Plany wakacyjne Polaków 2021. Wyniki badania “Holiday Barometer”

Europ Assistance Polska
Wołoska 5
02-675 Warszawa
justyna.niebutkowska|europ-assistance.pl| |justyna.niebutkowska|europ-assistance.pl
+ 48 (22) 205 50 04
www.europ-assistance.pl/
Po okresie licznych obostrzeń i ograniczeń w podróżowaniu tegoroczne wakacje są jednymi z najbardziej wyczekiwanych. 66% Polaków ma w tym roku plany urlopowe, to o 5 punktów procentowych więcej niż rok temu i zamierza na nie wydać średnio 3 950 zł. Większość osób wybierze wypoczynek w kraju (44%). Jedna trzecia rodaków planujących urlop za granicą wybiera Hiszpanię, Włochy, Grecję i Chorwację.
Polacy chcą się zaszczepić, aby móc bezpiecznie podróżować
Pandemia koronawirusa ciągle niepokoi i wpływa na życie oraz decyzje ludzi na całym świecie. Badanie pokazuje, że Polacy najbardziej martwią się zdrowiem członków swojej rodziny –75%, własnym zdrowiem – 65% i własną sytuacją ekonomiczną – 61%. Pomimo różnych obaw związanych z podróżowaniem w trakcie globalnej pandemii 6 na 10 Polaków przyznaje, że jest bardzo podekscytowana swoim najbliższym wyjazdem. Zapytani o to, co byliby w stanie zrobić, aby mogli znowu bezpiecznie podróżować, 71% osób deklaruje, że jest gotowych się zaszczepić, a 54% przestrzegać ścisłego dystansu społecznego z osobami bliskimi przez 2 tygodnie. Polacy mniej chętnie udostępniliby rządowi dane na temat zdrowia – 35%, poddali się izolacji przez kilka dni przed podróżą i po jej zakończeniu – 28%, czy udzieliliby zgody na bycie śledzonym za pomocą aplikacji z geolokalizacją – 21%.
Polacy, zapytani o to, czy zamierzają się szczepić na COVID-19 deklarują, że tak – 74%, z czego 34% jest już zaszczepiona, 24% osób zaczepi się tak szybko, jak to możliwe, a 17% Polaków chce jeszcze chwile zaczekać, zanim się zaszczepi. Negatywnie do szczepienia nastawionych jest 23% respondentów. Wyniki badania pokazują większe zainteresowanie szczepieniami w Wielkiej Brytanie – 94% osób chce się zaszczepić, Hiszpanii – 92%, Włoszech – 90%, Belgii – 88%, czy Portugalii – 88%.
Najwięcej Polaków uważa, że „normalne” podróżowanie, bez konieczności noszenia maseczek i robienia testów będzie możliwe w 2022 roku – 37% osób. Z kolei 27% respondentów widzi taką możliwość najwcześniej w 2023 roku, a 12% (najwięcej spośród wszystkich badanych krajów) twierdzi, że już nigdy podróżowanie nie wróci do normalności.
Jak spędzimy tegoroczny urlop?
66% Polaków ma w tym roku plany urlopowe, to o 5 punktów procentowych więcej niż rok temu i więcej niż średnia dla Europy (57%). W tym roku 44% Polaków spędzi wakacje w kraju, natomiast 30% chce spędzić urlop za granicą. Najpopularniejsze, wskazywane przez respondentów destynacje to Hiszpania, Włochy, Grecja i Chorwacja.
Podczas tegorocznych wakacji najwięcej osób spędzi urlop nad morzem – 59%, w góry pojedzie 36% badanych, a 19% osób wybierze krótki wyjazd, typu “city break”. Latem, Polacy najchętniej wybierają wypoczynek tygodniowy – 35%, przynajmniej dwa tygodnie wakacji planuje – 32% osób. Większość Polaków wyjedzie na wakacje z rodziną i przyjaciółmi – 85%. Podczas tegorocznego urlopu Polacy chcą, odpoczywać - 41% i spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi – 34%.
Zdecydowana większość osób pojedzie na wypoczynek samochodem – 68%, samolot wybierze – 19%, a do pociągu wsiądzie – 17% urlopowiczów.
W kwestii zakwaterowania, Polacy planują zarezerwować wakacje w hotelu – 43%, na kwaterze prywatnej – 25% lub zatrzymać się u znajomych – 24%.
Badani zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio 3 950 zł. Jedna piąta Polaków przyznaje także, że ich budżet będzie mniejszy niż w zeszłym roku, a 34% respondentów planuje zwiększyć wydatki na wypoczynek.
Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 05.05.2021-20.05.2021 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Czechach, Chinach i Tajlandii. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 14 001 osób, w tym 1000 Polaków.

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.