Komunikaty PR

CEVA Logistics rozwija przewozy multimodalne w Afryce

2024-09-26  |  16:00
Biuro prasowe

Afryka jest rynkiem wschodzącym o bogatych zasobach naturalnych i rosnącym eksporcie. CEVA Logistics, globalny dostawca usług logistycznych, wspiera tu rozwój regionalnego i międzynarodowego handlu, zarządzając logistyką na kluczowych korytarzach i szlakach handlowych. Teraz, w odpowiedzi na dynamiczny rozwój gospodarczy regionu, dąży do wzmocnienia pozycji i rozbudowy infrastruktury logistycznej. Ważnym elementem strategii ma być innowacyjne podejście w wykorzystaniu transportu kolejowego i rozwiązań multimodalnych. CEVA zrealizowała już swoją pierwszą dostawę pociągiem blokowym i jako pierwsza wykorzystała kolej do przewozu transformatorów energetycznych.  

Wyzwaniem dla transportu lądowego w Afryce wciąż jest infrastruktura

Obecnie główną gałęzią transportową w Afryce jest transport drogowy, który obsługuje ok. 80% ładunków. Mimo tak dużego udziału w przewozach ładunków ogółem, przewoźnicy drogowi zmagają się z licznymi problemami, co wynika głównie z niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury i tym samym niebezpiecznych i trudnych warunków drogowych. Tylko 27% dróg w Afryce jest utwardzonych, wobec 60% w Indiach i 66% w Chinach.

Korzystanie z innych gałęzi transportowych, tak jak kolej, też stanowi wyzwanie. Tylko ok. 70% linii kolejowych jest w pełni funkcjonalnych, a ten środek transportu obsługuje zaledwie 2% łącznego wolumenu przewożonych towarów. Dla porównania, w Europie transport kolejowy odpowiada za przewóz ponad 53% ładunków. Jednak, jak zauważają eksperci CEVA, mimo tych trudności, to właśnie transport kolejowy ma duży potencjał. Sprzyja mu dynamiczny rozwój gospodarczy kontynentu i konkurencja w ramach globalnych łańcuchów dostaw, ukierunkowana na wydajność i ekologię.

CEVA postawi na kolej i multimodal

CEVA oferuje kompleksowy zakres usług logistycznych na kontynencie afrykańskim i systematycznie zwiększa ich zasięg. Jeszcze w 2019 r. była obecna w 5 krajach, po strategicznych przejęciach, ma teraz oddziały w niemal 25, a działalność operacyjną prowadzi w ponad 40.

W odpowiedzi na wyzwania, jakie wiążą się z transportem drogowym, CEVA będzie zwiększać zaangażowanie w rozwój usług kolejowych. Zintegrowanie operacji w 16 krajach afrykańskich z kluczowymi portami regionalnymi ma optymalizować wykorzystanie tego środka transportu, a jednocześnie przyczynić się do redukcji emisji CO2 i wzrostu efektywności operacyjnej. Przejście z transportu drogowego na kolejowy lub ich połączenie zapewni bardziej ekonomiczne i zrównoważone rozwiązania logistyczne.

Ważne będzie bezpieczeństwo

Kluczowym warunkiem udanych dostaw kolejowych w Afryce jest zapewnienie bezpieczeństwa ładunków. Dlatego też CEVA, przy współpracy z Grupą CMA CGM, wdrożyła dodatkowy system zabezpieczeń do ochrony 40-stopowych kontenerów transportowanych koleją. Posiadają one unikalne numery identyfikacyjne i kody PIN. Przed załadunkiem, CEVA zabezpiecza każdy kontener, dokumentując proces zdjęciami, a do docelowego magazynu wysyła numery PIN. To rozwiązanie ma zminimalizować ryzyko i utrudnić nieautoryzowany dostęp, jednocześnie zapewniając integralność każdej przesyłki.

Pierwszy block train – z Mozambiku do Zimbabwe

W ostatnim czasie CEVA Logistics zrealizowała swoją pierwszą w Afryce dostawę pociągiem blokowym, przewożąc ładunki z portu Cornelder w Mozambiku do stolicy Zimbabwe, Harare. W ten sposób przetransportowano towary dla ponad 10 klientów na dystansie 549 km. Przy jego organizacji zespół CEVA w Zimbabwe współpracował z władzami portu w Mozambiku i koleją CFM. Tym samym CEVA jest jedną z nielicznych firm logistycznych, które zorganizowały dostawę ładunków pociągiem blokowym na tej strategicznej trasie.

„Dzięki partnerom takim jak CEVA Logistics możemy zapewniać niezawodne i opłacalne transgraniczne usługi kolejowe, łącząc afrykańskie porty z miejscami dostaw na lądzie. Niedawno CEVA zarezerwowała u nas cały pociąg, którym przewieziono ponad 30 kontenerów. Przejście z przewozów ładunków zatłoczonymi afrykańskimi drogami na niezawodny transport kolejowy to scenariusz korzystny dla obu stron, CEVA może efektywniej obsługiwać klientów, a jednocześnie redukować emisję CO2 i wspierać rozwój infrastruktury” – mówi Emanuel Chacanza, Railway Director, Mozambique Port and Railway.

Pierwszy transport urządzeń energetycznych w systemie multimodalnym

W Afryce wciąż najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest system hybrydowy łączący transport drogowy z kolejowym. To właśnie w oparciu o rozwiązanie multimodalne CEVA zrealizowała dostawę project cargo transformatorów do elektrowni wodnej w Tanzanii. Jednocześnie był to pierwszy w historii transport kolejowy transformatorów na kontynencie afrykańskim. Zazwyczaj te wrażliwe na wstrząsy urządzenia, ze względu na  wagę, wrażliwość i wysoką wartość, są przewożone na kołach, przy użyciu specjalistycznych naczep hydraulicznych.  

Zespół inżynierów CEVA opracował szczegółowy plan przewozu urządzeń, poprzedzony analizą specyfikacji ładunku, warunków trasy i środków transportu, a także testami z wykorzystaniem monitorów wstrząsów i symulatorów. Ważne dla sukcesu było odpowiednie przygotowanie infrastruktury, co wiązało się z naprawą uszkodzeń i pęknięć torów na linii kolejowej. Dostawa transformatorów trwała 5 dni, z tanzańskiego portu Dar es Salaam do stacji kolejowych w Mzenga i Fuga. Urządzenia pokonały 170 km drogą i 120 km na torach.

Aby zapewnić bezpieczeństwo CEVA wdrożyła kilka innowacyjnych rozwiązań. Każdy z transformatorów wyposażono w monitor wstrząsów, który w czasie rzeczywistym dostarczał danych o warunkach transportu. Ryzyko uszkodzeń zminimalizowały specjalnie zaprojektowane gumowe maty umieszczone między transformatorami a pokładami wagonów, a przebieg transportu był na bieżąco monitorowany.

Realizując tak złożony logistycznie projekt, w oparciu o technologie i innowacje, CEVA ustaliła nowy standard bezpiecznego i efektywnego przewozu wrażliwych ładunków w Afryce. To pokazuje nowy kierunek w rozwoju usług logistycznych na tym kontynencie.

„Wsparcie przejścia na transport kolejowy w Afryce jest ważnym elementem strategii logistycznej CEVA. Inwestując w innowacyjne rozwiązania multimodalne, nie tylko stawiamy czoła wyzwaniom związanym ze złym stanem dróg i zatłoczeniem, ale też redukujemy nasz ślad węglowy. Zrealizowane ostatnie projekty pokazują ogromny potencjał transportu kolejowego w łączeniu krajów śródlądowych z kluczowymi portami, przy jednoczesnym wsparciu handlu regionalnego i międzynarodowego” – Antonio Pacciolla, Ground & Rail Leader, Indie, Bliski Wschód i Afryka, CEVA Logistics.

Źródło danych statystycznych - https://alg-global.com/blog/land/reform-schemes-african-railway-and-road-networks

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw Biuro prasowe
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.