Komunikaty PR

Workation – jak wybrać miejsce do pracy zdalnej?

2021-07-12  |  13:12
Biuro prasowe

Jak połączyć pracę i odpoczynek? Odpowiedź jest prosta – workation, czyli wakacje połączone z pracą zdalną. Pomimo luzowania obostrzeń, wciąż wiele firm pracuje w formule home office – dlaczego więc tego nie wykorzystać i pracować np. z tropikalnej plaży? Dzięki temu, bez brania urlopu możemy jednocześnie wykonywać swoje obowiązki zawodowe i korzystać z uroków oraz atrakcji zagranicznych krajów. Jest tylko jeden warunek: miejsce do workation trzeba odpowiednio wybrać. Jak? Radzi Victoria Iwanowska.

Według raportu Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, w 2020 roku rynek przewozów lotniczych spadł aż o 60%.[1] Pandemia COVID-19 zamknęła ludzi w domach w wielu częściach świata. Efektem był wzrost napięć psychicznych i depresji. Wg danych ZUS w 2020 roku lekarze wystawili ponad pół miliona zwolnień lekarskich z powodu stresu. [2]

Jak znaleźć na to rozwiązanie? Może być nim... zmiana otoczenia. Ze zorganizowanych wyjazdów na workation korzystają zarówno osoby prywatne, jak i całe firmy. Wynajęcie salki konferencyjnej lub biura nawet w nietypowych miejscach np. w ruinach zamku nie stanowi problemu!
 

 – Trendy wyjazdowe zmieniają się w zależności od pór roku. W zimie popularnością cieszyła się egzotyka, czyli np. Zanzibar, Dominikana i Meksyk. Latem, do listy idealnych miejsc na workation, dołączyły kraje śródziemnomorskie: Grecja, Włochy, Hiszpania. Osoby, które preferują wiosenny klimat, wybierają Cypr, Wyspy Kanaryjskie czy Maderę, a z bardziej egzotycznych – Mauritius. Niezwykły klimat, zarówno latem, jak i zimą, panuje też na Islandii, a od kilku miesięcy dodatkową atrakcją jest aktywny wulkan, który robi ogromne wrażenie. – mówi Victoria Iwanowska, prezes Victoria Travel & Events, organizator wyjazdów na workation.
 

Dobrą pogodę można spotkać przez cały rok

Planując wyjazd, warto wiedzieć, w których krajach jest odpowiednia dla nas pogoda. Od maja do września najlepsze będą kraje typowo wakacyjne, np. na Bali jest odwrotnie niż w większości Azji, najlepsza aura panuje tam między majem a wrześniem. Podejmując decyzję o wyjeździe, należy zastanowić się, czego oczekujemy od tego czasu, jak lubimy pracować, jakich warunków do pracy potrzebujemy i co najważniejsze, jak lubimy spędzać wolny czas.
 

To nasz wybór – zależny od lubianego przez nas klimatu, aktywności czy preferencji kulinarnych. Wolimy kuchnię tajską czy włoską, windsurfing czy wspinaczkę górskiej? Uwielbiamy tropiki czy raczej niższe temperatury? Jeśli źle znosimy upały, z pewnością będą one dużym utrudnieniem podczas pracy, więc nie warto kierować się tylko modą w wyborze kierunku. Zadajmy sobie te pytania, by określić, gdzie będziemy czuć się najlepiej. – radzi Victoria Iwanowska.
 

Łączność ze światem

Do pracy zdalnej niezbędna będzie sieć komórkowa oraz szybki Internet. Należy sprawdzić, czy w hotelu jest darmowe wifi. Co istotne – warto dodatkowo potwierdzić informację na temat dostępu internetu z obsługą obiektu, zdarza się bowiem, że na miejscu okazuje się, że informacje ze strony internetowej są nieaktualne. A internet to absolutna podstawa do pracy zdalnej!

Koszty rozmów telefonicznych z każdego z 27 krajów Unii Europejskiej są podobne, jak w Polsce, a szybki internet jest łatwo dostępy. O ile egzotyczny Zanzibar przyciąga pięknymi plażami, to słabszy internet może utrudniać możliwość pracy zdalnej. Na wyjazd warto zabrać sprzęt, z którego korzystamy na co dzień – lekki laptop lub netbook, a razem z nim – zapasowe kamerki, ładowarki i dyski.
 

A co ze strefami czasowymi? Co ciekawe, różnice w czasie mogą stanowić atut!

Różnica stref czasowych może być dużą zaletą, jeśli odpowiednio się ją wykorzysta. Sama mam w tym spore doświadczenie: gdy Polska jeszcze śpi, mam czas dla siebie – biegam po plaży, nurkuję i zwiedzam. Pracę i spotkania realizuję po południu, gdy w Polsce nastaje dzień. Dzięki dobremu podzieleniu dnia pomiędzy pracę a wypoczynek, można w pełni wykorzystać możliwości workation. – mówi z uśmiechem Victoria Iwanowska.

 

Pamiętajmy o przepisach

Podczas przygotowań nie można zapomnieć o formalnościach. Na wyjazd do krajów UE i Schengen pozwala dowód osobisty, a pozostałych - paszport. Dokumenty powinny być ważne w dniu wjazdu do większości krajów co najmniej jeszcze 6 miesięcy. Jeśli chodzi o przepisy wizowe, to niektóre kraje umożliwiają workation na 30 dni, a inne nawet na 5 lat. To przepisy, które koniecznie trzeba sprawdzić.



Obecnie dochodzą też dodatkowe warunki wjazdu związane z restrykcjami covidowymi. Część krajów nadal nie wpuszcza obcokrajowców, a niektóre – tylko osoby zaszczepione. Jeśli jesteśmy już zaszczepieni – wydrukujmy na wszelki wypadek certyfikat, mimo posiadania go w wersji elektronicznej.



Podczas wyjazdu trzeba pamiętać też o zdrowiu i bezpieczeństwie, unikając miejsc z konfliktami politycznymi/religijnymi/rasowymi oraz tych z największą liczbą zachorowań na COVID-19. Kolejną ważną kwestią do dopilnowania jest ubezpieczenie zarówno pod kątem zachorowań, jak też potencjalnego ryzyka kwarantanny.

 

Workation to szansa na zmianę otoczenia oraz zwiększenie efektywności pracy. Firmy, które wyjeżdżają razem mają okazję spojrzeć na biznes i pracę od innej strony. Według opinii uczestników, kilka dni wspólnej pracy i spędzenia aktywnie czasu w innym otoczeniu daje szansę na lepsze zbudowanie relacji, niż kilka lat tradycyjnej pracy biurowej. Taka integracja jest teraz szczególnie istotna, gdy część osób pracuje zdalnie. Natomiast osoby wyjeżdżające indywidualnie, mogą nabrać nowej energii i zmienić perspektywę. Dlatego warto się dobrze przygotować się do wyjazdu, by po dotarciu do celu, móc się cieszyć z możliwości łączenia pracy z odpoczynkiem.

 


[1] https://www.euractiv.pl/section/gospodarka/news/icao-ruch-lotniczy-zmalal-w-pandemii-o-60-proc-pasazerow-tyle-co-w-2003-r/

[2] https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C86530%2Cpsycholog-dane-potwierdzaja-ze-pandemia-zle-wplywa-na-zdrowie-psychiczne

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Armatis Polska przejmuje Call Center eSky w Bułgarii Biuro prasowe
2024-10-16 | 11:02

Armatis Polska przejmuje Call Center eSky w Bułgarii

Armatis Polska, wiodący outsourcer obsługi klienta i sprzedaży w Europie, przejął dział obsługi klienta polskiej Grupy eSky w Bułgarii. Jest to wynikiem decyzji eSky o zmianie modelu
Turystyka Arche pomoże powodzianom. Wielka kwota wsparcia
2024-09-27 | 01:00

Arche pomoże powodzianom. Wielka kwota wsparcia

Grupa Arche już w pierwszych dniach klęski żywiołowej powołała Sztab Pomocy Powodzianom, w którego skład wchodzą dyrektorzy hoteli położonych na terenie całego kraju, a wszelkie
Turystyka NIE ODWOŁUJCIE WYJAZDÓW. POŁUDNIE POTRZEBUJE TURYSTÓW
2024-09-20 | 13:00

NIE ODWOŁUJCIE WYJAZDÓW. POŁUDNIE POTRZEBUJE TURYSTÓW

– Jesteśmy, działamy, zanim odwołacie rezerwację upewnijcie się czy to konieczne – za pośrednictwem platformy Nocowanie.pl właściciele obiektów noclegowych na południu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Polityka

Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa

Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.