Które kierunki turystyczne mają szanse zakończyć 2020 na plusie?
PMM
ul. Batorego 2/30
31-135 Kraków
dorota.zadroga|pmm.org.pl| |dorota.zadroga|pmm.org.pl
698989141
pmm.org.pl
Od kilku miesięcy obserwujemy globalne zatrzymanie branży turystycznej. Z nieba zniknęły samoloty, hotele zmuszone są do cięć finansowych, a pracownicy sezonowi poszukują nowej pracy. Stopniowe znoszenie obostrzeń związanych z pandemią pozwala zakładać, że rozpoczynający się sezon wakacyjny ma szanse na odbicie części strat.
W ostatnich latach kraje, które były atrakcyjne turystycznie, czerpały z tego pełnymi garściami. Same dochody z turystyki wynosiły aż 13% PKB Włoch i 12% Hiszpanii, a napływ zagranicznych turystów pomógł zminimalizować skutek kryzysu finansowego sprzed 12 lat. Popularność tanich linii lotniczych, polepszający się standard życia i relatywnie spokojna sytuacja polityczna na świecie były dodatkowymi impulsami do masowego odwiedzania dalekich zakątków.
– Nie znudziliśmy się Europą ani Stanami Zjednoczonymi, ale coraz częściej możemy sobie pozwolić na dalsze i bardziej egzotyczne wyjazdy. Więc jeśli Wietnam lub Singapur jako pierwsze pozwolą na swobodny ruch turystów, mogą liczyć na zainteresowanie osób, które dotychczas nie myślały o takim kierunku. Na dłuższą metę wciąż będziemy odwiedzać kraje, które znamy lub w których czujemy się bezpiecznie. Ale ten rok rządzi się innymi zasadami, a najważniejszą jest „kto pierwszy, ten lepszy” – mówi Krzysztof Sadecki, przedsiębiorca i analityk biznesowy.
Turystyka – fanaberia, czy konieczność?
Wśród zapowiedzi politycznych wskazujących kolejne etapy zamykania, a następnie otwierania gospodarki, nie mogło zabraknąć tematu turystyki. Część krajów zdecydowała się na pomoc w formie dofinansowań i wprowadzenia ulg, co miało zminimalizować skutki straconego sezonu. Dofinansowanie branży turystycznej to nie tylko domena krajów europejskich. Turystyczni giganci w Azji Południowo-Wschodniej, przyjmujący w ciągu roku powyżej 25 milionów gości, również szykują się do wielkiego powrotu. Najambitniej podszedł do tego rząd Tajlandii, gdzie ogłoszono uruchomienie specjalnego pakietu stymulacyjnego, który ma pomóc pracownikom sektora turystycznego przetrwać czas pandemii. Niewątpliwie opieka państwa będzie najważniejszą pomocą otrzymywaną przez przedstawicieli zawodów związanych z ruchem turystów. Biorąc pod uwagę niski wskaźnik legalnego zatrudnienia, uniemożliwiający skorzystanie z programów pomocowych, przywrócenie pełnego funkcjonowania sektora może okazać się ekonomiczną koniecznością.
Kto zyska, kto straci?
Przed najpopularniejszymi krajami stoi jeszcze jedno wyzwanie – niezauważani dotychczas rywale, którzy mogą stać się czarnym koniem roku 2020. Podczas przestoju agencje marketingowe aktywnie działały w poszukiwaniu haseł reklamowych zachęcających do odwiedzenia nowego zakątka Ziemi. Swój udział mają tu linie lotnicze, których utrzymanie zależy od szybkiego uruchomienia lotów. Słowenia jako jedna z pierwszych ogłosiła, że turyści będą mogli spędzić lato w Lublanie bez konieczności przechodzenia dwutygodniowej kwarantanny – dzięki czemu już może liczyć na sprzedaż pierwszych biletów i noclegów.
- Każdy chce dla siebie jak największy kawałek tortu. Mimo, że dla Polaków Bałkany nie są nieznanym kierunkiem, kojarzą nam się z czasami PRL i imprezami w Złotych Piaskach, a młodszym z żeglowaniem w Chorwacji. A dla turystów spoza krajów dawnego bloku wschodniego Słowenia może wiązać się co najwyżej z Melanią Trump. Uruchomienie lotów, otwarcie hoteli i atrakcji turystycznych może być dla nich strzałem w dziesiątkę. Wątpię, żeby w przyszłości dobili 80 milionów odwiedzin rocznie, jak Francja z całym swoim historycznym i kulturowym zapleczem, ale mogą liczyć na spragnionych wyjazdów ludzi. W poszukiwaniu wakacji warto rozglądać się za nieoczywistymi kierunkami, które dodatkowo będą nas chciały przyciągnąć zniżkami i zatrzymać na dłużej, oferując wszystko co najlepsze – dodaje Krzysztof Sadecki.
Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?
Marka Spark by Hilton wkracza na polski rynek z dwoma nowymi hotelami
Inwestycje w sektorze turystycznym: jak aparthotele i obiekty SPA zmieniają nadmorskie miasta
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.