Komunikaty PR

Wybierasz się na wakacje? Sprawdź, jakie masz prawa w przypadku problemów

2023-07-07  |  08:40
Biuro prasowe

Sezon wakacyjny został rozpoczęty, a dla wielu z nas oznacza to czas podróży i odkrywania nowych miejsc. Rezerwujemy hotele, kupujemy loty i bilety na różnego rodzaju atrakcje. Czasami jednak nawet najbardziej dopięte podróże mogą zostać zakłócone przez nieprzewidziane sytuacje, takie jak utrata bagażu, odwołanie wycieczki, problemy z zakwaterowaniem, odwołanie rezerwacji hotelu czy konieczność dochodzenia odszkodowania. Niezależnie czy planujemy zakup wycieczki czy organizujemy samodzielnie wyjazd z rodziną, warto wiedzieć jak chronić czy egzekwować swoje prawa podczas podróży.

Wakacje powinny być czasem beztroskim i pełnym radości. Jednak, jeżeli napotkamy na trudności, warto być świadomym swoich praw i wiedzieć, jak ich dochodzić i jakie kroki podejmować w obliczu nieprzyjemnych sytuacji.

- Znajomość naszych praw i umiejętność ich skutecznego dochodzenia stanowi fundament udanych wakacji. Nawet najmniejsze problemy związane z noclegiem, bagażami, opóźnieniami lotów czy niezgodnością stanu faktycznego z ofertą podlegają prawom i ochronie praw konsumenta. Ważne by wiedzieć gdzie szukać i gdzie się udać po pomoc - uważa adwokat Katarzyna Bórawska z kancelarii adwokackiej B-Legal.

Problemy jakie napotykają turystów zaczynają się czasami już na wstępie wyjazdu.

- Wiele osób zapomina sprawdzić, czy do kraju do którego lecimy potrzebna jest wiza, szczepienia, czy zaświadczenie pocovidowe. Zdarza się, że podróżujący za granicę zapominają wziąć dowodu osobistego, paszportu bądź mają dokument nieważny. Co ciekawe, od jakiegoś czasu mamy nową funkcję wydawania paszportów tymczasowych, o które można się ubiegać w specjalnie wyznaczonych punktach na lotnisku. Co więcej, jeśli wykupiliśmy wycieczkę od operatora, to należy sprawdzić czy jest możliwość rezygnacji z wycieczki lub przeniesienia terminu w przypadku nagłej zmiany planów, czy jest ona ubezpieczona, jaki jest limit kosztów leczenia i transportu oraz jaki jest limit dodatkowych świadczeń w przypadku objęcia kwarantanną - podkreśla adwokat Bórawska.

ZAGINIONY BAGAŻ I OPÓŹNIONY LOT

Zaginięcie lub uszkodzenie bagażu to jedna z największych nieprzyjemności, które mogą spotkać podróżującego. Jest to sytuacja, której nikt nie chciałby doświadczyć, jednak warto wiedzieć, jak postępować w przypadku takiego zdarzenia.

- W przypadku zaginięcia bagażu musimy pamiętać o tym, że od momentu przekazania go linii lotniczej do odbioru z taśmy bagażowej, odpowiedzialność ponosi przewoźnik lotniczy. Górna granica odpowiedzialności przewoźnika wynosi ok 6 tys. złotych za zagubiony bagaż. W takiej sytuacji, należy niezwłocznie zgłosić zaginięcie bagażu w biurze reklamacji bagażowych - zaznacza adwokat z kancelarii B-Legal.

Kolejnym przykrym i stresującym doświadczeniem jest opóźnienie lub odwołanie lotu. Prawo w tym przypadku jest nieco bardziej złożone i zależne od indywidualnych okoliczności takiego zdarzenia. Wszystko zależy od długości lotu oraz od czasu opóźnienia. Co do zasady, przysługuje nam w takiej sytuacji prawo do opieki, w ramach której przewoźnik powinien nam bezpłatnie zapewnić posiłki, napoje, dwie rozmowy telefoniczne, faxy, maile czy nawet zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Odszkodowanie przysługuje nam wtedy, kiedy lot jest opóźniony o co najmniej 3 godziny. W przypadku jednak wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności w postaci pandemii, destabilizacji politycznej czy złych warunków meteorologicznych uniemożliwiających dany lot, nie mamy prawa ubiegać się o odszkodowanie.

GDZIE SZUKAĆ POMOCY?

W przypadku problemów podczas podróży istnieje kilka instytucji, do których można się zwrócić w celu uzyskania pomocy i wsparcia. Według adwokat Bórawskiej, mamy trzy instytucje, gdzie w każdej sprawie możemy się kontaktować i zgłaszać napotkane przeszkody, w tym Komisję Praw Ochrony Pasażera, Urząd Lotnictwa Cywilnego i Rzecznika Praw Pasażera.

- Dodatkowo, każda sprawa jest indywidualna, zatem warto również zaczerpnąć porady u adwokata lub radcy prawnego – dodaje adwokat.

KIEDY UBIEGAĆ SIĘ O ODSZKODOWANIE?

- My jako turyści możemy ubiegać się o odszkodowanie w przypadku za niskiej jakości świadczonych usług określonych w umowie lub niezgodności oferty ze stanem faktycznym. Mało kto wie, że w takich sytuacjach ogranicza nas tylko wyobraźnia. Możemy ubiegać się o odszkodowanie, jeśli posiłki były monotonne, łóżko było za krótkie czy na miejscu był niewykwalifikowany rezydent. Jeśli jesteśmy niezadowoleni z jakichś przyczyn ze zorganizowanego wyjazdu bądź standardu hotelu, zawsze warto upewnić się czy nie mamy możliwości uzyskania odszkodowania – twierdzi adwokat Katarzyna Bórawska.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc Biuro prasowe
2025-02-24 | 10:50

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Wielkanoc w górach zapowiada się nader ciekawie. Otwarty we wrześniu 2024 roku hotel Mercure Szczyrk Resort zaprasza na niezapomniane wrażenia i błogi relaks w samym
Turystyka Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?
2024-12-12 | 12:20

Tanim samolotem nad polskie morze, jezioro i w góry?

To będzie hit wakacji 2025. Kołobrzeg, Świnoujście, Hel, Nowy Targ, Wałcz. To tylko niektóre lokalizacje, do których możemy dolecieć tak zwanym samolotem na żądanie. Przy
Turystyka Marka Spark by Hilton wkracza na polski rynek z dwoma nowymi hotelami
2024-12-11 | 14:00

Marka Spark by Hilton wkracza na polski rynek z dwoma nowymi hotelami

Hilton ogłosił dziś, że na mocy umowy franczyzowej z Grupą Hotele Polskie w północnej Polsce zostaną otwarte dwa nowe obiekty Spark by Hilton. Jest to krajowy debiut marki Hilton w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.