Komunikaty PR

Trendy w sprzedaży alkoholu w 2020 roku

2020-07-02  |  01:00
Kontakt

Marcin Pietraszek
Empemedia

Kazachska
02-999 Warszawa
empe|empemedia.pl| |empe|empemedia.pl
505780488
empemedia.pl

Jak będzie wyglądać sprzedaż alkoholu w Polsce na koniec 2020 roku? Dane liczbowe dotyczące całego rynku mogą być porównywalne z poprzednimi latami. Różnice mogą jednak dotyczyć rodzajów spożywanego alkoholu.

Czas społecznej izolacji, z jakim mieliśmy do czynienia wiosną 2020 roku może mieć swoje odzwierciedlenie na rynku alkoholi. Podobnie, jeśli – jak przewidują niektórzy – część obostrzeń powróci jesienią, to również będzie odczuwalne dla producentów i dystrybutorów rozmaitych trunków.

Zmiany będą jednak oznaczały nie tyle załamanie rynku, co zmiany w konsumpcji. Mówiąc wprost – Polacy spędzający więcej czasu w domach i w małym gronie spożywają inny alkohol niż np. podczas wyjść do restauracji. Nie zawsze jest to alkohol tańszy, ale jednak inny, o czymś świadczy choćby wzrost sprzedaży szampana (tego oryginalnego, francuskiego).

Co ciekawe, trendy wynikające z kwarantanny pokrywają się z tymi, które były widoczne już wcześniej. Np. tendencja do kupowania lżejszych alkoholi oraz piwa bezalkoholowego była zauważalna już od kilku lat, ale w okresie koronawirusa jeszcze się wzmocniła.

Nie można też na razie powiedzieć, że trend „premiumizacji” rynku wyhamował. Choć można się spodziewać, że ci Polacy, których dotknie kryzys gospodarczy zapewne będą kupowali tańszy alkohol, to jednak wiosną 2020 roku trunki z wyższej półki nadal cieszyły się popularnością.

Trendy, które mogą mieć wpływ na rynek alkoholi w 2020 roku:

  • Izolacja społeczna sprzyja konsumpcji innych alkoholi niż poza kwarantanną
  • Ograniczenia dotyczące przemieszczania się nie sprzyjają sprzedaży alkoholu w małych butelkach (tzw. małpek)
  • W okresie kwarantanny, ale też w sezonie letnim na popularności zyskuje piwo, cydr, wino
  • Wśród droższych alkoholi – inne spożywa się w lokalach, inne w domach.

Warto przy tym przytoczyć wyniki badań rynkowych przeprowadzonych przez ośrodek badawczy Nielsen. Z analiz dotyczących marca i kwietnia wynika, że wolumenowa sprzedaż napojów spirytusowych spadła o 2%, piwa o 3%, natomiast sprzedaż win i likierów mlecznych wzrosła o 1% w porównaniu do marca i kwietnia 2019 r. Warto jednak zauważyć, że dane te dotyczą jedynie sprzedaży detalicznej i nie uwzględniają zamkniętej prawie całkowicie branży HoReCa.

Jednocześnie  - pod względem wartości sprzedaży – napoje alkoholowe odnotowały wzrosty: napoje spirytusowe o 2%, wino o 3%, piwo o 6%. Świadczy to o tym, że Polacy kupowali mniej alkoholu, ale za to wybierali droższe trunki.

W wybranych kategoriach alkoholi wolumen sprzedaży zmienił się następująco (porównanie z tym samym okresem w 2019 roku):

  • Wódka ogółem – spadek o 4%
  • Wódka w opakowaniach poniżej 200 ml – spadek o 8%
  • Gin – wzrost o 25%
  • Rum – wzrost o 31%
  • Likiery mleczne – spadek o 14%
  • Wino spokojne – wzrost o 4%
  • Wino musujące ogółem – spadek o 5%
  • Prosecco – wzrost o 9%
  • Szampan – wzrost o 19%
  • Piwo bezalkoholowe – wzrost o 30%

Powyższe dane dotyczą jednak sprzedaży w sklepach, podczas gdy największy wpływ na pogorszenie sytuacji producentów i dystrybutorów alkoholi miał przestój branży HoReCa. Na szczęście dla rynku, na ten moment obostrzenia zostały znacznie ograniczone, a Polacy coraz chętniej odwiedzają restauracje i inne lokale gastronomiczne.

Istnieje duża szansa, że tegoroczne lato pozwoli na odrobienie strat. Czas urlopów zawsze napędzał sprzedaż alkoholu – szczególnie piwa i wina. Wiele wskazuje na to, że nie inaczej będzie w tym roku. Poza tym część Polaków będzie chciała „odbić” sobie czas przymusowej izolacji, nadrabiając zaległości w spotkaniach towarzyskich.

Dodatkowo, możemy liczyć na obecność większej niż zwykle liczby turystów z zagranicy, dla których Polska pozostaje krajem w miarę bezpiecznym pod względem epidemiologicznym, a przy tym tanim. Oni także będą z pewnością chcieli spróbować polskiego piwa, słynnej polskiej wódki oraz innych trunków. W związku z tym o sprzedaż alkoholu latem możemy być spokojni.

Wątpliwości mogą natomiast dotyczyć jesieni. Niektórzy epidemiolodzy przewidują kolejny atak koronawirusa w chłodniejszych miesiącach, a wtedy istnieje ryzyko ponownego wprowadzenia surowych ograniczeń. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę skutki dla gospodarki, rząd będzie prawdopodobnie ostrożniej wprowadzał ewentualną kwarantannę. A skoro tak, to nie należy się raczej spodziewać całkowitego zamknięcia branży HoReCa po raz drugi.

Jeśli pandemia nie uderzy ze zdwojoną siłą, zarówno branża winiarska, spirytusowa, jak i piwna na koniec roku może notować wyniki podobne do ubiegłorocznych. Obecnie wciąż można zakładać, że nawet te firmy z branży, które odczuły pogorszenie koniunktury wiosną, do końca roku zdołają odrobić straty.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Empemedia
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc

Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.

Prawo

ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.

Konsument

Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.