W jaki sposób technologia może pomóc w dostosowaniu się do przepisów?
Dynamicznie zmieniające się otoczenie regulacyjne to obecnie wyzwanie, zarówno dla lokalnych samorządów, jak i przedsiębiorców. Nowe zasady bezpieczeństwa wiążą się bowiem z licznymi obowiązkami po stronie służb mundurowych i osób odpowiedzialnych za ochronę w firmach. Szybkie wdrożenie przepisów może jednak okazać się prostsze, jeśli zostanie wsparte odpowiednią technologią.
Niezależnie od kolejnych etapów znoszenia ograniczeń, jeszcze przez dłuższy czas będziemy kierować się nowymi zasadami bezpieczeństwa. Wśród nich znajduje się m.in. zachowanie przynajmniej dwumetrowej odległości między ludźmi, a także zasłanianie nosa i ust w miejscach publicznych. Egzekwowanie nowego prawa spoczywa w pierwszej kolejności na organach lokalnej władzy, m.in. policji i straży miejskiej, ale także na części przedsiębiorców, np. na właścicielach punktów handlowych.
Technologia wspierająca bezpieczeństwo
Aby poradzić sobie z rosnącą liczbą obowiązków wiążących się z potrzebą wzmożonego dozoru, miasta i firmy wspomagają się technologią. W Gdyni już od połowy marca[1] kamery monitoringu miejskiego pomagają w ograniczaniu dużych zgromadzeń ludzi. Sztuczna inteligencja analizuje obraz pod kątem liczby osób przebywających w jednym miejscu. Gdy zauważy więcej niż trzy osoby stojące blisko siebie, automatycznie informuje o tym operatora. Może on wtedy podjąć decyzję o interwencji, np. straży miejskiej.
Tego typu rozwiązania stają się coraz popularniejsze. Wszystko dzięki temu, że technologie wizyjne pozwalają na natychmiastową reakcję przy wykorzystaniu zautomatyzowanych procesów. – Rozwiązania takie jak centrum bezpieczeństwa, w którym operator monitoringu natychmiast udostępnia obraz z kamer policji, mogą być sposobem na poprawę bezpieczeństwa i błyskawiczne dostosowanie się do nowych regulacji – mówi Konrad Badowski z Axis Communications. – Kluczowe w tym przypadku jest zastosowanie rozwiązań kompleksowych, które pozwolą na integrację kamer i analizę dużych obszarów, np. miejskich ulic. Do zadań takich systemów wizyjnych, oprócz przekazywania obrazu o wysokiej jakości, należeć może także samodzielne wykrywanie niepokojących sytuacji, nadawanie im priorytetów i wysyłanie sygnałów do operatorów – dodaje.
Obok zautomatyzowanych funkcji, kamery mogą także dawać możliwość natychmiastowej reakcji głosowej. Połączenie funkcji wideo i audio pozwala na nadanie komunikatu, np. z prośbą o oddalenie się na bezpieczną odległość. Takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje m.in. w Żywcu. Wiadomość może zostać przekazana przez operatora lub nagrana wcześniej i odtwarzana automatycznie, gdy system rozpozna taką potrzebę. Brak konieczności fizycznej interwencji straży miejskiej czy policji, znacznie obniża koszty. Kiedy jednak bezpośrednia interwencja jest potrzebne, technologia może wspierać strażników i policjantów także podczas ich pracy. Pomagają w tym kamery nasobne, noszone na mundurach. Materiał z kamer tego typu pozwala w łatwy sposób dokumentować pracę funkcjonariuszy, pozwalając udowodnić zasadność interwencji oraz podnosząc ich własne bezpieczeństwo. Tego typu rozwiązanie z powodzeniem zostało wprowadzone w Szczytnie.
Elastyczne zmiany
Monitoring może ułatwiać nie tylko dozór prowadzony przez służby miejskie, ale także wspierać przedsiębiorców w przestrzeganiu prawa. Obecne regulacje zakładają, że do sklepów o powierzchni mniejszej niż 2000 m2 wejdzie maksymalnie tyle osób, ile wynosi liczba wszystkich kas lub punktów płatniczych pomnożona przez 4. Jednocześnie w sklepach i galeriach o powierzchni większej niż 2000 m2 na 1 osobę musi przypadać co najmniej 15 m2 powierzchni. Dla właścicieli niektórych punktów handlowych, szczególnie średniej wielkości, weryfikowanie liczby klientów jest nie lada wyzwaniem. Tymczasem nowoczesne systemy monitorowania pozwalają precyzyjne określić liczbę osób znajdujących się w danej chwili na terenie sklepu. Pozwala to ograniczać ją do wymaganych prawnie limitów. Dodatkowo, użycie technologii audio, może pomóc także automatycznie informować osoby oczekujące na wejście do sklepu o takiej możliwości.
Innym przykładem zastosowania takiego rozwiązania jest monitorowanie kolejek do kas. Dzięki niemu stają się one krótsze, ponieważ automatyczny system po wykryciu zachowania, na którego obserwację został zaprogramowany, powiadamia obsługę o konieczności otwarcia kolejnej kasy, a klientom o zachowaniu zasad bezpiecznej odległości.
- Technologie wizyjne pomagają dzisiaj nie tylko upraszczać procesy, ale elastycznie dostosowywać się do nowych wymagań. W kolejnych tygodniach z pewnością przepisy dotyczące liczby osób mogących przebywać w określonych przestrzeniach publicznych będą się nadal dynamicznie zmieniać. Właśnie dlatego warto postawić na zintegrowane systemy, które będą stać na straży prawa i odpowiadać na nie w zautomatyzowany sposób. Tego typu kompleksowe rozwiązania znajdą swoje zastosowanie na ulicach czy w sklepach, a także w komunikacji publicznej czy szpitalach – podkreśla Konrad Badowski.
[1] https://tvn24.pl/pomorze/koronawirus-w-polsce-sztuczna-inteligencja-w-walce-z-epidemia-w-gdyni-pomaga-wylapywac-skupiska-ludzi-4520550

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.