Branża turystyczna podsumowuje sezon wakacyjny
ZDJĘCIA: https://wetransfer.com/downloads/f78250fcaa23d217fea8bf358e8cca5020221026100122/19c6e021ed419e74bf55fea2c37eded520221026100258/801afd
Wakacje w 2022 r. zdecydowanie różniły się od tych z lat ubiegłych. Oczywiście najpopularniejsze kierunki turystyczne - góry i morze niezmiennie cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, jednak postępująca inflacja i wynikający z niej wzrost kosztów życia sprawiły, że pewne nawyki turystyczne Polaków znacząco się zmieniły.
Najem krótkoterminowy
Jednym z największym operatorów apartamentów przeznaczonych na wynajem krótkoterminowy jest spółka INA Management, która zarządza obiektami zlokalizowanymi m.in. w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu czy Trójmieście, a więc miastach, które co roku regularnie odwiedzają tysiące krajowych i zagranicznych turystów. Wszyscy oni poszukują wysokiej jakości bazy noclegowej, oferującej więcej niż ma to miejsce w przypadku standardowych obiektów hotelowych. Jak zatem zmieniły się sytuacja na polskim rynku turystycznym w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym?
Niezmiennie, jednym z najpopularniejszych wakacyjnych kierunków w Polsce jest Morze Bałtyckie. Według danych zgromadzonych przez INA, w porównaniu z poprzednimi sezonami, znacząco zmieniła się długość pobytu gości – pobyty dłuższe niż tygodniowe należały do rzadkości a najbardziej preferowaną przez gości długością pobytu były 3-4 dni. Warto również zaznaczyć, że niezmiennie niesłabnącą popularnością cieszyły się wyjazdy okołoweekendowe oraz długie weekendy związane z większą ilością dni wolnych od pracy.
W lipcu w inwestycjach nadmorskich odnotowaliśmy obłożenie na poziomie 70% do nawet 93% – mówi Justyna Rachuba, managerka aparthoteli INA Management. Niesłabnącą popularnością cieszyły się oczywiście apartamenty usytuowane w bezpośrednim sąsiedztwie plaży. W sierpniu natomiast, obłożenie wahało się z zależności od rodzaju apartamentu i występowało na poziomie 80-93%, a w apartamentach najbliżej Zatoki Gdańskiej niemal 100%. ARR nieznacznie różniły się od cen zeszłorocznych a ich wartość wynosiła ok. +10% w porównaniu do zeszłego roku.
Jak podaje portal Nocowanie.pl, w tym roku najpopularniejszymi destynacjami nad polskim morzem były kolejno: Władysławowo, Łeba, Krynica Morska, Gdańsk oraz Kołobrzeg.
Turystyczne centra miast
Równie chętnie odwiedzane były historyczne centra największych polskich miast. Podobnie jak w przypadku apartamentów zlokalizowanych blisko plaż, również tutaj najpopularniejsze były pobyty trwające od 3 do 4 dni. Obłożenie w inwestycjach zlokalizowanych blisko najatrakcyjniejszych części polskich metropolii było podobne – wahało się w zależności od kategorii apartamentu od 85% do 96%. Podobnie jak w przypadku apartamentów nadmorskich, również w tym wypadku ich wartość wynosiła ok. +10% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Ten sezon wakacyjny możemy zaliczyć do bardzo udanych, chociaż zauważyliśmy kilka istotnych różnic w stosunku do lat ubiegłych - mówi Karol Wojtas, członek zarządu Silver Rock, spółki która przygotowała Akademik Collegia w Gdańsku. Przede wszystkim wyraźnie zmieniły się preferencje urlopowe Polaków - w naszym obiekcie najczęściej dokonywano rezerwacji na okres 3-4 dni, czyli nieco krócej niż do tej pory. Równocześnie wyraźnie skróciło się również okienko rezerwacyjne – tak jak w poprzednich latach rezerwacje spływały z wyprzedzeniem nawet kilku tygodni, tak w tym roku rezerwacje były składane nawet na godzinę przed przyjazdem gości hotelowych, a najczęściej rezerwacje pojawiały się na dzień, dwa przed terminem pobytu. Goście, dokonując rezerwacji w naszym obiekcie, kierowali się przede wszystkim dogodną lokalizacją, bliskością atrakcji turystycznych i oferowanymi funkcjami dodatkowymi obiektu. Tradycyjnie nie zabrakło zorganizowanych wycieczek i grup sportowych.
Nieco inaczej prezentuje się sytuacja w największych ośrodkach biznesowych. Podczas tegorocznych wakacji dominowały pobyty 1-2 dniowe. Niezmiennym zainteresowaniem cieszyły się również pobyty weekendowe. Obłożenie w tego typu obiektach wynosiło niemal 94%, jednak również w tym przypadku rezerwacje były składane na ostatnią chwilę.
Kompleksowa obsługa
Obiekty zarządzane przez INA wyposażane są w pewnego rodzaju udogodnienia, które dopasowują obiekt do jego funkcji, a standard do lokalizacji i wynikającego z tego rynkowego potencjału. Goście mogą liczyć m.in. na całodobową recepcję czy pomoc obsługi pięter. Dodatkowo, w niektórych obiektach znajdują się takie funkcje dodatkowe, jak: sala fitness, sauna, tarasy widokowe czy nawet korty tenisowe. Ponadto, INA oferuje również marketingowe wsparcie dla inwestorów, co bezpośrednio przekłada się na optymalizację zysków.
Oferty zarządzanych przez nas apartamentów z przeznaczeniem na najem krótkoterminowy umieszczamy na ponad 100 portalach rezerwacyjnych popularnych zarówno w Polsce jak i za granicą – mówi Justyna Rachuba, managerka aparthoteli INA Management. Ponadto, współpracujemy również z renomowanymi touroperatorami. Dzięki prowadzeniu zaawansowanych działań marketingowych, mających na celu pozyskanie nowych gości, oraz dzięki działaniom budującym ich lojalność wobec naszych marek, zdobywamy wiele rezerwacji bezpośrednio poprzez nasze strony internetowe.
Czarny Potok Resort SPA & Conference z tytułem Najlepszego Hotelu SPA dla Rodzin
Majówka w stylu eko. Sprawdź, jak wypoczywać aktywnie i w zgodzie z naturą!
Polacy na majówkę zaciskają pasa – w domu zostanie 60% z nas
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.