Trendy mieszkaniowe podczas pandemii
Jakie decyzje zakupowe podejmują obecnie klienci?
Pandemia koronawirusa w Polsce dotknęła w zasadzie wszystkie branże. Jedną z tych, które pozytywnie przetrwały ten kryzys, jest rynek nieruchomości. Co prawda zmieniły się preferencje zakupowe klientów, jednak popyt na mieszkania wcale nie zmalał.
Jak podaje portal GetHome, aktualna sytuacja epidemiologiczna – w przeważającej większości - nie przekłada się na terminowość realizowanych transakcji zakupu nieruchomości. Większość z nich odbywa się zgodnie z planem. Agencje dokładają wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim osobom zainteresowanym zakupem mieszkania czy domu i zminimalizować ryzyko zagrożenia.
Z centrum na obrzeża
Wiadomo już, że wiele europejskich miast postanowiło wykorzystać moment pandemii do tego, aby zastanowić się nad ekologicznymi rozwiązaniami wpływającymi na otoczenie. Tym samym, chcąc rozładować ruch w samym centrum, chcą przenieść go także na obrzeża miast, rozbudowując chociażby trasy dla rowerzystów. Podobną tendencję da się zauważyć również względem mieszkań.
Nie bez znaczenia pozostaje atrakcyjna cena – wybór inwestycji zlokalizowanej tuż za miastem wiąże się dla klientów z tym, że za kwotę podobną do ceny mieszkania w centrum czy w przypadku Warszawy chociażby na Bemowie, otrzymają dużo większy metraż. Wielu klientów odnotowało też spadek wydolności kredytowej w bankach, co tylko potęguje to zjawisko. – wyjaśnia Klaudia Siarkiewicz, Prezes Kreator Dom Invest, dewelopera który jest liderem inwestycji w zachodniej części Warszawy.
Widoczny jest też wzrost zainteresowania działkami rekreacyjnymi oraz domami, bardziej niż mieszkaniem w samym centrum. Trend poszukiwania większych powierzchni zarysował się także wśród potencjalnych kupców domów – najpopularniejszy wśród Klientów metraż wzrósł z 60 do 100 mkw.
Rozwój terenów podmiejskich
Doskonałym przykładem może być gmina Stare Babice, która w ostatnich latach, dzięki wielu inwestycjom, przekształciła rolniczy krajobraz w nowoczesny i charakterystyczny dla osiedli jednorodzinnych. Bliska odległość do Warszawy, jej rynków pracy i zbytu powoduje, że corocznie w gminie osiedla się wiele rodzin.
Tym samym, zachodnia część Warszawy przeżywa w ostatnim czasie renesans pod względem rozwoju, rozbudowy infrastruktury technicznej i społecznej oraz nowych inwestycji deweloperskich. Ta część powiatu jest nie tylko świetnie skomunikowana z centrum i posiada doskonałą strukturę handlowo-usługową, ale jest również bogata w okoliczne tereny zielone.
Potwierdza to duże zainteresowanie kameralnym osiedlem Zielonki Residence, usytuowanym na skraju Puszczy Kampinoskiej. Ta inwestycja to nowoczesne i stylowe miejsce dla osób, które cenią sobie solidne i wygodne rozwiązania i przede wszystkim komfort życia – dodaje Klaudia Siarkiewicz.
Bum mieszkaniowy na peryferiach?
Obecnie w zdecydowanie lepszej sytuacji są kupujący z wolnymi zasobami gotówki albo zdolnością kredytową. Z informacji podawanych przez portal otodom.pl wynika, iż dalej istnieje duży popyt, ale główną barierą są nowe kryteria udzielania kredytów. Podwyższone zostały wymagania odnośnie wkładów własnych (do 20%), wzrosły też marże. W tej sytuacji mógłby pomóc rządowy program, który wciąż jest w fazie przygotowań. Banki ograniczają kredytowanie osobom, które pracują w „ryzykownych” branżach. Notujemy też wzrost popytu na nieruchomości na obrzeżach miast, gdyż duża ilość osób ubiegających się o kredyt hipoteczny i spełniających nowe kryteria banków, wybiera tańsze i większe lokale budowane na peryferiach. Klienci z kolei prócz tego kryterium, po doświadczeniach z kwarantanną chętnie wybierają zielone dobrze skomunikowane peryferia z rozwiniętą infrastrukturą.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.