Plany wakacyjne pod dyktando inflacji
Nadchodzące lato to doskonały czas na wakacyjny wyjazd i odpoczynek, a przynajmniej teoretycznie. W ubiegłym roku na nasze urlopy w dużym stopniu wpłynęła bowiem pandemia. 2022 rok przyniósł z kolei nowe wyzwania – rosnącą inflację i stopy procentowe, które mocno odbiły się na naszych portfelach. Jak w takiej sytuacji wyglądają plany urlopowe, ile zamierzamy wydać na zasłużone wakacje i jaki procent z nas na nie w ogóle nie pojedzie? Na te pytania odpowiada nowy PAYBACK Opinion Poll.
Większość respondentów badania PAYBACK przyznała, że inflacja w dużym (50%) lub pewnym (20%) stopniu wpłynęła na ich tegoroczne plany wyjazdowe. Rosnące ceny przede wszystkim odbiły się na naszych urlopowych budżetach, co wskazał co trzeci ankietowany, a także na tym, gdzie pojedziemy (26%) i na jak długo (14%).
- Nie oznacza to jednak, że w tym roku w ogóle zrezygnujemy z zasłużonego odpoczynku. Ponad połowa respondentów PAYBACK Opinion Poll planuje wakacje w lipcu lub sierpniu. Niestety wśród nas jest też grupa, która zamierza zrezygnować z dłuższego urlopu. Najczęstszym powodem, który wskazał co trzeci ankietowany, jest brak funduszy - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.
Kierunek Polska
Podobnie, jak w ubiegłorocznym badaniu PAYBACK, i w 2022 roku większość respondentów (59%) zadeklarowała urlop wyjazdowy w Polsce. Na zagraniczną eskapadę zdecyduje się 21% ankietowanych, natomiast w domu zostanie 13% z nas. Z kolei urlop zarówno w kraju jak i za granicą spędzi jedynie 7% respondentów.
Jeśli urlop w Polsce to… głównie nad morzem. Polskie wybrzeże odwiedzi w tym roku co trzeci urlopowicz planujący wakacje w kraju. Z kolei w góry lub nad jezioro wyjedzie odpowiednio 20% i 15% respondentów. W kwestii preferowanego kierunku zagranicznego wyjazdu bezsprzecznie wygrywa Europa. Na wakacje na Starym Kontynencie zdecyduje się aż 91% osób wyjeżdżających za granicę.
- Jeśli chodzi o najczęściej wybieraną bazę noclegową, tu preferencje Polaków są różne. O ile w przypadku wakacji w kraju trudno wskazać zdecydowanego faworyta, o tyle podczas zagranicznego urlopu najchętniej śpimy w hotelach, które zamierza wybrać 54% ankietowanych - dodaje Katarzyna Grzywaczewska.
Podczas wakacji w Polsce najczęściej wybieranym środkiem transportu jest samochód, który wskazało blisko 80% osób biorących udział w badaniu PAYBACK. Natomiast wyjazd zagraniczny, co nie powinno być niespodzianką, zazwyczaj oznacza dla nas podróż samolotem, na co zdecyduje się prawie 60% ankietowanych. Z kolei co trzeci respondent wybierze auto.
Budżet pod specjalnym nadzorem
Szacując urlopowe wydatki, po 21% badanych wskazało, że na wakacje przeznaczy między 500 a 1000 zł i między 1500 a 2000 zł na osobę, a 20% – od 1000 do 1500 zł. Tegoroczne wakacje sfinansujemy przede wszystkim z bieżących dochodów lub oszczędności, po które sięgnie 81% respondentów. Co ważne, planując wakacyjny budżet, większość z nas (60%) zamierza uwzględnić w nim zakup ubezpieczenia podróżnego.
Jedną z kluczowych kwestii podczas wakacji jest też oczywiście to, gdzie będziemy jeść. I tak – blisko 40% ankietowanych zamierza samodzielnie przygotowywać posiłki, prawie 30% będzie odwiedzać lokalne restauracje, a co czwarty respondent będzie miał zapewnione wyżywienie w miejscu wakacyjnego pobytu.
- Z naszego badania wynika też, że Polacy bardzo cenią sobie niezależność. Prawie 90% z nas organizuje urlop samodzielnie. Zazwyczaj korzystamy wtedy z możliwości, jakie daje nam internet. Aż 80% ankietowanych „załatwia” konieczne formalności online - podsumowuje Katarzyna Grzywaczewska.
PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 27-31 maja 2022 r. metodą ankiety online na grupie 882 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.