W Polsce brakuje 150 tys. pracowników
Aż połowie polskich firm funkcjonowanie utrudnia brak pracowników. Jednocześnie bezrobocie w Polsce jest obecnie najniższe od 32 lat i nieustannie powstają nowe miejsca pracy. Odpowiedzią na kłopoty przedsiębiorców i polskiej gospodarki może być zatrudnianie imigrantów i uchodźców. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką rusza z kampanią „Silniejsi Razem”, zwracającą uwagę na korzyści wynikające z zatrudniania uchodźców i uchodźczyń.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce brakuje prawie 150 tys. pracowników. Jednocześnie na każde zlikwidowane miejsce pracy przypadają 2,1 nowo utworzone. Jak wynika z miesięcznego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Banku Gospodarstwa Krajowego, niedostępność pracowników stanowi ważną lub bardzo ważną barierę w prowadzeniu firmy dla połowy przedsiębiorców.
Dziś są uchodźcami i uchodźczyniami. Jeśli damy im szansę - jutro będą świetnymi pracownikami, przedsiębiorczymi właścicielkami firm, podatnikami, atrakcyjnymi konsumentkami i inwestorami. Zatrudnianie uchodźców i tworzenie miejsc bez granic to szansa na lepsze życie nie tylko dla przesiedleńców, ale każdego z nas. Nie będę zaprzeczać – tak ogromna liczba nowych mieszkańców to ogromne wyzwanie społeczne i finansowe. Ale musimy ponieść pewne koszty, by mówić o zyskach. I nasza kampania jest właśnie o tym – że razem wszyscy jesteśmy silniejsi - mówi Olga Legosz, współzałożycielka Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Najwięcej wolnych miejsc pracy według GUSu jest w sektorach przemysłu, budownictwa, handlu i naprawy pojazdów samochodowych, transportu i magazynowania, działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej oraz opieki zdrowotnej i pomocy społecznej. Niemal ¼ wszystkich wolnych miejsc pracy stanowią te zaliczane do szerokiej grupy stanowisk określanych jako specjaliści. Z kolei największy wzrost liczby wolnych miejsc pracy odnotowano w sektorze informacji i komunikacji. Niemal 85 proc. podmiotów dysponujących wolnymi miejscami pracy to firmy prywatne. Tymczasem stopa bezrobocia w Polsce wynosi aktualnie niecałe 5 proc. i jest najniższa od 32 lat. Dodatkowo badania wskazują, że wśród zatrudnianych uchodźców i uchodźczyń wskaźnik rotacji jest znacznie niższy niż wśród pozostałych pracowników, a Europejczycy chętniej korzystają z usług firm zatrudniających uchodźców - częściej wybiera je aż 80 proc. europejskich konsumentów między 18 a 35 rokiem życia.
Odpowiedzią na problemy przedsiębiorców ze znalezieniem pracowników jest zatrudnianie cudzoziemców – imigrantów i uchodźców – mówi Andrzej Pacek, Dyrektor Oddziału NatWest Group w Polsce, partner kampanii – Różnorodność kulturowa i etniczna jest dla Polaków stosunkowo nowym zjawiskiem, które nadal wymaga oswojenia. A oswajać warto, ponieważ włączenie cudzoziemców w nasz rynek pracy to korzyść zarówno dla firm, jak i dla polskiej gospodarki, której rozwój brak pracowników zwyczajnie hamuje. Eksperci szacują, że już teraz Polska jest w stanie znaleźć zatrudnienie nawet dla pół miliona uchodźców. Rynek jest więc niezwykle chłonny. Dzięki współpracy wszyscy będziemy silniejsi, dlatego potrzebujemy budować wśród Polaków i polskich przedsiębiorców świadomość i otwartość.
O kampanii
Kampania „Silniejsi Razem” jest inicjatywą Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, najstarszej w Polsce fundacji promującej przedsiębiorczość. Realizowana jest przy wsparciu Partnerów: NatWest Group w Polsce oraz Urzędu Miasta st. Warszawy.
Na stronie kampanii można zapoznać się z artykułami merytorycznymi na poruszany w kampanii temat oraz najlepszymi praktykami prezentowanymi przez przedstawicieli firm zatrudniających wielu cudzoziemców, m.in. Żabki, PepsiCo, czy Orange.

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.