Fuzja firm a zespół. Jak wspierać zespoły w momencie łączenia organizacji?
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym procesy fuzji i przejęć są nieuniknionym elementem rozwoju wielu organizacji. Integracja firm i ich kultur organizacyjnych to ogromne wyzwanie, z którym mierzą się działy HR. Od prawidłowo przeprowadzonego procesu zależą później motywacje pracowników, efektywność pracy a nawet rotacje w zespole.
Zarządzanie niepewnością jest kluczowe
Każda działająca na rynku firma posiada swoją własną kulturę organizacyjną, z którą utożsamiają się pracownicy. Nierzadko funkcjonują w niej przez kilka, kilkanaście, niekiedy nawet kilkadziesiąt lat. Owe kultury w sposób naturalny ewoluują i dopasowują się do różnych trendów czy wizji liderów, a firmy czerpią z wypracowanych przez lata rozwiązań. Jednak gdy mówimy o łączeniu spółek, zmiany zachodzą dużo szybciej. Wtedy zwykle pojawiają się wśród pracowników obawy. Dlatego właśnie zarządzanie niepewnością i zmianą to dziś jedno z kluczowych wyzwań, przed którymi stają działy HR. Jak robić to w sposób najbardziej optymalny?
Z pomocą przychodzi postawa, którą lubię określać jako “HR opiekuńczy”. Jest to sposób pracy, gdzie jesteśmy blisko pracowników, słuchamy ich przemyśleń, jesteśmy uważni na pojawiające się potrzeby. To HR aktywny, z inicjatywą, minimalizujący konflikty, dostępny dla każdego. Nie chcemy być schowani za e-mailami czy słuchawką telefonu - opowiada Anna Łempicka, Dyrektorka HR w PIB Group Poland - Nie jest to oczywiście takie proste. Nasza organizacja w tym momencie liczy ponad 260 osób, a zespół rośnie wraz z kolejnymi procesami M&A. Jednak jestem niezwykle dumna, że do tej pory miałam okazję spotkać się i porozmawiać osobiście ze wszystkimi osobami wchodzącymi w skład Grupy PIB.
Na transparentnej komunikacji zyskują wszyscy
Innym istotnym elementem jest odpowiednia komunikacja z pracownikami. Dla ich skutecznego wspierania ważne jest, aby była ona jak najbardziej precyzyjna i transparentna. Taki rodzaj komunikacji przynosi firmie wiele korzyści. Po pierwsze, eliminuje nieporozumienia i przyspiesza przepływ informacji, co z kolei wpływa na wyższą efektywność pracy. Po drugie, promuje postawy otwartości i pewności siebie wśród pracowników, co jest niezbędne do przyznawania się do błędów i podejmowania ryzyka.
Komunikacja to nie tylko wymiana informacji, ale przede wszystkim tworzenie przestrzeni, w której każdy może wyrazić swoje zdanie i zostać wysłuchanym. Dzięki temu w Grupie PIB nie tylko utrzymujemy wysoki poziom zaangażowania pracowników, ale również budujemy środowisko pracy, w którym każdy czuje się komfortowo i ma możliwość pełnego wykorzystania swojego potencjału - wyjaśnia Anna Łempicka, Dyrektorka HR w PIB Group Poland - Już dziś widzę, że takie holistyczne podejście do zarządzania zasobami ludzkimi przekłada się na wysoką satysfakcję, produktywność i niską rotację pracowników. W ostatnim roku kształtowała się ona na minimalnym poziomie, co w praktyce oznacza, że odeszło od nas kilka osób - i to nie z uwagi na nasz sposób działania, lecz z własnej potrzeby zmiany.
Strategie integracji zespołów
Aby dobrze przygotować się do procesu integracji, niezbędne jest opracowanie skutecznego planu. W firmach, gdzie do tej pory istniały odmienne kultury organizacyjne, różne strategie biznesowe, a nawet inne systemy i procedury, może okazać się to nie lada wyzwaniem. Jakie są więc strategie na zniwelowanie tych różnic i znalezienie wspólnej płaszczyzny?
Gdy patrzymy na to zagadnienie od strony techniczno-administracyjnej, ważne są kwestie związane z optymalizacją i integracją procesów oraz systemów, w których funkcjonują firmy. Aby to zrobić, należy przeprowadzić audyt, dokonać harmonizacji i standaryzacji istniejących procedur. Tu również warto postawić na odpowiednią komunikację z Zespołem, gdyż wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych wymaga nie tylko czasu, ale i właściwego nastawienia. Istotne jest, aby pokazać, że mimo początkowych trudności związanych z nauką nowego systemu, długofalowo jest to rozwiązanie, które poprawia efektywność i przyjemność pracy.
Z kolei do lepszego zarządzania kulturą organizacyjną można wykorzystać np. warsztaty kulturowe i szkolenia, które pomagają pracownikom zaakceptować zmiany i stać się ambasadorami nowej kultury.
Musimy pamiętać, że cały proces powinien zacząć się na długo przed planowanym połączeniem. Dobrym pomysłem jest powołanie zespołu integracyjnego z przedstawicielami każdej spółki. To według mnie kluczowa praktyka, bez której ciężko mówić o jakichkolwiek zmianach. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć kluczowe wartości poszczególnych organizacji - podpowiada Anna Łempicka - W Grupie PIB wdrożyliśmy również Akademię Przywództwa, do której zaprosiliśmy Liderów z różnych bszarów biznesowych. Składa się ona z czterech modułów: Komunikacji, Przywództwa i kierowania ludźmi, Motywowania i zarządzania zmianą oraz Rozwiązywania problemów i radzenia sobie ze stresem. Dzięki temu Zespół zyska jeszcze mocniejsze kompetencje

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.
Telekomunikacja
Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.
Konsument
Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.