88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia
Polscy rolnicy coraz bardziej świadomie podchodzą do ochrony swoich gospodarstw. Już 88% z nich, poza obowiązkowymi polisami, sięga po dodatkowe produkty ubezpieczeniowe – wynika z badania przeprowadzonego przez towarzystwo ubezpieczeniowe Compensa. Mimo tego ryzyko niedoubezpieczenia wśród rolników jest nadal wysokie – aż 30% z nich nie sprawdza aktualnej wartości majątku przy zakupie ubezpieczenia, a co piąty wycenia go przysłowiowo „na oko”.
Prowadzenie gospodarstwa rolnego wiąże się z wieloma ryzykami – od zagrożeń powodowanych przez żywioły po wypadki przy pracy. Dlatego państwo nakłada na rolników obowiązek posiadania podstawowej ochrony w postaci dwóch ubezpieczeń: odpowiedzialności cywilnej i budynków rolniczych. Jak wynika z badania wykonanego na zlecenie Compensy, dla większości właścicieli gospodarstw rolnych to jednak za mało. Dlatego rolnicy świadomie rozszerzają zakres ochrony ubezpieczeniowej, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo prowadzonego przez siebie agrobiznesu. Grudzień i styczeń to tradycyjny okres, w którym kupują oni ubezpieczenia na kolejne 12 miesięcy.
Dodatkowe ubezpieczenia
Z badania Compensy wynika, że najczęściej – poza obowiązkową ochroną – rolnicy decydują się na zakup dodatkowego ubezpieczenia budynków gospodarczych (60% badanych) oraz maszyn rolniczych (52%). Popularnością cieszy się również OC w życiu prywatnym (34%) oraz ubezpieczenie zwierząt gospodarskich (31%). Rolnicy chronią także ruchomości domowe,
a także urządzenia i narzędzia (po 28%). Co piąty właściciel gospodarstwa wybiera ubezpieczenie ziemiopłodów, a co szósty – materiałów i zapasów. Tylko 12% badanych zadeklarowało, że posiada wyłącznie ubezpieczenia obowiązkowe.
Wybierając ochronę ubezpieczeniową, rolnicy kierują się przede wszystkim wysokością składki – to kryterium jest kluczowe dla 58% badanych. Na drugim miejscu znalazł się zakres ochrony (55%), na trzecim suma ubezpieczenia (51%), a dla co piątego ankietowanego liczy się to, czy zna firmę ubezpieczeniową. Szczególną uwagę na cenę zwracają starsi właściciele gospodarstw – ponad 65% w wieku powyżej 50 lat. Dla porównania, wśród najmłodszych rolników (poniżej 24 roku życia) cena jest istotna dla niecałej połowy.
Kluczowa rola agenta
Przy zakupie ubezpieczenia dla rolników kluczowe znaczenie ma wsparcie ze strony agenta. 25% właścicieli gospodarstw rolnych deklaruje, że wybierając zakres ochrony kieruje się radami ze strony zaufanego pośrednika ubezpieczeniowego. W szczególności dotyczy to kwestii dopasowania sumy ubezpieczenia do wartości majątku. 22% rolników kupuje takie ubezpieczenia, jakie mieli rok temu, kolejne 20% wycenia wartość swojego majątku „na oko”, a 18% kieruje się sugestiami rodziny czy znajomych.
– Badanie potwierdza, że to właśnie agenci ubezpieczeniowi odgrywają kluczową rolę w podejmowaniu decyzji przez rolników o zakresie ochrony ubezpieczeniowej. Pełnią funkcję zaufanych doradców, wspierających właścicieli gospodarstw rolnych w wyborze najlepszego dla nich rozwiązania. Jest to szczególnie widoczne w grupie wiekowej 34-49 lat, gdzie aż 35% właścicieli gospodarstw deklaruje, że najważniejsze jest dla nich doradztwo ze strony agenta – mówi Beata Raszkiewicz, ekspertka ds. ubezpieczeń rolnych i menedżerka w Biurze Ubezpieczeń Detalicznych Compensy.
Wyzwanie: właściwa wycena majątku
Badanie ujawnia pozytywny trend – 70% rolników deklaruje, że przed zakupem ubezpieczenia weryfikuje wartość swojego majątku. Z drugiej strony aż 30% właścicieli gospodarstw rolnych nie sprawdza, ile jest wart ich majątek przy zakupie ochrony. Niepokój budzi także sposób
i częstotliwość tej weryfikacji. Tylko 29% właścicieli gospodarstw zaktualizowało sumę ubezpieczenia w ostatnich dwóch latach, a 23% – w ciągu ostatniego roku. Co piąty rolnik zmienił tę kwotę między 2 a 5 lat temu, a 5% – ponad 5 lat temu. Niemal co czwarty badany (24%) nie pamięta ostatniej aktualizacji.
– To alarmujące dane. Niedoszacowanie wartości majątku prowadzi do niedoubezpieczenia. W konsekwencji, w przypadku wystąpienia szkody, otrzymane odszkodowanie może okazać się niewystarczające na odbudowę gospodarstwa czy zakup nowych maszyn i urządzeń. Dlatego tak istotne jest, by przy zakupie polisy dokładnie dopasować zakres ochrony do rzeczywistych potrzeb gospodarstwa. Kluczowe znaczenie ma właściwe określenie sumy ubezpieczenia. Precyzyjne oszacowanie wartości ubezpieczanego majątku to fundament bezpieczeństwa finansowego prowadzonej działalności rolniczej – podkreśla Beata Raszkiewicz, ekspertka Compensy.
Compensa to jeden z liderów w zakresie kompleksowych rozwiązań ubezpieczeniowych dla rolników. Towarzystwo oferuje ochronę dla właścicieli gospodarstw rolnych pod dwiema markami: Compensa i Wiener. W obu ofertach znajdują się zarówno ubezpieczenia obowiązkowe, jak i dobrowolne, oferujące rozwiązania w zakresie ochrony m.in. budynków i maszyn rolniczych, wsparcie prawnika w ramach OC w życiu prywatnym czy telekonsultacje lekarskie czy infolinię weterynaryjną dzięki rozszerzeniu ubezpieczenia o assistance.
Metodologia:
Badanie przeprowadzone w listopadzie 2024 r. przez SW Research na zlecenie firmy Compensa. Zbadano metodą CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) próbę N=500 rolników prowadzących swoje gospodarstwa w Polsce.

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie

Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.