Te prezenty to obciach! Lepiej nie dawaj ich pracownikom ani kontrahentom
Przez wiele lat normą w biznesie było obdarowywanie się butelką wina czy gadżetami z logo. Dziś takie upominki lepiej zachować dla siebie, bo mogą zostać odebrane jako wyraz cringu. Młodsze pokolenia pracowników wnosi na rynek nowe zasady współpracy, również w sferze benefitów i giftów. Jak zatem wybrać bezpieczny, ale też nie byle jaki prezent?
Współczesne trendy w biznesowych prezentach odchodzą od sztampowych upominków. Te, które kiedyś były normą, dziś mogą sprawić, że firma zostanie odebrana jako mało kreatywna, zbyt formalna lub niemodna. Kubki z logo, długopisy, a nawet alkohol mogą być postrzegane jako przestarzałe lub niewłaściwe z kilku powodów:
- Alkohol – obecnie to ryzykowny upominek. W niektórych kulturach czy firmach spożywanie alkoholu jest źle postrzegane. W Polsce od kilku lat picie wychodzi z mody. Świadomy wybór trzeźwości (np. picie drinków no alkohol i low alkohol) szczególnie mocno dotyczy młodej generacji pracowników, czyli tzw. zetek.
- Gadżety z logo firmy– tani plastik i przedmioty bez praktycznego zastosowania trafiają na półkę, a nawet – do kosza. Wysyłanie w prezencie obrandowanych długopisów, smyczy, notesów czy, co gorsza broszur, może zaszkodzić wizerunkowi firmy jako nieceniącej relacji z partnerami.
- Firmowe tanie gadżety jako prezenty odchodzą do lamusa ale to wcale nie znaczy, że nie ma sposobów na gustowne zastosowanie brandingu. Nienachalnie wkomponowane logo lub wprowadzenie firmowej kolorystyki na opakowaniu i na kartce z życzeniami to świetny sposób na budowanie pozytywnych skojarzeń z firmą przy jednoczesnym zachowaniu estetyki - radzi Dominika Adeszko, B2B Manager w firmie Super Prezenty, która na co dzień pomaga firmom w wyborze najlepszych prezentów dla pracowników.
- Kubki z głupimi napisami – kubki z logo firmy są już passe, ale te z napisami typu “Szef ma zawsze rację”, “Piękna, mądra i wspaniała” i przaśną grafiką to już duży obciach. Kłócą się one ze stylem minimalistycznym, hygge, cozy oraz zazwyczaj całą zawartością domowych szafek.
- Standardowy kosz prezentowy - niby nie ryzykowny, ale jednak banalny pomysł na prezent. Grupa, na której szeleszcząca folia z błyszczącą kokardą, kawą i czekoladkami zrobi wrażenie topnieje z każdym rokiem.
- Specjaliści od marketingu wiedzą, że budowaniu dobrego wizerunku marki sprzyja wywołanie u odbiorcy pozytywnych emocji. Dlatego dziś prezenty biznesowe nie ograniczają się jedynie do materialnych przedmiotów. Firmy szukają czegoś więcej – chcą obdarowywać swoich kontrahentów i pracowników czymś, co pozostanie w pamięci na długo, zaskakiwać ich i uszczęśliwiać - zauważa Dominika Adeszko. - W naszej ofercie prezentów w formie przeżyć dużą popularnością wśród firm cieszą się vouchery do restauracji, hoteli, SPA czy na przejazd samochodem wyścigowym. To forma prezentu, która daje dobre wspomnienia ale nie jest nachalna marketingowo - dodaje ekspertka z Super Prezentów.
Aktualne trendy w prezentach
Według danych z raportu Gen Z and Millennial Survey przeprowadzonego przez Deloitte w 2024 równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy przez pokolenie Z i millenialsów. Work-life balance w pracy znacznie przewyższająca inne tradycyjne wyznaczniki sukcesu, takie jak stanowiska i dobra materialne.
To również pokolenia, które wyróżnia troska o zrównoważony rozwój środowiska. Jak pokazuje badanie Deloitte, około sześciu na dziesięciu przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów twierdzi, że w ciągu ostatniego miesiąca odczuwało zmartwienie lub niepokój z powodu zmian klimatycznych.
Wybierając prezenty dla pracowników czy partnerów biznesowych z młodszych pokoleń, które wkrótce zdominują rynek pracy, warto kierować się wyznawanymi przez nich wartościami i odpowiadać na ich zainteresowania.
Jakie prezenty zatem wybrać?
- Mental health i work-life balance - prezenty, które wspierają dobrostan psychiczny i służą regeneracji obdarowywanych to np. voucher do SPA czy na relaks w hotelu, świeca relaksacyjna, bilety na wydarzenia sportowe, muzyczne i kulturalne.
- Sustainability i ekologia - ekologiczne opakowania i wypełniacze to już standard w prezentach. Świadomi ekologicznie obdarowywani docenią brak zbędnych wydruków czy folii, materiały z recyklingu oraz same prezenty niezaśmiecające planety. Dobrze odbierane są produkty od lokalnych, rzemieślniczych firm, jak również warsztaty z ich tworzenia (warsztaty artystyczne, rękodzieła, kulinarne) lub degustacje, np. w lokalnej winnicy, restauracji czy kawiarni.
- Personalizacja ale z wyczuciem - prezent taki jak książka lub gadżet wpisujący się w zainteresowania pracownika czy partnera biznesowego to wyraz szacunku i dowód, że go słuchamy. Nie może on jednak sprawiać wrażenia, że obdarowywany został porządnie ‘wygooglany’ i ‘obczajony na Facebooku’. Wiele pracowników wyraźnie oddziela strefę prywatną od służbowej i nie życzy sobie śledzenia osobistych zainteresowań przez osoby z pracy.
- Ciekawym i w miarę uniwersalnym pomysłem na prezent jest voucher w postaci zestawu podarunkowego, czyli książeczki zbierającej kilkadziesiąt atrakcji i przeżyć, z których obdarowywany może wybrać jedno, najbardziej mu pasujące. Oferty są dobrane tematycznie, np. Dla niej, Dla niego czy lokalizacją, np. do realizacji w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu. Takie zestawy ułatwiają firmom zakup prezentów nawet dla kilkudziesięciu osób z zachowaniem indywidualnego podejścia do każdego z nich - wyjawia managerka z Super Prezentów.
No co to wszystko? Prezenty to relacje, warto w nie zainwestować
Przemyślane i spersonalizowane prezenty na Święta Bożego Narodzenia, jubileusz firmy albo pracownika, pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji i budować skutecznie relacje z partnerami oraz pracownikami.
Super Prezenty to firma oferująca niezapomniane przeżycia w formie kart podarunkowych, voucherów oraz całych zestawów podarunkowych. W swojej bazie posiada ponad 10 tys. propozycji na super prezenty, m.in. z kategorii podróże i degustacje, zdrowie i uroda czy przeżycia ekstremalne, a liczba ta stale rośnie.
Super Prezenty to część międzynarodowej grupy Gera Dovana, jednego z pierwszych i największych dostawców voucherów podarunkowych w Europie, która funkcjonuje na rynku od 2012 r. Firma jest wyłącznym partnerem sieci Empik i Carrefour.
4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.
Bankowość
Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców
W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.
Handel
Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.