Komunikaty PR

Wakacje - czas odpoczynku? Nie dla złodziei - czyli jak się kradnie na wakacjach

2021-08-18  |  12:29
Biuro prasowe

Według danych CBOS[1], najczęściej spożywanym alkoholem w Polsce jest piwo - 25% osób sięga po nie przynajmniej raz w tygodniu. Na kolejnych miejscach znajduje się wino i wódka, ale zwiększa się również skłonność do sięgania po napoje z wyższej półki takie jak whisky, czy koniak. Obecnie co 10 osoba (11%) pijąca alkohol deklaruje, że jeśli sięga po kieliszek to najczęściej z tego typu trunkiem. Rośnie również ich sprzedaż. Według danych firmy Nielsen sprzedaż ilościowa whisky w 2020 roku wzrosła w Polsce o 15%. Alkohol, także ten wysokogatunkowy, cieszy się równie dużym zainteresowaniem wśród złodziei, którzy na sklepowych półkach najczęściej sięgają właśnie po napoje wysokoprocentowe[2], co plasuje je na pierwszym miejscu wśród produktów najczęściej kradzionych w sklepach. 

 

Przestępcy, dzięki konieczności noszenia maseczek, czują się nieuchwytni. Sprawy nie ułatwia również szczyt urlopowy w Polsce, podczas którego ilość klientów jest zdecydowanie większa niż poza sezonem, a to utrudnia wyodrębnienie z tłumu tych nieuczciwych nabywców. Dodatkowym czynnikiem ryzyka jest wprowadzanie kas samoobsługowych, korzystnych z punktu widzenia tempa obsługi klientów, ale zwiększającym poziom strat od 33%-147% zależnie od lokalizacji[3]. W takim momencie, zarówno dla sklepów wielkopowierzchniowych jak i tych osiedlowych, priorytetem powinno być profesjonalne zabezpieczenie antykradzieżowe. Kładąc nacisk na prewencję strat teraz, sprzedawcy nie będą musieli obawiać się o ewentualne kradzieże w przyszłości.

Zabezpieczenie odstraszające złodzieja

 

W wielu sklepach zabezpieczenie przed kradzieżą stanowi samo ułożenie towaru - zazwyczaj za kasą, pod czujnym okiem ekspedienta lub w specjalnej gablocie, co nie sprzyja sprzedaży. Wielu klientów zdecydowanie woli wziąć towar do ręki i dokładnie go obejrzeć. W sytuacji jeśli jest on odpowiednio zabezpieczony, nie stanowi ryzyka związanego z kradzieżą. Rozwiązanie firmy Checkpoint – zabezpieczenia Alpha są skierowane zarówno do sklepów wielkopowierzchniowych jak i tych mniejszych, osiedlowych sklepików.

 

Z badań sporządzonych na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług[4] przeprowadzonych po pierwszym poluzowaniu obostrzeń wynika, że diametralnie spadł odsetek osób wybierających się na zakupy do galerii handlowych. Jak pokazują dane, klienci wolą obecnie robić zakupy w mniejszych sklepach, a za nimi podążają również złodzieje. 

 

“Często w sklepach małopowierzchniowych pracuje raptem kilka osób, które jednocześnie pełnią funkcję ekspedienta i ochroniarza, dbając przy tym o porządek na półkach i obsługę klienta. Siłą rzeczy, przy takiej liczbie personelu, sklep nie jest w stanie zapewnić wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Warto więc rolę ochrony powierzyć zaufanym rozwiązaniom o najwyższej skuteczności i niezawodności” - powiedziała Ewa Pytkowska, szefowa Checkpoint Systems Polska.

 

Zabezpieczenie Alpha montowane jest w postaci obejm antykradzieżowych umieszczanych na butelkach i jest kompatybilne z dowolnymi systemami antykradzieżowymi, dzięki czemu w momencie próby wyniesienia towaru ze sklepu, system od razu jest alarmowany. Wraz z zakupem takiego produktu, klips jest w prosty i szybki sposób usuwany przy kasie. Usunięcie klipsa Alpha samodzielnie, bez stworzonego do tego celu sprzętu jest niemożliwe, dlatego rozwiązanie skutecznie udaremnia próby kradzieży. Alpha będzie idealna szczególnie dla sklepów o mniejszej powierzchni, gdzie nieuczciwy klient nie będzie miał możliwości ukrycia się w celu dokonania próby demontażu zabezpieczenia. 

 

Efekt aureoli

 

Klipsy antykradzieżowe zabezpieczają w pewien sposób cały asortyment, poprzez efekt aureoli. Nieuczciwi klienci widząc zabezpieczenie na produktach alkoholowych, mają przeświadczenie, że również inne produkty są zabezpieczone, dzięki czemu rezygnują z próby przywłaszczenia sobie towaru. Wskazuje to na wysoką wydajność urządzenia, którą można osiągnąć stosunkowo małym kosztem.

 

„Sprzedawcy mogą wybrać te kategorie produktów, których wartość sprzedaży jest największa i padają najczęstszym łupem złodziei, i właśnie te kategorie produktów zabezpieczyć w 100%. Dlatego warto zainwestować i dobrać zabezpieczenia na podstawie indywidualnych potrzeb danego sklepu” – dodaje Ewa Pytkowska.

 

Koszt wprowadzenia rozwiązania Alpha jest dość niski, dzięki czemu mogą sobie na to pozwolić również mniejsze sklepy. Warto zadbać o to szczególnie już teraz - w wakacje, gdy zapotrzebowanie na artykuły alkoholowe jest większe, również wśród złodziei. Dodatkowo, czeka nas zapewne kolejna fala pandemii, a wkrótce również okres zimowy, czyli duży popyt na alkohole mocne i kolorowe.  

 

Pielęgnuj lojalność klientów

 

Mniejsze sklepy charakteryzują się tym, że posiadają stałych klientów, których nawyki zakupowe opierają się na wieloletnim zaufaniu do tych samych lokalnych przedsiębiorców. Ufają im pod każdym względem i wiedzą, że produkty, które im oferują będą zawsze najwyższej jakości i w konkurencyjnej cenie. Stali klienci są niezwykle cenni, dlatego warto dbać o ich komfort i lojalność, dostarczając im zawsze to czego potrzebują. 

 

Kradzieże w sposób pośredni mogą wpływać również na brak zaufania i zerwanie więzi z lokalną grupą klientów, która przez braki w asortymencie może zrezygnować z usług sklepu. Niestety nadszarpnięte raz zaufanie, nie jest łatwo odbudować. Co więcej, przestępstwa nie tylko wpływają na straty z powodu braku towaru, ale również poprzez zmniejszenie przychodu i zysku ze sprzedaży. 

 

“Sprzedawcy nieposiadający efektywnego systemu antykradzieżowego, niekiedy nie są świadomi strat, więc nie są w stanie odpowiednio zaplanować zatowarowania. Brak odpowiedniego zabezpieczenia towaru niesie za sobą długofalowe konsekwencje, dlatego warto inwestować w rozwiązania antykradzieżowe już teraz, z myślą o przyszłości” - podsumowała Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems Polska. 

 

Mając na uwadze fakt, że zapowiadana jest już kolejna fala pandemii, klienci nadal niezmiennie będą kierować się w stronę małych, lokalnych sklepów. Aby uniknąć niemile widzianych, nieuczciwych klientów warto postawić na rozwiązania, które skutecznie zminimalizują ryzyko kradzieży.

 


[1] https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_151_19.PDF

[2]  Raport Crime&tech, Università Cattolica del Sacro Cuore – Transcrime  - Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie

[3] https://www.ecrloss.com/research/self-checkout-research

[4]  https://zpphiu.pl/mity-na-temat-otwarcia-centrow-handlowych/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush! Biuro prasowe
2024-04-26 | 16:30

Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush!

Na teraz czy na tydzień? Tylko dla siebie, a może dla całej rodziny? Niezależnie od tego, jakich zakupów potrzebujesz, zrobisz je w jednym miejscu. Wystarczy Ci do tego aplikacja Żabka
Handel Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach
2024-04-26 | 11:50

Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie konsumentów na produkty bogate w białko, marka Tarczyński wprowadza na rynek nowy produkt – Kabanosy Tarczyński Protein. To propozycja dla
Handel COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego
2024-04-26 | 11:00

COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego

W Polsce systematycznie przybywa odpadów opakowaniowych. Aby ograniczyć ich ilość i pobudzić gospodarkę o obiegu zamkniętym, konieczne jest wprowadzenie systemu kaucyjnego. Z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

Problemy społeczne

Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.