Team building, czyli jak wprowadzić trwałe zmiany z zespole
Nie finanse, nie strategia ani nie technologia. To praca zespołowa ostatecznie stanowi o przewadze konkurencyjnej. Szereg badań potwierdziło pozytywny związek między pracą zespołową a jakością produktów i usług oferowanych przez firmy. Zespoły potrzebują jednak wsparcia, aby stopniowo budować swoją siłę. Szczególnym i niezwykle skutecznym narzędziem pracy nad grupą jest team building. By był efektywny, wymaga jednak spełnienia kilku warunków.
Z iskry wzniecić płomień
Nawet jeśli początkowo pracownicy niespecjalnie palą się do wspólnej integracji, pod koniec dnia spędzonego na team buildingu na większości wcześniej ponurych twarzy można zobaczyć uśmiech. Problem polega na tym, że rzadko kiedy ten entuzjazm przekłada się na trwałe pozytywne zmiany w miejscu pracy. Typowe działania związane z budowaniem zespołu można porównać do działania napoju energetycznego. Zawarty w nim cukier zapewnia szybkie pobudzenie, ale jego skutki są krótkotrwałe i zwykle załamanie jest kwestią czasu. Podobnie jest z ludźmi. Łatwo wracają do swoich starych zwyczajów i zachowań, gdy tylko pojawia się następna sytuacja kryzysowa. Co więc zrobić, by team building przyniósł oczekiwane efekty?
Liderzy ambasadorami kultury firmy
Oxygen Project, projekt badawczy prowadzony przez firmę Google dowiódł, że zachowania menedżerów i styl zarządzania w istotny sposób wpływają na wyniki. Z kolei z badań przeprowadzonych przez Instytut Gallupa wynika, że wśród najważniejszych kompetencji menedżerskich niezwykle ważne są umiejętność budowania relacji oraz wspieranie pracownika w rozwoju. Team building zmierzający do tworzenia pozytywnej kultury, w której ludzie czują się doceniani w miejscu pracy, jest praktycznie niemożliwy, jeśli zespół liderów nie da dobrego przykładu. Dlatego to właśnie w strukturach kierowniczych należy dokładnie zaplanować działania w ramach team buildingu.
Często kierownictwo ma świetny pomysł i próbuje sprzedać go pracownikom ze względu na korzyści dla firmy. Tymczasem ludzie nie będą się tym ekscytować, nawet jeśli są entuzjastycznie nastawieni do swojej pracy. Dobry lider skupia się na umiejętnościach, których zdobycie przyniesie bezpośrednie korzyści pracownikowi. Tak, by zapewnić intensywną stymulację i motywację w ramach szerszego programu rozwoju dla wszystkich zespołów w firmie.
Team building – rozwiązanie skrojone na miarę
W biznesie kluczem sukcesu są zbadanie potrzeb i planowanie. Team buidling nie może więc polegać na spontanicznym wspólnym wyjściu na kręgle czy wzięciu udziału w warsztatach kulinarnych podczas imprezy integracyjnej. Pewnie będzie zabawnie, ale nie ma co liczyć na długotrwałe, mierzalne efekty.
Każdy pracownik cieszy się na team building z innych powodów. Należy je rozpoznać. Niektórzy będą chcieli tego dnia być włączeni w procesy decyzyjne, innych zadowala, że będą częścią grupy. Dla tych, którzy lubią sformalizowane działania, istotna jest świadomość, że podczas podejmowanych aktywności będą przestrzegane określone reguły.
Z badań Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (APA) wynika, że przemyślany team building pomaga pracownikom poczuć się docenionymi. Zaś 93% pracowników, którzy stwierdzili, że są doceniani, przyznało też, że są zmotywowani do robienia w pracy wszystkiego, co w ich mocy, by osiągnąć zamierzone cele. - Ważny jest nie tylko program zajęć zaplanowany w ramach team buildingu, ale także miejsce, gdzie odbędzie się firmowy team-building. Nie może być przypadkowe. Troska o komfortowy pobyt oraz przemyślana lokalizacja to także przejaw docenienia pracowników – podsumowuje Joanna Hoc-Kopiej, ekspert z Dwór Korona Karkonoszy.

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami

Sustainable Economy Summit – Spotkajmy się na Konferencji już 27-28 maja!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.
Polityka
Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników

Skala nadużyć finansowych w UE rośnie. Pojęcie to obejmuje zarówno nielegalne wykorzystanie funduszy unijnych, defraudacje, jak i korupcję, która może dotyczyć nawet wysoko postawionych urzędników, co pokazały afery finansowe z ostatnich lat. Prokuratura Europejska, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych czy inne instytucje budujące unijną strukturę zwalczania nadużyć finansowych, choć poprawiają efektywność, nie są w stanie wyłapać wszystkich takich przypadków. Zdaniem ekspertów to podważa zaufanie obywateli do UE.
Ochrona środowiska
Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska

Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając realnego wpływu na gospodarowanie odpadami, które z tych opakowań powstaną – tak w skrócie branża określa propozycję resortu klimatu i środowiska dotyczącą systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Zdaniem przedstawicieli producentów i organizacji odzysku w zasadzie oznacza to nowy parapodatek dla przedsiębiorców i w żaden sposób nie przełoży się na efektywność zbiórki odpadów i recyklingu, a jedynie na wzrost kosztów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.