Plany wakacyjne Polaków 2021. Wyniki badania “Holiday Barometer”
Europ Assistance Polska
Wołoska 5
02-675 Warszawa
justyna.niebutkowska|europ-assistance.pl| |justyna.niebutkowska|europ-assistance.pl
+ 48 (22) 205 50 04
www.europ-assistance.pl/
Po okresie licznych obostrzeń i ograniczeń w podróżowaniu tegoroczne wakacje są jednymi z najbardziej wyczekiwanych. 66% Polaków ma w tym roku plany urlopowe, to o 5 punktów procentowych więcej niż rok temu i zamierza na nie wydać średnio 3 950 zł. Większość osób wybierze wypoczynek w kraju (44%). Jedna trzecia rodaków planujących urlop za granicą wybiera Hiszpanię, Włochy, Grecję i Chorwację.
Polacy chcą się zaszczepić, aby móc bezpiecznie podróżować
Pandemia koronawirusa ciągle niepokoi i wpływa na życie oraz decyzje ludzi na całym świecie. Badanie pokazuje, że Polacy najbardziej martwią się zdrowiem członków swojej rodziny –75%, własnym zdrowiem – 65% i własną sytuacją ekonomiczną – 61%. Pomimo różnych obaw związanych z podróżowaniem w trakcie globalnej pandemii 6 na 10 Polaków przyznaje, że jest bardzo podekscytowana swoim najbliższym wyjazdem. Zapytani o to, co byliby w stanie zrobić, aby mogli znowu bezpiecznie podróżować, 71% osób deklaruje, że jest gotowych się zaszczepić, a 54% przestrzegać ścisłego dystansu społecznego z osobami bliskimi przez 2 tygodnie. Polacy mniej chętnie udostępniliby rządowi dane na temat zdrowia – 35%, poddali się izolacji przez kilka dni przed podróżą i po jej zakończeniu – 28%, czy udzieliliby zgody na bycie śledzonym za pomocą aplikacji z geolokalizacją – 21%.
Polacy, zapytani o to, czy zamierzają się szczepić na COVID-19 deklarują, że tak – 74%, z czego 34% jest już zaszczepiona, 24% osób zaczepi się tak szybko, jak to możliwe, a 17% Polaków chce jeszcze chwile zaczekać, zanim się zaszczepi. Negatywnie do szczepienia nastawionych jest 23% respondentów. Wyniki badania pokazują większe zainteresowanie szczepieniami w Wielkiej Brytanie – 94% osób chce się zaszczepić, Hiszpanii – 92%, Włoszech – 90%, Belgii – 88%, czy Portugalii – 88%.
Najwięcej Polaków uważa, że „normalne” podróżowanie, bez konieczności noszenia maseczek i robienia testów będzie możliwe w 2022 roku – 37% osób. Z kolei 27% respondentów widzi taką możliwość najwcześniej w 2023 roku, a 12% (najwięcej spośród wszystkich badanych krajów) twierdzi, że już nigdy podróżowanie nie wróci do normalności.
Jak spędzimy tegoroczny urlop?
66% Polaków ma w tym roku plany urlopowe, to o 5 punktów procentowych więcej niż rok temu i więcej niż średnia dla Europy (57%). W tym roku 44% Polaków spędzi wakacje w kraju, natomiast 30% chce spędzić urlop za granicą. Najpopularniejsze, wskazywane przez respondentów destynacje to Hiszpania, Włochy, Grecja i Chorwacja.
Podczas tegorocznych wakacji najwięcej osób spędzi urlop nad morzem – 59%, w góry pojedzie 36% badanych, a 19% osób wybierze krótki wyjazd, typu “city break”. Latem, Polacy najchętniej wybierają wypoczynek tygodniowy – 35%, przynajmniej dwa tygodnie wakacji planuje – 32% osób. Większość Polaków wyjedzie na wakacje z rodziną i przyjaciółmi – 85%. Podczas tegorocznego urlopu Polacy chcą, odpoczywać - 41% i spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi – 34%.
Zdecydowana większość osób pojedzie na wypoczynek samochodem – 68%, samolot wybierze – 19%, a do pociągu wsiądzie – 17% urlopowiczów.
W kwestii zakwaterowania, Polacy planują zarezerwować wakacje w hotelu – 43%, na kwaterze prywatnej – 25% lub zatrzymać się u znajomych – 24%.
Badani zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio 3 950 zł. Jedna piąta Polaków przyznaje także, że ich budżet będzie mniejszy niż w zeszłym roku, a 34% respondentów planuje zwiększyć wydatki na wypoczynek.
Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 05.05.2021-20.05.2021 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Czechach, Chinach i Tajlandii. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 14 001 osób, w tym 1000 Polaków.
Gamescape: gamifikacja to sposób na zrównoważoną turystykę
Manor House SPA Najlepszym Hotelem SPA w Centrum Polski
Poznaj lokalne atrakcje. W Galerii Jurajskiej szykują się nietypowe targi turyst
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.
Edukacja
Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem
Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.
IT i technologie
Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.