Komunikaty PR

Bliżej natury, ale dalej od luksusów – wakacje Polaków w 2023 roku

2023-06-27  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Początek wakacji oznacza wzmożoną aktywność tych z nas, którzy zwlekali z wyborem miejsca wypoczynku. A zainteresowanie noclegami w kraju jest duże, co potwierdza, że deklaracje składane w badaniu zrealizowanym przez CBOS przełożyły się na realne zachowania. Zgodnie z nim aż 86% Polaków planowało co najmniej dwudniowe wyjazdy, z czego 54%[1] wyłącznie na terenie kraju. Doskonale ilustrują to również dane OLX, z których wynika, że już w maju zainteresowanie samymi tylko domami nad morzem wzrosło o 145%. Ale czy fakt, że poszukujemy większych obiektów, w których urlop można spędzić w większym gronie, oznacza, że aktualnie preferujemy bardziej ekonomiczne rozwiązania?

Inflacja osłabia nasz entuzjazm do podróżowania

Jak wynika z badania Holiday Barometer 2023 zrealizowanego przez IPSOS, aż 72 proc. Polaków deklarowało entuzjastyczne nastawienie do wakacyjnych podróży. Nie odbiegamy w tym przypadku zbytnio od średniej  europejskiej, która kształtuje się na poziomie 78 proc., ale tym, co zwraca uwagę, jest fakt, że jesteśmy nacją, w przypadku której wskaźnik ten wzrósł najmniej w porównaniu z ubiegłym rokiem (+2 proc.). Największy bezpośredni wpływ na tę sytuację miała inflacja. Jak wynika z badania IPSOS, aż 76 proc. ankietowanych wskazało ją jako przyczynę ograniczającą chęć podróżowania[2]. Trudno się temu dziwić, jeśli weźmie się pod uwagę dane, które w czasie realizacji badania ogłosił GUS – ceny usług w zakresie turystyki zorganizowanej za granicą były wyższe o 23,1 proc., a w kraju o 18,7 proc[3]. Być może to one skłoniły Polaków do tego, żeby organizować wypoczynek we własnym zakresie. Jak wynika ze zrealizowanego w maju badania „Wakacyjne plany Polaków 2023”, takie plany miało 71 proc. osób, spośród tych, które zamierzały wypoczywać latem [4]. 

Większy budżet – tańsze noclegi

W obliczu obecnej sytuacji ekonomicznej pierwszym podjętym przez nas krokiem było zwiększenie budżetu przeznaczonego na urlop. Według IPSOS planowaliśmy przeznaczyć na ten cel o 20 procent wyższą kwotę niż w roku ubiegłym [5]. Badanie  „Wakacyjne plany Polaków 2023”, ilustruje zaś faktycznie planowane wydatki. Jedna trzecia Polaków deklarowała, że na wakacyjny wyjazd planuje wydać nie więcej niż 1000 złotych na osobę, a jedynie 5 proc. badanych deklarowało, że będzie to więcej niż 5 000 złotych[6]. Aby w pełni korzystać z uroków wypoczynku, zdecydowaliśmy się również na poszukiwanie ekonomicznych opcji noclegów. Trend ten potwierdzają dane OLX. Wynika z nich, że w maju nastąpił znaczny wzrost zainteresowania obiektami, które można wynająć w całości – takich, w których równocześnie może przebywać większa liczba osób. Wśród fraz najczęściej wpisywanych przez osoby poszukujące wakacyjnych noclegów w maju znalazły się: dom nad morzem, czy domek letniskowy. W tym pierwszym przypadku liczba zapytań w ujęciu miesiąc do miesiąca wzrosła o 145 proc., w tym drugim - o 110 proc. Ten spektakularny wzrost jest potwierdzeniem deklaracji składanych podczas badania IPSOS. Zgodnie z nimi na wakacje chętnie wyjeżdżamy ze swoimi dziećmi (43 proc.), ale bardzo wysoko cenimy też towarzystwo przyjaciół (20 proc.).

Wakacje to zdecydowanie czas na odpoczynek i relaks, których latem najchętniej poszukujemy niezmiennie nad morzem lub jeziorami. Ale ich gwarancją jest też komfort finansowy. Ten zaś staramy się sobie zapewnić, poszukując rozwiązań, które pozwolą optymalizować wakacyjny budżet. Z naszych danych można wysnuć wniosek, że jednym z takich rozwiązań jest korzystanie z oferty domków letniskowych, czy domów wakacyjnych, których koszty wynajęcia możemy współdzielić z rodziną, czy przyjaciółmi. Dodatkowym atutem takich miejsc jest to, że zazwyczaj znajduje się w nich kuchnia, która umożliwia samodzielne przygotowywanie posiłków, co przynosi kolejne, znaczące, oszczędności – mówi Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX.

Kuchnia i atrakcje dla dzieci ważniejsze niż jacuzzi

Jak wynika z danych OLX, dużym zainteresowaniem osób planujących urlopy w kraju, cieszą się również obiekty agroturystyczne. W maju zainteresowanie nimi wzrosło o 55 proc. Ale chętnie przeglądamy też oferty, które pojawiają się po wpisaniu w wyszukiwarkę fraz noclegi nad morzem, czy pokoje nad morzem. Tym, co je łączy jest fakt, że zdecydowanie bardziej popularne są te z nich, które oferują dostęp do kuchni, aneksu kuchennego oraz atrakcje dla dzieci. Trend ten pokazuje, że kieruje nami przede wszystkim pragmatyzm. Potwierdzeniem tego jest poziom zainteresowania obiektami, których właściciele oferują luksusowe, a tym samym droższe usługi, np. jacuzzi. A jednak, mimo że użytkownicy poszukują ich rzadziej niż w latach ubiegłych, to nadal cieszą się one popularnością.

Z naszych danych wynika, że luksus ustępuje miejsca ekonomii. Chętniej wybieramy domy, czy domki letniskowe w otoczeniu natury, z infrastrukturą dla dzieci, niż obiekty, które oferują niestandardowe, a co za tym często idzie, droższe, atrakcje. Ale warto zwrócić również uwagę na to, że kierowani tym trendem, coraz częściej spędzamy wakacje poza tradycyjnymi szlakami turystycznymi, kierując się,  np. w stronę agroturystyki, która tradycyjnie postrzegana jest jako tańszy, ale bardzo atrakcyjny, sposób spędzania urlopu – dodaje Konrad Grygo.

 


[1] Komunikat CBOS,  Wyjazdy turystyczne Polaków w 2022 roku i plany na rok 2023

[2] https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2023-06/Europ%20Assistance%20-%20Holiday%20Barometer%202023%20-%20Full%20report.pdf

[3] Źródło: GUS

[4] Badanie zrealizowane na panelu Ariadna w dniach 26-29 maja 2023 roku na zlecenie Kruk S.A. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1 038 osób powyżej 18. roku życia. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

[5] https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2023-06/Europ%20Assistance%20-%20Holiday%20Barometer%202023%20-%20Full%20report.pdf

[6] Badanie zrealizowane na panelu Ariadna w dniach 26-29 maja 2023 roku na zlecenie Kruk S.A. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1 038 osób powyżej 18. roku życia. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Polacy na majówkę zaciskają pasa – w domu zostanie 60% z nas Biuro prasowe
2024-04-23 | 10:00

Polacy na majówkę zaciskają pasa – w domu zostanie 60% z nas

Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa – biorąc 3 dni urlopu możemy przedłużyć weekend aż do 7 dni. Jednak nie wszyscy Polacy skorzystają z opcji wyjazdu w tym czasie. Z
Turystyka Majówka w Warszawie? TOP5 miejsc, które muszą odwiedzić mieszkańcy i turyści
2024-04-18 | 14:45

Majówka w Warszawie? TOP5 miejsc, które muszą odwiedzić mieszkańcy i turyści

Zbliża się majówka, która w 2024 roku będzie wyjątkowa. Nie dość, że dla wielu potrwa ona aż dziewięć dni, to jest szansą na wypróbowanie najlepszych atrakcji w
Turystyka Gamescape: gamifikacja to sposób na zrównoważoną turystykę
2024-04-15 | 11:00

Gamescape: gamifikacja to sposób na zrównoważoną turystykę

10 kwietnia br. w Centrum Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki odbyło się Forum Turystyki w Krakowie. Jednym z punktów programu była debata dotycząca postulatów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.