Komunikaty PR

Podsumowanie wakacji Polaków. Królował Bałtyk, straciły góry, hitem... Toruń!

2021-09-15  |  14:40
Biuro prasowe
Kontakt
Adrian Pokrywka
Publicon

Wyspa Słodowa 7
50-266 Wrocław
a.pokrywka|publicon.pl| |a.pokrywka|publicon.pl
+48 517 671 539
www.publicon.pl

Prawie 40% turystów spędziło tegoroczne wczasy nad morzem. Rośnie popularność city breaków, częściej wybieramy też hotele z wyższej półki. Co ciekawe, pomimo kryzysu i rosnących cen jesteśmy gotowi wydać na podróże blisko ⅕ więcej, niż w poprzednich latach. Oto wnioski z analizy wakacyjnych wyborów Polaków, którą przeprowadzili eksperci portalu rezerwacyjnego Travelist.pl.


 

Morze wciąż najpopularniejsze

W tym sezonie ceny noclegów nad morzem znacząco wzrosły – koszt spędzenia jednej doby w nadmorskim hotelu w lipcu i sierpniu utrzymywał się na średnim poziomie 476 zł. Najwięcej – ponad 800 zł za noc – zapłacili podróżni, którzy w  szczycie sezonu wybrali się do JastarniUstki. Niższymi cenami mogły natomiast pochwalić się m.in. RumiaTrzęsacz – tutaj ceny pobytu w hotelu oscylowały w okolicach 300 zł za noc.

 

Pomimo wyższych cen (+9% względem 2020 r. oraz +17% w stosunku do 2019 r.) to właśnie Bałtyk był najczęściej wybieranym kierunkiem wakacyjnych podróży – urlop spędziło tutaj aż 38% użytkowników portalu, którzy wypoczywali na wybrzeżu średnio przez 4 wakacyjne dni.  Największą sympatią krajowych turystów cieszyły się w tym roku Kołobrzeg, Mielno i Międzyzdroje, a w pierwszej piątce nadmorskich destynacji znalazły się jeszcze Sopot i Ustka

 

Lato w górach? Coraz rzadziej

Drugą najpopularniejszą destynacją w lipcu i sierpniu były góry – na południe Polski wyjechało 26% turystów. To jednak sporo mniej niż w 2020 r. (wówczas 32%) i 2019 r. (wówczas 39%). Wśród pięciu najczęściej wybieranych miejscowości znalazły się kolejno: Szklarska Poręba, Zakopane, Świeradów-Zdrój, Karpacz i Białka Tatrzańska.

 

Średnia długość pobytu w górach – podobnie jak nad morzem – wyniosła 4 dni. W ciągu dwóch lat znacząco jednak wzrósł średni koszt noclegu w górskim hotelu – w te wakacje było to średnio 484 zł (+19% w porównaniu z 2020 r. i aż 36% więcej niż w 2019 r.). Najwięcej trzeba było zapłacić za wakacyjny wyjazd do ZakopanegoSzklarskiej Poręby – w stolicach Tatr i Karkonoszy ceny utrzymywały się na poziomie powyżej 600 zł za noc. Na wyjazdach zaoszczędzili natomiast ci, którzy wybrali się do mniejszych miejscowości – jak choćby Poronin (229 zł za noc) czy Krynica-Zdrój (197 zł za noc).


 

Miasta rosną w siłę

Z analizy portalu Travelist.pl wynika również, że z roku na rok wzrasta liczba tzw. city breaków, czyli krótkich, najczęściej weekendowych wizyt w atrakcyjnych turystycznie miastach. Przed pandemią – w 2019 r. – ten rodzaj wakacyjnych podróży wybrało niespełna 9% turystów. Rok później, pomimo lockdownu, blisko 12% z nich. W te wakacje liczba ponownie wzrosła – tym razem na szybki urlop w mieście zdecydowało się aż 16% podróżnych.

 

Średnia długość city breaku nie zaskakuje – to standardowo dwie doby, najczęściej podczas weekendu. Najpopularniejszymi lokalizacjami od wielu lat są natomiast Kraków, Gdańsk i Wrocław. Mocną pozycję zajmuje też Warszawa – jednak w przypadku stolicy krótkie wyjazdy często mają charakter biznesowy lub służbowy. W tym roku zwróciliśmy jednak uwagę na Toruń, który podbił serca krajowych turystów i szturmem zdobył miejsce w czołówce najpopularniejszych miast. Wzrost zainteresowania krótkimi pobytami w miastach jest na tyle duży, że nasza redakcja postanowiła w tym roku uruchomić cykl “Poznaj Polskę… w weekend”, w ramach którego tworzymy gotowe plany wyjazdów na 2 lub 3 dni. Dedykowane przewodniki, wysyłane użytkownikom portalu, okazały się hitem – mówi Marek Świrkowicz, Redaktor Naczelny Magazynu Travelist.

 

Średni koszt pojedynczego, wakacyjnego noclegu w miastach w tym roku wyniósł 325 zł (o 10% więcej niż w 2020 r. i 15% więcej niż w 2019 r.). Różnice między miastami nie są jednak duże – najwięcej zapłacimy za noc w Gdańsku (367 zł) i Warszawie (362 zł), a najmniej w Krakowie (318 zł) i Wrocławiu (305 zł).


 

Dokąd pojechaliśmy z Bonem Turystycznym?

Tegoroczne wakacje były też idealną okazją do wykorzystania Polskiego Bonu Turystycznego, do czego zachęcały nie tylko hotele i obiekty noclegowe, ale też regionalne organizacje turystyczne i samorządy. Jak podaje ZUS, do 3 września Polacy wykorzystali przeszło 1,7 mld zł z całkowitej puli 4 mld zł. W samym portalu Travelist.pl Bon Turystyczny został wykorzystany aż w ⅓ wszystkich obsługiwanych rezerwacji.

 

Eksperci portalu przyjrzeli się także miejscom, w których pobyty z wykorzystaniem Bonu Turystycznego stanowiły największy odsetek wszystkich rezerwacji. Na czele stawki znalazły się Białka TatrzańskaKrynica Morska – w obu tych lokalizacjach, na dwóch krańcach Polski, rezerwacji z użyciem bonu dokonała ponad połowa turystów (51%). Wysoki odsetek rodzin rezerwujących w portalu oferty z Bonem widoczny był też w przypadku Gdańska (46%) oraz PoznaniaMielna (po 45%). 

 

Jakie obiekty wybieraliśmy najczęściej?

Z danych portalu wynika, że pomimo znaczącego wzrostu cen wakacyjnych pobytów – spowodowanego m.in. kryzysem branży turystycznej, utrzymującymi się limitami miejsc noclegowych czy rosnącą inflacją - turyści zdecydowanie częściej wybierali komfortowe warunki podróży. Aż 45% z nich zdecydowało się na pobyt w hotelach 4-gwiazdkowych. Drugą najczęściej wybieraną kategorią były hotele o standardzie 3-gwiazdkowym, które w Polsce utrzymują wysoki poziom jakości i obsługi klienta – na ten wariant zdecydowało się 27% turystów. W hotelach najwyższej klasy - 5-gwiazdkowych –  wakacje spędziło natomiast ok. 8% osób. Pozostałe osoby wybierały obiekty z mniejszą liczbą gwiazdek lub z innych kategorii – np. pensjonaty, agroturystyki czy apartamenty.

 

Statystyki pokazują więc, że nie tylko coraz bardziej cenimy możliwość wypoczynku w komfortowych warunkach, ale też jesteśmy w stanie przeznaczyć na ten cel nieco większe środki. Średnia wartość rezerwacji dokonywanych przez użytkowników portalu w ciągu dwóch lat (2021 r. vs. 2019 r.) wzrosła o 18%. I choć nie ma wątpliwości, że za ten wzrost częściowo odpowiadają rosnące ceny wyjazdów, konsekwentnie rośnie też odsetek wysokiej klasy hoteli, jakie wybieramy – coraz częściej są to obiekty o standardzie wyższym niż 3 gwiazdki.

 

Gwarancje i pewność znaczą coraz więcej

Interesującym wnioskiem, który płynie z analizy naszych wakacyjnych podróży, jest także rosnące zainteresowanie ofertami z opcją bezpłatnej anulacji lub zwrotu kosztów. Organizując wyjazdy w tym sezonie, przywiązywaliśmy o wiele większą wagę do pewności i bezpieczeństwa naszych rezerwacji – w porównaniu do poprzednich wakacji odsetek osób, które zakupiły wakacyjne wyjazdy z możliwością bezpłatnej anulacji, wzrósł aż o 21 p.p. – z poziomu 5% do 26% wszystkich podróży w tym terminie. Eksperci Travelist.pl nie mają wątpliwości, że jest to efekt pandemii:

 

Porównując liczby rok do roku widać, że mamy do czynienia już nie z tendencją, a faktycznym zapotrzebowaniem turystów. To oczywiste, że mając świadomość niepewnej sytuacji epidemiologicznej i możliwości nagłego narzucenia obostrzeń, wolimy zabezpieczać się dodatkowo i mieć możliwość wycofania się z decyzji o wyjeździe z gwarancją zwrotu środków. Na szczęście naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzi zarówno branża hotelarska, jak też np. transportowa czy rozrywkowa. Cały sektor turystyki jest dzisiaj dużo bardziej “elastyczny”, niż jeszcze dwa lata temu – dodaje Marek Świrkowicz.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Publicon
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Flyport by Baltona – kosmiczna przygoda na wyciągnięcie ręki! Biuro prasowe
2024-12-03 | 10:35

Flyport by Baltona – kosmiczna przygoda na wyciągnięcie ręki!

Niebo od zawsze stanowiło granicę między marzeniami a rzeczywistością. To tam kierowały się spojrzenia wynalazców, marzycieli i pasjonatów, którzy pragnęli odkrywać
Turystyka Gięte krzesła wciąż na czasie - trendy z targów EquipHotel 2024
2024-11-22 | 01:00

Gięte krzesła wciąż na czasie - trendy z targów EquipHotel 2024

Choć mody w świecie designu zmieniają się nieustannie, są rzeczy, które skutecznie im się opierają. Jak krzesła z giętego drewna. Od 1850 roku, kiedy w wiedeńskiej Café
Turystyka Adam Białas: pricing to klucz do zwiększenia zysków hoteli
2024-11-17 | 01:00

Adam Białas: pricing to klucz do zwiększenia zysków hoteli

Pricing to niezwykle ważny proces, podczas którego firmy sektora HoReCa określają ceny, po których będą sprzedawać swoje usługi i produkty. Proces ten powinien stanowić

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Ochrona środowiska

Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.