Komunikaty PR

Negocjacje na świecie: Jak oszczędzać i poznawać kultury podczas podróży

2023-09-19  |  10:30
Biuro prasowe

Podczas podróży warto poznać nie tylko piękno krajobrazów, ale także zwyczaje i kultury lokalne. Jednym z fascynujących aspektów podróżowania jest sztuka targowania się, która może znacząco wpłynąć na naszą przygodę oraz budowanie relacji z mieszkańcami odwiedzanych miejsc. Preply, platforma online do nauki języków obcych zebrała informacje gdzie warto podjąć negocjacje, a gdzie lepiej tego unikać, oraz jakie są zasady kulturowe w poszczególnych regionach.

 

Gdzie warto targować się?

Jeśli planujesz wyprawę na Bałkany lub południową Europę, to masz idealną okazję, aby opanować sztukę negocjacji. W tych regionach negocjacje cenowe są często częścią kultury zakupów. Dzięki nim nie tylko zaoszczędzisz, ale także zrozumiesz lokalne podejście do handlu.

Podróżując do Azji Południowo-Wschodniej lub niektórych krajów Ameryki Południowej, takich jak Wietnam, Tajlandia czy Kambodża, zauważysz, że twardo targujący się kupujący cieszą się większym szacunkiem. To również doskonały sposób na zrozumienie tutejszej kultury.

 

Gdzie unikać targowania się?

Jednak nie wszędzie negocjacje cenowe są wskazane. Na przykład w sklepach z lokalnym rękodziełem prowadzonych przez rząd ceny są zazwyczaj stałe, więc tu negocjacje nie mają sensu. Restauracje, supermarkety i sklepy sieciowe to także miejsca, gdzie cena jest ustalona i nie ma potrzeby targować się.

Warto jednak pamiętać, że niektóre kraje są bardziej liberalne w tej kwestii. W Indonezji można próbować negocjować cenę nawet w hotelach czy przy zakupie sprzętu elektronicznego!

 

Podstawowe zasady targowania się

Aby stać się mistrzem straganowych negocjacji, warto znać kilka podstawowych zasad:

  1. Uśmiech i poczucie humoru: Zawsze zachowuj się przyjaźnie i z uśmiechem. To otwiera drogę do udanych negocjacji.
  2. Nie wyglądaj na zbyt zamożnego: Im bardziej "biednie" wyglądasz, tym niższą cenę zaproponuje sprzedawca.
  3. Opanuj kilka podstawowych zwrotów w lokalnym języku: To pokaże, że szanujesz kulturę danego kraju.
  4. Zorientuj się w cenach danego przedmiotu przed zakupem: To pomoże Ci określić, czy oferta jest atrakcyjna.
  5. Poczekaj, aż sprzedawca zaproponuje cenę: Nie spieszy się. Niech to sprzedawca zacznie negocjacje.
  6. Nie bój się prosić o niższą cenę, ale nie rób tego zbyt drastycznie: Celuj w cenę, która zadowoli obie strony.
  7. Miej drobne nominały przy sobie: To ułatwi płatność i uniknie nieporozumień.
  8. Odejście od stoiska: To często skuteczna metoda na obniżenie ceny. Sprzedawca może bardziej skłonić się do ustępstw, gdy zauważy, że jesteś chcesz odejść.

 

Kulturowe niuanse

Choć te ogólne zasady sprawdzą się w niemal każdym miejscu, istnieją drobne różnice między poszczególnymi państwami. W końcu co kraj, to obyczaj.

W Wietnamie targowanie się może zająć nieco więcej czasu. Warto uzbroić się w cierpliwość. Zwroty takie jak Xin chao (witaj) i Cam on (dziękuję), pomogą w budowaniu relacji z Wietnamczykami. Jeśli zaoferujesz zbyt niską cenę, bądź przygotowany, że sprzedawca może po prostu odejść i zakończyć rozmowę. Sprzedawcy rzadko mówią klientom „nie”, bo w kulturze wietnamskiej jest to uznawane za niegrzeczne.

W Indonezji sprawa wygląda zupełnie odwrotnie. Jeśli czujesz, że cena cały czas jest za wysoka, powiedz maaf, tak bisa (przepraszam, nie mogę). Duża szansa, że sprzedawca sam do Ciebie wróci.

Podobnie zachowa się sprzedawca w Ghanie i innych krajach Afryki. Nie poddawaj się – w ciągu kilku minut zagada do Ciebie ponownie.

Co jeszcze?

  • Uśmiech: W niektórych krajach uśmiech pomaga w negocjacjach, w innych może być mylący.
  • Zachowanie w trakcie negocjacji: W niektórych krajach, jak Egipt czy Tunezja, warto zachować powagę, w innych uśmiech może pomóc.
  • Szanuj lokalną kulturę: W krajach arabskich, takich jak Maroko czy Arabia Saudyjska, odpowiedni ubiór to znak szacunku wobec kultury.
  • Herbatka i przekąska: W Turcji i krajach arabskich często oferuje się napoje i przekąski, ale to po zamknięciu transakcji.
  • Zawsze dziękuj za udane negocjacje: To gest szacunku wobec sprzedawcy i lokalnej kultury.

Sztuka targowania się podczas podróży to nie tylko sposób na oszczędności, ale także okazja do poznania fascynujących kultur i budowania relacji z mieszkańcami odwiedzanych miejsc. W negocjacjach może pomóc również element zaskoczenia – gdy spróbujesz rozmawiać w ojczystym języku sprzedającego. Jest duża szansa, że doceni wkład w naukę jego języka i zgodzi się na niewielki, dodatkowy upust. Kilka językowych sztuczek możesz poznać choćby z własnej kanapy. Dzięki nauce języka na platformie Preply, możesz nauczyć się targowania z rodowitymi mieszkańcami danego kraju i poznać kilka pomocnych zwrotów. Targuj mądrze i ciesz się udanymi zakupami!

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić? Biuro prasowe
2025-06-24 | 08:50

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Czerwiec jest miesiącem o którym marzy większość uczniów – oznacza on odpoczynek i planowanie wymarzonych wakacji. Co ciekawe, w tym roku Polacy stawiają na
Turystyka Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę
2025-06-05 | 12:20

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Z najnowszych badań serwisu turystycznego e-wczasy.pl wynika, że w 2025 roku Polacy coraz częściej odkładają planowanie wakacji na ostatnią chwilę. Ten trend potwierdzają
Turystyka Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
2025-03-19 | 12:00

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.

Mateusz Waligóra, znany polski podróżnik i eksplorator, dokonał kolejnego niezwykłego wyczynu – przejechał zimą mongolską część pustyni Gobi na rowerze.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.