Fuzja firm a zespół. Jak wspierać zespoły w momencie łączenia organizacji?
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym procesy fuzji i przejęć są nieuniknionym elementem rozwoju wielu organizacji. Integracja firm i ich kultur organizacyjnych to ogromne wyzwanie, z którym mierzą się działy HR. Od prawidłowo przeprowadzonego procesu zależą później motywacje pracowników, efektywność pracy a nawet rotacje w zespole.
Zarządzanie niepewnością jest kluczowe
Każda działająca na rynku firma posiada swoją własną kulturę organizacyjną, z którą utożsamiają się pracownicy. Nierzadko funkcjonują w niej przez kilka, kilkanaście, niekiedy nawet kilkadziesiąt lat. Owe kultury w sposób naturalny ewoluują i dopasowują się do różnych trendów czy wizji liderów, a firmy czerpią z wypracowanych przez lata rozwiązań. Jednak gdy mówimy o łączeniu spółek, zmiany zachodzą dużo szybciej. Wtedy zwykle pojawiają się wśród pracowników obawy. Dlatego właśnie zarządzanie niepewnością i zmianą to dziś jedno z kluczowych wyzwań, przed którymi stają działy HR. Jak robić to w sposób najbardziej optymalny?
Z pomocą przychodzi postawa, którą lubię określać jako “HR opiekuńczy”. Jest to sposób pracy, gdzie jesteśmy blisko pracowników, słuchamy ich przemyśleń, jesteśmy uważni na pojawiające się potrzeby. To HR aktywny, z inicjatywą, minimalizujący konflikty, dostępny dla każdego. Nie chcemy być schowani za e-mailami czy słuchawką telefonu - opowiada Anna Łempicka, Dyrektorka HR w PIB Group Poland - Nie jest to oczywiście takie proste. Nasza organizacja w tym momencie liczy ponad 260 osób, a zespół rośnie wraz z kolejnymi procesami M&A. Jednak jestem niezwykle dumna, że do tej pory miałam okazję spotkać się i porozmawiać osobiście ze wszystkimi osobami wchodzącymi w skład Grupy PIB.
Na transparentnej komunikacji zyskują wszyscy
Innym istotnym elementem jest odpowiednia komunikacja z pracownikami. Dla ich skutecznego wspierania ważne jest, aby była ona jak najbardziej precyzyjna i transparentna. Taki rodzaj komunikacji przynosi firmie wiele korzyści. Po pierwsze, eliminuje nieporozumienia i przyspiesza przepływ informacji, co z kolei wpływa na wyższą efektywność pracy. Po drugie, promuje postawy otwartości i pewności siebie wśród pracowników, co jest niezbędne do przyznawania się do błędów i podejmowania ryzyka.
Komunikacja to nie tylko wymiana informacji, ale przede wszystkim tworzenie przestrzeni, w której każdy może wyrazić swoje zdanie i zostać wysłuchanym. Dzięki temu w Grupie PIB nie tylko utrzymujemy wysoki poziom zaangażowania pracowników, ale również budujemy środowisko pracy, w którym każdy czuje się komfortowo i ma możliwość pełnego wykorzystania swojego potencjału - wyjaśnia Anna Łempicka, Dyrektorka HR w PIB Group Poland - Już dziś widzę, że takie holistyczne podejście do zarządzania zasobami ludzkimi przekłada się na wysoką satysfakcję, produktywność i niską rotację pracowników. W ostatnim roku kształtowała się ona na minimalnym poziomie, co w praktyce oznacza, że odeszło od nas kilka osób - i to nie z uwagi na nasz sposób działania, lecz z własnej potrzeby zmiany.
Strategie integracji zespołów
Aby dobrze przygotować się do procesu integracji, niezbędne jest opracowanie skutecznego planu. W firmach, gdzie do tej pory istniały odmienne kultury organizacyjne, różne strategie biznesowe, a nawet inne systemy i procedury, może okazać się to nie lada wyzwaniem. Jakie są więc strategie na zniwelowanie tych różnic i znalezienie wspólnej płaszczyzny?
Gdy patrzymy na to zagadnienie od strony techniczno-administracyjnej, ważne są kwestie związane z optymalizacją i integracją procesów oraz systemów, w których funkcjonują firmy. Aby to zrobić, należy przeprowadzić audyt, dokonać harmonizacji i standaryzacji istniejących procedur. Tu również warto postawić na odpowiednią komunikację z Zespołem, gdyż wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych wymaga nie tylko czasu, ale i właściwego nastawienia. Istotne jest, aby pokazać, że mimo początkowych trudności związanych z nauką nowego systemu, długofalowo jest to rozwiązanie, które poprawia efektywność i przyjemność pracy.
Z kolei do lepszego zarządzania kulturą organizacyjną można wykorzystać np. warsztaty kulturowe i szkolenia, które pomagają pracownikom zaakceptować zmiany i stać się ambasadorami nowej kultury.
Musimy pamiętać, że cały proces powinien zacząć się na długo przed planowanym połączeniem. Dobrym pomysłem jest powołanie zespołu integracyjnego z przedstawicielami każdej spółki. To według mnie kluczowa praktyka, bez której ciężko mówić o jakichkolwiek zmianach. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć kluczowe wartości poszczególnych organizacji - podpowiada Anna Łempicka - W Grupie PIB wdrożyliśmy również Akademię Przywództwa, do której zaprosiliśmy Liderów z różnych bszarów biznesowych. Składa się ona z czterech modułów: Komunikacji, Przywództwa i kierowania ludźmi, Motywowania i zarządzania zmianą oraz Rozwiązywania problemów i radzenia sobie ze stresem. Dzięki temu Zespół zyska jeszcze mocniejsze kompetencje

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.