Pęknięta szyba w samochodzie – ile kosztuje mandat, ile naprawa i wymiana, a ile
- Spośród wszystkich zgłoszonych w 2023 r. do TUZ Ubezpieczenia szkód komunikacyjnych około 30 proc. związanych było z uszkodzeniami szyb. To dość częste szkody.
- 85 proc. uszkodzeń szyb spowodowane jest przez kamienie, pozostałe czynniki to, m.in. akty wandalizmu, siły natury czy nieszczęśliwe zdarzenia.
- Jazda z uszkodzoną szybą może stanowić zagrożenie w ruchu drogowym. Konsekwencje mogą wiązać się z mandatem, a nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego do czasu naprawienia usterki.
- Koszt naprawy szyby to zazwyczaj kilkaset zł, wymiany nawet 1000 zł. Można sfinansować go z ubezpieczenia. W przypadku posiadania dodatkowej klauzuli kosztującej około 100 zł wypłata nie powoduje utraty zniżek AC.
Szyby są jednym z najbardziej delikatnych i narażonych na uszkodzenia elementów samochodu. Według danych TUZ Ubezpieczenia aż 30 proc. wszystkich zgłoszonych ubezpieczycielowi szkód w ubiegłym roku związanych było właśnie z uszkodzeniem szyb. Jak podaje TUZ Ubezpieczenia, aż 85 proc. szkód „szybowych” powodują kamienie często wyrzucane przez koła innych aut. Pozostałe 15 proc. uszkodzeń to skutki aktów wandalizmu, działania sił natury czy losowych, nieszczęśliwych zdarzeń.
O ile uszkodzenie bocznej czy tylnej szyby często nie stanowi dużego zagrożenia, sytuacja w przypadku defektu przedniej szyby wygląda już zupełnie inaczej. Nawet niewielkie pęknięcie, szczególnie po lewej stronie, w strefie kierowcy, może przyczynić się do pogorszenia widoczności. To z kolei może wydłużyć czas reakcji kierującego, co stanowi realne zagrożenie nie tylko dla osób znajdujących się w pojeździe, ale także dla innych uczestników ruchu.
Zgodnie z artykułem 66 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” stan pojazdu musi zapewniać jego bezpieczną eksploatację. Uszkodzona przednia szyba w przypadku policyjnej kontroli może być podstawą do wystawienia mandatu w wysokości do 500 zł. Dodatkowo kierowca może stracić dowód rejestracyjny do czasu usunięcia usterki.
- Najwięcej szkód związanych z pękniętymi szybami notujemy wiosną i latem, z kulminacją w lipcu. Początkowo może na to wpływać pozimowe zanieczyszczenie dróg materiałem wysypywanym w celu poprawy trakcji. Wiosną działają siły przyrody, która budzi się po zimie i w okresie przejściowym powodem szkód mogą być nisko latające ptaki, wichury miotające części drzew czy inne przedmioty lub nagłe lokalne opady gradu. Latem ruch pojazdów jest duży, wyjazdy wakacyjne w różne miejsca, także poza asfaltowe trasy, zwiększają ryzyko uszkodzenia szyby – mówi Mariusz Szczebelski, Kierownik Biura Likwidacji Szkód Komunikacyjnych TUZ Ubezpieczenia.
Nawet 1000 zł za wymianę szyby
Przednia szyba może wymagać naprawy nawet po pozornie „błahym” uderzeniu małego kamienia. Nie każdy odprysk czy pęknięcie kwalifikuje ją od razu do wymiany. Naprawa w wielu przypadkach jest możliwa, jednak nie zawsze jest opłacalna. Nie przyniesie także efektu w przypadku większych uszkodzeń. Kiedy wymiana jest konieczna? Specjaliści zalecają ją najczęściej, gdy pęknięcie/uszkodzenie/odprysk znajduje się maksymalnie 10 cm od krawędzi szyby, jest na linii wzroku kierowcy lub gdy ma więcej niż 2 cm.
O ile sama cena usługi wymiany szyby jest z reguły stała i zawiera się w średniej kwocie poniżej 300 zł, o tyle koszt samej szyby może stanowić dużo większy wydatek. Co prawda, koszt szyby o prostej konstrukcji może zamknąć się w 300-500 zł, jednak w przypadku aut wyposażonych w czujnik deszczu czy warstwę akustyczną trzeba przygotować się na wydatek nawet ponad 1000 zł.
Ubezpieczyciel zapłaci za uszkodzoną szybę, nie stracisz zniżek za AC
Towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają dodatkowe ubezpieczenie szyb w ramach polisy OC lub AC. Taki produkt zapewnia wypłatę odszkodowania za pęknięcie lub zniszczenie szyby spowodowane przez najpopularniejsze, wymienione wcześniej czynniki. Składka jest uzależniona od rodzaju polisy, do której dołączane jest ubezpieczenie oraz wieku pojazdu.
– Koszt takiego zabezpieczenia stanowi często niewielką część kwoty ubezpieczenia. Przykładowo składka za AC dla 54-letniego bezszkodowego kierowcy Skody Octavia o wartości 50 000 zł z Warszawy wynosi ok 1000 zł, a składka za szyby to w tym przypadku dodatkowo 105 zł. Biorąc pod uwagę koszt ewentualnej wymiany lub naprawy oraz prawnych skutków jazdy z taką usterką, zakup ubezpieczenia wydaje się rozsądnym wyjściem. Szczególnie jeśli korzystając z odszkodowania za uszkodzoną szybę nie tracimy zniżek OC i AC za bezszkodową jazdę – dodaje Marek Kaleta, Kierownik Zespołu Ubezpieczeń Komunikacyjnych TUZ Ubezpieczenia.
Do najważniejszych kryteriów, o których warto pamiętać kupując ubezpieczenie szyb należy suma ubezpieczenia, czyli kwota, do jakiej ubezpieczyciel pokrywa szkody. W przypadku większości aut osobowych 5 tys. zł z pewnością wystarczy, by przeprowadzić naprawę od A do Z. Kolejnym czynnikiem decydującym o zakupie ubezpieczenia jest to, że zgłoszenie wymiany lub naprawy szyby nie powoduje utraty zniżek na OC lub AC. W przypadku posiadania Autocasco w wersji All Risk i zgłoszenia szkody z AC ochrona szyb jest oczywiście w zakresie, choć szkoda obciąża wtedy historię ubezpieczenia. Przy uruchomieniu opcji Autoszyby szkoda nie wpływa na historię z AC.
Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku
Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.