Inflacja nie ostudziła chęci Polaków do podróżowania. Tak wyglądały ferie 2022/2
Publicon Services Sp. z o.o
pl. Grunwaldzki 23
50-365 Wrocław
a.piszczalka|publicon.pl| |a.piszczalka|publicon.pl
721291712
https://publicon.pl
Ferie 2022/23 dobiegły końca, napawając branżę turystyczną sporym optymizmem. Po raz pierwszy od czasów pandemii Polacy mogli bez większych obaw i turbulencji udać się w tym okresie na wypoczynek poza domem. Ożywienie widoczne było nie tylko w popularnych górskich kurortach narciarskich, ale i nad Bałtykiem. Temu, jak dokładnie wyglądały zimowe urlopy Polaków, które tym razem upłynęły w cieniu inflacji, przyjrzeli się eksperci portalu rezerwacyjnego Travelist.pl.
Inflacja nie przeszkodziła w podróżowaniu
Rezerwacji na ferie 2022/23 było nieco ponad 1 proc. więcej niż w poprzednim roku. To optymistyczna informacja, mimo że wyników sprzed pandemii jeszcze nie udało się dogonić. Inflacja nie ostudziła chęci Polaków do podróżowania, choć średnia cena za noc w pokoju hotelowym była o 68 zł wyższa niż w sezonie 2021/22. Przełożyło się to natomiast na średnią długość pobytu – o ile w poprzednim analogicznym okresie wynosiła 3,69 dnia, to w tym sezonie było to 3,58 dnia.
Rośnie odsetek rezerwujących z wyprzedzeniem
Światełkiem w tunelu dla branży turystycznej jest także powolne – ale jednak – odchodzenie od rezerwacji dokonywanych w trybie last minute. Inflacja i niestabilność gospodarcza skłaniają kupujących do planowania wypoczynku z większym wyprzedzeniem, ponieważ – jak pokazują doświadczenia, chociażby ostatnich miesięcy – taniej już nie będzie. Trend ten dało się zaobserwować również w odniesieniu do ferii 2022/23.
– Choć liczba rezerwacji na ferie jest podobna do tej z ubiegłego roku, to aż 31 proc. z nich było dokonanych od dwóch tygodni do miesiąca przed wyjazdem. Dla porównania rok temu z takim wyprzedzeniem rezerwowano 28 proc. urlopów, a dwa lata temu 20 proc. Z kolei transakcji na miesiąc lub dwa przed wyjazdem w tym roku było 14 proc., podczas gdy w poprzednich latach odpowiednio 10 proc. i 7 proc. Wygląda na to, że wracamy do długoterminowego planowania – mówi Eliza Maćkiewicz, Head of Commercial w Travelist.pl.
Ferie po… feriach
Ciekawą tendencję widać również w kontekście wybieranych terminów. Coraz więcej osób decyduje się na wyjazd w marcu. Głównym argumentem jest tutaj cena – noc w pokoju hotelowym jest w tym miesiącu średnio aż o 123 zł tańsza niż w szczycie sezonu. Turyści mogą liczyć także na atrakcyjniejsze ceny karnetów narciarskich czy znacznie mniejsze zatłoczenie (m.in. na stokach, w restauracjach czy w popularnych atrakcjach). To kolejna recepta na inflacyjne podróżowanie. Co ciekawe, równie popularne były wyjazdy w styczniu, jeszcze przed rozpoczęciem ferii. Wśród wszystkich rezerwacji dokonywanych tylko między świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem aż 30 proc. transakcji dotyczyło właśnie tego terminu.
Bałtyk na podium
Jeśli chodzi o najchętniej wybierane kierunki, polskie morze bije rekordy popularności od lat. Aż 41 proc. rezerwacji na okres ferii dotyczyło właśnie nadmorskich kurortów. Jedynie 28 proc. klientów wybrało góry, natomiast 12 proc. zdecydowało się na zimowe city breaki.
– Polacy także zimą chętnie wybierają Bałtyk. Wybrzeże kusi korzystnymi cenami, bo różnica między górami a morzem w przypadku średniej ceny za noc w pokoju hotelowym to ponad 150 zł. Podczas gdy na południu Polski wynosiła ona w tym sezonie 694 zł, tak nad morzem 443 zł. Dużą zaletą jest też korzystny dla zdrowia mikroklimat i fakt, że atrakcje są znacznie mniej oblegane niż latem. Wiedząc, że Morze Bałtyckie zimą jest coraz chętniej wybieranym kierunkiem, przygotowaliśmy ranking TOP 10 miejsc na ferie na wybrzeżu. Zestawienie, w stworzone w oparciu o głosy internautów, to podpowiedź dla tych, którzy szukają inspiracji podróżniczych w tej części Polski – mówi Eliza Maćkiewicz, Head of Commercial w Travelist.pl.
We wspomnianym rankingu nadmorskich miejscowości uplasowały się kolejno: Kołobrzeg, Świnoujście, Gdańsk, Ustka, Sopot, Międzyzdroje, Półwysep Helski, Gdynia, Mielno i Jastrzębia Góra. Pełne zestawienie jest dostępne na stronie Magazynu Travelist.
Gięte krzesła wciąż na czasie - trendy z targów EquipHotel 2024
Adam Białas: pricing to klucz do zwiększenia zysków hoteli
Arche Klasztor Wrocław. Rusza kolejny niesamowity hotel w kolekcji Grochowskiego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.