Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów
Kary na kwotę niemal ćwierć miliarda złotych od UOKiK dla firm telekomunikacyjnych w latach 2020-2024 za naruszenie praw konsumentów – między innymi za wprowadzenie klientów w błąd i stosowanie niekorzystnych umów. To dane z najnowszego raportu Polskiej Sieci Ekonomii, zawierającego przykłady konkretnych przedsiębiorstw.
Telekomy w ogniu krytyki – lawina skarg i kary od UOKiK
Od lat najważniejszą kategorią poradnictwa udzielanego przez rzeczników konsumentów są porady w branży telekomunikacyjnej i, niestety, jest to problem spotykany w całej Europie. Według danych UOKiK z 2017 roku, skargi na działania firm telekomunikacyjnych stanowią ponad 1/4 wszystkich porad. Konsumenci i konsumentki zgłaszają się ze skargami w sprawie telekomunikacji nawet częściej niż w sprawach z zakresu usług finansowych czy mediów (wody, prądu czy gazu).
Dane znalazły się w szerokim raporcie „Małe praktyki – duży wpływ. Analiza naruszeń zbiorowych interesów konsumentów przez firmy telekomunikacyjne” Polskiej Sieci Ekonomii. To analiza decyzji wydanych w latach 2020-2024 przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczących przypadków naruszeń praw konsumentów i nieuczciwych praktyk rynkowych z obszaru usług telekomunikacyjnych.
Milionowe kary dla dużych firm
Łącznie w badanym okresie UOKiK nałożył kary w kwocie blisko 225 mln zł. Najwyższe kary finansowe zostały nałożone na wybrane przedsiębiorstwa, a ich szczegółowy wykaz znajduje się w raporcie dostępnym na stronie internetowej Polskiej Sieci Ekonomii.
Największą grupą naruszeń było w tych latach niedozwolone postanowienia wzorców umownych lub kształtowanie umów w inny sposób niezgodnie z prawem – niemal 111,5 mln zł nałożonej kary. Z kolei za wprowadzanie w błąd jako nieuczciwą praktykę rynkową firmy otrzymały łącznie ponad 55 mln zł sankcji. Wśród niedozwolonych praktyk znalazło się również pobieranie płatności bez wyraźnej zgody konsumenta.
PLSE: Na straży równowagi musi stać państwo
– Regulacja rynku telekomunikacyjnego jest konieczna nie tylko dla dobra całej gospodarki, ale przede wszystkim dla ochrony interesów wszystkich mieszkanek i mieszkańców Polski. Każdy z nas jest użytkownikiem telefonu, telewizji czy internetu i może stać się ofiarą nielegalnych praktyk wielkich korporacji. Na straży tej równowagi musi stać państwo – mówi Jan Oleszczuk-Zygmuntowski, Współprzewodniczący Zarządu PLSE.
Wzrost zależności od usług telekomunikacyjnych pogłębił nierówności w relacjach sił między dostawcami a konsumentami.
– Firmy telekomunikacyjne posługują się skomplikowanym językiem prawniczym w przygotowywaniu umów oraz podczas rozmów handlowych. Taki sposób komunikacji, w połączeniu z naciskiem na sprzedaż szerokich pakietów usług cyfrowych, często prowadził do podejmowania przez użytkowniczki i użytkowników decyzji, które były niezgodne z ich rzeczywistą wolą – podkreśla Maria Świetlik z Polskiej Sieci Ekonomii – Te z pozoru drobne praktyki, pominięcie jakiejś informacji, parę złotych dodatkowej opłaty, nieprzesłanie umowy, poprzez skalę działania firm telekomunikacyjnych przekładają się na duży wpływ, dlatego chcemy uczulić społeczeństwo na te kwestie i na znaczenie takich instytucji jak UOKiK w obronie naszych praw – wyjaśnia.
W 2017 r. odnotowano pierwszy spadek liczby skarg, a UOKiK wskazuje na nowe regulacje i skuteczne działania administracyjne. Niestety, brak nowszych danych uniemożliwia weryfikację, czy firmy telekomunikacyjne rzeczywiście poprawiły swoje działania od 2019 r.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu na stronie https://plse.org.pl/wp-content/uploads/2025/03/Raport_PLSE_Male-praktyki-duzy-wplyw-2025.pdf
Polska Sieć Ekonomii
Stowarzyszenie łączące ekonomistów, ekspertki, praktyków, przedsiębiorczynie i osoby zaangażowane społecznie, które działa na rzecz zmiany polityki i debaty publicznej w duchu nowej ekonomii, uwzględniającej ograniczenia wzrostu, walkę z nierównościami oraz regenerację ekologiczną i społeczną. Organizacja promuje ekonomię służącą społeczeństwu i zmienia polski oraz europejski model rozwoju, realizując inicjatywy takie jak Kongresy Ekonomiczne „Regeneracja!” czy Three Seas Development School. Od 2020 roku koncentruje się na wyzwaniach związanych z polityką fiskalną, neutralnością klimatyczną i zrównoważonym rozwojem, widząc sprawiedliwą transformację jako szansę na budowanie silnych społeczności i rozwój odpowiedzialnych przedsiębiorstw.
Źródło informacji: Polska Sieć Ekonomii

5G Broadcast: Emitel testuje nowy standard telewizji mobilnej dla Telewizji Puls

Seria HONOR 400 - zaawansowana technologia AI w zasięgu każdego użytkownika

Eksperci uspokajają: poziom pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez stacje bazowe operatorów komórkowych w Polsce na niskim poziomie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.