Fuzja firm a zespół. Jak wspierać zespoły w momencie łączenia organizacji?
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym procesy fuzji i przejęć są nieuniknionym elementem rozwoju wielu organizacji. Integracja firm i ich kultur organizacyjnych to ogromne wyzwanie, z którym mierzą się działy HR. Od prawidłowo przeprowadzonego procesu zależą później motywacje pracowników, efektywność pracy a nawet rotacje w zespole.
Zarządzanie niepewnością jest kluczowe
Każda działająca na rynku firma posiada swoją własną kulturę organizacyjną, z którą utożsamiają się pracownicy. Nierzadko funkcjonują w niej przez kilka, kilkanaście, niekiedy nawet kilkadziesiąt lat. Owe kultury w sposób naturalny ewoluują i dopasowują się do różnych trendów czy wizji liderów, a firmy czerpią z wypracowanych przez lata rozwiązań. Jednak gdy mówimy o łączeniu spółek, zmiany zachodzą dużo szybciej. Wtedy zwykle pojawiają się wśród pracowników obawy. Dlatego właśnie zarządzanie niepewnością i zmianą to dziś jedno z kluczowych wyzwań, przed którymi stają działy HR. Jak robić to w sposób najbardziej optymalny?
Z pomocą przychodzi postawa, którą lubię określać jako “HR opiekuńczy”. Jest to sposób pracy, gdzie jesteśmy blisko pracowników, słuchamy ich przemyśleń, jesteśmy uważni na pojawiające się potrzeby. To HR aktywny, z inicjatywą, minimalizujący konflikty, dostępny dla każdego. Nie chcemy być schowani za e-mailami czy słuchawką telefonu - opowiada Anna Łempicka, Dyrektorka HR w PIB Group Poland - Nie jest to oczywiście takie proste. Nasza organizacja w tym momencie liczy ponad 260 osób, a zespół rośnie wraz z kolejnymi procesami M&A. Jednak jestem niezwykle dumna, że do tej pory miałam okazję spotkać się i porozmawiać osobiście ze wszystkimi osobami wchodzącymi w skład Grupy PIB.
Na transparentnej komunikacji zyskują wszyscy
Innym istotnym elementem jest odpowiednia komunikacja z pracownikami. Dla ich skutecznego wspierania ważne jest, aby była ona jak najbardziej precyzyjna i transparentna. Taki rodzaj komunikacji przynosi firmie wiele korzyści. Po pierwsze, eliminuje nieporozumienia i przyspiesza przepływ informacji, co z kolei wpływa na wyższą efektywność pracy. Po drugie, promuje postawy otwartości i pewności siebie wśród pracowników, co jest niezbędne do przyznawania się do błędów i podejmowania ryzyka.
Komunikacja to nie tylko wymiana informacji, ale przede wszystkim tworzenie przestrzeni, w której każdy może wyrazić swoje zdanie i zostać wysłuchanym. Dzięki temu w Grupie PIB nie tylko utrzymujemy wysoki poziom zaangażowania pracowników, ale również budujemy środowisko pracy, w którym każdy czuje się komfortowo i ma możliwość pełnego wykorzystania swojego potencjału - wyjaśnia Anna Łempicka, Dyrektorka HR w PIB Group Poland - Już dziś widzę, że takie holistyczne podejście do zarządzania zasobami ludzkimi przekłada się na wysoką satysfakcję, produktywność i niską rotację pracowników. W ostatnim roku kształtowała się ona na minimalnym poziomie, co w praktyce oznacza, że odeszło od nas kilka osób - i to nie z uwagi na nasz sposób działania, lecz z własnej potrzeby zmiany.
Strategie integracji zespołów
Aby dobrze przygotować się do procesu integracji, niezbędne jest opracowanie skutecznego planu. W firmach, gdzie do tej pory istniały odmienne kultury organizacyjne, różne strategie biznesowe, a nawet inne systemy i procedury, może okazać się to nie lada wyzwaniem. Jakie są więc strategie na zniwelowanie tych różnic i znalezienie wspólnej płaszczyzny?
Gdy patrzymy na to zagadnienie od strony techniczno-administracyjnej, ważne są kwestie związane z optymalizacją i integracją procesów oraz systemów, w których funkcjonują firmy. Aby to zrobić, należy przeprowadzić audyt, dokonać harmonizacji i standaryzacji istniejących procedur. Tu również warto postawić na odpowiednią komunikację z Zespołem, gdyż wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych wymaga nie tylko czasu, ale i właściwego nastawienia. Istotne jest, aby pokazać, że mimo początkowych trudności związanych z nauką nowego systemu, długofalowo jest to rozwiązanie, które poprawia efektywność i przyjemność pracy.
Z kolei do lepszego zarządzania kulturą organizacyjną można wykorzystać np. warsztaty kulturowe i szkolenia, które pomagają pracownikom zaakceptować zmiany i stać się ambasadorami nowej kultury.
Musimy pamiętać, że cały proces powinien zacząć się na długo przed planowanym połączeniem. Dobrym pomysłem jest powołanie zespołu integracyjnego z przedstawicielami każdej spółki. To według mnie kluczowa praktyka, bez której ciężko mówić o jakichkolwiek zmianach. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć kluczowe wartości poszczególnych organizacji - podpowiada Anna Łempicka - W Grupie PIB wdrożyliśmy również Akademię Przywództwa, do której zaprosiliśmy Liderów z różnych bszarów biznesowych. Składa się ona z czterech modułów: Komunikacji, Przywództwa i kierowania ludźmi, Motywowania i zarządzania zmianą oraz Rozwiązywania problemów i radzenia sobie ze stresem. Dzięki temu Zespół zyska jeszcze mocniejsze kompetencje
88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia
Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku
Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
Rok 2025 powinien być dobrym okresem na rynku kredytów mieszkaniowych. – Zainteresowanie nadal będzie rosło i paradoksalnie przyczyni się do tego niedawna zapowiedź ministra rozwoju i technologii, że nie będzie Kredytu 0 proc. – ocenia dr Jacek Furga, prezes Centrum Procesów Bankowych i Informacji. Jak wskazuje, pomimo braku kolejnego programu wsparcia dla kredytów mieszkaniowych 2024 rok również zakończył się dobrym wynikiem, a jakość obsługi złotowych kredytów mieszkaniowych pozostaje na bardzo wysokim poziomie.
Prawo
W Polsce brakuje ośrodków interwencji kryzysowej. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie i zwiększenie finansowania
W 2023 roku w Polsce funkcjonowało 170 ośrodków interwencji kryzysowej, ale w wielu powiatach tego typu wsparcie wciąż nie jest dostępne. NIK już w 2021 roku alarmował, że ponad połowa powiatów nie powołała takich ośrodków. Tylko część istniejących placówek świadczy całodobowo wsparcie dla osób doświadczających kryzysów, a zapotrzebowanie na takie usługi stale rośnie. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie dotyczącym interwencji kryzysowej oraz finansowaniu tych usług.
Finanse
Jedna trzecia pacjentów jest niedożywiona przy przyjęciu do szpitala. Od tego w dużej mierze zależą rokowania
Niedożywienie pacjentów w szpitalach jest zjawiskiem powszechnym – w Polsce stan ten dotyczy jednej trzeciej osób już w momencie wizyty w Izbie Przyjęć, a w trakcie hospitalizacji pogłębia się u kolejnych 20–30 proc. O roli leczenia żywieniowego mówi się już coraz więcej, również jako o odrębnej opcji terapeutycznej w niektórych chorobach z autoagresji. W ocenie ekspertów wciąż jednak brakuje wiedzy na ten temat, zwłaszcza u lekarzy innych specjalizacji niż onkologiczne, gastroenterologiczne czy chirurgiczne. Tymczasem dobre odżywienie nie tylko przekłada się na szybsze zdrowienie, ale i realne oszczędności dla systemu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.