Komunikaty PR

Bliżej natury, ale dalej od luksusów – wakacje Polaków w 2023 roku

2023-06-27  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Początek wakacji oznacza wzmożoną aktywność tych z nas, którzy zwlekali z wyborem miejsca wypoczynku. A zainteresowanie noclegami w kraju jest duże, co potwierdza, że deklaracje składane w badaniu zrealizowanym przez CBOS przełożyły się na realne zachowania. Zgodnie z nim aż 86% Polaków planowało co najmniej dwudniowe wyjazdy, z czego 54%[1] wyłącznie na terenie kraju. Doskonale ilustrują to również dane OLX, z których wynika, że już w maju zainteresowanie samymi tylko domami nad morzem wzrosło o 145%. Ale czy fakt, że poszukujemy większych obiektów, w których urlop można spędzić w większym gronie, oznacza, że aktualnie preferujemy bardziej ekonomiczne rozwiązania?

Inflacja osłabia nasz entuzjazm do podróżowania

Jak wynika z badania Holiday Barometer 2023 zrealizowanego przez IPSOS, aż 72 proc. Polaków deklarowało entuzjastyczne nastawienie do wakacyjnych podróży. Nie odbiegamy w tym przypadku zbytnio od średniej  europejskiej, która kształtuje się na poziomie 78 proc., ale tym, co zwraca uwagę, jest fakt, że jesteśmy nacją, w przypadku której wskaźnik ten wzrósł najmniej w porównaniu z ubiegłym rokiem (+2 proc.). Największy bezpośredni wpływ na tę sytuację miała inflacja. Jak wynika z badania IPSOS, aż 76 proc. ankietowanych wskazało ją jako przyczynę ograniczającą chęć podróżowania[2]. Trudno się temu dziwić, jeśli weźmie się pod uwagę dane, które w czasie realizacji badania ogłosił GUS – ceny usług w zakresie turystyki zorganizowanej za granicą były wyższe o 23,1 proc., a w kraju o 18,7 proc[3]. Być może to one skłoniły Polaków do tego, żeby organizować wypoczynek we własnym zakresie. Jak wynika ze zrealizowanego w maju badania „Wakacyjne plany Polaków 2023”, takie plany miało 71 proc. osób, spośród tych, które zamierzały wypoczywać latem [4]. 

Większy budżet – tańsze noclegi

W obliczu obecnej sytuacji ekonomicznej pierwszym podjętym przez nas krokiem było zwiększenie budżetu przeznaczonego na urlop. Według IPSOS planowaliśmy przeznaczyć na ten cel o 20 procent wyższą kwotę niż w roku ubiegłym [5]. Badanie  „Wakacyjne plany Polaków 2023”, ilustruje zaś faktycznie planowane wydatki. Jedna trzecia Polaków deklarowała, że na wakacyjny wyjazd planuje wydać nie więcej niż 1000 złotych na osobę, a jedynie 5 proc. badanych deklarowało, że będzie to więcej niż 5 000 złotych[6]. Aby w pełni korzystać z uroków wypoczynku, zdecydowaliśmy się również na poszukiwanie ekonomicznych opcji noclegów. Trend ten potwierdzają dane OLX. Wynika z nich, że w maju nastąpił znaczny wzrost zainteresowania obiektami, które można wynająć w całości – takich, w których równocześnie może przebywać większa liczba osób. Wśród fraz najczęściej wpisywanych przez osoby poszukujące wakacyjnych noclegów w maju znalazły się: dom nad morzem, czy domek letniskowy. W tym pierwszym przypadku liczba zapytań w ujęciu miesiąc do miesiąca wzrosła o 145 proc., w tym drugim - o 110 proc. Ten spektakularny wzrost jest potwierdzeniem deklaracji składanych podczas badania IPSOS. Zgodnie z nimi na wakacje chętnie wyjeżdżamy ze swoimi dziećmi (43 proc.), ale bardzo wysoko cenimy też towarzystwo przyjaciół (20 proc.).

Wakacje to zdecydowanie czas na odpoczynek i relaks, których latem najchętniej poszukujemy niezmiennie nad morzem lub jeziorami. Ale ich gwarancją jest też komfort finansowy. Ten zaś staramy się sobie zapewnić, poszukując rozwiązań, które pozwolą optymalizować wakacyjny budżet. Z naszych danych można wysnuć wniosek, że jednym z takich rozwiązań jest korzystanie z oferty domków letniskowych, czy domów wakacyjnych, których koszty wynajęcia możemy współdzielić z rodziną, czy przyjaciółmi. Dodatkowym atutem takich miejsc jest to, że zazwyczaj znajduje się w nich kuchnia, która umożliwia samodzielne przygotowywanie posiłków, co przynosi kolejne, znaczące, oszczędności – mówi Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX.

Kuchnia i atrakcje dla dzieci ważniejsze niż jacuzzi

Jak wynika z danych OLX, dużym zainteresowaniem osób planujących urlopy w kraju, cieszą się również obiekty agroturystyczne. W maju zainteresowanie nimi wzrosło o 55 proc. Ale chętnie przeglądamy też oferty, które pojawiają się po wpisaniu w wyszukiwarkę fraz noclegi nad morzem, czy pokoje nad morzem. Tym, co je łączy jest fakt, że zdecydowanie bardziej popularne są te z nich, które oferują dostęp do kuchni, aneksu kuchennego oraz atrakcje dla dzieci. Trend ten pokazuje, że kieruje nami przede wszystkim pragmatyzm. Potwierdzeniem tego jest poziom zainteresowania obiektami, których właściciele oferują luksusowe, a tym samym droższe usługi, np. jacuzzi. A jednak, mimo że użytkownicy poszukują ich rzadziej niż w latach ubiegłych, to nadal cieszą się one popularnością.

Z naszych danych wynika, że luksus ustępuje miejsca ekonomii. Chętniej wybieramy domy, czy domki letniskowe w otoczeniu natury, z infrastrukturą dla dzieci, niż obiekty, które oferują niestandardowe, a co za tym często idzie, droższe, atrakcje. Ale warto zwrócić również uwagę na to, że kierowani tym trendem, coraz częściej spędzamy wakacje poza tradycyjnymi szlakami turystycznymi, kierując się,  np. w stronę agroturystyki, która tradycyjnie postrzegana jest jako tańszy, ale bardzo atrakcyjny, sposób spędzania urlopu – dodaje Konrad Grygo.

 


[1] Komunikat CBOS,  Wyjazdy turystyczne Polaków w 2022 roku i plany na rok 2023

[2] https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2023-06/Europ%20Assistance%20-%20Holiday%20Barometer%202023%20-%20Full%20report.pdf

[3] Źródło: GUS

[4] Badanie zrealizowane na panelu Ariadna w dniach 26-29 maja 2023 roku na zlecenie Kruk S.A. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1 038 osób powyżej 18. roku życia. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

[5] https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2023-06/Europ%20Assistance%20-%20Holiday%20Barometer%202023%20-%20Full%20report.pdf

[6] Badanie zrealizowane na panelu Ariadna w dniach 26-29 maja 2023 roku na zlecenie Kruk S.A. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1 038 osób powyżej 18. roku życia. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc Biuro prasowe
2025-02-24 | 10:50

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Wielkanoc w górach zapowiada się nader ciekawie. Otwarty we wrześniu 2024 roku hotel Mercure Szczyrk Resort zaprasza na niezapomniane wrażenia i błogi relaks w samym
Turystyka Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?
2024-12-12 | 12:20

Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?

To będzie hit wakacji 2025. Kołobrzeg, Świnoujście, Hel, Nowy Targ, Wałcz. To tylko niektóre lokalizacje, do których możemy dolecieć tak zwanym samolotem na żądanie. Przy
Turystyka Marka Spark by Hilton wkracza na polski rynek z dwoma nowymi hotelami
2024-12-11 | 14:00

Marka Spark by Hilton wkracza na polski rynek z dwoma nowymi hotelami

Hilton ogłosił dziś, że na mocy umowy franczyzowej z Grupą Hotele Polskie w północnej Polsce zostaną otwarte dwa nowe obiekty Spark by Hilton. Jest to krajowy debiut marki Hilton w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.