Komunikaty PR

Technologia i logistyka zmieniają zwyczaje zakupowe klientów e-commerce

2023-12-11  |  20:00
Biuro prasowe

 

 

„Jedyną stałą w życiu jest zmiana.” Te słowa greckiego filozofa Heraklita z Efezu doskonale pasują do przeobrażeń zachodzących w zwyczajach zakupowych konsumentów w świecie e-commerce. Coraz większa oferta e-sklepów, rozwój technologii, nowatorskie formy prezentacji produktów, rozbudowane systemy bezpiecznych płatności, zaawansowane systemy ocen i opinii czy wreszcie rozwój logistyki, dzięki któremu skraca się czas dostawy i wygoda odbioru zamówień – wszystko to wpływa na rozwój branży, ale też na zmiany przyzwyczajeń czy oczekiwań klientów.

 

Technologie zmieniające e-commerce

Personalizacja doświadczenia zakupowego ma dzisiaj ogromne znaczenie. Branża coraz śmielej wykorzystuje dane i technologie, by dostosowywać oferty do preferencji kupujących. Poprzez rekomendacje oparte na analizie zachowań zakupowych oraz indywidualne podejście do klienta, sklepy online tworzą propozycje dopasowane do użytkownika, co przyczynia się do zwiększenia konwersji.

 

Ale to nie wszystko. Wykorzystanie rozszerzonej (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR) przenoszą doświadczenie zakupowe na zupełnie nowy poziom. Dzięki AR klienci mogą „przymierzać” produkty wirtualnie, np. ubrania, obserwując ich wygląd w rzeczywistym środowisku za pośrednictwem aplikacji mobilnych czy specjalistycznych urządzeń. Daje im to lepsze wyobrażenie o danej rzeczy, co może zmniejszyć liczbę zwrotów, a zwiększyć satysfakcję konsumenta. Z kolei VR oferuje bardziej immersyjne doświadczenie, pozwalając użytkownikom na wirtualne zwiedzanie sklepów, prezentacje towarów czy nawet uczestnictwo w wydarzeniach związanych z zakupami. Tego typu doświadczenia mogą być szczególnie atrakcyjne dla branży turystycznej czy rozrywkowej, gdzie klienci mogą „przejść się” po hotelu przed podjęciem decyzji zakupowej.

 

Blockchain – technologia kojarzona dotąd głównie z kryptowalutami – również znajduje zastosowanie w e-handlu. Umożliwia m.in. szybszą realizację transakcji, zwiększa bezpieczeństwo przechowywania i przetwarzania wrażliwych danych, umożliwia tworzenie spersonalizowanej oferty, automatyzuje procesy, ułatwia transakcje transgraniczne.

 

Integracja głosowych asystentów, a także rozbudowane systemy płatności – w tym coraz popularniejszy tzw. BNPL (buy now pay later - kup dziś zapłać później) również stymulują wzrost handlu internetowego, tworzą nowe możliwości zakupowe – a tym samym wpływają na zmiany zachowań klientów.

 

Live zakupowy

Coraz popularniejszy staje się Live Shopping Video, czyli transmisja na żywo z zakupami online. Jest to już stały elementem strategii e-commerce w takich krajach jak Wielka Brytania czy Niemcy, nie wspominając o Azji. Marki organizują sesje online na żywo, podczas których eksperci lub influencerzy prezentują produkty, odpowiadają na pytania widzów oraz umożliwiają natychmiastowe zakupy w czasie rzeczywistym. Trend ten stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie na osobiste doświadczenia zakupowe, jednocześnie zachęcając klientów do szybszych decyzji. W efekcie, coraz więcej firm eksploruje tę formę komunikacji, starając się wykorzystać jej potencjał do zwiększenia zaangażowania konsumentów i sprzedaży. W Europie Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza w Polsce, Live Shopping dopiero zaczyna zyskiwać na popularności.

 

- Doświadczenia zakupowe stanowią kluczowy element dzisiejszego e-commerce’u, a nowe technologie takie jak AR, VR czy Live Shopping odgrywają istotną rolę w ewolucji całej branży. Narzędzia te nie tylko zmieniają sposób, w jaki konsumenci odbierają produkty, ale także wprowadzają interaktywne doświadczenia podczas procesu zakupowego. Dzięki nim e-sklepy mają szansę nie tylko lepiej angażować klientów, ale także zwiększać ich zaufanie poprzez bardziej osobiste podejście. Dostosowanie się do nowych technologii to konieczność, która umożliwia kreowanie spersonalizowanych doświadczeń zakupowych, co przekłada się na lojalność klientów i wzrost sprzedaży w świecie coraz bardziej konkurencyjnego e-commerce – Agnieszka Haponik, marketing managerka w Packeta Poland.

 

Q-commerce – jeszcze szybciej

Najnowszy trend, Quick Commerce (znany także jako Q-commerce) to zjawisko, które rewolucjonizuje e-handel poprzez jeszcze szybsze dostarczanie produktów. Rozwiązanie to umożliwia dostawę produktów w bardzo krótkim czasie, często w ciągu kilku godzin od złożenia zamówienia. Q-commerce rozwija się szczególnie dynamicznie w krajach o gęsto zaludnionych obszarach miejskich, jak np. w Hiszpanii, zwłaszcza w dużych miastach, takich jak Barcelona czy Madryt. Firmy działające w sektorze spożywczym, farmaceutycznym i artykułów codziennego użytku skupiają się na zapewnieniu efektywnej dostawy zamówień, co odpowiada rosnącym oczekiwaniom klientów dotyczącym szybkości i wygody w procesie zakupów online. W Europie Środkowo-Wschodniej, trend ten, choć może nie jest jeszcze tak powszechny jak w niektórych zachodnich krajach europejskich, zaczyna zyskiwać na znaczeniu. Widać to na przykład w Polsce czy Rumunii – robiąc zakupy online, często zauważyć można przypis „kup do godziny 10 – dostawa w tym samym dniu”.

 

- Rozwój Q-commerce umożliwia budowę przewagi rynkowej sklepów oferujących takie rozwiązanie, to przełom w sposobie, w jaki konsumenci doświadczają szybkich i wygodnych zakupów online. Błyskawiczne dostawy stają się istotnym elementem e-commerce, głównie w dużych miastach, transformując sposoby dokonywania zakupów i podnosząc standardy obsługi klientów – mówi Agnieszka Haponik.

 

Mobilne zakupy

Ważnym trendem jest też rosnąca popularność zakupów mobilnych, co wymusza na e-sklepach dostosowanie platform sprzedażowych do interfejsów tych urządzeń. Na przykład na rynku skandynawskim, w Szwecji czy Norwegii, e-commerce łączy się z wysokim stopniem mobilności społeczeństwa. Konsumenci są tu wyjątkowo zorientowani na technologie, więc aplikacje sklepów są niezwykle popularne. Pozwalają użytkownikom na elastyczne i wygodne zakupy nawet w trakcie podróży czy podczas codziennych obowiązków. W Polsce też zresztą widać ten trend – coraz więcej spraw, w tym zakupy – załatwiamy przy pomocy smartfona.

 

Wartości w cenie

Coraz większa liczba konsumentów, szczególnie młodych, z pokolenia Z, ogromną wagę przywiązuje do wartości, jakie prezentuje marka czy sklep internetowy. Na pierwszy plan wysuwa się ekologia, produkty naturalne, biodegradowalne, itp. Chcąc pozyskać nowych klientów, warto zadbać o ten obszar, nie tylko pod kątem sprzedawanych towarów, ale też pakowania czy dostaw.

 

- Konsumenci świadomie idą w kierunku dostaw Out-of-home, czyli odbioru paczek w punktach partnerskich i automatach paczkowych. Obserwujemy tę tendencję w wielu krajach europejskich. W naszej ocenie w ciągu najbliższych lat popularność będą zyskiwały również opakowania wielokrotnego użytku, a konsumenci coraz większą wagę będą przywiązywali do tego, jakim środkiem transportu posługuje się firma logistyczna – z napędem spalinowym czy elektrycznym – dodała Agnieszka Haponik.

 

Oczekiwania i zwyczaje zakupowe konsumentów odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości handlu online. Sklepy internetowe muszą nieustannie dostosowywać swoje strategie do zmieniających się preferencji klientów, aby sprostać ich oczekiwaniom. Konieczne staje się zatem inwestowanie w innowacje technologiczne oraz szybką logistykę. To jedyny sposób, aby e-sklepy mogły osiągnąć sukces w świecie coraz bardziej rozwijającego się handlu elektronicznego.

 

 

***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,1 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6 tys. Z-BOXów), 134 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 46 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju

Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.

Polityka

Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.

Przemysł

Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.