Komunikaty PR

Walentynki w zaciszu domowym – na co decydują się Polacy?

2024-02-07  |  12:00
Biuro prasowe

Dzień zakochanych Polacy najczęściej celebrują we dwójkę, choć nie zawsze na mieście. W zeszłoroczne walentynki co trzecia osoba planowała samodzielnie przygotować uroczystą kolację w domu*. Co więcej, dane platformy logistycznej Stuart pokazują, że był to też rekordowy dzień pod kątem zainteresowania posiłkami z dowozem. Co zamawialiśmy? Podczas gdy na europejskim rynku królowało sushi, Polacy sięgnęli po dania kuchni włoskiej i amerykańskiej. Na co branża gastronomiczna musi być gotowa w tym roku? 

Z badań wynika, że połowa kobiet preferuje przygotowanie uroczystej kolacji w domu (49 proc). Z kolei dla prawie co trzeciego mężczyzny (28 proc.) popularnym sposobem obchodzenia walentynek jest wyjście do restauracji. Ponieważ w 2024 roku dzień zakochanych wypada jednak w środku tygodnia, wiele par chcących świętować w domu nie będzie miało dużo czasu na przygotowanie posiłku. 

Jak pokazują nowe dane platformy szybkich dostaw Stuart, to właśnie tego dnia w zeszłym roku dostarczono do domów klientów najwięcej posiłków z restauracji. W porównaniu ze „zwykłym dniem” liczba walentynkowych zamówień wzrosła aż o 22%. Preferencje co do wyboru kuchni mogą jednak zaskakiwać. 

Król wśród zamówień okazjonalnych  

Analizując rynek Europejski, zauważyć można, że największym wzrostem zamówień w Walentynki cieszą się dania z kuchni japońskiej. Liczba zrealizowanych dostaw z takich restauracji zwiększyła się w 2023 roku o 120% w stosunku do „zwykłego dnia”. Sushi jest dla klientów jednym z najpopularniejszych wyborów, oferując szeroką gamę smaków, od świeżych ryb, słodkich sosów po pikantność wasabi. 

Wyrazistych potraw szukają także Polacy. Największy wzrost liczby zamówień posiłków z szybką dostawą zaobserwowano z restauracji serwujących pizzę i dania kuchni amerykańskiej. Porównując liczbę dostaw z tych segmentów widać rokroczny skok aż o 53%. Czy i tak będzie w tym roku? 

Tego dnia mamy do czynienia nawet z 20 procentowym wzrostem zamówień na szybki dowóz posiłków z restauracji, pod drzwi klienta. W szczególne okazje jak ta, restauratorom z pewnością zależy na tym, żeby „gwóźdź programu” dotarł na stół o czasie i zgodnie z oczekiwaniami. Naturalnie, to dla nich niemałe wyzwanie logistyczne – komentuje Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart.   

Walentynkowe wyzwanie   

W związku z Świętem Zakochanych restauratorzy i właściciele sklepów oferujących zakupy z dostawą powinni przygotować się na wzmożony popyt, a co za tym idzie, zarówno zwiększone obroty jak i wyzwania logistyczne. Dobrze dobrana na tę okazję strategia zakłada oczywiście przygotowanie specjalnej oferty, dodatków w menu, czy promocji marketingowej, ale także zadbanie o sprawność „od zaplecza”. Aby sprostać wyzwaniom, restauratorzy muszą zadbać o odpowiednią przepustowość obsługi – od pracy kuchni po realizację dostaw. Niewystarczająca liczba dostawców, brak odpowiedniej floty pojazdów czy wreszcie problemy z koordynacją zleceń z wielu różnych kanałów mogą skutkować niezadowoleniem klientów z obsługi i doprowadzić do wielotysięcznych strat. Myśląc o rozwoju własnego kanału, właściciele sieci coraz częściej zwracają się w kierunku wsparcia logistycznego od niezależnej floty kurierów. Całościowy lub częściowy outsourcing dostaw to pomysł wart rozwagi, szczególnie gdy zatrudnienie dodatkowych dostawców na jeden z kilku takich dni w roku mija się z celem. 

Czy piętno inflacji nie odciśnie się w tym roku jednak na dodatkowych przyjemnościach, takich jak celebrowanie Walentynek?

Nie ma tutaj najmniejszych wątpliwości. Polacy już w pierwszym miesiącu tego roku pokazali, że specjalne okazje kalendarzowe wymagają specjalnych dań. Podobny pik dostaw obserwowaliśmy tuż po Nowym Roku oraz w święto Trzech Króli. Jestem pewna, że restauratorzy będą mieć pełne ręce roboty i w kolejną środę – dodaje ekspertka.

Przy tak dużym zainteresowaniu zamówieniami online, restauratorzy i segment e-grocery powinni się zatem baczniej przyjrzeć rynkowym danym z ostatnich lat i wyciągnąć wnioski na nadchodzące dni. Szybka i sprawna realizacja zamówień może tego dnia upiększyć niejeden wspólnie spędzony w domu wieczór. W Walentynki czas jest na wagę złota, czy raczej satysfakcji klienta. Dla świadomego przedsiębiorcy będzie to o tyle cenniejsze, że może przełożyć się na solidną, długofalową relację, która udała się „od pierwszego wejrzenia”. 

 

* - Badanie Providenta

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Złodzieje nie mają Świąt Biuro prasowe
2024-12-20 | 11:00

Złodzieje nie mają Świąt

Przerwa świąteczna i noworoczna zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje policja, to właśnie m.in. w tym okresie częściej dochodzi do kradzieży z włamaniem w domach
Konsument Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
2024-12-17 | 08:00

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Aż 1/4 Polaków zadłuża się na organizację świąt Bożego Narodzenia, aby były wystawne, z czego 6 proc. zrobiło to wielokrotnie. Najczęściej konsumenci sięgają po pomoc rodziny,
Konsument Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
2024-12-11 | 11:00

Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili

Dwóch na trzech opiekunów zwierząt planuje kupić swoim pupilom świąteczne prezenty, a aż jedna trzecia z nich rozważa w tym roku zakup specjalnego kalendarza adwentowego.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Polityka

Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat

Wybuch wojny w Ukrainie i obecna sytuacja geopolityczna oznaczają dla UE konieczność podnoszenia swojego bezpieczeństwa. Zwłaszcza że atak Rosji na kraj unijny nie jest niemożliwy. Oceny NATO, Niemiec, Polski, Danii i państw bałtyckich wskazują, że Rosja jest gotowa do ataku w ciągu od trzech do dziesięciu lat. – Priorytetem Europy powinno być dalsze wspieranie Ukrainy – przekonuje europoseł Dariusz Joński.

Handel

Kaucja na butelki i puszki już od października tego roku. Eksperci ostrzegają: to może podnieść koszty gospodarki odpadami

Polska przygotowuje się do jednej z największych zmian w systemie gospodarowania odpadami – od 1 października br. zacznie obowiązywać system kaucyjny. Wprowadzenie kaucji na butelki PET, puszki aluminiowe i szklane butelki wielorazowe ma na celu zwiększenie poziomu recyklingu i ograniczenie ilości odpadów w środowisku. Jednak, jak wskazują eksperci, nowe przepisy mogą się wiązać z wieloma wyzwaniami, w tym z wysokimi kosztami wdrożenia oraz możliwymi konsekwencjami dla konsumentów i samorządów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.