Polacy nie zrezygnowali z wakacji, ale skrócili wyjazdy - niemal ⅓ aż do 2-3 dni
W minione wakacje zaledwie 1,5 proc. wyjeżdżających poszukiwało zakwaterowania na dwutygodniowy pobyt, jak wynika z danych polskiego serwisu turystycznego Nocowanie.pl. Największą popularnością cieszyły się wyjazdy na 2-3 dni, 15 proc. turystów planowało wyjazdy 7-dniowe. Średni koszt noclegu wyniósł 100 zł za osobę na dobę. Jak podaje POT, blisko ¾ Polaków planowało w tym roku spędzić wakacje w kraju.
Według badania przeprowadzonego w maju przez Polską Organizację Turystyczną aż 65 proc. Polaków planowało w tym roku wakacyjny wyjazd, z czego 71 proc. zamierzało spędzić go w Polsce. Najczęściej wskazywanym krajowym miejscem planowanego wypoczynku było morze. Potwierdzają to najnowsze dane polskiego serwisu turystycznego Nocowanie.pl, odwiedzanego w sezonie nawet przez 4 mln użytkowników miesięcznie. Spośród wszystkich zapytań o zakwaterowanie w czasie wakacji w sumie 63 proc. dotyczyło województw pomorskiego i zachodniopomorskiego. Na kolejnych miejscach znalazły się województwa małopolskie (10 proc.), dolnośląskie (7 proc.), podkarpackie (4 proc.) i warmińsko-mazurskie (3,5 proc.). Wśród 20 najchętniej wybieranych przez turystów miejscowości królowało Władysławowo, a aż 16 to miasta i wsie nadbałtyckie. Pozostałe to Zakopane, Karpacz i Szczawnica, a także położona nad Jeziorem Białym na Lubelszczyźnie Okuninka.
W te wakacje dominowały wyjazdy 3- i 2-dniowe
Mimo że wakacje kojarzą się raczej z dłuższym wypoczynkiem, Polacy w tym roku wyjeżdżali na krótko. Według danych Nocowanie.pl najwięcej turystów - 17 proc. - poszukiwało możliwości zakwaterowania na 3 dni, 16 proc. na 2 dni, a 15 proc. na 7 dni. Tylko 2,5 proc. było zainteresowanych pobytem 10-dniowym, a 1,5 proc. 14-dniowym. Aż 40 proc. turystów zamierzało spędzić urlop na kwaterach i w pokojach, a blisko 30 proc. było zainteresowanych wynajęciem domku. Prawie ¼ wyjeżdżających stanowiły pary dorosłych, niemal tyle samo pary dorosłych z dwojgiem dzieci, a blisko ⅕ pary dorosłych z jednym dzieckiem.
Urlop poza sezonem sposobem na obniżenie kosztów
Polacy, mimo inflacji i powszechnego wzrostu cen, nie chcą rezygnować z wakacyjnego wypoczynku. Według informacji z branży, ruch turystyczny w tym roku wrócił do poziomu sprzed pandemii. Sposobem na radzenie sobie z kosztami wyjazdów jest skracanie urlopu. Poza tym wiele osób, które nie są uzależnione od konieczności planowania wypoczynku w okresie wakacji szkolnych, przesuwa go poza sezon, np. na wrzesień, kiedy ceny w miejscowościach turystycznych zaczynają spadać. Według naszych danych średni koszt noclegu w tegorocznym okresie wakacyjnym wyniósł 100 zł za osobę na dobę, we wrześniu jest to już 73 zł za osobę na dobę - mówi Tomasz Zaniewski, CFO Nocowanie.pl.
We wrześniu rośnie zainteresowanie turystów pobytami w górach - w sumie blisko połowa zapytań o zakwaterowanie w tym okresie dotyczy województw małopolskiego, dolnośląskiego i podkarpackiego, a najpopularniejsze miejscowości to Zakopane, Karpacz i Szklarska Poręba. Nadal widać spore zainteresowanie wypoczynkiem w województwach pomorskim i zachodniopomorskim, których dotyczy ponad ⅓ wyszukiwań. Również w tym okresie Polacy planują głównie krótkie wyjazdy, na dwa (blisko 30 proc.) lub trzy (prawie 20 proc.) dni. Pobytem tygodniowym jest zainteresowany co 10. użytkownik. Mimo że rok szkolny już się rozpoczął, blisko ⅕ wyjeżdżających szuka noclegów dla pary dorosłych z jednym lub dwojgiem dzieci. Najchętniej wyszukiwanym rodzajem zakwaterowania pozostają kwatery i pokoje (37 proc. zapytań).

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?

Marka Spark by Hilton wkracza na polski rynek z dwoma nowymi hotelami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.