Komunikaty PR

Trendy w e-commerce 2024: sztuczna inteligencja, portfele cyfrowe i SoMe

2024-01-10  |  12:49
Biuro prasowe

W okresie przedświątecznym w 2023 r. odnotowano najwyższą średnią stopę rabatów od 2020 r. Innym zauważalnym trendem jest wyraźny wzrost zakupów dokonywanych pod wpływem sztucznej inteligencji – takie wnioski płyną na podstawie analizy danych Salesforce zebranych na podstawie analizy aktywności cyfrowej ponad 1,5 miliarda kupujących. Ciekawym trendem jest również znacząco rosnąca popularność metod płatności takich jak Apple Pay czy Google Pay, a także postępujący udział sprzedaży w takich kanałach jak TikTok oraz innych portali społecznościowych.

- Globalna sprzedaż online osiągnęła 1,17 biliona dolarów w okresie świątecznym (listopad
i grudzień), co oznacza wzrost o 3% względem ubiegłego roku.

- Wzrost w Stanach Zjednoczonych rok do roku był nieznaczny (1%), a w Europie wyniósł 6%.

- Średnia globalna stopa dyskontowa w całym okresie świątecznym wyniosła 21%, czyli najwięcej od początku pandemii.

- W listopadzie i grudniu na ponad 17% wszystkich zamówień świątecznych wpłynęła sztuczna inteligencja, co przekłada się na 199 miliardów dolarów. W samym Cyber Week sprzedaż online pod wpływem SI wyniosła 51 miliardów dolarów.

Zachowania zakupowe i oczekiwania konsumentów w okresie świątecznym, w szczególności oczekiwanie korzystniejszych cen, jak i oferowania lepszych doświadczeń, dają wgląd w to, czego można się spodziewać w całej branży handlowej w 2024 r.

Handel u progu masowego wdrożenia sztucznej inteligencji

Tylko 3% organizacji handlowych nie ma planów związanych ze sztuczną inteligencją, choć jej wdrażanie dopiero się rozpoczyna. Prawie jedna trzecia (29%) zespołów w pełni wdrożyła SI w swoich przepływach pracy i to właśnie ta grupa ta zgłasza znaczące korzyści dla procesów wewnętrznych i produktywności. W rzeczywistości specjaliści ds. handlu korzystający ze sztucznej inteligencji przypisują tej technologii średnią oszczędność czasu wynoszącą 6,4 godziny tygodniowo. Firmy różnią się pod względem wdrażania SI w zależności od branży. Prym wiedzie branża motoryzacyjna, w której odsetek wdrożeń sztucznej inteligencja sięga 42%. Z kolei branża „media i komunikacja” pozostaje w tyle z odsetkiem wdrożeń sięgającym 23%.

Nawet jeśli większość organizacji handlowych nie w pełni wdrożyła sztuczną inteligencję, większość z nich jest gotowa na to w najbliższej przyszłości. Aż 48% firm eksperymentuje z SI, a 20% ocenia, w jaki sposób będzie ona pasować do ich działalności.

Handel elektroniczny coraz bardziej powszechny

Jeszcze przed wzrostem popularności sztucznej inteligencji, handel cyfrowy miał się całkiem dobrze i przybywało kanałów sprzedaży. Transakcje nie ograniczają się już do strony internetowej lub aplikacji mobilnej, ale odbywają się obecnie w niezliczonych kanałach własnych oraz zewnętrznych. Przykładowo, niedawne badanie sektora detalicznego wykazało, że już 59% kupujących dokonało transakcji za pośrednictwem mediów społecznościowych, kiedy to 2021 r. odsetek ten wyniósł 15%. W okresie świątecznym 2023 r., dane płynące z Salesforce pokazały, że 10% całego ruchu do cyfrowych witryn sklepowych pochodziło z mediów społecznościowych.

Mnożą się wielofunkcyjne punkty styku z handlem – znane łącznie jako „handel zintegrowany”. Znaczna liczba firm wdrożyła takie możliwości między innymi w punktach sprzedaży, obsługi klienta i mediach społecznościowych. Kanały obsługi klienta stają się szczególnie istotne w strategii takiego handlu. Blisko 29% specjalistów ds. handlu twierdzi, że obsługa klienta generuje znaczny przyrost przychodów.

Portfele cyfrowe coraz częściej wybieraną formą płatności

Oprócz zwiększania liczby miejsc, w których robią zakupy, klienci zmieniają również sposób, w jaki za nie płacą. Żadna metoda płatności nie ilustruje tych zmian tak dobrze, jak portfele cyfrowe – ich szeroka kategoria obejmuje między innymi Apple Pay, Google Pay czy Amazon Pay. Portfele cyfrowe pozostały popularne przez cały okres świąteczny, a ich wykorzystanie wzrosło o 54% w listopadzie i grudniu w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.

Dane Salesforce Commerce Cloud pokazują gwałtowny wzrost liczby transakcji dokonywanych za pośrednictwem portfeli cyfrowych, który utrzymuje się przez kolejne kwartały, podczas gdy inne rodzaje płatności, w tym PayPal, usługi „Kup Teraz Zapłać Później” i przelewy bankowe odnotowują spadki. W przeciwieństwie do wzrostu portfeli cyfrowych spada popularność kryptowalut.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.