Komunikaty PR

W jaki sposób technologia może pomóc w dostosowaniu się do przepisów?

2020-05-15  |  09:00
Biuro prasowe

 

Dynamicznie zmieniające się otoczenie regulacyjne to obecnie wyzwanie, zarówno dla lokalnych samorządów, jak i przedsiębiorców. Nowe zasady bezpieczeństwa wiążą się bowiem z licznymi obowiązkami po stronie służb mundurowych i osób odpowiedzialnych za ochronę w firmach. Szybkie wdrożenie przepisów może jednak okazać się prostsze, jeśli zostanie wsparte odpowiednią technologią.

 

Niezależnie od kolejnych etapów znoszenia ograniczeń, jeszcze przez dłuższy czas będziemy kierować się nowymi zasadami bezpieczeństwa. Wśród nich znajduje się m.in. zachowanie przynajmniej dwumetrowej odległości między ludźmi, a także zasłanianie nosa i ust w miejscach publicznych. Egzekwowanie nowego prawa spoczywa w pierwszej kolejności na organach lokalnej władzy, m.in. policji i straży miejskiej, ale także na części przedsiębiorców, np. na właścicielach punktów handlowych.

 

Technologia wspierająca bezpieczeństwo

 

Aby poradzić sobie z rosnącą liczbą obowiązków wiążących się z potrzebą wzmożonego dozoru, miasta i firmy wspomagają się technologią. W Gdyni już od połowy marca[1] kamery monitoringu miejskiego pomagają w ograniczaniu dużych zgromadzeń ludzi. Sztuczna inteligencja analizuje obraz pod kątem liczby osób przebywających w jednym miejscu. Gdy zauważy więcej niż trzy osoby stojące blisko siebie, automatycznie informuje o tym operatora. Może on wtedy podjąć decyzję o interwencji, np. straży miejskiej.

 

Tego typu rozwiązania stają się coraz popularniejsze. Wszystko dzięki temu, że technologie wizyjne pozwalają na natychmiastową reakcję przy wykorzystaniu zautomatyzowanych procesów. – Rozwiązania takie jak centrum bezpieczeństwa, w którym operator monitoringu natychmiast udostępnia obraz z kamer policji, mogą być sposobem na poprawę bezpieczeństwa i błyskawiczne dostosowanie się do nowych regulacji – mówi Konrad Badowski z Axis Communications. – Kluczowe w tym przypadku jest zastosowanie rozwiązań kompleksowych, które pozwolą na integrację kamer i analizę dużych obszarów, np. miejskich ulic. Do zadań takich systemów wizyjnych, oprócz przekazywania obrazu o wysokiej jakości, należeć może także samodzielne wykrywanie niepokojących sytuacji, nadawanie im priorytetów i wysyłanie sygnałów do operatorów – dodaje.

 

Obok zautomatyzowanych funkcji, kamery mogą także dawać możliwość natychmiastowej reakcji głosowej. Połączenie funkcji wideo i audio pozwala na nadanie komunikatu, np. z prośbą o oddalenie się na bezpieczną odległość. Takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje m.in. w Żywcu. Wiadomość może zostać przekazana przez operatora lub nagrana wcześniej i odtwarzana automatycznie, gdy system rozpozna taką potrzebę. Brak konieczności fizycznej interwencji straży miejskiej czy policji, znacznie obniża koszty. Kiedy jednak bezpośrednia interwencja jest potrzebne, technologia może wspierać strażników i policjantów także podczas ich pracy. Pomagają w tym kamery nasobne, noszone na mundurach. Materiał z kamer tego typu pozwala w łatwy sposób dokumentować pracę funkcjonariuszy, pozwalając udowodnić zasadność interwencji oraz podnosząc ich własne bezpieczeństwo. Tego typu rozwiązanie z powodzeniem zostało wprowadzone w Szczytnie.

 

Elastyczne zmiany

 

Monitoring może ułatwiać nie tylko dozór prowadzony przez służby miejskie, ale także wspierać przedsiębiorców w przestrzeganiu prawa. Obecne regulacje zakładają, że do sklepów o powierzchni mniejszej niż 2000 m2 wejdzie maksymalnie tyle osób, ile wynosi liczba wszystkich kas lub punktów płatniczych pomnożona przez 4. Jednocześnie w sklepach i galeriach o powierzchni większej niż 2000 m2 na 1 osobę musi przypadać co najmniej 15 m2 powierzchni. Dla właścicieli niektórych punktów handlowych, szczególnie średniej wielkości, weryfikowanie liczby klientów jest nie lada wyzwaniem. Tymczasem nowoczesne systemy monitorowania pozwalają precyzyjne określić liczbę osób znajdujących się w danej chwili na terenie sklepu. Pozwala to ograniczać ją do wymaganych prawnie limitów. Dodatkowo, użycie technologii audio, może pomóc także automatycznie informować osoby oczekujące na wejście do sklepu o takiej możliwości.

 

Innym przykładem zastosowania takiego rozwiązania jest monitorowanie kolejek do kas. Dzięki niemu stają się one krótsze, ponieważ automatyczny system po wykryciu zachowania, na którego obserwację został zaprogramowany, powiadamia obsługę o konieczności otwarcia kolejnej kasy, a klientom o zachowaniu zasad bezpiecznej odległości.

 

- Technologie wizyjne pomagają dzisiaj nie tylko upraszczać procesy, ale elastycznie dostosowywać się do nowych wymagań. W kolejnych tygodniach z pewnością przepisy dotyczące liczby osób mogących przebywać w określonych przestrzeniach publicznych będą się nadal dynamicznie zmieniać. Właśnie dlatego warto postawić na zintegrowane systemy, które będą stać na straży prawa i odpowiadać na nie w zautomatyzowany sposób. Tego typu kompleksowe rozwiązania znajdą swoje zastosowanie na ulicach czy w sklepach, a także w komunikacji publicznej czy szpitalach – podkreśla Konrad Badowski.

 


[1] https://tvn24.pl/pomorze/koronawirus-w-polsce-sztuczna-inteligencja-w-walce-z-epidemia-w-gdyni-pomaga-wylapywac-skupiska-ludzi-4520550

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.