Tylko 22% Polaków jest zadowolonych ze swojego work-life balance
Może się wydawać, że praca w domu zaburzyła dotychczasowy work-life balance. Tymczasem w najnowszym badaniu Novotel tylko 12% ankietowanych przyznało, że w trakcie home office myśli więcej o pracy. Polscy pracownicy uważają, że zachowują idealną równowagę między życiem prywatnym i zawodowym, jednak zaledwie 1/5 jest z tego zadowolona. Co więcej, tylko 16% twierdzi, że pracodawca szanuje ich work-life balance.
W porównaniu do pracowników z Niemiec, Holandii i Wielkiej Brytanii, Polacy zachowują największą równowagę między życiem zawodowym i prywatnym. Najnowsze badanie przeprowadzone na zlecenie marki Novotel pokazuje, że Polska wypada korzystniej w tym zakresie niż pozostałe kraje. Typowy Polak poświęca każdego dnia 8 godz. i 27 min. na obowiązki zawodowe – znacznie mniej niż zagranicą. Choć badani przyznają, że każdego dnia pracują po godzinach, to spędzają na tym najmniej czasu – w sumie średnio 3 godz. 53 min. w tygodniu. Dla porównania Niemcy pracują przez dodatkowe 4 godz. i 45 min. tygodniowo, podczas gdy Brytyjczycy – przez 3 godz. 55 min.
Pomimo idealnej równowagi między pracą a życiem prywatnym, tylko 22% osób jest z niej zadowolona. Dla porównania, Brytyjczycy twierdzą, że ich bilans wynosi obecnie 55% pracy i 45% życia prywatnego, zaś w Niemczech – kolejno: 58% i 42%. W idealnym świecie Polacy chcieliby poświęcać 42% na pracę, a 58% na sprawy prywatne. Na poprawę tej równowagi zdaniem 1/3 badanych wpłynęłoby więcej czasu wolnego i dłuższe weekendy. Nowe hobby to sposób, który wybiera 46% pracowników, 40% stara się zapewnić sobie odpowiednią ilość snu, a 27% dąży do elastycznego modelu pracy, który ich zdaniem wpływa korzystnie na zdrowie psychiczne. Niestety prawie połowa badanych przyznaje się do ogólnego stresu, który zaburza ich rytm wypoczynku.
Ostatnie lata bez wątpienia wpłynęły na reorganizację naszej codzienności, szczególnie w zakresie pracy, gdzie wielu z nas przeniosło biura do domów. W naszym badaniu wyraźnie widać, że obowiązki zawodowe często zastępują życie towarzyskie lub czas wolny. Nawet ponad 1/3 osób musiała wziąć wolne od pracy z powodu stresu – zaznacza Stephanie Rowe, Vice President Marketing - Midscale Hotel Brands, Accor Northern Europe. – Pokazując skalę tego zjawiska, chcemy zachęcić ludzi do robienia przerw i poświęcenia się rzeczom, które pomagają poprawić samopoczucie. Coraz więcej osób znajduje dla siebie czas wolny, podróżując w trakcie pracy, do czego przyznaje się aż 91% Polaków. Dlatego trendy takie jak „bleisure” i „workations”, czyli połączenie obowiązków zawodowych z wyjazdami, przy elastycznej organizacji zostaną z nami na dłużej.
Badanie Novotel wskazuje, że w trakcie pandemii 22% badanych z Polski poświęcało więcej czasu na pracę niż wcześniej. Jednocześnie, ankietowani deklarują, że najbardziej wydajni czują się przez 5 godz. 3 min., a największą produktywność osiągają około 11:30. Natomiast średnia godzina zakończenia pracy dla Europejczyków to 18:19, lecz Polacy kończą ją o 18:55, zaś Niemcy o 17:36. Poza umownymi godzinami pracy najczęściej nadrabiamy zaległości, których nie zdążyliśmy wykonać w ciągu dnia – przyznaje się do tego 34% Polaków. Ponadto wysyłamy i odbieramy służbowe maile (31% osób w Polsce, 45% w Europie), wykonujemy telefony (27% w Polsce, 33% w Europie) oraz tworzymy listy rzeczy do zrobienia (25% w Polsce, 31% w Europie).
W ciągu typowego tygodnia, przeciętny Polak znajduje dla siebie 5 godz. 58 min. wolnego czasu, najmniej deklarują pracownicy z Niemiec – 5 godz. 46 min., zaś Brytyjczycy najwięcej – 6 godz. 37 min. Dla ponad połowy Polaków wolny czas jest bardzo ważny, a 42% żałuje, że nie ma go więcej. Jednym ze sposobów są wspomniane wcześniej „workations” – 58% z nas przyznaje się do podróżowania w czasie pracy, w pozostałych krajach ten wskaźnik sięga 47%.
Blisko 1/3 naszych badanych przyznaje, że stara się w tym roku poprawić równowagę między życiem zawodowym i prywatnym. Dodatkowo, coraz więcej z nas tęskni do wakacyjnych podróży i wypoczynku. Dlatego wraz z powrotem wyjazdów służbowych, zachęcamy wszystkich do podróżowania, ponownego kontaktu z bliskimi, doświadczania nowych rzeczy i spędzania czasu z myślą o swoim dobrym samopoczuciu. W Novotel wierzymy, że dobrze spędzony czas jest dzisiaj ważniejszy niż kiedykolwiek – kwituje Stephanie Rowe, Vice President Marketing - Midscale Hotel Brands, Accor Northern Europe.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie marki Novotel, za pośrednictwem OnePoll i objęło 6 tys. pracowników z Europy, w tym Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii.

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.