Koleje Dolnośląskie stawiają na komfort pasażerów
Klimatyzowane pociągi, dostęp do Internetu i bezgotówkowy zakup biletów – między innymi takie udogodnienia czekają na pasażerów Kolei Dolnośląskich. Dane dotyczące komfortu w pociągach opublikował Urząd Transportu Kolejowego. Koleje Dolnośląskie już teraz wyprzedzają ogólnopolskie trendy. Za dwa lata tabor regionalnego przewoźnika powiększy się o kolejne nowoczesne składy.
Podróż nowoczesnymi, wygodnymi pociągami powoli staje się codziennością, a pasażerowie mogą korzystać z wielu udogodnień. Z opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego informacji wynika, że obecnie 45 procent jeżdżących po kraju wagonów pasażerskich jest wyposażona w klimatyzację. – Mogę z dumą powiedzieć, że Koleje Dolnośląskie wyprzedzają ogólnopolskie trendy. Spośród 57 składów, klimatyzowanych jest 54. Całkowicie jej pozbawiony jest EN57-1703, a klimatyzację tylko w kabinie maszynisty posiadają dwa pojazdy SA109 – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Stawiamy na stały i systematyczny wzrost komfortu jazdy naszymi pociągami, kładąc szczególnie mocny nacisk na adaptację rozwiązań poprawiających m. in. możliwości komunikacyjne naszych pasażerów w trakcie podróży.
Obecnie 27 pojazdów KD (ponad 47%) posiada dostęp do Internetu. Pozostałą część floty dolnośląski przewoźnik będzie sukcesywnie doposażał w nadajniki WiFi przy okazji prac serwisowych i naprawczych wykonywanych w ramach poziomu P4. Wówczas Koleje Dolnośląskie najpewniej wyprzedzą kolejny trend, bo wg raportu UTK dostęp do internetu jest obecny w blisko połowie jeżdżących po Polsce zespołów trakcyjnych. Warto przy tym dodać, że w przypadku klasycznych wagonów takie wyposażenie pojawia się tylko w co czternastym z nich.
Wybrane pociągi KD są również wyposażone we wzmacniacze sygnału komórkowego, które umożliwiają swobodne rozmowy telefoniczne na kolejowych trasach. We wszystkich pojazdach serii Impuls podróżni mają do dyspozycji gniazdka do ładowania telefonów i laptopów. Dodatkowo, od kwietnia br., drużyny konduktorskie we wszystkie pociągach Kolei Dolnośląskich zostały zaopatrzone w terminale płatnicze, które umożliwiają bezgotówkowy zakup biletów na dowolnych trasach. Pasażerowie dolnośląskiego przewoźnika mogli się już także przyzwyczaić do dodatkowo wyznaczonych miejsc przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami.
Nowe pociągi z dostępem do Internetu
Pod koniec czerwca spółka zdecydowała się na zakup pięciu nowych składów elektrycznych Elf2, wyprodukowanych przez bydgoskiego producenta PESA. Każdy z nich przewiduje miejsca dla minimum 540 pasażerów, w tym osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Wszystkie EZT zostaną wyposażone w nadajniki Wi-Fi, obejmujące swoim zasięgiem cały skład, a pod każdym siedzeniem znajdować się będą gniazdka elektryczne 230V, 50Hz z dodatkowym gniazdem USB. Nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich trasach w 2022 roku.
- Komfort dolnośląskich pasażerów jest dla samorządu województwa priorytetem, a inwestycje w nowy tabor są tego potwierdzeniem. Chcemy, by osoby wybierające kolej jako środek transportu, mogły odbyć podróż w warunkach najlepszych z możliwych a zarazem mogły wykorzystać jej czas np. na aktywność zawodową lub edukacyjną. Chcemy, aby każdy z podróżnych miał w pociągach KD zapewniony swobodny kontakt ze światem, co jest szczególną wartością w czasach szeroko rozbudowanej komunikacji i cyfryzacji. Dlatego jednym z kluczowych elementów specyfikacji nowych pociągów były urządzenia, które to zapewnią. Dzięki rozstrzygniętemu postępowaniu tabor Kolei Dolnośląskich za dwa lata powiększy się o pięć nowych, w pełni klimatyzowanych pojazdów i wszystkie one będą posiadać dostęp do internetu – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.
Dodatkowo, we wszystkich pociągach, które zasilą flotę KD w najbliższych latach wbudowany zostanie system wzmacniania sygnału GSM. Obecnie w Polsce jedynie ¼ pociągów wyposażona jest w tego rodzaju udogodnienie. – Instalowane w nowych EZT urządzenie będzie kompatybilne z sieciami wszystkich operatorów działających na terenie Polski – kończy Myrda.

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.