Komunikaty PR

Talent pooling sposobem na udaną rekrutację

2022-11-24  |  13:00
Biuro prasowe
Do pobrania pdf ( 4.07 MB )

Platforma rekrutacyjna Talent Place wraz z firmą badawczą SW Research przeprowadziły pierwsze w Polsce badanie dotyczące talent poolingu. To nabierająca na znaczeniu i ciągle jeszcze rozwijająca się koncepcja w rekrutacji, która sprawia, że proces pozyskiwania pracowników jest znacznie szybszy i bardziej efektywny. Metoda ta, w przeciwieństwie do powszechnie stosowanych ogłoszeń na portalach pracy i direct searchu, pozwala na dokładniejsze sprofilowanie kandydatów i dostarczenie im ofert pracy zgodnych z ich kompetencjami i oczekiwaniami, a w efekcie większą skuteczność w pozyskiwaniu pracowników. Jakie są najpopularniejsze i najlepsze sposoby rekrutacji w Polsce, jak rekruterzy podchodzą do budowania własnej sieci kandydatów oraz czy rekomendują najlepszych kandydatów innym? – na te wszystkie pytania, a także wiele innych zagadnień, odpowiada raport Talent Place.

Główne wnioski z badania:

  • 57 proc. rekruterów do poszukiwania kandydatów najczęściej stosuje direct search (wyszukiwanie bezpośrednie na LinkedIn i innych platformach społecznościowych). Jednocześnie 40 proc. wskazuje tę metodę za najbardziej frustrującą, a 78 proc. uważa, że jest najbardziej czasochłonna.
  • 62 proc. badanych zna pojęcie talent poolingu, ale częste kontakty ze swoją bazą kandydatów ma tylko 20 proc. rekruterów, a 61 proc. przyznaje, że robi to sporadycznie.
  • 38 proc. rekruterów uważa, że najlepsi kandydaci pochodzą z polecenia, ale tylko co piąty (21 proc.) robi to często.

Jednym z największych obecnie wyzwań na rynku pracy w Polsce i za granicą jest pozyskiwanie pracowników. Dużym problemem dla rekruterów jest selekcja kandydatów, bowiem spośród dziesiątek, a często setek aplikacji, tylko niewielka ich część spełnia główne kryteria. Z drugiej strony, poszukiwanie pracy jest również frustrujące dla kandydatów – muszą oni wysłać często po kilkadziesiąt cv. I jeśli już pracodawca lub rekruter się z nim skontaktuje, to na etapie rozmowy okazuje się, że często oczekiwania obu stron się nie pokrywają. To powoduje, że procesy rekrutacyjne są mało skuteczne, długie i przez to coraz bardziej kosztowne. 

Jakie czynniki powodują, że rekrutacje są nieskuteczne?

Jak wynika z badania pt. „Proces poszukiwania kandydatów do pracy – doświadczenia rekruterów”, zrealizowanego przez SW Research na zlecenie Talent Place, często jest to spowodowane stosowanymi metodami rekrutacji, które nie są efektywne i bywają frustrujące dla obu stron. Blisko 57 proc. badanych rekruterów wskazuje, że najczęściej stosowaną przez nich metodą jest direct search, czyli wyszukiwanie kandydatów poprzez media społecznościowe, np. LinkedIn, a 31 proc. używa do tego celu ogłoszeń na portalach pracy. Jednocześnie ok. 40 proc. respondentów uważa, że direct search jest metodą najbardziej frustrującą, a 26 proc. za taką uznaje ogłoszenia na portalach. Głównym powodem negatywnego nastawienia rekruterów jest brak odpowiedzi od kandydatów, otrzymywanie zgłoszeń od osób o nieodpowiednich kwalifikacjach (w obu przypadkach 23 proc.), oraz dużą czasochłonność (ok. 18 proc.). Jednocześnie 78 proc. osób odpowiedzialnych za rekrutacje uważa, że w całym procesie poszukiwania kandydatów to właśnie direct search pochłania im najwięcej czasu.

Odpowiedzią na powyższe wyzwania może być talent pooling – rosnący obecnie na znaczeniu trend w branży HR i rekrutacji. Polega on na tworzeniu jakościowej sieci kontaktów, budowaniu z nimi relacji i badaniu potrzeb, a następnie przedstawianiu ofert pracy idealnie dopasowanych do ich oczekiwań i kompetencji, ale także polecaniu najlepszych kandydatów innym rekruterom.

- Talent pooling to koncepcja, pozwalająca na efektywne i szybkie prowadzenie procesów rekrutacyjnych. Kluczowe w niej jest stworzenie jakościowej bazy kandydatów i zbudowanie oraz utrzymywanie relacji. Pozwala to nam zaoszczędzić bardzo dużo czasu. Prowadząc nowy projekt, mamy już sprawdzoną bazę kandydatów, omijając przy tym barierę pierwszego kontaktu i braku zaufania. Te elementy sprawiają, że procesy oparte o talent pooling są znacznie skuteczniejsze. Z naszego doświadczenia wynika, że nawet 70 proc. takich projektów znajduje finał w postaci zatrudnienia, podczas gdy firmy rekrutacyjne, stosując tradycyjne techniki, najczęściej mogą pochwalić się skutecznością na poziomie 20-30 proc. – powiedziała Marta Garus, Head of Delivery w Talent Place.

Talent pooling w Polsce 

Blisko 62 proc. respondentów badania przyznało, że zna pojęcie talent poolingu. Blisko dwie trzecie rekruterów (61 proc.) przyznaje, że utrzymuje sporadyczne kontakty ze swoją siecią kontaktów, a tylko co piąty (20 proc.) twierdzi, że robi to często. Największą barierą w budowaniu własnej sieci kontaktów jest brak odpowiednich treści do przyciągania i utrzymywania relacji z kandydatami (59 proc.), brak czasu na budowanie bazy (52 proc.) oraz brak wiedzy, jak budować wartościową bazę (31 proc.). Jednocześnie prawie połowa (47 proc.) respondentów uważa, że własna baza to duża oszczędność czasu na szukanie kandydatów, a dla 42 proc. oznacza to, że nie muszą zaczynać procesu rekrutacji „od zera”. Ponadto trzech na 4 rekruterów (74 proc.) wskazuje, że swoją sieć buduje spontanicznie przy okazji realizowania projektów, a jedynie blisko co piąty badany (17 proc.) ma ustaloną strategię.

- Większość osób zajmujących się profesjonalnie pozyskiwaniem kandydatów docenia korzyści posiadania bazy kontaktów, ale tylko część rekruterów posiada wiedzę, jak to robić i działa metodycznie. Istotą talent poolingu jest nie tylko zbudowanie sieci, ale również utrzymywanie kontaktu i zbudowanie relacji, bo dzięki temu zdobywamy uwagę i zaufanie kandydata. Jeśli dana osoba z jakiegoś powodu nie zostanie wybrana przez firmę lub nie mamy aktualnie dla niej odpowiedniego projektu, a on sam aktywnie poszukuje pracy, warto polecić go innym rekruterom. Z Talent Place współpracuje ponad 200 rekruterów. Przekazywanie najlepszych kandydatów do innych projektów to nasza normalna i bardzo wartościowa praktyka – podsumowuje Marta Garus.

Na potwierdzenie tych słów warto ponownie wrócić do wyników badania – 38 proc. rekruterów wskazuje, że najlepsi kandydaci pochodzą właśnie z polecenia. Jednak zaledwie co piąty badany (21 proc.) często rekomenduje osoby ze swojej sieci do innych projektów, a przeszło połowa (55 proc.) respondentów robi to sporadycznie.

Cały raport z badania jest dostępny pod tym linkiem: https://tiny.pl/wwkkj

Badanie „Proces poszukiwania kandydatów do pracy – doświadczenia rekruterów” zostało zrealizowane przez agencję badawczą SW Research na zlecenie platformy rekrutacyjnej Talent Place, należącej do grupy Everuptive. Badanie przeprowadzono w dniach 7 września - 7 października 2022 roku metodą CAWI na grupie 323 osób. Wszystkie osoby, które wzięły udział w badaniu, zadeklarowały, że w ramach zadań zawodowych zajmują się rekrutacją pracowników. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji Biuro prasowe
2025-06-23 | 09:40

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Rynek pracy w Polsce nieustannie ewoluuje, dostosowując się do zmieniających się potrzeb gospodarki, społeczeństwa oraz kierunków rozwoju technologicznego. Choć
Praca Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
2025-06-20 | 11:00

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Szanowni Państwo, jako Związek Przedsiębiorców i Pracodawców razem z Panią Posłanką Izabelą Bodnar zapraszamy na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania

Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.

Ochrona środowiska

Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.

Edukacja

Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.