„Polski stół” – kulinarna opowieść o Polsce
Pierogi, pierniki, jabłka, miód i gorzałka to tylko klika przysmaków, o których opowiada przewodnik po polskich tradycjach kulinarnych autorstwa Magdaleny Tomaszewskiej-Bolałek. „Polski stół”, poświęcony historii kuchni narodowej oraz wykorzystywanych w niej produktom, odkrywa przed czytelnikami bogatą kulturę kraju, sięgając czasów przedchrześcijańskich. Cyfrowa publikacja – zadanie publiczne współfinansowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP w konkursie „Dyplomacja publiczna 2020 – nowy wymiar”, jest dostępna bezpłatnie w językach angielskim oraz hiszpańskim. Wśród partnerów publikacji znalazło się m.in. Muzeum Polskiej Wódki i Stowarzyszenie Polska Wódka.
Bogactwo polskiego stołu odzwierciedla ponadtysiącletnią i złożoną historię kraju, gdzie na przestrzeni wieków przenikało się wiele kultur. Pośród aromatycznych dań mięsnych, chrupiącego pieczywa, sycących kasz, zup czy słodkich wypieków i mocnych trunków, można odnaleźć wpływy kuchni wschodnich i bliskowschodnich oraz włoskiej, niemieckiej czy francuskiej, a także wiele niepowtarzalnych smaków regionalnych. Kulinarny przewodnik „Polski stół” prezentuje je wszystkie w formie przystępnego przeglądu. Fascynująca relacja pokazuje, jak w zależności od sytuacji historycznej i dostępności produktów, kształtowały się gusta kulinarne oraz co zostało z nich do dziś.
Smak historii
Jednym z tradycyjnych polskich dań są pierogi, które pojawiły się w kraju prawdopodobnie za sprawą dominikanina, Jacka Odrowąża. Przepis przywiózł, pracując jako misjonarz na Rusi Kijowskiej, w I poł. XIII w. Jeszcze wcześniej sięga historia wypieku piernika w Polsce, zapoczątkowana przez zakon benedyktynów w XII w.
„Według źródeł historycznych piernik podawano przed południem i często towarzyszyła mu gorzałka. Dawne wódki przechowywano we dworze w apteczkach, podobnie zresztą jak pierniki. Z apteczki domowej korzystano więc zarówno w przypadku choroby, jak i dla przyjemności ” – mówi Andrzej Szumowski, Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.
Na polskich stołach wódka zaczęła pojawiać się pod koniec XVI w. Początkowo wytwarzana z żyta, z czasem z innych tradycyjnych zbóż, a od końca XVIII w z ziemniaków – polska wódka zyskiwała coraz szerszą paletę smaków. Dzięki swej różnorodność komponowała się z regionalnymi potrawami i zakąskami. Również dziś Polska Wódka podkreśla smak tradycyjnych i współczesnych dań.
W 2013 roku definicja Polskiej Wódki uzyskała dzisiejsze brzmienie. Jako jeden z nielicznych polskich napojów spirytusowych Polska Wódka została wpisana na listę Chronionych Oznaczeń Geograficznych. Aby producent mógł używać oznaczenia Polska Wódka / Polish Vodka, trunek musi być wyprodukowany z tradycyjnych polskich zbóż (żyto, pszenica, jęczmień, owies, pszenżyto) albo ziemniaków, uprawianych na terenie Polski, a proces produkcyjny musi odbywać się w Polsce.
Przez żołądek do Polski
Historyczny rys polskiego menu zawarty w książce Magdaleny Tomaszewskiej-Bolałek uzupełniono kilkoma przepisami na tradycyjne i regionalne potrawy do samodzielnego przygotowania w domu. Kulinarną opowieść o Polsce wzbogacono pięknymi zdjęciami malowniczych krajobrazów, dostojnych zabytków oraz apetycznych potraw – własnoręcznie przyrządzonych przez autorkę, która jako kierownik Wydziału Nauk o Żywności na Uniwersytecie SWPS, w swojej codziennej pracy naukowej zajmuje się historią kuchni, antropologią żywności, dyplomacją kulinarną i turystyką, prowadząc spotkania i wykłady. Pisze także bloga Kuchniokracja i udziela lekcji gotowania.
Wydana przez Fundację Bunkatura praca „Polski stół” jest współfinansowana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP i powstała w ramach konkursu „Dyplomacja Publiczna 2020 - Nowy Wymiar”. Jej celem jest promocja polskiego dziedzictwa oraz budowanie marki narodowej za granicą. Wśród partnerów publikacji znalazło się Muzeum Toruńskiego Piernika, oddział Muzeum Okręgowego w Toruniu, Hanami oraz Stowarzyszenie Polska Wódka i Muzeum Polskiej Wódki.
„Jako jeden z partnerów publikacji »Polski stół« włączamy się w misję upowszechniania polskiej kultury kulinarnej na świecie, a wraz z nią również tradycji związanych z Polską Wódką. Poprzez naszą działalność chcemy przybliżać historię naszego narodowego trunku i jego rolę w kształtowaniu polskich zwyczajów i kultury, którą spełnia już od kilkuset lat” – tłumaczy Dyrektor Muzeum Polskiej Wódki, Krzysztof Drągowski.
Przewodnik po tradycjach kulinarnych „Polski stół” dostępny jest bezpłatnie w formie cyfrowej, w językach angielskim oraz hiszpańskim.
The Polish Table (wersja w j. angielskim) - https://bunkatura.pl/the-polish-table
Mesa polaca (wersja w j. hiszpańskim) - https://bunkatura.pl/mesa-polaca

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.