12 czerwca Muzeum Polskiej Wódki świętuje drugie urodziny!
Z okazji drugich urodzin, w najbliższy piątek 12 czerwca, Muzeum Polskiej Wódki przygotowało szereg atrakcji dla zwiedzających, zarówno tych którzy zdecydują się osobiście odwiedzić Muzeum w długi weekend, jak dla internautów, którzy wybiorą opcję wirtualnej wycieczki po muzealnych galeriach.
Na całym świecie Polska słynie z wybornej wódki. I choć jest ona niezaprzeczalnie jednym z nieodłącznych atrybutów polskości, można ją spotkać w najdalszych zakątkach naszego globu. Otwarte 12 czerwca 2018 r. Muzeum Polskiej Wódki prezentuje gościom wyjątkową historię narodowego trunku, opowiada o jego miejscu w polskiej historii, kulturze i tradycji, ale przede wszystkim przełamuje stereotypy z nim związane.
W najbliższy weekend od piątku do niedzieli (12-14 czerwca), na hasło: URODZINY do odebrania w muzealnej recepcji czeka 10% rabatu na zwiedzania połączone z degustacją Konesera. Z kolei dla 25 pierwszych fanów, którzy w sobotę na profilu Facebook Muzeum Polskiej Wódki (https://www.facebook.com/MuzeumPolskiejWodki) opublikują w komentarzu pod postem autorski dedykowany urodzinowy toast, czekają zaproszenia na wirtualne zwiedzanie Muzeum w dniu 23 czerwca.
Historia w nowoczesnym wydaniu
Już sam teren, na którym powstało Muzeum Polskiej Wódki jest niezwykły i nieodłącznie związany z historią produkcji tego alkoholu. 500-letnią historię gorzałki można poznać w miejscu, gdzie po I wojnie światowej działała Warszawska Wytwórnia Wódek „Koneser”. Zabytkowe Centrum Praskie Koneser doskonale wpisuje się w misję Muzeum na stworzenie klimatycznej przestrzeni, która w jednym miejscu łączy tradycję z nowoczesnością i prezentuje wyjątkową historię „Polskiej Wódki” – Chronionego Oznaczenia Geograficznego.
Z jednej strony po przekroczeniu progu Muzeum na zwiedzającego czekają interaktywne ekspozycje, prezentacje i projekcje. Z drugiej Muzeum pełne jest historycznych eksponatów i urządzeń gorzelniczych. W odrestaurowanym i nowoczesnym budynku Muzeum, w miejscu dawnego Zakładu Rektyfikacji, znajdują się oryginalne, zabytkowe elementy, które dodają wnętrzom niepowtarzalnego uroku. Wśród nich znajdziemy m.in. stalowe schody prowadzące do sali kinowej – konstrukcję z lat świetności “Konesera”, klimatyczne fotele pochodzące z jednego z warszawskich teatrów, czy zbiór zabytkowych butelek. W Muzeum znajdziemy też przykłady dawnych reklam. Są one swoistą lekcją historii marketingowego designu ewoluującego na przestrzeni lat. Przewodnicy Muzeum podczas godzinnej wycieczki przybliżają także definicję Chronionego Oznaczenia Geograficznego „Polska Wódka”, którego święto obchodzimy co roku 13 stycznia.
Nowa rzeczywistość – nowe atrakcje online
Od otwarcia Muzeum mimo, że minęły zaledwie dwa lata, wiele się wydarzyło. Szczególnie ostatnie miesiące i panująca na całym świecie epidemia okazały się wyzwaniem dla instytucji kultury.
Muzeum Polskiej Wódki od początku stawiało na rozwój i nieustanne szukanie sposobów na uatrakcyjnienie zwiedzania, doświadczenia historii „Polskiej Wódki” w możliwie najciekawszy i najodpowiedniejszy dla odbiorcy sposób. W odpowiedzi na izolację i zalecany dystans społeczny, w maju Muzeum uruchomiło zwiedzanie online. Na rynku wyróżnia je fakt, iż nie jest to skrócona wycieczka, a pełnowymiarowe zwiedzanie w trybie „live streamingu”, umożliwiające poznanie wszystkich galerii Muzeum oraz zadawanie pytań przewodnikom.
Tour po Muzeum to również szansa na poznanie różnic w walorach smakowych poszczególnych rodzajów „Polskiej Wódki”, w Vodka Academy Bar, w której barmani opowiadają o wybranych rodzajach wódek.
Zwiedzający mają do wyboru dwie wersje zwiedzania – polsko- i angielskojęzyczną. Wirtualne wycieczki odbywają się w każdy wtorek i czwartek o godz. 19.00, można je zamówić na stronie internetowej Muzeum: https://bilety.muzeumpolskiejwodki.pl/termin.html?idw=22&idg=1.
Z okazji drugich urodzin Muzeum dla 25 pierwszych fanów, którzy w sobotą 13 czerwca na profilu Facebook Muzeum Polskiej Wódki opublikują w komentarzu pod urodzinowym postem autorski dedykowany urodzinowy toast, czekają zaproszenia na wirtualne zwiedzanie Muzeum w wersji polskojęzycznej w dniu 23 czerwca.
Zwiedzanie Muzeum to jedna z ofert – co miesiąc nieodpłatnie można wziąć udział w spotkaniach z wyjątkowymi gośćmi, którzy zapraszani przez Andrzeja Szumowskiego, ojca idei Muzeum, rozmawiają o tradycjach związanych z polskim stołem. Nowy projekt edukacyjny przygotowany przez Polish Vodka Association (PVA) we współpracy z Muzeum Polskiej Wódki miał swoją premierę w czerwcu br. Transmitowane na żywo „Rozmowy o polskim stole” to dyskusje z udziałem wyjątkowych gości, podczas których przez pryzmat tradycji, kultury czy wreszcie historii poznajemy dzieje i rolę narodowego trunku. Pierwsza rozmowa z udziałem znanego szefa kuchni Karola Okrasy odbyła się 2 czerwca i jej relację video można zobaczyć na profilu Facebook Muzeum Polskiej Wódki: https://www.facebook.com/MuzeumPolskiejWodki.
Kolejne spotkanie już 1 lipca, gościem będzie profesor Jarosław Dumanowski – historyk czasów nowożytnych, specjalizujący się m.in. w historii kultur oraz w kulturowej historii kuchni i jedzenia. Prof. Dumanowski, we współpracy z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie wydaje najstarsze polskie książki kucharskie. Jako znany i ceniony popularyzator wiedzy o dawnej kuchni i członek Klubu Szefów Kuchni przybliży miejsce „Polskiej Wódki” w dawnych recepturach.
Spotkanie będzie transmitowane live na profilu Facebook Muzeum Polskiej Wódki. Serdecznie zapraszamy!
Autocertyfikacja obiektów – akcja #pewniewmuzuem
Z myślą o odwiedzających, Muzeum Polskiej Wódki wprowadziło szereg zmian, adaptujących wnętrza i sposób zwiedzania do obowiązujących wytycznych sanitarnych, zgodnie z zaleceniami GIS. Pracownicy Muzeum poszli nawet o krok dalej – zainicjowali ogólnopolską akcję w zakresie autocertyfikacji obiektów muzealnych.
Aby goście mieli większą świadomość wprowadzonych zabezpieczeń i czuli się pewniej, szczegółowe informacje o wprowadzonych zmianach powinny być umieszczone na witrynach internetowych obiektów w widocznym miejscu. To daje bezpośredni dostęp do wiedzy o zabezpieczeniach i powoduje, że obiekty stają się bardziej przyjazne zwiedzającemu. Inicjatywa #pewniewmuzeum zachęca do publikacji w widocznym miejscu logo akcji wraz z czytelnymi i jasnymi komunikatami o nowych wytycznych, które musiały zaimplementować muzea. Rekomenduje także informowanie odbiorców w mediach społecznościowych o przyłączeniu się do projektu i wprowadzonych w placówce modyfikacjach, np. w formie postów oraz/lub logo akcji umieszczonego na profilu placówki. Odwiedzający muzeum goście, zachęcani będą do relacjonowania wizyty na swoich profilach oraz oznaczania relacji hasztagiem #pewniewmuzeum.
Lokalnie akcję wspiera Warszawska Organizacja Turystyczna, która przygotowała dla swoich członków tablice informacyjne oraz dostosowane do wytycznych i przepisów regulaminy gotowe do opublikowania na witrynach www jednostek kultury. Inicjatywa ma jednak zdecydowanie charakter ogólnopolski. Jej pomysłodawcy liczą, że za przykładem WOT-u pójdą także inne lokalne organizacje wpierające kulturę i turystykę, a w szczególności muzea, którym dedykowana jest akcja #pewniewmuzeum. Dotychczas do akcji przyłączyły się: Stowarzyszenie Polskich Muzealników Prywatnych, Muzeum życia w PRL, Nowe Muzeum, Muzeum Mydła i Historii Brudu, City Talks.
Więcej informacji na temat Polskiej Wódki oraz akcji #pewniewmuzeum można znaleźć na stronie Muzeum Polskiej Wódki: https://muzeumpolskiejwodki.pl/
Polub nas na Facebooku: www.facebook.com/MuzeumPolskiejWodki
Śledź nas na Instagramie: https://www.instagram.com/polishvodkamuseum, #polishvodkamuseum
W czerwcu 2018 r., na terenie zabytkowego Centrum Praskiego Koneser, otwarto Muzeum Polskiej Wódki - wyjątkowe miejsce na mapie Warszawy, które od 2018 przybliża historię narodowego trunku, który dzięki swoim bogatym dziejom i wspaniałej jakości został wpisany na listę Chronionych Oznaczeń Geograficznych. W atrakcyjny, nowoczesny i interaktywny sposób prezentowana jest zwiedzającym historia Polskiej Wódki, proces jej powstawania, a także surowce. Wycieczka po Muzeum to również szansa na poznanie różnic w walorach smakowych poszczególnych rodzajów Polskiej Wódki, w specjalnej przestrzeni edukacyjnej Vodka Academy Bar. Na zwiedzających Muzeum Gości w pięciu galeriach czekają wyjątkowe ekspozycje, projekcje filmowe, unikatowe eksponaty historycznych butelek, a także wiele informacji i ciekawostek związanych z wpływem Polskiej Wódki na kształtowanie się polskiej kultury i tradycji oraz jej międzynarodową renomę.
Definicja Polskiej Wódki precyzuje, że może być ona wytworzona jedynie z tradycyjnych polskich zbóż (żyto, jęczmień, owies, pszenica, pszenżyto) lub ziemniaków, a wszystkie etapy jej wytwarzania muszą odbywać się
na terenie Polski.
Poza definicją tym, co wyróżnia Polską Wódkę, na tle innych tego typu trunków, jest droga od surowca z pola upraw do alkoholu dostępnego na sklepowych półkach. Produkcja przebiega w gorzelni, zakładzie rektyfikacji
i produkcji wódek, gdzie nad całym procesem czuwa człowiek.
O zgodności alkoholu z definicją informuje umieszczony na butelce napis Polska Wódka / Polish Vodka. Warto również wiedzieć, że Polska Wódka jest Chronionym Oznaczeniem Geograficznym, dlatego wódki stosujące
to oznaczenie, to gwarancja unikatowego charakteru oraz wielowiekowej tradycji związanej z polskimi ziemiami, jak również wysokiej jakości produktu.

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.