URBANCARD rośnie w siłę – kolejne gminy skorzystają z nowoczesnych płatności
Od początku września do grona beneficjentów udogodnień w ramach systemu URBANCARD dołączyli pasażerowie komunikacji miejskiej z czterech kolejnych gmin w okolicy Wrocławia. To element konsekwentnie realizowanego procesu zwiększania dostępu podróżnych do nowoczesnych form płatności za przejazd środkami transportu publicznego w ramach Aglomeracji.
Aktywna promocja lokalnego transportu w toku
2 września br. do systemu URBANCARD zostały włączone cztery kolejne gminy – po Kątach Wrocławskich i Czernicy przyszedł czas na Wisznię Małą, Żórawinę, Kobierzyce i Siechnice. To kolejny etap zwiększania atrakcyjności transportu publicznego dla mieszkańców Aglomeracji Wrocławskiej.
W praktyce poza punktami stacjonarnymi, takimi jak kioski czy automaty biletowe, pasażerowie miejskiej komunikacji będą mogli dokonać zakupu biletów już na pokładzie pojazdów, przez portal online (www.urbancard.pl) oraz w aplikacjach mobilnych. W przypadku autobusów do dyspozycji podróżnych są mobilne kasowniki, za pośrednictwem których w kilka sekund zrealizują transakcję.
Potencjał wdrożenia rozwiązania opartego na zbliżeniowych kartach płatniczych potwierdzają dane rynkowe. Według analiz NBP, łącznie w obiegu znajduje się 45 mln kart płatniczych, z czego aż 98 proc. jest wyposażonych w funkcje zbliżeniowe. Zdecydowana większość kart w portfelach Polaków to tzw. debetówki. Liderem rynku w tym zakresie jest organizacja płatnicza Visa (blisko 56 proc.).
Prosty, szybki i wygodny zakup biletu na pokładzie pojazdu
Opłacenie przejazdu w ramach systemu URBANCARD już na pokładzie pojazdów transportu publicznego jest dla pasażerów proste, szybkie i wygodne. Wystarczy na wyświetlaczu wybrać preferowany bilet, przyłożyć zbliżeniową kartę płatniczą lub jej nośnik w postaci smartfona lub smartwatcha, a płatność zostanie zaakceptowana „od ręki”. Transakcja zrealizowana w ten sposób nie będzie wymagała druku papierowego potwierdzenia – dla każdego zakupu zostanie wygenerowany tzw. token (unikalny identyfikator), a bilet będzie zapisany w systemie centralnym przewoźnika. Użyta przez pasażera karta płatnicza (bądź jej odpowiednik) stanie się identyfikatorem potwierdzającym uprawnienia do przejazdu.
Mocne zaplecze dla innowacji
System URBANCARD jest uznawany za rynkowy benchmark w zakresie nowoczesnych płatności
w transporcie publicznym. Płatności zbliżeniowe za bilety komunikacji miejskiej, dokonywane
w pojazdach komunikacji miejskiej w ramach systemu, są realizowane na podstawie regulacji organizacji płatniczych Visa – MTT (Mass Transit Transaction) oraz Mastercard – PaYG (Pay as You Go). Dzięki ich zastosowaniu możliwa jest niezwłoczna akceptacja zakupu biletu, co istotnie skraca cały proces. Autoryzacja płatności jest realizowana w trybie offline, ale sam zakup biletu odbywa się dokładnie tak samo, jak w przypadku każdego innego podmiotu, który akceptuje płatności bezgotówkowe, np. w sklepie.
W przypadku kontroli wystarczy przyłożyć do czytnika uprawnionej osoby kartę płatniczą, smartfon lub smartwatch – w zależności od tego, w jaki sposób została zrealizowana transakcja. Należy przy tym podkreślić, że jedyną informacją dostępną dla kontrolera będzie to, czy przy użyciu danej karty (lub jej nośnika) został kupiony bilet. Za maksymalne zabezpieczenie płatności odpowiada Mennica Polska, która systematycznie potwierdza swoje kompetencje w tym zakresie prestiżowym certyfikatem PCI DSS (zgodność z rygorystycznymi wytycznymi organizacji płatniczych Visa i Mastercard).

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.