Komunikaty PR

Negocjacje na świecie: Jak oszczędzać i poznawać kultury podczas podróży

2023-09-19  |  10:30
Biuro prasowe

Podczas podróży warto poznać nie tylko piękno krajobrazów, ale także zwyczaje i kultury lokalne. Jednym z fascynujących aspektów podróżowania jest sztuka targowania się, która może znacząco wpłynąć na naszą przygodę oraz budowanie relacji z mieszkańcami odwiedzanych miejsc. Preply, platforma online do nauki języków obcych zebrała informacje gdzie warto podjąć negocjacje, a gdzie lepiej tego unikać, oraz jakie są zasady kulturowe w poszczególnych regionach.

 

Gdzie warto targować się?

Jeśli planujesz wyprawę na Bałkany lub południową Europę, to masz idealną okazję, aby opanować sztukę negocjacji. W tych regionach negocjacje cenowe są często częścią kultury zakupów. Dzięki nim nie tylko zaoszczędzisz, ale także zrozumiesz lokalne podejście do handlu.

Podróżując do Azji Południowo-Wschodniej lub niektórych krajów Ameryki Południowej, takich jak Wietnam, Tajlandia czy Kambodża, zauważysz, że twardo targujący się kupujący cieszą się większym szacunkiem. To również doskonały sposób na zrozumienie tutejszej kultury.

 

Gdzie unikać targowania się?

Jednak nie wszędzie negocjacje cenowe są wskazane. Na przykład w sklepach z lokalnym rękodziełem prowadzonych przez rząd ceny są zazwyczaj stałe, więc tu negocjacje nie mają sensu. Restauracje, supermarkety i sklepy sieciowe to także miejsca, gdzie cena jest ustalona i nie ma potrzeby targować się.

Warto jednak pamiętać, że niektóre kraje są bardziej liberalne w tej kwestii. W Indonezji można próbować negocjować cenę nawet w hotelach czy przy zakupie sprzętu elektronicznego!

 

Podstawowe zasady targowania się

Aby stać się mistrzem straganowych negocjacji, warto znać kilka podstawowych zasad:

  1. Uśmiech i poczucie humoru: Zawsze zachowuj się przyjaźnie i z uśmiechem. To otwiera drogę do udanych negocjacji.
  2. Nie wyglądaj na zbyt zamożnego: Im bardziej "biednie" wyglądasz, tym niższą cenę zaproponuje sprzedawca.
  3. Opanuj kilka podstawowych zwrotów w lokalnym języku: To pokaże, że szanujesz kulturę danego kraju.
  4. Zorientuj się w cenach danego przedmiotu przed zakupem: To pomoże Ci określić, czy oferta jest atrakcyjna.
  5. Poczekaj, aż sprzedawca zaproponuje cenę: Nie spieszy się. Niech to sprzedawca zacznie negocjacje.
  6. Nie bój się prosić o niższą cenę, ale nie rób tego zbyt drastycznie: Celuj w cenę, która zadowoli obie strony.
  7. Miej drobne nominały przy sobie: To ułatwi płatność i uniknie nieporozumień.
  8. Odejście od stoiska: To często skuteczna metoda na obniżenie ceny. Sprzedawca może bardziej skłonić się do ustępstw, gdy zauważy, że jesteś chcesz odejść.

 

Kulturowe niuanse

Choć te ogólne zasady sprawdzą się w niemal każdym miejscu, istnieją drobne różnice między poszczególnymi państwami. W końcu co kraj, to obyczaj.

W Wietnamie targowanie się może zająć nieco więcej czasu. Warto uzbroić się w cierpliwość. Zwroty takie jak Xin chao (witaj) i Cam on (dziękuję), pomogą w budowaniu relacji z Wietnamczykami. Jeśli zaoferujesz zbyt niską cenę, bądź przygotowany, że sprzedawca może po prostu odejść i zakończyć rozmowę. Sprzedawcy rzadko mówią klientom „nie”, bo w kulturze wietnamskiej jest to uznawane za niegrzeczne.

W Indonezji sprawa wygląda zupełnie odwrotnie. Jeśli czujesz, że cena cały czas jest za wysoka, powiedz maaf, tak bisa (przepraszam, nie mogę). Duża szansa, że sprzedawca sam do Ciebie wróci.

Podobnie zachowa się sprzedawca w Ghanie i innych krajach Afryki. Nie poddawaj się – w ciągu kilku minut zagada do Ciebie ponownie.

Co jeszcze?

  • Uśmiech: W niektórych krajach uśmiech pomaga w negocjacjach, w innych może być mylący.
  • Zachowanie w trakcie negocjacji: W niektórych krajach, jak Egipt czy Tunezja, warto zachować powagę, w innych uśmiech może pomóc.
  • Szanuj lokalną kulturę: W krajach arabskich, takich jak Maroko czy Arabia Saudyjska, odpowiedni ubiór to znak szacunku wobec kultury.
  • Herbatka i przekąska: W Turcji i krajach arabskich często oferuje się napoje i przekąski, ale to po zamknięciu transakcji.
  • Zawsze dziękuj za udane negocjacje: To gest szacunku wobec sprzedawcy i lokalnej kultury.

Sztuka targowania się podczas podróży to nie tylko sposób na oszczędności, ale także okazja do poznania fascynujących kultur i budowania relacji z mieszkańcami odwiedzanych miejsc. W negocjacjach może pomóc również element zaskoczenia – gdy spróbujesz rozmawiać w ojczystym języku sprzedającego. Jest duża szansa, że doceni wkład w naukę jego języka i zgodzi się na niewielki, dodatkowy upust. Kilka językowych sztuczek możesz poznać choćby z własnej kanapy. Dzięki nauce języka na platformie Preply, możesz nauczyć się targowania z rodowitymi mieszkańcami danego kraju i poznać kilka pomocnych zwrotów. Targuj mądrze i ciesz się udanymi zakupami!

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc Biuro prasowe
2025-02-24 | 10:50

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Wielkanoc w górach zapowiada się nader ciekawie. Otwarty we wrześniu 2024 roku hotel Mercure Szczyrk Resort zaprasza na niezapomniane wrażenia i błogi relaks w samym
Turystyka Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?
2024-12-12 | 12:20

Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?

To będzie hit wakacji 2025. Kołobrzeg, Świnoujście, Hel, Nowy Targ, Wałcz. To tylko niektóre lokalizacje, do których możemy dolecieć tak zwanym samolotem na żądanie. Przy
Turystyka Marka Spark by Hilton wkracza na polski rynek z dwoma nowymi hotelami
2024-12-11 | 14:00

Marka Spark by Hilton wkracza na polski rynek z dwoma nowymi hotelami

Hilton ogłosił dziś, że na mocy umowy franczyzowej z Grupą Hotele Polskie w północnej Polsce zostaną otwarte dwa nowe obiekty Spark by Hilton. Jest to krajowy debiut marki Hilton w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.