Komunikaty PR

Podsumowanie wakacji Polaków. Królował Bałtyk, straciły góry, hitem... Toruń!

2021-09-15  |  14:40
Biuro prasowe
Kontakt
Adrian Pokrywka
Publicon

Wyspa Słodowa 7
50-266 Wrocław
a.pokrywka|publicon.pl| |a.pokrywka|publicon.pl
+48 517 671 539
www.publicon.pl

Prawie 40% turystów spędziło tegoroczne wczasy nad morzem. Rośnie popularność city breaków, częściej wybieramy też hotele z wyższej półki. Co ciekawe, pomimo kryzysu i rosnących cen jesteśmy gotowi wydać na podróże blisko ⅕ więcej, niż w poprzednich latach. Oto wnioski z analizy wakacyjnych wyborów Polaków, którą przeprowadzili eksperci portalu rezerwacyjnego Travelist.pl.


 

Morze wciąż najpopularniejsze

W tym sezonie ceny noclegów nad morzem znacząco wzrosły – koszt spędzenia jednej doby w nadmorskim hotelu w lipcu i sierpniu utrzymywał się na średnim poziomie 476 zł. Najwięcej – ponad 800 zł za noc – zapłacili podróżni, którzy w  szczycie sezonu wybrali się do JastarniUstki. Niższymi cenami mogły natomiast pochwalić się m.in. RumiaTrzęsacz – tutaj ceny pobytu w hotelu oscylowały w okolicach 300 zł za noc.

 

Pomimo wyższych cen (+9% względem 2020 r. oraz +17% w stosunku do 2019 r.) to właśnie Bałtyk był najczęściej wybieranym kierunkiem wakacyjnych podróży – urlop spędziło tutaj aż 38% użytkowników portalu, którzy wypoczywali na wybrzeżu średnio przez 4 wakacyjne dni.  Największą sympatią krajowych turystów cieszyły się w tym roku Kołobrzeg, Mielno i Międzyzdroje, a w pierwszej piątce nadmorskich destynacji znalazły się jeszcze Sopot i Ustka

 

Lato w górach? Coraz rzadziej

Drugą najpopularniejszą destynacją w lipcu i sierpniu były góry – na południe Polski wyjechało 26% turystów. To jednak sporo mniej niż w 2020 r. (wówczas 32%) i 2019 r. (wówczas 39%). Wśród pięciu najczęściej wybieranych miejscowości znalazły się kolejno: Szklarska Poręba, Zakopane, Świeradów-Zdrój, Karpacz i Białka Tatrzańska.

 

Średnia długość pobytu w górach – podobnie jak nad morzem – wyniosła 4 dni. W ciągu dwóch lat znacząco jednak wzrósł średni koszt noclegu w górskim hotelu – w te wakacje było to średnio 484 zł (+19% w porównaniu z 2020 r. i aż 36% więcej niż w 2019 r.). Najwięcej trzeba było zapłacić za wakacyjny wyjazd do ZakopanegoSzklarskiej Poręby – w stolicach Tatr i Karkonoszy ceny utrzymywały się na poziomie powyżej 600 zł za noc. Na wyjazdach zaoszczędzili natomiast ci, którzy wybrali się do mniejszych miejscowości – jak choćby Poronin (229 zł za noc) czy Krynica-Zdrój (197 zł za noc).


 

Miasta rosną w siłę

Z analizy portalu Travelist.pl wynika również, że z roku na rok wzrasta liczba tzw. city breaków, czyli krótkich, najczęściej weekendowych wizyt w atrakcyjnych turystycznie miastach. Przed pandemią – w 2019 r. – ten rodzaj wakacyjnych podróży wybrało niespełna 9% turystów. Rok później, pomimo lockdownu, blisko 12% z nich. W te wakacje liczba ponownie wzrosła – tym razem na szybki urlop w mieście zdecydowało się aż 16% podróżnych.

 

Średnia długość city breaku nie zaskakuje – to standardowo dwie doby, najczęściej podczas weekendu. Najpopularniejszymi lokalizacjami od wielu lat są natomiast Kraków, Gdańsk i Wrocław. Mocną pozycję zajmuje też Warszawa – jednak w przypadku stolicy krótkie wyjazdy często mają charakter biznesowy lub służbowy. W tym roku zwróciliśmy jednak uwagę na Toruń, który podbił serca krajowych turystów i szturmem zdobył miejsce w czołówce najpopularniejszych miast. Wzrost zainteresowania krótkimi pobytami w miastach jest na tyle duży, że nasza redakcja postanowiła w tym roku uruchomić cykl “Poznaj Polskę… w weekend”, w ramach którego tworzymy gotowe plany wyjazdów na 2 lub 3 dni. Dedykowane przewodniki, wysyłane użytkownikom portalu, okazały się hitem – mówi Marek Świrkowicz, Redaktor Naczelny Magazynu Travelist.

 

Średni koszt pojedynczego, wakacyjnego noclegu w miastach w tym roku wyniósł 325 zł (o 10% więcej niż w 2020 r. i 15% więcej niż w 2019 r.). Różnice między miastami nie są jednak duże – najwięcej zapłacimy za noc w Gdańsku (367 zł) i Warszawie (362 zł), a najmniej w Krakowie (318 zł) i Wrocławiu (305 zł).


 

Dokąd pojechaliśmy z Bonem Turystycznym?

Tegoroczne wakacje były też idealną okazją do wykorzystania Polskiego Bonu Turystycznego, do czego zachęcały nie tylko hotele i obiekty noclegowe, ale też regionalne organizacje turystyczne i samorządy. Jak podaje ZUS, do 3 września Polacy wykorzystali przeszło 1,7 mld zł z całkowitej puli 4 mld zł. W samym portalu Travelist.pl Bon Turystyczny został wykorzystany aż w ⅓ wszystkich obsługiwanych rezerwacji.

 

Eksperci portalu przyjrzeli się także miejscom, w których pobyty z wykorzystaniem Bonu Turystycznego stanowiły największy odsetek wszystkich rezerwacji. Na czele stawki znalazły się Białka TatrzańskaKrynica Morska – w obu tych lokalizacjach, na dwóch krańcach Polski, rezerwacji z użyciem bonu dokonała ponad połowa turystów (51%). Wysoki odsetek rodzin rezerwujących w portalu oferty z Bonem widoczny był też w przypadku Gdańska (46%) oraz PoznaniaMielna (po 45%). 

 

Jakie obiekty wybieraliśmy najczęściej?

Z danych portalu wynika, że pomimo znaczącego wzrostu cen wakacyjnych pobytów – spowodowanego m.in. kryzysem branży turystycznej, utrzymującymi się limitami miejsc noclegowych czy rosnącą inflacją - turyści zdecydowanie częściej wybierali komfortowe warunki podróży. Aż 45% z nich zdecydowało się na pobyt w hotelach 4-gwiazdkowych. Drugą najczęściej wybieraną kategorią były hotele o standardzie 3-gwiazdkowym, które w Polsce utrzymują wysoki poziom jakości i obsługi klienta – na ten wariant zdecydowało się 27% turystów. W hotelach najwyższej klasy - 5-gwiazdkowych –  wakacje spędziło natomiast ok. 8% osób. Pozostałe osoby wybierały obiekty z mniejszą liczbą gwiazdek lub z innych kategorii – np. pensjonaty, agroturystyki czy apartamenty.

 

Statystyki pokazują więc, że nie tylko coraz bardziej cenimy możliwość wypoczynku w komfortowych warunkach, ale też jesteśmy w stanie przeznaczyć na ten cel nieco większe środki. Średnia wartość rezerwacji dokonywanych przez użytkowników portalu w ciągu dwóch lat (2021 r. vs. 2019 r.) wzrosła o 18%. I choć nie ma wątpliwości, że za ten wzrost częściowo odpowiadają rosnące ceny wyjazdów, konsekwentnie rośnie też odsetek wysokiej klasy hoteli, jakie wybieramy – coraz częściej są to obiekty o standardzie wyższym niż 3 gwiazdki.

 

Gwarancje i pewność znaczą coraz więcej

Interesującym wnioskiem, który płynie z analizy naszych wakacyjnych podróży, jest także rosnące zainteresowanie ofertami z opcją bezpłatnej anulacji lub zwrotu kosztów. Organizując wyjazdy w tym sezonie, przywiązywaliśmy o wiele większą wagę do pewności i bezpieczeństwa naszych rezerwacji – w porównaniu do poprzednich wakacji odsetek osób, które zakupiły wakacyjne wyjazdy z możliwością bezpłatnej anulacji, wzrósł aż o 21 p.p. – z poziomu 5% do 26% wszystkich podróży w tym terminie. Eksperci Travelist.pl nie mają wątpliwości, że jest to efekt pandemii:

 

Porównując liczby rok do roku widać, że mamy do czynienia już nie z tendencją, a faktycznym zapotrzebowaniem turystów. To oczywiste, że mając świadomość niepewnej sytuacji epidemiologicznej i możliwości nagłego narzucenia obostrzeń, wolimy zabezpieczać się dodatkowo i mieć możliwość wycofania się z decyzji o wyjeździe z gwarancją zwrotu środków. Na szczęście naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzi zarówno branża hotelarska, jak też np. transportowa czy rozrywkowa. Cały sektor turystyki jest dzisiaj dużo bardziej “elastyczny”, niż jeszcze dwa lata temu – dodaje Marek Świrkowicz.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka „Historia jednego kieliszka” – wernisaż prac ceramicznych światowych artystów Biuro prasowe
2021-10-12 | 09:00

„Historia jednego kieliszka” – wernisaż prac ceramicznych światowych artystów

W dniach 30 września–1 października 2021 roku w Pavilionie Hotelu Raffles Europejski Warsaw odbył się wernisaż prac ceramicznych światowych projektantów. Artyści wędrowali po
Turystyka Green Planet w Dubaju - tak powinny wyglądać centra edukacyjne
2021-10-06 | 01:00

Green Planet w Dubaju - tak powinny wyglądać centra edukacyjne

Tropikalny las z 3 tysiącami zwierząt i roślin, a wszystko pod dachem. Taką atrakcję zwiedzać można w Dubaju. To jedna na najnowszych i najatrakcyjniejszych placówek na świecie,
Turystyka Niezwykły wernisaż - kolektyw Muzeum Polskiej Wódki i światowych projektantów
2021-09-28 | 08:00

Niezwykły wernisaż - kolektyw Muzeum Polskiej Wódki i światowych projektantów

Co łączy światowych artystów, międzynarodowy design i Muzeum Polskiej Wódki? W jaki sposób polska kultura i tradycja mogą przybrać formę sztuki użytkowej? I czy Polska

Więcej ważnych informacji

Infrastruktura

Utrata danych poważnym problemem dla firm. Coraz więcej z nich decyduje się na zewnętrzne centra przetwarzania danych

Dane są dziś dla biznesu motorem napędowym i podstawą działalności. Ich utrata może oznaczać nawet wielomilionowe konsekwencje finansowe, niemożność kontynuowania działalności i utratę zaufania klientów. Tymczasem w ostatnich latach liczba naruszeń bezpieczeństwa danych wciąż rośnie, a związane z tym koszty są najwyższe w historii. Pandemia dodatkowo zwiększyła ryzyko, przyczyniając się do wzrostu liczby ataków hakerskich. Dlatego – jak podkreśla Sebastian Mikołajczyk, menedżer produktu Kolokacja w Grupie Orange – przedsiębiorstwa muszą dziś przykładać szczególną wagę do bezpieczeństwa swoich danych, a firmowa serwerownia to często za mało, żeby zapewnić im konieczną ochronę.

Ochrona środowiska

Europejski Zielony Ład budzi niepokój producentów mleka. Może spowodować spadek wydajności produkcji i wzrost kosztów

Europa chce być neutralna dla klimatu do 2050 roku, a to oznacza poważne zmiany dla rolników. Zielona transformacja wymaga bowiem wprowadzenia daleko idących zmian w produkcji rolno-spożywczej, zwłaszcza zwierzęcej. Hodowcy bydła i producenci mleka obawiają się spadku wydajności i wzrostu kosztów produkcji, a tym samym kłopotów finansowych całego sektora, który jest znaczącym producentem żywności w kraju i ważnym eksporterem. Dlatego apelują o zachowanie równowagi między ekologią a ekonomią.

Handel

Trzeci kwartał nie był dobry dla chińskiej gospodarki. Trwający tam kryzys energetyczny może się odbić także na polskim rynku

Od tygodni na rynku chińskim trwa kryzys związany z niewypłacalnością największego lokalnego dewelopera, a także kolejnych podmiotów w branży. To mocno przekłada się na wyniki całej gospodarki Państwa Środka. Dodatkowo w przemyśle zaczyna brakować energii, co wymusza przestoje fabryk. Powodzie uniemożliwiają wydobywanie większej ilości węgla, więc Chiny chcą zwiększyć jego import. Jeśli zima w Europie i Azji będzie mroźna, to już drogie surowce mogą jeszcze podrożeć. Trwający w Chinach kryzys energetyczny może mieć poważne konsekwencje dla światowego rynku węgla i może być odczuwalny również w Polsce. Eksperci oceniają, że nie powinien on jednak wpłynąć na długofalową strategię zielonej rewolucji energetycznej w Państwie Środka.

Handel

Rekordowo niska szara strefa na rynku tytoniowym. Eksperci widzą szansę dla budżetu na większe wpływy z akcyzy na papierosy

– Podniesienie podatku akcyzowego o 5 proc. przełoży się na wzrost ceny paczki papierosów o około 30 gr. To bardzo skromna propozycja. Mamy dużą przestrzeń do tego, aby podnieść ten podatek wyżej – ocenia ekspert podatkowy Wojciech Bronicki. Jak szacuje, podniesienie minimalnej stawki akcyzy na papierosy o 15 proc. przełożyłoby się na blisko 2 mld zł dodatkowych wpływów do budżetu państwa. Mogłoby też skłonić część palących do rzucenia nałogu. Zdaniem ekspertów moment na wprowadzanie takiej podwyżki jest sprzyjający, bo szara strefa na rynku wyrobów tytoniowych w Polsce spada od sześciu lat i w tej chwili jest rekordowo niska: wynosi 5,5 proc.