“Dana” - szczeciński hotel z historią mody w tle

Martyna Dziopak
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-402 Warszawa
martyna.dziopak|goodonepr.pl| |martyna.dziopak|goodonepr.pl
739060588
www.goodonepr.pl
Historia “Dany” wypełniona jest ciekawymi faktami i osobistościami. Zabytkowy budynek, w którym niegdyś funkcjonowały słynne zakłady odzieżowe, a dzisiaj znajduje się czterogwiazdkowy hotel, to niewątpliwie jedna z najbardziej znanych wizytówek Szczecina. Co warto wiedzieć o tym niezwykłym obiekcie?
Zabytkowy budynek nawiązujący wyglądem do XIX-wiecznej architektury Szczecina to jeden z najbardziej kultowych obiektów w mieście. Przez lata działały tu słynne Zakłady Odzieżowe “Dana”, które zrewolucjonizowały modę nie tylko w samym Szczecinie, ale i w całej Polsce. Dziś obiekt mieszczący się u zbiegu ulicy Odzieżowej z aleją Wyzwolenia jest siedzibą hotelu należącego do J.W. Construction.
Początek historii
Od momentu powstania, w latach 20. XX wieku, większość budynku zajmował zakład Karstadt A.G., który szył męskie ubrania pod marką własną dla sieci domów towarowych Karstadt. Firma nie była jednak jedynym rezydentem obiektu. Według źródeł, w latach 30. lokale zajmowali także m.in. oddział farbiarni Otta Badera z Dąbia, sklep z cygarami Bülow, fryzjer Gabriel, drogeria Wildego oraz firma zajmująca się handlem masłem.
Kalesony i mundury
Koniec II wojny światowej to jednocześnie początek najsłynniejszego rozdziału historii dla budynku. W październiku 1945 roku oficjalnie rozpoczęły tu swoją działalność Zakłady Odzieżowe, które początkowo specjalizowały się w produkcji kalesonów dla żołnierzy oraz mundurów dla kolejarzy, a następnie do oferty dodano też odzież roboczą i koszule flanelowe.Firma znana początkowo jako Zakłady Przemysłu Odzieżowego im. 22 Lipca w 1967 zmieniły nazwę na Zakłady Odzieżowe Dana.
Siła kobiet “Dany”
Matką sukcesu Zakładów Odzieżowych Dana niewątpliwie jest Domicela Mazurkiewicz. Początkowo pracowała ona w firmie jako szwaczka, ale po 5 latach została dyrektorem fabryki, utrzymując swoją pozycję przez ponad 30 lat. Za jej charyzmatycznych rządów “Dana” stała się potęgą kobiecej mody, która w latach świetności zatrudniała nawet 3,5 tysiąca osób. Ogromną rolę w tworzeniu sukcesu zakładu odegrały także projektantki, m.in. Zofia Zdun-Matraszek, Iza Górska-Wójcik, Katarzyna Wróblewska oraz Halina Karpińska.
Potęga folkloru i czasy prosperity
Szczyt potęgi “Dany” to lata 60., kiedy w kolekcjach zaczęły pojawiać się charakterystyczne dla zakładu motywy ludowe, inspirowane folklorem, np. kurpiowskie czy piastowskie. Wśród kultowych projektów wypuszczanych przez słynny zakład można wymienić: sukienki “chłopki”, spódnice bananowe czy kolekcję sukienek “Kwiaty Polskie”. Odzież wychodząca spod igły “Dany” cieszyła się popularnością nie tylko z uwagi na piękny krój i projekty, ale także jakościowe materiały (koronki, jedwabie czy tweedy), ciekawe kolory i staranne wykończenie. W związku z tym, w Polsce trwało prawdziwe polowanie na ubrania z “Dany”. W projektach zakładu chętnie pokazywały się ówczesne gwiazdy estrady, takie jak Irena Santor, Irena Dziedzic czy członkinie zespołu Filipinki.
Od zakładu do luksusowego hotelu
Domicela Mazurkiewcz przeszła na emeryturę w latach 80. pozostawiając zakład w pełnym rozkwicie. Mimo, że przez kolejne lata firma radziła sobie nadal bardzo dobrze, przeprowadzona w latach 90. prywatyzacja, a następnie kilka przekształceń sprawiły, że “Dana” ostatecznie upadła. Choć na tym jej historia się nie skończyła. Jesienią 2015 roku w historycznym budynku Grupa J.W. Construction otworzyła butikowy, luksusowy, czterogwiazdkowy Hotel Dana. Firma całkowicie zachowała zewnętrzny wygląd obiektu, budując jednocześnie oryginalne, nadające charakteru “pałacowe”, inspirowane barokiem wnętrze. Całość wystroju utrzymana jest w intensywnej i szlachetnej kolorystyce złota, czerni, czerwieni i purpury.
“Dana” w sercu towarzyskiego życia Szczecinian
Dzięki Hotelowi Dana, odrestaurowany budynek przy alei Wyzwolenia przeżywa dzisiaj swoją drugą młodość, będąc miejscem spotkań samych mieszkańców Szczecina, jak i klientów z Polski i z zagranicy przebywających tu w celach biznesowych czy turystycznych. Goście hotelowi korzystają zarówno z noclegu w 100 pokojach, z hotelowej restauracji, zaplecza konferencyjno-bankietowego, klubu muzycznego czy SPA. Przedstawiciele Hotelu dbają też o kultywowanie historii budynku. W murach dawnego zakładu mają miejsce spotkania byłych pracowników “Dany” organizowane z inicjatywy lokalnej społeczności.
– Podczas rewitalizacji i adaptacji budynku na hotel dbaliśmy o to, by ten zabytkowy obiekt zachował swoją autentyczność i walory architektoniczno-historyczne. Dzięki temu budynek wciąż pozostaje ważnym punktem na turystycznej mapie Szczecina i przyciąga gości z całej Polski, którzy chcą osobiście “zderzyć” się z bogatą historią tego miejsca – mówi Marzena Bednarczyk, Dyrektor Hotelu Dana.
J.W. Construction to jeden z największych i najbardziej znanych polskich deweloperów mieszkaniowych z ponad 30-letnim doświadczeniem na rynku nieruchomości. Firma może pochwalić się liczbą ponad 35 tysięcy sprzedanych mieszkań oraz ponad 600 domów w Warszawie, Katowicach, Łodzi, Gdyni, Krakowie, Poznaniu i Szczecinie, a także poza krajem. W portfolio JWC znajdują się także nieruchomości aparthotelowo-komercyjne, jak Wola Invest czy Jerozolimskie Invest w Warszawie oraz obiekty hotelowe: kompleks Czarny Potok Resort&Spa w Krynicy Zdroju, Hotel Dana w Szczecinie czy sieć Hoteli 500 nad Zegrzem, w Tarnowie Podgórnym oraz w Strykowie. J.W. Construction ma także w swojej grupie kapitałowej własną spółkę wykonawczą oraz fabrykę w Tłuszczu. Więcej informacji na temat firmy oraz aktualnie realizowanych inwestycji można znaleźć na stronie www.jwc.pl.
Źródła:
https://www.poznajhistorie.pl/monument/szczecin-dana
https://pomeranica.pl/wiki/Zak%C5%82ady_Przemys%C5%82u_Odzie%C5%BCowego_%E2%80%9EDana%E2%80%9D
https://szczecin.tvp.pl/50254722/historia-zakladow-odziezowych-powstaje-muzeum-dany-i-odry

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
Banki spółdzielcze w coraz większym stopniu odpowiadają za finansowanie rozwoju gospodarki. Ich udział w ostatnich latach wzrósł, a kondycja sektora się poprawiła. Bank Gospodarstwa Krajowego chce wzmocnić współpracę z bankami spółdzielczymi na rzecz finansowania lokalnego rozwoju. To jeden z elementów nowej strategii BGK na lata 2025–2030. Narzędziami, które do tego służą, są gwarancje BGK.
Prawo
Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.
Konsument
Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.