Team building, czyli jak wprowadzić trwałe zmiany z zespole
Nie finanse, nie strategia ani nie technologia. To praca zespołowa ostatecznie stanowi o przewadze konkurencyjnej. Szereg badań potwierdziło pozytywny związek między pracą zespołową a jakością produktów i usług oferowanych przez firmy. Zespoły potrzebują jednak wsparcia, aby stopniowo budować swoją siłę. Szczególnym i niezwykle skutecznym narzędziem pracy nad grupą jest team building. By był efektywny, wymaga jednak spełnienia kilku warunków.
Z iskry wzniecić płomień
Nawet jeśli początkowo pracownicy niespecjalnie palą się do wspólnej integracji, pod koniec dnia spędzonego na team buildingu na większości wcześniej ponurych twarzy można zobaczyć uśmiech. Problem polega na tym, że rzadko kiedy ten entuzjazm przekłada się na trwałe pozytywne zmiany w miejscu pracy. Typowe działania związane z budowaniem zespołu można porównać do działania napoju energetycznego. Zawarty w nim cukier zapewnia szybkie pobudzenie, ale jego skutki są krótkotrwałe i zwykle załamanie jest kwestią czasu. Podobnie jest z ludźmi. Łatwo wracają do swoich starych zwyczajów i zachowań, gdy tylko pojawia się następna sytuacja kryzysowa. Co więc zrobić, by team building przyniósł oczekiwane efekty?
Liderzy ambasadorami kultury firmy
Oxygen Project, projekt badawczy prowadzony przez firmę Google dowiódł, że zachowania menedżerów i styl zarządzania w istotny sposób wpływają na wyniki. Z kolei z badań przeprowadzonych przez Instytut Gallupa wynika, że wśród najważniejszych kompetencji menedżerskich niezwykle ważne są umiejętność budowania relacji oraz wspieranie pracownika w rozwoju. Team building zmierzający do tworzenia pozytywnej kultury, w której ludzie czują się doceniani w miejscu pracy, jest praktycznie niemożliwy, jeśli zespół liderów nie da dobrego przykładu. Dlatego to właśnie w strukturach kierowniczych należy dokładnie zaplanować działania w ramach team buildingu.
Często kierownictwo ma świetny pomysł i próbuje sprzedać go pracownikom ze względu na korzyści dla firmy. Tymczasem ludzie nie będą się tym ekscytować, nawet jeśli są entuzjastycznie nastawieni do swojej pracy. Dobry lider skupia się na umiejętnościach, których zdobycie przyniesie bezpośrednie korzyści pracownikowi. Tak, by zapewnić intensywną stymulację i motywację w ramach szerszego programu rozwoju dla wszystkich zespołów w firmie.
Team building – rozwiązanie skrojone na miarę
W biznesie kluczem sukcesu są zbadanie potrzeb i planowanie. Team buidling nie może więc polegać na spontanicznym wspólnym wyjściu na kręgle czy wzięciu udziału w warsztatach kulinarnych podczas imprezy integracyjnej. Pewnie będzie zabawnie, ale nie ma co liczyć na długotrwałe, mierzalne efekty.
Każdy pracownik cieszy się na team building z innych powodów. Należy je rozpoznać. Niektórzy będą chcieli tego dnia być włączeni w procesy decyzyjne, innych zadowala, że będą częścią grupy. Dla tych, którzy lubią sformalizowane działania, istotna jest świadomość, że podczas podejmowanych aktywności będą przestrzegane określone reguły.
Z badań Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (APA) wynika, że przemyślany team building pomaga pracownikom poczuć się docenionymi. Zaś 93% pracowników, którzy stwierdzili, że są doceniani, przyznało też, że są zmotywowani do robienia w pracy wszystkiego, co w ich mocy, by osiągnąć zamierzone cele. - Ważny jest nie tylko program zajęć zaplanowany w ramach team buildingu, ale także miejsce, gdzie odbędzie się firmowy team-building. Nie może być przypadkowe. Troska o komfortowy pobyt oraz przemyślana lokalizacja to także przejaw docenienia pracowników – podsumowuje Joanna Hoc-Kopiej, ekspert z Dwór Korona Karkonoszy.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.