Komunikaty PR

Najbardziej ekologiczny hotel w Holandii

2020-10-16  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Hotel Jakarta w Amsterdamie jest ekologiczny w każdym calu - zaczynając od budynku, drewnianej konstrukcji, indonezyjskiego ogrodu wewnętrznego, na przyjaznej dla użytkowników akustyce
i neutralności energetycznej kończąc. Nic dziwnego, że zdobywa wszelkie możliwe nagrody za design i zrównoważone budownictwo. Tak się dziś projektuje innowacyjne i zachwycające hotele.

Ekologia jest tu absolutnie na pierwszym miejscu. To jedno z głównych założeń inwestora, firmy WestCord, będącej holenderską siecią hotelową oraz pracowni architektonicznej, od kiedy rozpoczęto pierwsze prace nad projektem. Historia miejsca, nazwa i położenie narzucają myślenie przez pryzmat natury i zieleni.

Indonezja w Amsterdamie

Wszystko w tym projekcie harmonijnie się łączy. Nazwa Jakarta jest nieprzypadkowa. Hotel położony jest na sztucznej wyspie Java znajdującej się na terenie dawnych portów w Amsterdamie, a zbudowanej początkowo jako falochron. To stąd odpływały kiedyś liniowce oceaniczne do Dżakarty i na prawdziwą wyspę Java. Dziś dzielnica jest modną okolicą pełną nowoczesnych budynków. Na cyplu wyspy zlokalizowany jest budynek
4-gwiazdowego hotelu Jakarta. „Zielona oaza w centrum Amsterdamu” – tak obiekt nazywa sam właściciel.

Budynek zachwyca, a zachwyt ten rośnie im głębiej wchodzi się w detale. Wrażenie robi przede wszystkim zieleń - i to w rozumieniu dosłownym, ale też w kontekście myślenia o zabudowie, wnętrzach i samopoczuciu użytkowników obiektu.

W pierwszej kolejności uwagę przykuwa ogromny ogród wewnętrzny. Patio i strefy wspólne hotelu zamieniono w prawdziwie indonezyjski ogród wypełniony roślinami i kwiatami z Azji. Goście znajdą tu rosnące m.in. imbir, kurkumę, bananowce czy wysokie na 10 metrów plamy. Aranżacja zieleni powstała we współpracy z jednym z najstarszych ogrodów botanicznych na świecie - Hortus Botanicus Amsterdam.

Ekologicznie od najmniejszej deski i t-shirta

„Zielone” myślenie widać jednak nie tylko gołym okiem. Cały budynek od podstaw powstawał według idei zrównoważonego, odpowiedzialnego projektowania. Woda, światło, drewno i przyjazność dla użytkowników idą tu w parze. Bryła gmachu opiera się na drewnianej konstrukcji nośnej o wysokości 9 pięter. Belki, kolumny i sufity wykonane są z naturalnego drewna. Wnętrze tworzą gotowe moduły. W tej formule wykonano m.in. pokoje hotelowe, które powstały w większości z prefabrykowanych elementów, a aranżacja wprowadziła do wnętrz indonezyjski klimat. Materiały posiadają znak jakości FSC lub PEFC.

Budynek zaprojektowany przez architektów i urbanistów z pracowni SeARCH w Amsterdamie jest obecnie najbardziej ekologicznym hotelem w Holandii. Posiada zielony certyfikat BREEAM na poziomie „Excellent”
i jest neutralny energetycznie.

Według wizji inwestora od samego początku hotel miał być nie tylko ekologicznie zbudowany, ale też w sposób zgodny z naturą oddziaływać na gości nocujących w 200 luksusowych pokojach i apartamentach. Na liście priorytetów znalazła się więc akustyka. Bowiem to dźwięki, choć może mniej oczywiste niż design i ogród, mają kluczowe znaczenie dla samopoczucia użytkowników. Do uzyskania efektu przyjaznej akustyki użyto we wnętrzach restauracji, Café Jakarta i pomieszczeniu Malabar nowości na rynku budowlanym w Europie - sufitów podwieszanych z linii Eleganza Knauf Armstrong. – Hotel, restauracja, kawiarnia to z założenia miejsca, w których ludzie się spotykają i żywo rozmawiają. Czasem taka żywiołowa wymiana zdań tworzy tzw. efekt towarzyski – ludzie mówią coraz głośniej, by być lepiej słyszanymi. W efekcie wpływają na to, że inni wokół też mówią głośniej. I tworzy się zamknięte koło narastającego hałasu. Inwestorzy Hotelu Jakarta chcieli uniknąć tej kakofonii we wnętrzu. Dlatego w przestrzeniach publicznych zastosowano gładki, akustyczny sufit Eleganza Knauf Armstrong, który ma najwyższą klasę pochłaniania dźwięków, klasę A – wyjaśnia Maciej Kiepal, z polskiego oddziału Knauf Ceiling Solution. Gładka, jasna powierzchnia pomaga też doświetlić położone dalej od okna części restauracji. Sufit charakteryzuje się bowiem odbiciem światła na poziomie 81%.

Oszczędność w użytkowaniu energii hotel stosuje nie tylko w kontekście oświetlenia. Zastosowano również: panele fotowoltaiczne w elewacji i na dachu atrium zbierają energię słoneczną, która jest przetwarzana na energię elektryczną i podgrzewa wodę używaną przez gości w czasie kąpieli. O ogrzewanie i chłodzenie hotelu dba system przechowywania ciepła i chłodu, a także wysoka izolacyjność elewacji. A woda deszczowa jest zbierana, by móc nią nawadniać i spryskiwać subtropikalny ogród wewnętrzny. Budynek jest neutralny energetycznie, posiada świadectwo energetyczne EPC na poziomie 0.

Hotel może się więc pochwalić twardymi danymi pokazującymi jak pozytywnie wpływa na środowisko.

  • Przewidywane zużycie wody: 48 m3 na osobę rocznie
  • Oczekiwany % wody pobranej z opadów: 1,6%
  • Przewidywane zużycie energii: 147 kWh / m² BVO rocznie
  • Przewidywane zużycie paliw: gaz 53 kWh / m² BVO rocznie i prąd na poziomie 94 kWh / m² BVO rocznie

Ogromne znaczenie dla samopoczucia osób przebywających we wnętrzu budynku ma też światło. Wpływa również na ekologiczność. Przeźroczyste, szklane fasady sprawiają, że wnętrza są wypełnione naturalnym światłem. Za okiem widać więc nie tylko przepływającą wodę i statki, ale też słońce przesuwające się zachód. Miasto i kolorowy zachód słońca nad rzeką Ij goście mogą podziwiać z kawiarni, restauracji hotelowej czy pokoi, szczególnie z 6 apartamentów, które zlokalizowane są w całkowicie przeszkolonej części budynku  zapewniając 180° panoramę.

Wszystko co jest używane w hotelu z założenia ma mieć możliwość ponownego przetworzenia. Stąd wybór padł m.in. na firmę Knauf Armstrong, której sufity powstają w dużej mierze z materiałów z recyklingu, a niektóre linie sufitów mają certyfikację Cradle 2 Cradle. Ale takie holistyczne myślenie o ekologii widać autentycznie w najdrobniejszych detalach. Pracownicy Hotelu Jakarta ubrani są bowiem w odzież dostarczaną przez markę modową By Rockland. To rodzima, holenderska firma, która ubiera tamtejszą branżę hotelową w odzież projektowaną i produkowaną wyłącznie w Europie, w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju.

Nowoczesne budynki hotelowe nie powinny być odcięte od miasta, dostępne jedynie dla gości hotelowych. Dlatego Hotel Jakarta od początku zaprojektowano tak, że jest on żywą częścią miasta. Przeszkolony otwarty parter budynku, restauracja z tarasem nad rzeką Ij i wewnętrzny, podzwrotnikowy ogród przyciągają okolicznych mieszkańców oraz turystów spacerujących po tej modnej dziś części Amsterdamu.

Dlatego hotel od momentu otwarcia budzi zachwyt jury wielu konkursów. Zdobył m.in. tytuł Best Hotel 2018 World Architecture Festival, Amsterdam Architecture Award oraz wyróżnienie za 2019 rok od Europejskiej Organizacji Architektury Wnętrz (EILO) w kategorii architektura wnętrz za subtropikalny ogród.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Polacy na majówkę zaciskają pasa – w domu zostanie 60% z nas Biuro prasowe
2024-04-23 | 10:00

Polacy na majówkę zaciskają pasa – w domu zostanie 60% z nas

Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa – biorąc 3 dni urlopu możemy przedłużyć weekend aż do 7 dni. Jednak nie wszyscy Polacy skorzystają z opcji wyjazdu w tym czasie. Z
Turystyka Majówka w Warszawie? TOP5 miejsc, które muszą odwiedzić mieszkańcy i turyści
2024-04-18 | 14:45

Majówka w Warszawie? TOP5 miejsc, które muszą odwiedzić mieszkańcy i turyści

Zbliża się majówka, która w 2024 roku będzie wyjątkowa. Nie dość, że dla wielu potrwa ona aż dziewięć dni, to jest szansą na wypróbowanie najlepszych atrakcji w
Turystyka Gamescape: gamifikacja to sposób na zrównoważoną turystykę
2024-04-15 | 11:00

Gamescape: gamifikacja to sposób na zrównoważoną turystykę

10 kwietnia br. w Centrum Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki odbyło się Forum Turystyki w Krakowie. Jednym z punktów programu była debata dotycząca postulatów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.