Komunikaty PR

Toyota tworzy rodzinę Yarisa. Co marka szykuje w segmencie B

2020-12-04  |  11:00
Biuro prasowe

Yaris to jeden z tych samochodów, które zbudowały pozycję Toyoty w Europie. Auto powstało specjalnie z myślą o kierowcach Starego Kontynentu i szybko spotkało się z uznaniem na tym rynku – najpierw jako Samochód Roku 2000, potem jako najpopularniejszy model Toyoty w Europie. Japońska marka postanowiła pójść za ciosem i wprowadza do sprzedaży kolejne modele spokrewnione z miejskim hatchbackiem – Yarisa Cross i sportowego GR Yarisa.
 

Hybrydowy Yaris hatchback

Wraz z premierą Yarisa czwartej generacji rozpoczyna się nowa epoka dla tego modelu. Nowy hatchback to na tle poprzednich generacji prawdziwa rewolucja. Jednocześnie jednak świetnie się wpisuje w historię miejskiej Toyoty. W jaki sposób? Po pierwsze jest na wskroś europejski – zupełnie jak pierwszy Yaris z 1999 roku i jak wszystkie kolejne wcielenia, które zostały zaprojektowane w europejskim studio ED2 Toyoty i były produkowane we Francji. Ich stylistyka i właściwości jezdne zostały dostosowane do gustów Europejczyków. Po drugie, pomysł na design nowego Yarisa to coś zupełnie nowego w segmencie B – tak samo jak to miało miejsce ponad 20 lat temu, gdy Yaris zastąpił produkowaną w Japonii Starlet. Po trzecie hybrydowy napęd czwartej generacji to przełomowe rozwiązanie na rynku miejskich aut. Tak samo było w przypadku wyróżnionego tytułem Engine of the Year silnika 1.0 z pierwszego Yarisa, którego moc i dynamika dorównywały przeciętnemu benzyniakowi 1.5 z tamtego okresu. Prawdziwą rewolucję do segmentu wprowadził natomiast Yaris trzeciej generacji, gdy zadebiutował w wersji hybrydowej.

Konstrukcja Yarisa opiera się na nowej platformie GA-B, dzięki której wyróżnia się pod względem sztywności nadwozia, właściwości jezdnych, pozycji za kierownicą i stylistyki. W architekturze TNGA został opracowany także napęd hybrydowy czwartej generacji, który jest o 20% wydajniejszy od poprzednika. Auto z tym napędem zużywa średnio od 3,8 l/100 km, zaś średnia emisja CO2 wynosi od 87 g/km (wg WLTP). Jednocześnie moc hybrydowego Yarisa wzrosła ze 100 do 116 KM, dzięki czemu auto przyspiesza od 0 do 100 km w 9,7 s, czyli o 2,3 s szybciej niż poprzedni model.

Wraz z nowym Yarisem zadebiutowała w gamie Toyoty najnowsza wersja pakietu systemów wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 2.5. To dość niecodzienna praktyka, by najnowocześniejsze rozwiązania debiutowały w miejskim aucie, ale jest to zgodne z deklaracjami Toyoty, że jej celem jest udostępnienie zaawansowanych technologii bezpieczeństwa jak najszerszym grupom kierowców. Oferowany w standardzie pakiet zawiera nowy układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) oraz system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall). Pozostałe systemy, znane z poprzedniej generacji Yarisa, zostały zastąpione przez swoje najnowsze odpowiedniki z nowymi funkcjami i znacznie większym zasięgiem oraz skutecznością. Na liście elektronicznych nowości znalazły się obok systemów bezpieczeństwa także Android Auto™ i Apple CarPlay™, usługi łączności Toyota Connected Car, cyfrowe radio DAB, a w topowej wersji wyposażenia również wyświetlacz HUD na przedniej szybie.

Crossover Yaris Cross – hybryda 4x4

O tym, że cały świat pokochał SUV-y, wiemy od dawna. Wypierają one różne inne rodzaje samochodów z ich tradycyjnych funkcji i segmentów rynkowych. Na przykład managerowie chętnie zamieniają prestiżowe sedany na bogato wyposażone SUV-y średniej wielkości, w roli auta rodzinnego coraz częściej widzimy uterenowiony samochód zamiast tradycyjnego minivana, a niewielkie crossovery przekonują do siebie także część nabywców samochodów miejskich.

Wobec oczywistych trendów Toyota postanowiła rozszerzyć swoją gamę aut z podwyższonym nadwoziem i do RAV4 dołączył najpierw kompaktowy crossover C-HR, a w niedługim czasie pojawią się także duży, 7-osobowy SUV Highlander oraz Yaris Cross, czyli miejski crossover na bazie Yarisa. Oba napędzane układem hybrydowym.

Yaris Cross powstał na platformie GA-B – tak jak Yaris hatchback, ale jest od niego znacznie większy, wyższy i bardziej przestronny. Wygląda przy tym bardziej masywnie i ma swój indywidualny design, odrębny od mniejszego kuzyna. Wybierając Yarisa Cross, otrzymamy auto dłuższe od hatchbacka o 24 cm, szersze o 2 cm i wyższe o 9 cm. To oznacza, że nowy crossover będzie miał długość 418 cm i wysokość 156 cm. To oczywiście przekłada się na przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik, ale także podwyższone zawieszenie i większe koła.

Yaris Cross ma ten sam co jego mniejszy kuzyn napęd hybrydowy 4. generacji o mocy 116 KM, oparty na trzycylindrowym silniku 1,5 litra. Już samo to wyróżnia go na tle segmentu, a to nie koniec niespodzianek. Auto otrzymało w zasadzie niespotykany w segmencie B-SUV napęd na cztery koła. Nie grozi nam jednak nieporęczny tunel na wał napędowy, dzielący podłogę na dwie połowy, ponieważ Toyota zastosowała w Yarisie Cross napęd AWD-i. Układ opiera się na współpracy silnika elektrycznego przy tylnej osi z układem hybrydowym napędzającym przednią oś. To sposób na większą dynamikę jazdy i poprawę przyczepności na śliskich nawierzchniach przy utrzymaniu zużycia paliwa na rekordowo niskim poziomie.

GR Yaris – sportowy hot hatch i rajdówka w jednym

GR Yaris to pojazd zarówno dla fanów sportowych samochodów, jak i amatorów rajdowej rywalizacji. Nowy hot hatch jest samochodem drogowym, ale pokrewieństwo z Yarisem WRC zaowocowało taką konfiguracją, żeby auto mogło powalczyć w rajdach samochodowych. Decydują o tym zarówno bardzo mocny silnik i lekka konstrukcja, jak i wyczynowe podwozie oraz stały napęd 4x4.

Sportowy GR Yaris ma tak naprawdę tylko trochę wspólnego ze standardowym hatchbackiem, z którym dzieli nazwę. Jego konstrukcja jest zupełnie nowa i opiera się na połączeniu platformy Yarisa z przodu oraz Corolli z tyłu – oczywiście w architekturze TNGA. W ten sposób uzyskano bardzo sztywne nadwozie oraz miejsce na stały napęd 4x4 GR-FOUR.

Silnik GR Yarisa to wyjątkowa, 3-cylindrowa jednostka 1.6 Turbo o mocy 261 KM i 360 Nm momentu obrotowego, która rozpędza ważące tylko 1280 kg auto do setki w 5,5 sekundy. Zawieszenie wielowahaczowe z tyłu i kolumny MacPhersona z przodu zostały dostrojone na trasach odcinków specjalnych przez fachowców zespołu WRC Toyoty, czyli mechaników Toyota Gazoo Racing we współpracy z Tommi Makinen Racing.

Hamulce otrzymały wentylowane tarcze z czterotłoczkowymi zaciskami aluminiowymi z przodu i dwutłoczkowymi z tyłu. W pakiecie Sport przednie zaciski są czerwone i ozdobione logiem GR. Standardowe koła to lekkie i sztywne, 18-calowe felgi aluminiowe z oponami Dunlop SP Sport MAXX 050, zaś w pakiecie Sport zastępują je 10-ramienne, kute felgi BBS z lekkiego stopu z oponami Michelin Pilot 4S. Zastosowanie kutych felg pozwoliło zrównoważyć wagę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Torsen.

Toyota nie zapomniała jednak także o tych klientach, którzy kupią GR Yarisa przede wszystkim dla frajdy na publicznych drogach, i wyposażyła go we wszystko, co najnowsza Toyota mieć powinna. W wyposażeniu znajdziemy m.in. Toyota Safety Sense w jego najnowocześniejszej wersji, system eCall, multimedia z Apple CarPlay i Android Auto oraz opcjonalnie system audio marki JBL z 8 głośnikami.

 

 

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek

Wprowadzona przez Unię Europejską regulacja Markets in Crypto-Assets (MiCA) to pierwsza na świecie duża próba regulacyjna, która ma wprowadzić standaryzację i bezpieczeństwo do branży kryptowalut. Według założeń nowe przepisy mają uporządkować rynek i stanowić pierwszy krok do dogonienia Stanów Zjednoczonych. Nie brakuje jednak przeciwników takiej próby, którzy ostrzegają, że regulacje nie tylko nie spełnią swojej funkcji, ale mogą de facto zahamować rozwój kryptowalut w Europie.

Edukacja

Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce

Na warszawskiej Pradze Północ otwarto właśnie pierwszą STEM Kindlotekę, czyli przestrzeń edukacyjną dla dzieci i młodzieży, która stawia na rozwój kompetencji w obszarze nauki, technologii, inżynierii i matematyki. To inicjatywa Amazon i stowarzyszenia Cyfrowy Dialog rozwijana od 2019 roku, w ramach której funkcjonuje ponad 100 takich placówek, a z prowadzonych w nich zajęć skorzystało już pół miliona dzieci. STEM uważane są za kompetencje przyszłości, a badania wskazują, że można je rozwijać już u najmłodszych uczniów.

Prawo

Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce uprościć prawną definicję mobbingu. Dodatkowo opracowywana nowelizacja przepisów ma nałożyć nowe obowiązki na pracodawców, których celem będzie określenie zasad przeciwdziałania mobbingowi i to na poziomie regulaminu pracy lub innych wewnętrznych regulacji. Dzięki któremu podwładni będą bardziej świadomi swoich praw i będą mogli lepiej reagować na przypadki ich łamania.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.