Komunikaty PR

Podróżnicze podsumowanie 2020 roku oraz wiosenne plany Polaków

2021-01-29  |  13:00
Biuro prasowe

Branża turystyczna musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami na przestrzeni minionego roku. Dynamiczne zmiany w kwestii rządowych obostrzeń spowodowały niepewność nie tylko wśród firm, ale również klientów. Jak więc przedstawiały się wybory podróżnicze Polaków w 2020 roku? Jakie są prognozy na najbliższą przyszłość i czy wiosna przyniesie odrodzenie w turystyce? Na te pytania odpowiada Travelist.pl.

 

Wyzwania minionego roku

Rok 2020 zapowiadał się dla branży turystycznej obiecująco. Wybuch ogólnoświatowej pandemii spowodował jednak, że zarówno przedsiębiorcy, jak i podróżnicy musieli całkowicie zmienić swoje plany i przystosować się do nowej sytuacji. Wiele wyjazdów musiało zostać całkowicie odwołanych, a te, które doszły do skutku, wyglądały zupełnie inaczej niż podróże znane nam z poprzednich lat.

 

Nowa rzeczywistość wymagała błyskawicznej reakcji wszystkich sektorów i branż. Na wczesnym etapie pandemii, wiosną 2020 roku portal Travelist.pl przyłączył się do akcji #zostańwdomu oraz zrezygnował z pobierania opłaty manipulacyjnej za zmianę terminu w przypadku wszystkich rezerwacji przypadających na czas zamknięcia hoteli.

 

W okresie wakacyjnym sytuacja w Polsce nieco się ustabilizowała, co pozwoliło na wznowienie podróży. Na zmiany w trendach na rynku turystycznym wpłynęła zarówno pandemia, jak i wprowadzenie bonu turystycznego 500+. Rządowy projekt miał być odpowiedzią na negatywne skutki załamania w turystyce i wsparciem dla polskich rodzin. Travelist.pl był pierwszym portalem rezerwacyjnym, który wprowadził ich kompleksową obsługę i umożliwił klientom natychmiastowe wykorzystanie dodatkowych środków.

 

Aby jak najlepiej przygotować się do realizacji nowego programu, w połowie lipca przeprowadzono badanie wśród ponad 3 000 użytkowników portalu. Pomimo kryzysu i wciąż trwającej pandemii, aż 80% uczestników zadeklarowało chęć wyjazdu na urlop w 2020 roku. Pokazuje to, że już wtedy Polacy nauczyli się żyć w realiach „nowej rzeczywistości”, a w momencie poluzowania obostrzeń zareagowali bardzo optymistycznie na możliwość ponownego planowania podróży.

 

Turystyczne wybory Polaków

W 2020 podróżni postawili na Polskę. Krajowe destynacje były postrzegane jako bardziej atrakcyjne i przede wszystkim bezpieczne. Wśród wszystkich rezerwacji na Travelist.pl najwięcej (blisko 45%) stanowiły wyjazdy nad morze. Drugim najpopularniejszym kierunkiem były góry (30%). Jeśli chodzi o terminy, przeważały wyjazdy w okresach wolnych od obostrzeń. Były to więc przede wszystkim wakacje - ponad 35% wszystkich rezerwacji dokonano w miesiącach letnich, co oznacza wzrost w stosunku do 30% w 2019 roku. Dużą popularnością cieszyła się też jesień, kiedy na wyjazd zdecydowało się 25% ubiegłorocznych klientów. Zima i ferie, czyli okres sprzed wybuchu pandemii, stanowiły ok. 20% rezerwacji. Dla porównania, rozkład terminów w 2019 był bardziej wyrównany - rezerwacje terminów wiosennych, jesiennych i zimowych utrzymywały się na podobnym poziomie ok. 23-24%.

 

W 2020 bardzo nieznacznie skróciła się długość pobytów. Wczasy trwały średnio 3,6 dnia, (3,7 dnia w 2019), zależnie od terminu i od regionu. Na najdłuższe wyjazdy decydowali się turyści wyjeżdżający nad morze - tu średnia długość pobytu wynosiła 5,6 dnia (6 dni w 2019). Nieco krótsze były wakacje nad jeziorem, które średnio trwały 5 dni (niewiele ponad 4 dni w 2019). Jednak to wyjazdy weekendowe, które stanowiły 40% wszystkich rezerwacji, okazały się najpopularniejsze.

 

Na przestrzeni minionego roku zdecydowanie widać wzrost udziału transakcji z krótkim booking window - rezerwacje z wyprzedzeniem do 10 dni stanowiły 35%, w porównaniu do 26% w 2019 roku. Klienci nie zrezygnowali całkowicie ze swoich dalekosiężnych planów, a udział rezerwacji z wyprzedzeniem dłuższym niż miesięczne wyniósł 33%, co stanowi znaczny spadek w porównaniu do 45% jeszcze rok wcześniej. Wszystko to za sprawą dużej ostrożności podróżnych, którzy ze względu na nieprzewidywalność sytuacji częściej wybierali wyjazdu typu “last minute”.

 

“Naszą nadrzędną zasadą jest podejmowanie wszystkich decyzji w oparciu o rzetelne analizy dostępnych wskaźników i obowiązujących trendów. Dlatego przez cały rok na bieżąco śledziliśmy sytuację i błyskawicznie reagowaliśmy na wszelkie zmiany. Na portalu wprowadziliśmy między innymi specjalne oferty z opcją anulacji pobytu w razie niespodziewanych wydarzeń, obsługę transakcji z wykorzystaniem bonu turystycznego oraz możliwość rezerwacji podróży służbowych lub pobytów w hotelach w celu pracy zdalnej. Dzięki temu na klientów czekało wiele rozwiązań, dzięki którym nawet w tak trudnym momencie nie musieli całkowicie rezygnować ze swoich planów” - mówi prezes Travelist.pl, Tomasz Piszczako.

 

Prognozy na najbliższą przyszłość

Rok 2021 rozpoczął się od narodowej kwarantanny, która jeszcze bardziej skomplikowała sytuację w turystyce. Jednak nadzieję na poprawę daje rozpoczęcie programu szczepień, które trafiać będą do coraz większej liczby osób. Zarówno branża, jak i zmęczeni oczekiwaniem turyści, liczą na zniesienie obostrzeń i powrót do względnej normalności. Prognozy na przyszłość są dość optymistyczne, o czym świadczy duży wzrost zainteresowania wyjazdami wśród klientów Travelist.pl.

 

Jak zauważa portal, zainteresowanie jest determinowane restrykcjami i ciągłą niepewnością. Po ogłoszeniu kolejnego przedłużenia rządowych ograniczeń, turyści powoli żegnają się z myślą o spędzeniu zimy na stokach. Jednak nadal duże nadzieje wiążą z okresem wiosennym, co pokazuje rosnące zainteresowanie tymi terminami. Jeszcze 5-6 tygodni temu około 2-3% klientów szukało wyjazdów w terminach marcowo-czerwcowych, teraz zaś wyszukiwania te stanowią już 25%. Taki sam poziom wzrostów zaobserwować można w kontekście wyjazdów wakacyjnych. Z powyższych danych płynie prosty, lecz ważny wniosek - turyści tęsknią za podróżami i nawet mimo kryzysu, chcą wyjeżdżać. Z chwilą otwarcia hoteli należy spodziewać się wzmożonego popytu, na co odpowiedzią będzie bogata oferta portalu Travelist.pl, już teraz przygotowanego na tę sytuację.

 

Choć wszyscy patrzą w przyszłość z nadzieją, z pewnością wiele ograniczeń i zasad sanitarnych zostanie z nami na dłużej. Z wprowadzonych środków bezpieczeństwa nie zrezygnują ani hotele, ani przewoźnicy. Nie zniechęcają one jednak do wyjazdów, co dobrze pokazały wakacje i wczesna jesień. Przedsiębiorcy wyciągnęli wiele lekcji w ciągu minionego roku i pod względem organizacyjnym są dużo lepiej przygotowani na sezon turystyczny 2021. Podobnie jak turyści, niecierpliwie czekający na wiosnę, która w tym roku zapowiada się bardziej sprzyjająco.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Armatis Polska przejmuje Call Center eSky w Bułgarii Biuro prasowe
2024-10-16 | 11:02

Armatis Polska przejmuje Call Center eSky w Bułgarii

Armatis Polska, wiodący outsourcer obsługi klienta i sprzedaży w Europie, przejął dział obsługi klienta polskiej Grupy eSky w Bułgarii. Jest to wynikiem decyzji eSky o zmianie modelu
Turystyka Arche pomoże powodzianom. Wielka kwota wsparcia
2024-09-27 | 01:00

Arche pomoże powodzianom. Wielka kwota wsparcia

Grupa Arche już w pierwszych dniach klęski żywiołowej powołała Sztab Pomocy Powodzianom, w którego skład wchodzą dyrektorzy hoteli położonych na terenie całego kraju, a wszelkie
Turystyka NIE ODWOŁUJCIE WYJAZDÓW. POŁUDNIE POTRZEBUJE TURYSTÓW
2024-09-20 | 13:00

NIE ODWOŁUJCIE WYJAZDÓW. POŁUDNIE POTRZEBUJE TURYSTÓW

– Jesteśmy, działamy, zanim odwołacie rezerwację upewnijcie się czy to konieczne – za pośrednictwem platformy Nocowanie.pl właściciele obiektów noclegowych na południu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Polityka

Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa

Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.