Komunikaty PR

Pęknięta szyba w samochodzie – ile kosztuje mandat, ile naprawa i wymiana, a ile

2024-04-03  |  10:57
Biuro prasowe
  • Spośród wszystkich zgłoszonych w 2023 r. do TUZ Ubezpieczenia szkód komunikacyjnych około 30 proc. związanych było z uszkodzeniami szyb. To dość częste szkody.
  • 85 proc. uszkodzeń szyb spowodowane jest przez kamienie, pozostałe czynniki to, m.in. akty wandalizmu, siły natury czy nieszczęśliwe zdarzenia.
  • Jazda z uszkodzoną szybą może stanowić zagrożenie w ruchu drogowym. Konsekwencje mogą wiązać się z mandatem, a nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego do czasu naprawienia usterki.
  • Koszt naprawy szyby to zazwyczaj kilkaset zł, wymiany nawet 1000 zł. Można sfinansować go z ubezpieczenia. W przypadku posiadania dodatkowej klauzuli kosztującej około 100 zł wypłata nie powoduje utraty zniżek AC.

 

Szyby są jednym z najbardziej delikatnych i narażonych na uszkodzenia elementów samochodu. Według danych TUZ Ubezpieczenia aż 30 proc. wszystkich zgłoszonych ubezpieczycielowi szkód w ubiegłym roku związanych było właśnie z uszkodzeniem szyb. Jak podaje TUZ Ubezpieczenia, aż 85 proc. szkód „szybowych” powodują kamienie często wyrzucane przez koła innych aut. Pozostałe 15 proc. uszkodzeń to skutki aktów wandalizmu, działania sił natury czy losowych, nieszczęśliwych zdarzeń.

O ile uszkodzenie bocznej czy tylnej szyby często nie stanowi dużego zagrożenia, sytuacja w przypadku defektu przedniej szyby wygląda już zupełnie inaczej. Nawet niewielkie pęknięcie, szczególnie po lewej stronie, w strefie kierowcy, może przyczynić się do pogorszenia widoczności. To z kolei może wydłużyć czas reakcji kierującego, co stanowi realne zagrożenie nie tylko dla osób znajdujących się w pojeździe, ale także dla innych uczestników ruchu.

Zgodnie z artykułem 66 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” stan pojazdu musi zapewniać jego bezpieczną eksploatację. Uszkodzona przednia szyba w przypadku policyjnej kontroli może być podstawą do wystawienia mandatu w wysokości do 500 zł. Dodatkowo kierowca może stracić dowód rejestracyjny do czasu usunięcia usterki.

- Najwięcej szkód związanych z pękniętymi szybami notujemy wiosną i latem, z kulminacją w lipcu. Początkowo może na to wpływać pozimowe zanieczyszczenie dróg materiałem wysypywanym w celu poprawy trakcji. Wiosną działają siły przyrody, która budzi się po zimie i w okresie przejściowym powodem szkód mogą być nisko latające ptaki, wichury miotające części drzew czy inne przedmioty lub nagłe lokalne opady gradu. Latem ruch pojazdów jest duży, wyjazdy wakacyjne w różne miejsca, także poza asfaltowe trasy, zwiększają ryzyko uszkodzenia szyby – mówi Mariusz Szczebelski, Kierownik Biura Likwidacji Szkód Komunikacyjnych TUZ Ubezpieczenia.

Nawet 1000 zł za wymianę szyby

Przednia szyba może wymagać naprawy nawet po pozornie „błahym” uderzeniu małego kamienia. Nie każdy odprysk czy pęknięcie kwalifikuje ją od razu do wymiany. Naprawa w wielu przypadkach jest możliwa, jednak nie zawsze jest opłacalna. Nie przyniesie także efektu w przypadku większych uszkodzeń. Kiedy wymiana jest konieczna? Specjaliści zalecają ją najczęściej, gdy pęknięcie/uszkodzenie/odprysk znajduje się maksymalnie 10 cm od krawędzi szyby, jest na linii wzroku kierowcy lub gdy ma więcej niż 2 cm.

O ile sama cena usługi wymiany szyby jest z reguły stała i zawiera się w średniej kwocie poniżej 300 zł, o tyle koszt samej szyby może stanowić dużo większy wydatek. Co prawda, koszt szyby o prostej konstrukcji może zamknąć się w 300-500 zł, jednak w przypadku aut wyposażonych w czujnik deszczu czy warstwę akustyczną trzeba przygotować się na wydatek nawet ponad 1000 zł.

Ubezpieczyciel zapłaci za uszkodzoną szybę, nie stracisz zniżek za AC

Towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają dodatkowe ubezpieczenie szyb w ramach polisy OC lub AC. Taki produkt zapewnia wypłatę odszkodowania za pęknięcie lub zniszczenie szyby spowodowane przez najpopularniejsze, wymienione wcześniej czynniki. Składka jest uzależniona od rodzaju polisy, do której dołączane jest ubezpieczenie oraz wieku pojazdu.

 – Koszt takiego zabezpieczenia stanowi często niewielką część kwoty ubezpieczenia. Przykładowo składka za AC dla 54-letniego bezszkodowego kierowcy Skody Octavia o wartości 50 000 zł z Warszawy wynosi ok 1000 zł, a składka za szyby to w tym przypadku dodatkowo 105 zł. Biorąc pod uwagę koszt ewentualnej wymiany lub naprawy oraz prawnych skutków jazdy z taką usterką, zakup ubezpieczenia wydaje się rozsądnym wyjściem. Szczególnie jeśli korzystając z odszkodowania za uszkodzoną szybę nie tracimy zniżek OC i AC za bezszkodową jazdę – dodaje Marek Kaleta, Kierownik Zespołu Ubezpieczeń Komunikacyjnych TUZ Ubezpieczenia.

Do najważniejszych kryteriów, o których warto pamiętać kupując ubezpieczenie szyb należy suma ubezpieczenia, czyli kwota, do jakiej ubezpieczyciel pokrywa szkody. W przypadku większości aut osobowych 5 tys. zł z pewnością wystarczy, by przeprowadzić naprawę od A do Z. Kolejnym czynnikiem decydującym o zakupie ubezpieczenia jest to, że zgłoszenie wymiany lub naprawy szyby nie powoduje utraty zniżek na OC lub AC. W przypadku posiadania Autocasco w wersji All Risk i zgłoszenia szkody z AC ochrona szyb jest oczywiście w zakresie, choć szkoda obciąża wtedy historię ubezpieczenia. Przy uruchomieniu opcji Autoszyby szkoda nie wpływa na historię z AC.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia Beata Grott nowym Dyrektorem Balcia Insurance w Polsce Biuro prasowe
2024-05-09 | 01:00

Beata Grott nowym Dyrektorem Balcia Insurance w Polsce

Beata Grott objęła funkcję dyrektora polskiego oddziału Balcia Insurance, zastępując Jana Pijewskiego, który pełnił tę rolę przez ostatnie lata. Będzie odpowiadać za dalszy
Ubezpieczenia W majówkę rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków…
2024-04-30 | 09:30

W majówkę rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków…

W 2023 r. policja zatrzymała w czasie długiego weekendu majowego 1840 nietrzeźwych kierowców – podaje Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji (BRD KGP). Z
Ubezpieczenia Nowe horyzonty w ubezpieczeniach – śniadanie pod chmurą
2024-04-30 | 01:00

Nowe horyzonty w ubezpieczeniach – śniadanie pod chmurą

W hotelu Crowne Plaza Warsaw The HUB 24 kwietnia 2024 odbyło się wyjątkowe wydarzenie, które rzuca nowe światło na przyszłość branży ubezpieczeniowej. Spotkanie pt.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.