Toyota Corolla - ulubiona hybryda polskich kierowców
Instytut Samar wskazał najpopularniejsze modele hybrydowe pierwszej połowy 2020 roku. Na pierwszym miejscu znalazła się Toyota Corolla Hybrid, której sprzedaż osiągnęła w ciągu sześciu miesięcy tego roku 4 422 egzemplarze. Sprawdzamy, co mogło przekonać polskich kierowców do kompaktowej hybrydy Toyoty.
Rynek elektromobilności istnieje w Polsce od 2004 roku, kiedy Toyota rozpoczęła w naszym kraju sprzedaż Priusa drugiej generacji. Od samego początku aż do dzisiaj Toyota sprzedaje najwięcej samochodów hybrydowych w Polsce. Dziś łączna liczba hybryd, które opuściły salony tej marki, sięga niemal 90 tysięcy aut.
Podobnie sytuacja wygląda w rankingu najpopularniejszych hybrydowych modeli. Co roku pierwsze miejsce zajmuje jeden z produktów Toyoty – przez pierwsze lata był to Prius, następnie krótko Yaris, szybko prześcignięty przez Aurisa. W 2017 roku zdetronizował go crossover Toyota C-HR, który z kolei w 2019 roku musiał uznać pierwszeństwo nowej generacji Corolli z napędem hybrydowym.
Nowa Corolla to kompaktowy model zbudowany na modułowej platformie TNGA, dostępny z trzema rodzajami nadwozia – hatchback, kombi i sedan. Trzecia z tych opcji nieco się różni od dwóch pozostałych. Ma wydłużoną maskę i inną gamę napędów.
Skoro o napędach mowa, Corolla wprowadziła do oferty kompaktów Toyoty duże zmiany. Co prawda już Auris w ostatnim okresie swojej obecności na rynku pozbył się z gamy silników wszystkich diesli, ale nowoczesność gamy napędowej Corolli jest trudna do przeoczenia. Bazowym silnikiem Corolli hatchback i TS Kombi jest turbodoładowany benzynowy motor 1,2 l, który w Aurisie był opcją z wyższej półki. Wolnossąca benzyna 1.6 jest dostępna tylko dla wersji sedan. Jednak Corolla to przede wszystkim hybryda, o czym świadczy największa popularność 122-konnego napędu hybrydowego z silnikiem 1.8. Co więcej, Corolla jest pierwszym modelem w Polsce oferowanym z dwoma układami hybrydowymi do wyboru. Drugi z nich to bardzo mocna, 184-konna wersja z silnikiem 2,0 l, która rozpędza się do setki w 7,9 s, dostępna dla nadwozia hatchback i TS Kombi.
Obie hybrydy spalają wyraźnie mniej paliwa od wersji benzynowych, a pod względem emisji CO2 Corolla w każdej odmianie nadwozia może zejść nawet poniżej 100 g/km. Auto z napędem 1.8 zużywa od 4,3 l/100 km wg WLTP, bez względu na rodzaj nadwozia, zaś w mocniejszej wersji 2.0 od 4,7 l/100 km wg WLTP.
Wnętrze dzięki platformie TNGA zyskało w porównaniu z Aurisem na przestronności, komforcie i ergonomii. Wygodne fotele są ustawione niżej i zapewniają bardziej naturalną pozycję. Nowy system Human-Machine Interface integruje pracę 7-calowego wyświetlacza z efektem 3D między zegarami, 10-calowego wyświetlacza Head-up Display na przedniej szybie i 8-calowego ekranu dotykowego na konsoli centralnej. Jeśli chodzi o system multimedialny, to można go rozbudować o wysokiej klasy zestaw audio marki JBL. Nie brakuje też takich gadżetów jak bezprzewodowa ładowarka do telefonu, główne światła LED, bezdotykowe otwieranie klapy bagażnika ruchem stopy czy inteligentny asystent parkowania SIPA z funkcją automatycznego hamowania.
Pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego drugiej generacji w standardzie zawiera układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów (PCS), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na tor jazdy (LDA) lub asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), a także automatyczne światła drogowe (AHB), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) oraz system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall. W wyższych wersjach wyposażenia lub pakietach dodatkowych pojawiają się kolejne udogodnienia – system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), układ detekcji przeszkód zwiększający bezpieczeństwo podczas manewrowania (ICS), a nawet system aktywnego zawieszenia pojazdu o dynamicznie regulowanej charakterystyce amortyzatorów. Jeśli dodamy do tego jeszcze możliwość zakupu wersji specjalnych – czyli usportowionej Corolli GR Sport i ułatwiającej jazdę poza asfaltem Corolli TS Kombi TREK, mamy komplet mocnych stron hybrydowej Corolli.
Corolla 12. generacji zadebiutowała w Polsce w kwietniu 2019 roku i już w maju, w ujęciu miesięcznym stała się najpopularniejszym samochodem w Polsce. Do dziś, choć minął ponad rok, w niemal każdym kolejnym miesiącu Corolla uzyskuje najwyższą liczbę rejestracji w kraju. Ogromny sukces kompaktowej Toyoty ułatwił wersji hybrydowej awans na pierwsze miejsce w rankingu zelektryfikowanych aut. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w pierwszej połowie 2020 roku zarejestrowano w Polsce 4 422 egzemplarze hybrydowej Corolli, co stawia ją na niezagrożonym pierwszym miejscu. Zajmująca drugą pozycję Toyota C-HR zanotowała 2 593 rejestracje. W pierwszej piątce najczęściej wybieranych zelektryfikowanych samochodów znajdują się wyłącznie Toyoty (obok Corolli i C-HR, także RAV4, Camry i Yaris) i dopiero na szóstej pozycji pojawia się Lexus CT, zaś na siódmej Kia Niro.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.