Komunikaty PR

Te prezenty to obciach! Lepiej nie dawaj ich pracownikom ani kontrahentom

2024-09-30  |  07:42
Biuro prasowe
Do pobrania ( 0.24 MB )

Przez wiele lat normą w biznesie było obdarowywanie się butelką wina czy gadżetami z logo. Dziś takie upominki lepiej zachować dla siebie, bo mogą zostać odebrane jako wyraz cringu. Młodsze pokolenia pracowników wnosi na rynek nowe zasady współpracy, również w sferze benefitów i giftów. Jak zatem wybrać bezpieczny, ale też nie byle jaki prezent?


Współczesne trendy w biznesowych prezentach odchodzą od sztampowych upominków. Te, które kiedyś były normą, dziś mogą sprawić, że firma zostanie odebrana jako mało kreatywna, zbyt formalna lub niemodna. Kubki z logo, długopisy, a nawet alkohol mogą być postrzegane jako przestarzałe lub niewłaściwe z kilku powodów:

- Alkohol – obecnie to ryzykowny upominek. W niektórych kulturach czy firmach spożywanie alkoholu jest źle postrzegane. W Polsce od kilku lat picie wychodzi z mody. Świadomy wybór trzeźwości (np. picie drinków no alkohol i low alkohol) szczególnie mocno dotyczy młodej generacji pracowników, czyli tzw. zetek.

- Gadżety z logo firmy– tani plastik i przedmioty bez praktycznego zastosowania trafiają na półkę, a nawet – do kosza. Wysyłanie w prezencie obrandowanych długopisów, smyczy, notesów czy, co gorsza broszur, może zaszkodzić wizerunkowi firmy jako nieceniącej relacji z partnerami.

Firmowe tanie gadżety jako prezenty odchodzą do lamusa ale to wcale nie znaczy, że nie ma sposobów na gustowne zastosowanie brandingu. Nienachalnie wkomponowane logo lub wprowadzenie firmowej kolorystyki na opakowaniu i na kartce z życzeniami to świetny sposób na budowanie pozytywnych skojarzeń z firmą przy jednoczesnym zachowaniu estetyki - radzi Dominika Adeszko, B2B Manager w firmie Super Prezenty, która na co dzień pomaga firmom w wyborze najlepszych prezentów dla pracowników.

- Kubki z głupimi napisami – kubki z logo firmy są już passe, ale te z napisami typu “Szef ma zawsze rację”, “Piękna, mądra i wspaniała” i przaśną grafiką to już duży obciach. Kłócą się one ze stylem minimalistycznym, hygge, cozy oraz zazwyczaj całą zawartością domowych szafek.

- Standardowy kosz prezentowy - niby nie ryzykowny, ale jednak banalny pomysł na prezent. Grupa, na której szeleszcząca folia z błyszczącą kokardą, kawą i czekoladkami zrobi wrażenie topnieje z każdym rokiem.

Specjaliści od marketingu wiedzą, że budowaniu dobrego wizerunku marki sprzyja wywołanie u odbiorcy pozytywnych emocji. Dlatego dziś prezenty biznesowe nie ograniczają się jedynie do materialnych przedmiotów. Firmy szukają czegoś więcej – chcą obdarowywać swoich kontrahentów i pracowników czymś, co pozostanie w pamięci na długo, zaskakiwać ich i uszczęśliwiać - zauważa Dominika Adeszko. - W naszej ofercie prezentów w formie przeżyć dużą popularnością wśród firm cieszą się vouchery do restauracji, hoteli, SPA czy na przejazd samochodem wyścigowym. To forma prezentu, która daje dobre wspomnienia ale nie jest nachalna marketingowo - dodaje ekspertka z Super Prezentów.

Aktualne trendy w prezentach

Według danych z raportu Gen Z and Millennial Survey przeprowadzonego przez Deloitte w 2024 równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy przez pokolenie Z i millenialsów. Work-life balance w pracy znacznie przewyższająca inne tradycyjne wyznaczniki sukcesu, takie jak stanowiska i dobra materialne.

To również pokolenia, które wyróżnia troska o zrównoważony rozwój środowiska. Jak pokazuje badanie Deloitte, około sześciu na dziesięciu przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów twierdzi, że w ciągu ostatniego miesiąca odczuwało zmartwienie lub niepokój z powodu zmian klimatycznych.

Wybierając prezenty dla pracowników czy partnerów biznesowych z młodszych pokoleń, które wkrótce zdominują rynek pracy, warto kierować się wyznawanymi przez nich wartościami i odpowiadać na ich zainteresowania.

Jakie prezenty zatem wybrać?

- Mental health i work-life balance - prezenty, które wspierają dobrostan psychiczny i służą regeneracji obdarowywanych to np. voucher do SPA czy na relaks w hotelu, świeca relaksacyjna, bilety na wydarzenia sportowe, muzyczne i kulturalne.

- Sustainability i ekologia - ekologiczne opakowania i wypełniacze to już standard w prezentach. Świadomi ekologicznie obdarowywani docenią brak zbędnych wydruków czy folii, materiały z recyklingu oraz same prezenty niezaśmiecające planety. Dobrze odbierane są produkty od lokalnych, rzemieślniczych firm, jak również warsztaty z ich tworzenia (warsztaty artystyczne, rękodzieła, kulinarne) lub degustacje, np. w lokalnej winnicy, restauracji czy kawiarni.

- Personalizacja ale z wyczuciem - prezent taki jak książka lub gadżet wpisujący się w zainteresowania pracownika czy partnera biznesowego to wyraz szacunku i dowód, że go słuchamy. Nie może on jednak sprawiać wrażenia, że obdarowywany został porządnie ‘wygooglany’ i ‘obczajony na Facebooku’. Wiele pracowników wyraźnie oddziela strefę prywatną od służbowej i nie życzy sobie śledzenia osobistych zainteresowań przez osoby z pracy.

Ciekawym i w miarę uniwersalnym pomysłem na prezent jest voucher w postaci zestawu podarunkowego, czyli książeczki zbierającej kilkadziesiąt atrakcji i przeżyć, z których obdarowywany może wybrać jedno, najbardziej mu pasujące. Oferty są dobrane tematycznie, np. Dla niej, Dla niego czy lokalizacją, np. do realizacji w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu. Takie zestawy ułatwiają firmom zakup prezentów nawet dla kilkudziesięciu osób z zachowaniem indywidualnego podejścia do każdego z nich - wyjawia managerka z Super Prezentów.

No co to wszystko? Prezenty to relacje, warto w nie zainwestować

Przemyślane i spersonalizowane prezenty na Święta Bożego Narodzenia, jubileusz firmy albo pracownika, pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji i budować skutecznie relacje z partnerami oraz pracownikami.


Super Prezenty to firma oferująca niezapomniane przeżycia w formie kart podarunkowych, voucherów oraz całych zestawów podarunkowych. W swojej bazie posiada ponad 10 tys. propozycji na super prezenty, m.in. z kategorii podróże i degustacje, zdrowie i uroda czy przeżycia ekstremalne, a liczba ta stale rośnie.

Super Prezenty to część międzynarodowej grupy Gera Dovana, jednego z pierwszych i największych dostawców voucherów podarunkowych w Europie, która funkcjonuje na rynku od 2012 r. Firma jest wyłącznym partnerem sieci Empik i Carrefour.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.