Rower gravelowy – co warto o nim wiedzieć?
Gravel, czyli rower szutrowy, cieszy się obecnie niezwykłą popularnością wśród miłośników dwóch kółek na całym świecie. Jest to sprzęt o wszechstronnym zastosowaniu, który przyciąga zarówno profesjonalistów, jak i osoby rozpoczynające swoją przygodę z kolarstwem. To odpowiedni wybór dla rowerzystów, którzy nie chcą ograniczać się do jednego rodzaju powierzchni. Gravele łączą w sobie cechy jednośladów szosowych oraz górskich, a więc są przeznaczone nie tylko do jazdy po asfalcie, ale także w terenie.
Rower szutrowy można określić mianem uniwersalnego. Dzięki swojej budowie, sprawdzi się w przypadku osób, które poszukują szybszego jednośladu niż górski, ale również będą poruszać się po mniej wymagającej powierzchni. Ponadto, gravel spełnia oczekiwania tych, dla których standardowa szosówka jest niewystarczająca. Jazda na nim jest znacznie bardziej komfortowa, a sam jednoślad stabilnie zachowuje się na zakrętach oraz podczas wykonywania wszelkich terenowych manewrów. Ponadto, może być wykorzystywany w trakcie dłuższych wypraw czy do rekreacyjnej jazdy. Umożliwia odkrywanie i doświadczanie przyjemności z poruszania się, np. na nieutwardzonych i leśnych drogach. Co jeszcze warto o nim wiedzieć?
Charakterystyczna geometria
W przypadku graveli, znaczącą rolę odgrywa ich geometria, która zapewnia większe pole widzenia, a także maksymalną wygodę w trakcie dłuższych tras. Wynika to z faktu, że kąty ramy są łagodniejsze, a jej główka jest wyższa. Warto również zwrócić uwagę na nisko położoną mufę suportu, dzięki czemu rower świetnie radzi sobie przy większych prędkościach na bardziej wymagającym terenie. Z kolei wydłużone widełki umożliwiają zachowanie lepszej kontroli nad jednośladem, nawet przy obciążeniu dużym bagażem. Ich zaletą jest również to, że ułatwiają poruszanie się po stromych podjazdach.
Dodatkowe mocowania na osprzęt
Im dłuższa jest podróż, tym więcej sprzętu potrzebujemy. Wiele rowerów szutrowych posiada specjalnie zaprojektowaną ramę z otworami do montażu dodatkowych akcesoriów, takich jak błotniki, bagażniki czy torby. W związku z tym gravele idealnie sprawdzą się jako sprzęt na wyprawę. W przypadku tych rowerów często występują również mocowania do bidonów. Takie rozwiązanie jest bardzo praktyczne, zwłaszcza wtedy, gdy wiadomo, że przez kolejny odcinek trasy nie będzie żadnego źródła wody.
Szersze opony
Jedną z kluczowych cech graveli są szersze opony, które pozwalają na pokonywanie zarówno asfaltowych dróg, jak i żwirowych, błotnistych czy piaszczystych ścieżek. Zapewniają poczucie bezpieczeństwa na nierównym terenie oraz umożliwiają jazdę na znacznie niższym ciśnieniu, dzięki czemu przyczepność na luźnej nawierzchni jest lepsza. Ponadto, dobrze amortyzują wstrząsy, co przekłada się na to, że chronią rower przed uszkodzeniami. W gravelach jest znacznie więcej miejsca na opony niż w innych jednośladach, takich jak, np. szosówki typu endurance. Szutrówki zazwyczaj posiadają koła w rozmiarze 28 cali, a ich opony mają szerokość wynoszącą około 35-40 mm, a nawet 50 mm.
Ergonomiczna kierownica
Dla rowerów gravelowych charakterystyczna jest dwuchwytna kierownica szosowa typu “baranek”, mająca około 42-44 mm szerokości, która pozwala na zmianę pozycji z pochylonej na bardziej rekreacyjną. W przypadku tego typu jednośladów można spotkać się również z tzw. flarą, czyli odgięciami kierownicy na boki. W takiej sytuacji szerokość dolnego chwytu jest większa, co wpływa na łatwiejsze zapanowanie nad rowerem.
Napęd o szerokim zakresie przełożeń
Rowery szutrowe cechują się szerokim zakresem przełożeń, co umożliwia pokonywanie zarówno trudnych podjazdów, jak i jazdę z dużą prędkością na płaskiej drodze. W gravelach najczęściej znajduje się napęd 2x11 lub 1x11 z dużą kasetą i małymi zębatkami z przodu. Pierwszy z nich jest idealny dla osoby, której zależy na dużej wydajności roweru, nawet po wielu godzinach jazdy oraz pokonywaniu dłuższych tras. Przy wyborze jednośladu należy zwrócić uwagę na to, by napęd odpowiadał preferencjom użytkownika oraz rodzajowi powierzchni, po której będzie się poruszał.
Hamulce tarczowe
Dobre hamulce to podstawa bezpieczeństwa w każdym rowerze. W przypadku graveli występują hamulce tarczowe. To właśnie one zapewniają odpowiednią siłę hamowania, np. podczas jazdy z obciążonym bagażnikiem. Ponadto, dzięki nim prawdopodobieństwo wystąpienia awarii w trakcie podróży jest mniejsze. Co więcej, hamulce tarczowe pozwalają zachować odpowiednią prędkość, niezależnie od warunków pogodowych. Na rynku nie brakuje specjalnych grup osprzętu, dedykowanych rowerom gravelowym, czego przykładem jest Shimano GRX 400.
– Hamulce hydrauliczne z tej grupy cechują się wysoką skutecznością hamowania oraz gwarantują większą kontrolę podczas jazdy na zróżnicowanym terenie dzięki niskoprofilowej konstrukcji z mocowaniem typu Flat Mount. Ponadto, bez problemu radzą sobie na wybojach, a także są proste w montażu i konserwacji. Z tego powodu wykorzystaliśmy je w naszym najnowszym rowerze gravelowym STORM Focus – podkreśla Adam Ziętek, właściciel i założyciel marki STORM.
Rynek rowerowy ciągle się zmienia, a jednoślady wciąż są udoskonalane. W ostatnim czasie na popularności zyskały gravele. Są idealnym wyborem dla rowerzysty, który lubi jazdę pełną przygód i wyzwań. Oferują niepowtarzalne doświadczenie, łącząc najlepsze elementy jazdy szosowej i terenowej w jednym. Dzięki swojej wyjątkowej konstrukcji, umożliwiają użytkownikowi odkrywanie nowych tras i miejsc, które dotąd były przez niego omijane, np. ze względu na ryzyko uszkodzenia szosówki.

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.