CEVA Logistics rozwija przewozy multimodalne w Afryce
Afryka jest rynkiem wschodzącym o bogatych zasobach naturalnych i rosnącym eksporcie. CEVA Logistics, globalny dostawca usług logistycznych, wspiera tu rozwój regionalnego i międzynarodowego handlu, zarządzając logistyką na kluczowych korytarzach i szlakach handlowych. Teraz, w odpowiedzi na dynamiczny rozwój gospodarczy regionu, dąży do wzmocnienia pozycji i rozbudowy infrastruktury logistycznej. Ważnym elementem strategii ma być innowacyjne podejście w wykorzystaniu transportu kolejowego i rozwiązań multimodalnych. CEVA zrealizowała już swoją pierwszą dostawę pociągiem blokowym i jako pierwsza wykorzystała kolej do przewozu transformatorów energetycznych.
Wyzwaniem dla transportu lądowego w Afryce wciąż jest infrastruktura
Obecnie główną gałęzią transportową w Afryce jest transport drogowy, który obsługuje ok. 80% ładunków. Mimo tak dużego udziału w przewozach ładunków ogółem, przewoźnicy drogowi zmagają się z licznymi problemami, co wynika głównie z niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury i tym samym niebezpiecznych i trudnych warunków drogowych. Tylko 27% dróg w Afryce jest utwardzonych, wobec 60% w Indiach i 66% w Chinach.
Korzystanie z innych gałęzi transportowych, tak jak kolej, też stanowi wyzwanie. Tylko ok. 70% linii kolejowych jest w pełni funkcjonalnych, a ten środek transportu obsługuje zaledwie 2% łącznego wolumenu przewożonych towarów. Dla porównania, w Europie transport kolejowy odpowiada za przewóz ponad 53% ładunków. Jednak, jak zauważają eksperci CEVA, mimo tych trudności, to właśnie transport kolejowy ma duży potencjał. Sprzyja mu dynamiczny rozwój gospodarczy kontynentu i konkurencja w ramach globalnych łańcuchów dostaw, ukierunkowana na wydajność i ekologię.
CEVA postawi na kolej i multimodal
CEVA oferuje kompleksowy zakres usług logistycznych na kontynencie afrykańskim i systematycznie zwiększa ich zasięg. Jeszcze w 2019 r. była obecna w 5 krajach, po strategicznych przejęciach, ma teraz oddziały w niemal 25, a działalność operacyjną prowadzi w ponad 40.
W odpowiedzi na wyzwania, jakie wiążą się z transportem drogowym, CEVA będzie zwiększać zaangażowanie w rozwój usług kolejowych. Zintegrowanie operacji w 16 krajach afrykańskich z kluczowymi portami regionalnymi ma optymalizować wykorzystanie tego środka transportu, a jednocześnie przyczynić się do redukcji emisji CO2 i wzrostu efektywności operacyjnej. Przejście z transportu drogowego na kolejowy lub ich połączenie zapewni bardziej ekonomiczne i zrównoważone rozwiązania logistyczne.
Ważne będzie bezpieczeństwo
Kluczowym warunkiem udanych dostaw kolejowych w Afryce jest zapewnienie bezpieczeństwa ładunków. Dlatego też CEVA, przy współpracy z Grupą CMA CGM, wdrożyła dodatkowy system zabezpieczeń do ochrony 40-stopowych kontenerów transportowanych koleją. Posiadają one unikalne numery identyfikacyjne i kody PIN. Przed załadunkiem, CEVA zabezpiecza każdy kontener, dokumentując proces zdjęciami, a do docelowego magazynu wysyła numery PIN. To rozwiązanie ma zminimalizować ryzyko i utrudnić nieautoryzowany dostęp, jednocześnie zapewniając integralność każdej przesyłki.
Pierwszy block train – z Mozambiku do Zimbabwe
W ostatnim czasie CEVA Logistics zrealizowała swoją pierwszą w Afryce dostawę pociągiem blokowym, przewożąc ładunki z portu Cornelder w Mozambiku do stolicy Zimbabwe, Harare. W ten sposób przetransportowano towary dla ponad 10 klientów na dystansie 549 km. Przy jego organizacji zespół CEVA w Zimbabwe współpracował z władzami portu w Mozambiku i koleją CFM. Tym samym CEVA jest jedną z nielicznych firm logistycznych, które zorganizowały dostawę ładunków pociągiem blokowym na tej strategicznej trasie.
„Dzięki partnerom takim jak CEVA Logistics możemy zapewniać niezawodne i opłacalne transgraniczne usługi kolejowe, łącząc afrykańskie porty z miejscami dostaw na lądzie. Niedawno CEVA zarezerwowała u nas cały pociąg, którym przewieziono ponad 30 kontenerów. Przejście z przewozów ładunków zatłoczonymi afrykańskimi drogami na niezawodny transport kolejowy to scenariusz korzystny dla obu stron, CEVA może efektywniej obsługiwać klientów, a jednocześnie redukować emisję CO2 i wspierać rozwój infrastruktury” – mówi Emanuel Chacanza, Railway Director, Mozambique Port and Railway.
Pierwszy transport urządzeń energetycznych w systemie multimodalnym
W Afryce wciąż najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest system hybrydowy łączący transport drogowy z kolejowym. To właśnie w oparciu o rozwiązanie multimodalne CEVA zrealizowała dostawę project cargo transformatorów do elektrowni wodnej w Tanzanii. Jednocześnie był to pierwszy w historii transport kolejowy transformatorów na kontynencie afrykańskim. Zazwyczaj te wrażliwe na wstrząsy urządzenia, ze względu na wagę, wrażliwość i wysoką wartość, są przewożone na kołach, przy użyciu specjalistycznych naczep hydraulicznych.
Zespół inżynierów CEVA opracował szczegółowy plan przewozu urządzeń, poprzedzony analizą specyfikacji ładunku, warunków trasy i środków transportu, a także testami z wykorzystaniem monitorów wstrząsów i symulatorów. Ważne dla sukcesu było odpowiednie przygotowanie infrastruktury, co wiązało się z naprawą uszkodzeń i pęknięć torów na linii kolejowej. Dostawa transformatorów trwała 5 dni, z tanzańskiego portu Dar es Salaam do stacji kolejowych w Mzenga i Fuga. Urządzenia pokonały 170 km drogą i 120 km na torach.
Aby zapewnić bezpieczeństwo CEVA wdrożyła kilka innowacyjnych rozwiązań. Każdy z transformatorów wyposażono w monitor wstrząsów, który w czasie rzeczywistym dostarczał danych o warunkach transportu. Ryzyko uszkodzeń zminimalizowały specjalnie zaprojektowane gumowe maty umieszczone między transformatorami a pokładami wagonów, a przebieg transportu był na bieżąco monitorowany.
Realizując tak złożony logistycznie projekt, w oparciu o technologie i innowacje, CEVA ustaliła nowy standard bezpiecznego i efektywnego przewozu wrażliwych ładunków w Afryce. To pokazuje nowy kierunek w rozwoju usług logistycznych na tym kontynencie.
„Wsparcie przejścia na transport kolejowy w Afryce jest ważnym elementem strategii logistycznej CEVA. Inwestując w innowacyjne rozwiązania multimodalne, nie tylko stawiamy czoła wyzwaniom związanym ze złym stanem dróg i zatłoczeniem, ale też redukujemy nasz ślad węglowy. Zrealizowane ostatnie projekty pokazują ogromny potencjał transportu kolejowego w łączeniu krajów śródlądowych z kluczowymi portami, przy jednoczesnym wsparciu handlu regionalnego i międzynarodowego” – Antonio Pacciolla, Ground & Rail Leader, Indie, Bliski Wschód i Afryka, CEVA Logistics.
Źródło danych statystycznych - https://alg-global.com/blog/land/reform-schemes-african-railway-and-road-networks

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.