Komunikaty PR

Turystyka poza utartym szlakiem – wyniki badania wśród małopolskiej branży

2020-09-27  |  18:10

Turystyka poza utartym szlakiem to odwiedzanie atrakcyjnych, ale mniej popularnych i  do tej pory rzadziej uczęszczanych miejsc, a także sposób na alternatywne zwiedzanie dotychczas popularnych kierunków takich jak Kraków czy Zakopane. W ramach kampanii „Małopolska. Poznajmy się” wśród przedstawicieli branży turystycznej zostało przeprowadzone badanie ankietowe „Turystyka poza utartym szlakiem – sposób na bezpieczny wypoczynek”[i]. Jak się okazuje, aż 93% badanych uważa, że Małopolska to dobry kierunek na poszukiwanie mniej popularnych szlaków. Czego jeszcze się dowiedzieliśmy?

Turystyka poza utartym szlakiem

83% małopolskich przedsiębiorców związanych z turystyką uważa, że pod wpływem pandemii zainteresowanie mniej popularnymi miejscami wzrosło, a 10% twierdzi, że utrzymuje się ono na podobnym poziomie. Potwierdza to, że ostatnie miesiące sprzyjają rozproszeniu, a turyści celują w mniej oczywiste i rzadziej uczęszczane szlaki, miejsca oraz atrakcje.

Badani wskazali najważniejsze argumenty przemawiające za odwiedzeniem Małopolski poza utartym szlakiem: szansę na większy kontakt z przyrodą (78%), większe bezpieczeństwo w dobie pandemii (72%) oraz większą satysfakcję z odkrywania miejsc, w których nie byli jeszcze znajomi (56%). Dla prawie połowy ankietowanych wyprawy w mniej popularne miejsca dają szansę na niepowtarzalne wrażenia i nowe doświadczenia (49%) oraz możliwość odkrycia prawdziwie regionalnej kuchni (47%).

Aż 93% ankietowanych uważa, że Małopolska to dobry kierunek na poszukiwanie mniej popularnych szlaków, a jak wiemy, tych w regionie nie brakuje – Małopolska może poszczycić się najdłuższą siecią szlaków w Polsce, dodatkowo jest liderem w kraju pod względem liczby obiektów z certyfikatem „Obiekt bezpieczny higienicznie”. Szukającym mniej popularnych miejsc polecam zawsze spojrzeć na mapę i wybrać szlak, na którym nie ma schroniska, kolejki górskiej ani transportu konnego. Dobrymi przykładami są Dolina Małej Łąki i Dolina Tomanowa w Tatrach Zachodnich. Ważna jest też pora wycieczki. Polecam wyjście w góry o godz. 6-7 rano, a na dłuższe trasy jeszcze wcześniej. Wtedy nawet w popularnych miejscach jest jeszcze w miarę  pusto. Dodatkowo mamy największą szansę na ciekawą obserwację przyrodniczą, bo w środku dnia zwierzęta nie są aktywne w sąsiedztwie szlaków – mówi Jan Sabała, przewodnik tatrzański i ambasador kampanii „Małopolska. Poznajmy się”.

Badani oceniali również atrakcje, które w największym stopniu mogą przyciągnąć zwolenników mniej popularnych miejsc. Na pierwszym miejscu znalazły się piesze szlaki w Gorcach i Beskidach, tuż za nimi szlaki rowerowe, a jako następne uplasowały się kolejno – małopolskie winnice, szlaki do uprawiania sportów zimowych, parki rozrywki dla całej rodziny i oferta kulinarna. Małopolska bez wątpienia sprzyja turystyce poza utartym szlakiem. Szlaki piesze, trasy rowerowe, atrakcje dla całej rodziny czy kulinaria – jestem przekonany, że w każdej z tych dziedzin z łatwością znajdziemy polecenia Małopolan –  mówi Tomasz Urynowicz, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego. I dodaje: Warto słuchać lokalnych mieszkańców, w końcu od kogo innego jak nie od nich otrzymamy równie rzetelne i sprawdzone rekomendacje? Zapraszam również na stronę internetową kampanii www.poznajmysie.malopolska.pl oraz na FB „Odkryj Małopolskę”, gdzie znajdą Państwo wiele inspiracji.

Najlepsze widoki

Trudno wskazać  w Małopolsce tylko jedno mniej znane miejsce z najpiękniejszym widokiem. Zdaniem przedstawicieli lokalnej branży, przyjeżdżając na wycieczkę poza utartym szlakiem, warto wybrać się m.in. na górę Kokocz na Pogórzu Ciężkowickim, Mogielicę, czyli najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego, a także Gorlicką Golgotę, Turbacz i Lubań  –  w Gorcach. Innymi polecanymi miejscami z najlepszymi widokami były m.in. wieża widokowa w Iwkowej na górze Szpilówka, Leskowiec w Beskidzie Małym, Maciejowa w Gorcach, a także malowniczy widok spod bacówki na Wierchomli.

Wielu turystów odkrywa teraz nowe miejsca w „niezadeptanej” przestrzeni, kuszące pięknym krajobrazem. Często są to będące w niewielkiej odległości od ich zamieszkania piękne lasy czy sielskie łąki o zaskakująco dzikim krajobrazie – mówi Anna Dąbek, przewodniczka po Ojcowskim Parku Narodowym i ambasadorka kampanii „Małopolska. Poznajmy się”. I dodaje: Turyści indywidualni coraz częściej zamawiają usługę przewodnicką, aby zgłębić swoją wiedzę o terenach odwiedzanych wcześniej na szybko. Teraz mają więcej czasu na poznanie okolicy w duchu „slow”.

Atrakcje dla całej rodziny

Odkrywanie nieoczywistych miejsc całą rodziną może być nie lada wyzwaniem. Małopolanie rodzinom polecali różne rozrywki m.in: enklawę przyrodniczą „Bobrowisko” w Starym Sączu, Muzeum Obwarzanka w Krakowie, spływ Dunajcem i Muzeum Zabawek w Krynicy. Poszukujący rozrywki z dziećmi dobrze bawić się będą również podczas wycieczki Lokalną Koleją Drezynową w Regulicach, zwiedzając ścieżkę przyrodniczo-sensoryczną „Leśne kąpiele” w Jamnej, leśną Ścieżkę Edukacyjną w Rabce Zdroju czy wioskę indiańską „Fort Wapiti” w Zalasowej.

Ze względu na możliwość utrzymania bezpiecznego dystansu, jednodniowe wypady  za miasto na świeże powietrze, stały się jeszcze bardziej popularne niż dotychczas. Na szlakach i ścieżkach spacerowych obserwuję również więcej seniorów w gronie najbliższej rodziny – mówi Anna Dąbek. I dodaje: Poznawanie miejsc wokół uczy nas lokalnego patriotyzmu. Ja jako przewodnik cieszę się i często w towarzystwie turystów używam swojego powiedzonka: „Cudze chwalcie, ale swoje poznajcie”.

Szlaki piesze, rowerowe i narciarskie

Podążać nieutartym szlakiem rowerem, na nartach, a może pieszo? Spośród tych trzech kategorii, małopolska branża poleca także swoje mniej oczywiste typy. Ze szlaków rowerowych badani wyróżnili m.in: Szlak Orlich Gniazd, Spiską Pętlę, Karpacki Szlak, Południowo-Zachodni Szlak Cysterski oraz Szlak Wokół Tatr. Fani sportów zimowych koniecznie sprawdzić powinni: stację narciarską Laskowa-Ski,  Kasina Ski, a także wyciągi i stacje narciarskie w Tyliczu oraz „Śnieżne trasy przez lasy”, czyli 80 km tras z panoramą na pasma Beskidów, Niskiego i Sądeckiego.

Jako przewodnik zauważam też, że wśród turystów zaczyna pojawiać się zainteresowanie mniej znanymi szlakami, spoza listy tatrzańskich standardów i rozwija się turystyka tematyczna, np. przyrodnicza – mówi Jan Sabała. Według opinii ankietowanych warto wybrać się m.in. na żółty szlak turystyczny, zwany „Szlakiem sadzonego jaja” w Muszynie, Małopolską Drogę św. Jakuba, Międzykulturowy Szlak Turystyczny Pogranicza Polsko-Słowackiego, a także szlak na Koziarz w Beskidzie Sądeckim.

Lokalne przysmaki

Małopolska to nie tylko słynne oscypki, ale mnóstwo innych lokalnych, mniej znanych specjałów. Według ankietowanych, zatrzymując się w tym regionie, warto skosztować m.in. maczanki krakowskiej, placków ryterskich, miodu z Gorlic czy piwa ze Szczyrzyc. Innymi wymienianymi lokalnymi przysmakami, obok których niełatwo przejść obojętnie, były m.in. obwarzanki, moskole, krówki krakowskie oraz lody sądeckie. Wszyscy, którzy kochają kulinarne podróże, z pewnością docenią potencjał regionu.

Kraków poza utartym szlakiem

A co, jeśli mamy ochotę na spacer po samym Krakowie? Stawiając na miejsca poza utartym szlakiem, wybrać możemy np. Skałki Twardowskiego, Forty Twierdzy Kraków i Rezerwat Bonarka. Na miłośników sztuki czekają m.in. Galeria Zdzisława Beksińskiego w Nowohuckim Centrum Kultury oraz Muzeum Fotografii. Jesteśmy pewni, że każdy, kto chciałby poznać Kraków z innej perspektywy, ma do wyboru wiele miejsc, do których warto się udać – mówi Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej. I dodaje: Tężnia nad Zalewem Nowohuckim, Górka Pychowicka czy Rydlówka, czyli oddział Muzeum Krakowa, to tylko kilka moich propozycji na wycieczkę poza utartym szlakiem.

Zachęcamy do sprawdzenia innych poleceń przygotowanych przez ambasadorów kampanii na FB „Odkryj Małopolskę”. Zapraszamy także do współtworzenia strony www.poznajmysie.malopolska.pl – pierwszego internetowego przewodnika po mniej znanych miejscach Małopolski – poprzez zgłaszanie polecanych przez siebie miejsc przez formularz.

O kampanii: Kampania „Małopolska. Poznajmy się.” ma na celu aktywizację mieszkańców Polski do realizacji podróży turystycznych do Małopolski oraz ukazanie regionu jako idealnego miejsca do wypoczynku w duchu „slow”, czyli niespiesznego, uważnego podróżowania. Podkreśla również bezpieczeństwo – Małopolska jest liderem w skali kraju co do liczby obiektów posiadających certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej „Obiekt bezpieczny higienicznie”. Kampania promocyjna realizowana przez Województwo Małopolskie i Małopolską Organizację Turystyczną potrwa do końca 2020 r. Więcej informacji: www.poznajmysie.malopolska.pl.

 


[i] Badanie przeprowadzone w ramach kampanii „Małopolska. Poznajmy się” na grupie 73 osób z branży turystycznej w Małopolsce.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Bezpieczne wakacje: standardy ochrony dzieci w branży hotelarskiej Biuro prasowe
2024-07-22 | 11:00

Bezpieczne wakacje: standardy ochrony dzieci w branży hotelarskiej

Bezpieczeństwo dzieci podczas podróży jest priorytetem nie tylko dla rodziców, ale i dla całej branży hotelarskiej. Jak przypomina Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę,
Turystyka LEX KAMILEK U DRZWI RECEPCJI. BRANŻA NOCLEGOWA WCIĄŻ ZDEZORIENTOWANA
2024-07-22 | 10:00

LEX KAMILEK U DRZWI RECEPCJI. BRANŻA NOCLEGOWA WCIĄŻ ZDEZORIENTOWANA

LEX KAMILEK U DRZWI RECEPCJI. BRANŻA NOCLEGOWA WCIĄŻ ZDEZORIENTOWANA Choć miejscowości wypoczynkowe wypełniły się dziećmi na wakacjach, to gospodarze nie wiedzą, jak pytać, a
Turystyka Ryga na weekend: muzyczne serce stolicy Łotwy
2024-07-16 | 11:00

Ryga na weekend: muzyczne serce stolicy Łotwy

Lato i jesień 2024 to czas, kiedy uwaga miłośników dobrej muzyki skierowana jest na Rygę. Turyści odwiedzają stolicę Łotwy nie tylko by podziwiać jej zabytki, piękną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

Przemysł

Koszty instalacji robotów wciąż zbyt wysokie dla firm. Są one jednak świadome konieczności takich inwestycji

Koszty pracy ludzkiej są nadal niskie, a korzyść z instalacji robota na linii produkcyjnej nie jest jeszcze tak duża. To – według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego – jedna z głównych barier w procesie robotyzacji w Polsce. Jednak dynamicznie rosnące średnie i minimalne wynagrodzenie, a także pogłębiający się niedobór pracowników mogą powoli tę tendencję zmieniać na korzyść robotów. Poza kwestią kosztową wadami, które widzą przedstawiciele firm przemysłowych, są m.in. zależność od stabilnych dostaw energii i technologii zagranicznych dostawców. Problemem nie są jednak kwestie obaw co do wpływu robotów na rynek pracy.

Zdrowie

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, które tylko w ubiegłym roku były wzywane do prawie 12 tys. wypadków i pilnych, trudnych przypadków, muszą się ciągle szkolić, żeby być w stanie jak najlepiej pomagać pacjentom m.in. po ciężkich urazach, poparzeniach czy nagłym zatrzymaniu akcji serca. – Szkolenia to podstawa naszego funkcjonowania – podkreśla prof. dr hab. n. med. Robert Gałązkowski, koordynator Mobilnej grupy zabezpieczenia medycznego i wieloletni dyrektor LPR. Lekarze, ratownicy medyczni i pielęgniarze rozpoczęli szkolenia w warszawskim Centrum Edukacji Medycznej – specjalistycznym ośrodku Grupy LUX MED, gdzie mogą ćwiczyć najtrudniejsze techniki zabiegowe, ratujące życie pacjentów, w warunkach jak najbardziej odwzorowujących realia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.