjacie pod Lwowem. Okres odosobnienia, odciągnięcia od potocznych spraw wyrobił w artyście fascynację wschodnią liturgią i doprowadził do przełożenia dogmatów prawosławia na kwestie artystyczne. Nowosielski uznawany jest za jednego z ważniejszych współczesnych pisarzy ikon i czołowego polskiego malarza XX wieku. Artysta postulował wprowadzenie pierwiastka erotycznego do sfery duchowej i religijnej. W licznych wypowiedziach podkreślał rolę seksu w swojej twórczości. Na wystawie w DESA Unicum zobaczyć można aż 3 jego prace: „Akt w lustrze”, „Akt” oraz „ Pejzaż Zielony II”.
Metafizyka inspirowała również Wojciecha Fangora. Jego otwarte kompozycje pulsują ruchem i kolorem. Prezentowany na wystawie obraz „M28” był jedną z ponad 30 prac, które powstały specjalnie na indywidualną wystawę Fangora w Guggenheim Museum. Był on jedynym polskim twórcą, który miał tam swoją ekspozycję. Z tej samej serii, co pokazywana na wystawie praca pochodzi dzieło „M39” – najdrożej sprzedany obraz współczesny w Polsce. W 2018 roku wylicytowano go za rekordową kwotę ponad 4 milionów złotych. W „M28”, podobnie jak w poprzednich realizacjach, artysta kontynuował swoją koncepcję opartą na optycznej grze pomiędzy płótnem a widzem. Tytułowa litera M jest oznaczeniem pracowni w Madison, w której powstało prezentowane płótno. Na wystawie pojawiło się również inne dzieło Wojciecha Fangora zatytułowane „N37”.
Zobaczyć można też twórczość m.in. Juliana Stańczaka, Henryka Stażewskiego i Ryszarda Winiarskiego. 1 października zostaną one zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”: 22 września – 1 października 2019, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”: 1 października 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
desa.pl/pl/aukcje/sztuka-wspolczesna-klasycy-awangardy-po-1945-octz/

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.
Prawo
Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.