Średnia cena noclegu w Zakopanem na Sylwestra o ¼ wyższa niż w reszcie kraju
Niektóre polskie miasta - Warszawa, Wrocław i Poznań, ale też te mniejsze, jak Opole, Elbląg czy Szczecin - zrezygnowały w tym roku z organizacji miejskich imprez sylwestrowych. Odbędzie się jednak Sylwester Marzeń, który nawet w czasie pandemicznych obostrzeń dwa lata temu przyciągnął do Zakopanego kilkadziesiąt tysięcy turystów. Jak podaje polski serwis turystyczny Nocowanie.pl, odwiedzany w sezonie nawet przez 4 mln użytkowników miesięcznie, co czwarta osoba poszukująca zakwaterowania na Sylwestra wybiera Zakopane, a ponad 11 proc. położone w pobliżu Białkę Tatrzańską, Kościelisko, Szczawnicę, Bukowinę Tatrzańską, Poronin czy Murzasichle. W sumie połowa wszystkich wyszukiwań dotyczy miejscowości położonych w województwie małopolskim.
Pod względem popularności w tym czasie na drugim miejscu znalazło się województwo dolnośląskie (⅕ wszystkich wyszukiwań), a na trzecim śląskie (13 proc. wyszukiwań). Jeśli chodzi o miejscowości, drugą pozycję zajmuje Karpacz (7 proc. wyszukiwań), a trzecią Szklarska Poręba (5 proc. wyszukiwań).
Sylwestrowe wyjazdy szczególnie kojarzą się z widokiem ośnieżonych Tatr, Zakopanem i przyciągającym tłumy koncertem, ale wielu turystów chętnie wybiera również inne, równie malownicze, a mniej oblegane regiony Polski. Niektórzy zamierzają powitać nowy rok nad polskim morzem - blisko 2 proc. turystów planuje pobyt w Trójmieście, w sumie 7,5 proc. chce wyjechać do miejscowości położonych w województwach pomorskim i zachodniopomorskim. Wśród dziesięciu najczęściej wybieranych województw znalazły się też lubelskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie, w których można spędzić czas w bardziej kameralnych warunkach i w otoczeniu pięknej przyrody. Nie bez znaczenia jest też koszt takiego wyjazdu - według naszych danych średnia cena za nocleg za osobę na dobę w Zakopanem w okresie sylwestrowym jest o prawie ¼ wyższa niż w reszcie kraju - mówi Tomasz Zaniewski, CFO Nocowanie.pl.
Sylwestra Polacy najchętniej spędzają w gronie par
Ponad 60 proc. osób, które planują wyjechać na Sylwestra, ma w planach pobyt dwu- lub trzydniowy, a 14 proc. czterodniowy. Aż 7 proc. planuje wyjechać tylko na jeden dzień. O ile na Boże Narodzenie i długie weekendy Polacy najchętniej wyjeżdżają z dziećmi, to w Sylwestra dorośli wolą bawić się we własnym gronie, najchętniej parami - ponad 27 proc. wyszukiwań dotyczy zakwaterowania dla dwojga dorosłych, a drugie tyle dla czworga, sześciorga, ośmiorga, dziesięciorga lub dwanaściorga dorosłych. Dominujące zazwyczaj wśród turystów pary z jednym lub dwojgiem dzieci tym razem stanowią tylko 11 proc. wyjeżdżających. Jeszcze mniej jest nieparzystych grup dorosłych - wyjazd w trzy, pięć, siedem lub dziewięć osób planuje 8 proc. wyjeżdżających. Niecałe 2 proc. wybiera się w podróż w pojedynkę.
Tak samo, jak święta, Sylwestra Polacy najbardziej chcą spędzać w wynajętych domkach i willach, których dotyczy ponad 40 proc. wyszukiwań. Niezmiennie bardzo popularnym rodzajem zakwaterowania pozostają kwatery i pokoje (27 proc. wyszukiwań) oraz apartamenty (16 proc. wyszukiwań). Niemal co dziesiąty wyjeżdżający zamierza spędzić sylwestrowy wyjazd w pensjonacie, hotelu lub hostelu.
Czarny Potok Resort SPA & Conference z tytułem Najlepszego Hotelu SPA dla Rodzin
Majówka w stylu eko. Sprawdź, jak wypoczywać aktywnie i w zgodzie z naturą!
Polacy na majówkę zaciskają pasa – w domu zostanie 60% z nas
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.