Komunikaty PR

Workation – jak wybrać miejsce do pracy zdalnej?

2021-07-12  |  13:12
Biuro prasowe

Jak połączyć pracę i odpoczynek? Odpowiedź jest prosta – workation, czyli wakacje połączone z pracą zdalną. Pomimo luzowania obostrzeń, wciąż wiele firm pracuje w formule home office – dlaczego więc tego nie wykorzystać i pracować np. z tropikalnej plaży? Dzięki temu, bez brania urlopu możemy jednocześnie wykonywać swoje obowiązki zawodowe i korzystać z uroków oraz atrakcji zagranicznych krajów. Jest tylko jeden warunek: miejsce do workation trzeba odpowiednio wybrać. Jak? Radzi Victoria Iwanowska.

Według raportu Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, w 2020 roku rynek przewozów lotniczych spadł aż o 60%.[1] Pandemia COVID-19 zamknęła ludzi w domach w wielu częściach świata. Efektem był wzrost napięć psychicznych i depresji. Wg danych ZUS w 2020 roku lekarze wystawili ponad pół miliona zwolnień lekarskich z powodu stresu. [2]

Jak znaleźć na to rozwiązanie? Może być nim... zmiana otoczenia. Ze zorganizowanych wyjazdów na workation korzystają zarówno osoby prywatne, jak i całe firmy. Wynajęcie salki konferencyjnej lub biura nawet w nietypowych miejscach np. w ruinach zamku nie stanowi problemu!
 

 – Trendy wyjazdowe zmieniają się w zależności od pór roku. W zimie popularnością cieszyła się egzotyka, czyli np. Zanzibar, Dominikana i Meksyk. Latem, do listy idealnych miejsc na workation, dołączyły kraje śródziemnomorskie: Grecja, Włochy, Hiszpania. Osoby, które preferują wiosenny klimat, wybierają Cypr, Wyspy Kanaryjskie czy Maderę, a z bardziej egzotycznych – Mauritius. Niezwykły klimat, zarówno latem, jak i zimą, panuje też na Islandii, a od kilku miesięcy dodatkową atrakcją jest aktywny wulkan, który robi ogromne wrażenie. – mówi Victoria Iwanowska, prezes Victoria Travel & Events, organizator wyjazdów na workation.
 

Dobrą pogodę można spotkać przez cały rok

Planując wyjazd, warto wiedzieć, w których krajach jest odpowiednia dla nas pogoda. Od maja do września najlepsze będą kraje typowo wakacyjne, np. na Bali jest odwrotnie niż w większości Azji, najlepsza aura panuje tam między majem a wrześniem. Podejmując decyzję o wyjeździe, należy zastanowić się, czego oczekujemy od tego czasu, jak lubimy pracować, jakich warunków do pracy potrzebujemy i co najważniejsze, jak lubimy spędzać wolny czas.
 

To nasz wybór – zależny od lubianego przez nas klimatu, aktywności czy preferencji kulinarnych. Wolimy kuchnię tajską czy włoską, windsurfing czy wspinaczkę górskiej? Uwielbiamy tropiki czy raczej niższe temperatury? Jeśli źle znosimy upały, z pewnością będą one dużym utrudnieniem podczas pracy, więc nie warto kierować się tylko modą w wyborze kierunku. Zadajmy sobie te pytania, by określić, gdzie będziemy czuć się najlepiej. – radzi Victoria Iwanowska.
 

Łączność ze światem

Do pracy zdalnej niezbędna będzie sieć komórkowa oraz szybki Internet. Należy sprawdzić, czy w hotelu jest darmowe wifi. Co istotne – warto dodatkowo potwierdzić informację na temat dostępu internetu z obsługą obiektu, zdarza się bowiem, że na miejscu okazuje się, że informacje ze strony internetowej są nieaktualne. A internet to absolutna podstawa do pracy zdalnej!

Koszty rozmów telefonicznych z każdego z 27 krajów Unii Europejskiej są podobne, jak w Polsce, a szybki internet jest łatwo dostępy. O ile egzotyczny Zanzibar przyciąga pięknymi plażami, to słabszy internet może utrudniać możliwość pracy zdalnej. Na wyjazd warto zabrać sprzęt, z którego korzystamy na co dzień – lekki laptop lub netbook, a razem z nim – zapasowe kamerki, ładowarki i dyski.
 

A co ze strefami czasowymi? Co ciekawe, różnice w czasie mogą stanowić atut!

Różnica stref czasowych może być dużą zaletą, jeśli odpowiednio się ją wykorzysta. Sama mam w tym spore doświadczenie: gdy Polska jeszcze śpi, mam czas dla siebie – biegam po plaży, nurkuję i zwiedzam. Pracę i spotkania realizuję po południu, gdy w Polsce nastaje dzień. Dzięki dobremu podzieleniu dnia pomiędzy pracę a wypoczynek, można w pełni wykorzystać możliwości workation. – mówi z uśmiechem Victoria Iwanowska.

 

Pamiętajmy o przepisach

Podczas przygotowań nie można zapomnieć o formalnościach. Na wyjazd do krajów UE i Schengen pozwala dowód osobisty, a pozostałych - paszport. Dokumenty powinny być ważne w dniu wjazdu do większości krajów co najmniej jeszcze 6 miesięcy. Jeśli chodzi o przepisy wizowe, to niektóre kraje umożliwiają workation na 30 dni, a inne nawet na 5 lat. To przepisy, które koniecznie trzeba sprawdzić.



Obecnie dochodzą też dodatkowe warunki wjazdu związane z restrykcjami covidowymi. Część krajów nadal nie wpuszcza obcokrajowców, a niektóre – tylko osoby zaszczepione. Jeśli jesteśmy już zaszczepieni – wydrukujmy na wszelki wypadek certyfikat, mimo posiadania go w wersji elektronicznej.



Podczas wyjazdu trzeba pamiętać też o zdrowiu i bezpieczeństwie, unikając miejsc z konfliktami politycznymi/religijnymi/rasowymi oraz tych z największą liczbą zachorowań na COVID-19. Kolejną ważną kwestią do dopilnowania jest ubezpieczenie zarówno pod kątem zachorowań, jak też potencjalnego ryzyka kwarantanny.

 

Workation to szansa na zmianę otoczenia oraz zwiększenie efektywności pracy. Firmy, które wyjeżdżają razem mają okazję spojrzeć na biznes i pracę od innej strony. Według opinii uczestników, kilka dni wspólnej pracy i spędzenia aktywnie czasu w innym otoczeniu daje szansę na lepsze zbudowanie relacji, niż kilka lat tradycyjnej pracy biurowej. Taka integracja jest teraz szczególnie istotna, gdy część osób pracuje zdalnie. Natomiast osoby wyjeżdżające indywidualnie, mogą nabrać nowej energii i zmienić perspektywę. Dlatego warto się dobrze przygotować się do wyjazdu, by po dotarciu do celu, móc się cieszyć z możliwości łączenia pracy z odpoczynkiem.

 


[1] https://www.euractiv.pl/section/gospodarka/news/icao-ruch-lotniczy-zmalal-w-pandemii-o-60-proc-pasazerow-tyle-co-w-2003-r/

[2] https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C86530%2Cpsycholog-dane-potwierdzaja-ze-pandemia-zle-wplywa-na-zdrowie-psychiczne

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Podsumowanie wakacji Polaków. Królował Bałtyk, straciły góry, hitem... Toruń! Biuro prasowe
2021-09-15 | 14:40

Podsumowanie wakacji Polaków. Królował Bałtyk, straciły góry, hitem... Toruń!

Prawie 40% turystów spędziło tegoroczne wczasy nad morzem. Rośnie popularność city breaków, częściej wybieramy też hotele z wyższej półki. Co ciekawe,
Turystyka Polacy pokochali wypoczynek na działkach! Najbardziej pożądane są miejsca nad je
2021-09-13 | 10:00

Polacy pokochali wypoczynek na działkach! Najbardziej pożądane są miejsca nad je

Długotrwała izolacja domowa i ograniczenia związane z podróżowaniem znacząco wpłynęły na nasz sposób wypoczywania. Na fali pandemii powróciliśmy do natury i
Turystyka Ruszyła piąta edycja Romance TV Award!
2021-09-08 | 14:00

Ruszyła piąta edycja Romance TV Award!

Gdzie wybrać się z ukochaną osobą, by spędzić wspaniałe i pełne uniesień chwile? Już po raz piąty najbardziej kobieca stacja - Romance TV organizuje konkurs dla najromantyczniejszych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Bankowość

Banki mogą odgrywać kluczową rolę w budowaniu innowacyjności gospodarki po pandemii. Same też zapowiadają inwestycje w tym obszarze

Pandemia pokazała, że polski sektor finansowy – choć sam w sobie jest postrzegany jako bardzo innowacyjny – wciąż planuje kolejne inwestycje w obszarze technologii. W horyzoncie czasowym 2021–2024 za największe wyzwania technologiczne dla branży uznawane są m.in. personalizacja usług, kwestie regulacyjne czy rozwiązania chmurowe. Co ciekawe, w konsekwencji pandemii COVID-19, skutkującej przyspieszeniem procesów digitalizacji we wszystkich branżach, banki zaczęły zaliczać do tych wyzwań także nową organizację pracy i aspekty kadrowe, a zwłaszcza pozyskanie wykwalifikowanych pracowników IT. Takie konkluzje przyniosło badanie przeprowadzone przez KIR i Accenture wśród CIO dziewięciu kluczowych banków na polskim rynku. Eksperci podkreślają też, że kondycja sektora finansowego i jego innowacyjność będą odgrywać znaczącą rolę w budowaniu konkurencyjności polskiej gospodarki po pandemii.

Konsument

Od 2022 roku planowane są zmiany w ocenianiu jakości szpitali. Najlepsze będą mogły liczyć na dodatkowe finansowanie

Ustawa o jakości w ochronie zdrowia wprowadzi nowy model oceniania i certyfikowania szpitali przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Najlepsze będą mogły liczyć na większe dotacje. Pod koniec lipca projekt nowych przepisów został skierowany do konsultacji społecznych. Jego skutkiem ma być poprawa jakości działania placówek medycznych. Prezes NFZ liczy na to, że zmotywuje to placówki medyczne do konkurowania i podnoszenia jakości świadczonych usług. Przedstawiciele szpitali mają jednak wątpliwości co do nowego systemu oceny.

Infrastruktura

Bezpieczeństwo na drogach w Polsce wciąż wymaga poprawy. Dodatkowe szkolenia i warsztaty potrzebne nawet doświadczonym kierowcom

W 2020 roku w Polsce doszło do ponad 23 tys. wypadków drogowych, w których zginęło 2491 osób, a ponad 26 tys. zostało rannych. W tegorocznych statystykach nie widać znacznej poprawy. Wśród przyczyn niebezpiecznych zdarzeń na drodze wciąż można wymienić nadmierną prędkość i wymuszanie pierwszeństwa. – Kierowcy często popadają w pewną nonszalancję. Wsiadają do samochodu z przekonaniem, że nic złego się dzisiaj nie wydarzy, bo jest piękny, słoneczny dzień – mówi Mariusz Sztal, ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak podkreśla, potrzebna jest przede wszystkim zmiana podejścia do bezpieczeństwa na drodze. Okazją do tego są otwarte warsztaty z bezpieczeństwa ruchu drogowego, którym patronuje firma kurierska DHL Parcel.

Konsument

Rośnie popularność TikToka w działaniach reklamodawców. Serwis promuje zarówno globalne, jak i małe, lokalne biznesy

Ubiegły rok, zdominowany przez pandemię i lockdown, spowodował skokowy wzrost konsumpcji treści w social mediach. Na tym trendzie skorzystał także TikTok, który króluje w globalnych zestawieniach najczęściej pobieranych aplikacji. W Europie TikTok ma już 100 mln aktywnych kont i ta liczba stale rośnie. To z kolei przekłada się na jego potencjał reklamowy, zwłaszcza że TikTok udostępnia rozwiązania, które wspierają w komunikacji z użytkownikami każdy biznes, niezależnie od branży i wielkości.