Wawel i Fundacja „Wawel z Rodziną” z 4 dobrymi praktykami w raporcie FOB
Działania firmy Wawel oraz Fundacji “Wawel z Rodziną” zostały ponownie docenione przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki”, którego premiera odbyła się 17 kwietnia br., przedstawiono cztery inicjatywy realizowane przez krakowskiego producenta słodyczy, które przyniosły wymierne, pozytywne korzyści dla dzieci i młodzieży, obywateli Ukrainy, a także dla środowiska naturalnego.
– Troska o otoczenie jest wpisana w nasze królewskie DNA. Robimy to na co dzień, oferując konsumentom wysokiej jakości słodycze, z dobrymi, maksymalnie naturalnymi składami, a także niosąc pomoc, pocieszenie i chwile radości potrzebującym. Działania naszej fundacji skupione są przede wszystkim wokół dzieci i młodzieży, ale w ubiegłym roku nie mogliśmy zapomnieć także o obywatelach Ukrainy, którzy nagle znaleźli się w niezwykle trudnej sytuacji. Ponadto, zgodnie ze strategią rozwoju firmy, kontynuujemy inwestycje w rozwiązania ekologiczne, dzięki którym sukcesywnie ograniczamy wpływ naszej działalności na środowisko. Cieszymy się, że nasze działania po raz kolejny znalazły się w raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu, który stanowi wiarygodne kompendium dobrych praktyk z zakresu ESG w Polsce – mówi Agnieszka Rybicka, specjalistka ds. PR i CSR w firmie Wawel SA.
Pomoc Ukrainie
W tegorocznym raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu, w kategorii „Prawa Człowieka” znalazły się wspólne inicjatywy firmy Wawel oraz Fundacji „Wawel z Rodziną” na rzecz obywateli Ukrainy dotkniętych przez wojnę – zarówno tych przebywających w swoim kraju, jak i uchodźców, którzy znaleźli schronienie w Polsce.
Wawel oraz Fundacja „Wawel z Rodziną” przekazały wsparcie finansowe oraz materialne wybranym instytucjom koordynującym działania na rzecz obywateli Ukrainy, w tym władzom lokalnym w Krakowie oraz Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. W wyniku tej współpracy do uchodźców goszczących na terenie Małopolski trafiło kilkanaście tysięcy sztuk czekolad, MINIczekolad oraz czekoladek, a na tereny dotknięte wojną przekazanych zostało ponad 24 tys. sztuk gorzkiej czekolady 70% cocoa z linii Premium, w specjalnie zaprojektowanym opakowaniu nawiązującym do ukraińskiej flagi.
Wawel przekazał również produkty czekoladowe do organizacji warsztatów kulinarnych w szkołach podstawowych w Uhrusku i Chełmie, w których uczestniczyły między innymi dzieci z Ukrainy. Udzielono także wsparcia na rzecz wydarzeń kulturalnych i familijnych, organizowanych dla ukraińskich rodzin przebywających w Polsce. Cel był jeden – pomoc najmłodszym w zaadaptowaniu się w naszym kraju oraz zapewnienie im wytchnienia i odrobiny radości. Wawel wraz ze swoją fundacją sfinansowały także wyjazd ukraińskich dzieci na Mazury. Wartość przekazanych darowizn i innych działań na rzecz Ukrainy wyniosła prawie 316 tys. zł.
Więcej radości dla dzieci
W kategorii „Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej” uznanie Forum Odpowiedzialnego Biznesu po raz kolejny zyskała cykliczna akcja „Zostań Pomocnikiem świętego Mikołaja”, której partnerem już po raz czwarty został sklep internetowy Frisco.pl. Jej celem było zaangażowanie konsumentów w pomoc innym. Klienci dokonujący zakupów na frisco.pl w okresie od 14 listopada do 11 grudnia sprawili, że do wybranych placówek opiekuńczo-wychowawczych trafiły paczki ze słodyczami. Wystarczyło podczas zakupów dodać do koszyka co najmniej dwa produkty marki Wawel oznaczone specjalnym logo: „Kupujesz – Pomagasz”.
Dzięki tej inicjatywie paczki ze słodyczami o łącznej wadze ponad 300 kg trafiły do dzieci w sześciu ośrodkach w Polsce. Przez 14 lat w ramach akcji przekazano ponad 135 ton słodyczy, które trafiły do 440 placówek w całym kraju.
Kolejną inicjatywą docenioną przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w tej kategorii jest Wawel Truck – wyjątkowa, interaktywna ciężarówka wypełniona słodyczami i atrakcjami dla dzieci, w której można spróbować swoich sił w animowanych grach, poznać tajniki produkcji czekolady oraz dowiedzieć się więcej o Dobrych Składnikach w produktach marki Wawel. Odwiedzający Wawel Truck mogą również udać się do strefy słodkości, aby skomponować mieszankę swoich ulubionych słodyczy, którą zabiorą ze sobą na drogę.
Ciężarówka Wawel pojawiła się w polskich miastach po raz pierwszy w 2018 roku i od tego czasu odwiedziła już ponad 100 lokalizacji, przejeżdżając trasę ok. 100 000 km i docierając do ok. 5 mln konsumentów. W ramach eventów z udziałem Wawel Trucka rozdano ponad 40 ton słodyczy. W 2022 roku ciężarówka odwiedziła 18 miejscowości.
Energia do oszczędzania
W kategorii „Środowisko” uwagę Forum Odpowiedzialnego Biznesu zwróciły natomiast działania Wawel nakierowane na redukcję zużycia energii w Zakładach Produkcyjnych w Dobczycach. Firma konsekwentnie inwestuje w energooszczędne rozwiązania już od 2017 roku, kiedy Zakład Produkcyjny nr 2 został wyposażony w oświetlenie LED. Kolejną inwestycją była instalacja kolektorów słonecznych na dachu jednego z budynków, dzięki czemu do podgrzewania wody wykorzystywana jest energia słoneczna. W przypadku Zakładu Produkcyjnego nr 1, pierwszy etap wymiany oświetlenia na LED-owe został zakończony w 2020 roku, drugi – w 2021 roku, a trzeci – ostatni etap – w 2022 roku. W wyniku całego projektu, w latach 2020-21 Wawel zaoszczędził rocznie 521 143 kWh. W 2021 roku kolektory słoneczne wyprodukowały energię cieplną w ilości 183,61 MWh, a w 2022 roku w ilości 184,72 MWh.
Raport FOB
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydawana od 2002 roku. Przedstawia wybrane inicjatywy firm w obszarze CSR oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce.
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki” dostępny jest pod linkiem: https://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/raport-2022/
Wawel S.A. jest jedną z najstarszych firm produkujących słodycze w Polsce. Specjalizuje się w produkcji wyrobów czekoladowych, galaretek, batonów, a także słodyczy bez dodatku cukru. Misją firmy jest tworzenie naturalnych i innowacyjnych słodyczy w zgodzie z programem Dobrych Składników, tworzonym przy współpracy z Radą Ekspertów, dzięki którym marka Wawel wytwarza najwyższej jakości produkty. Firma angażuje się w liczne inicjatywy społeczne, sprawnie łącząc tradycję z nowoczesnością.
Fundacja „Wawel z Rodziną” od 2008 roku aktywnie kontynuuje działalność dobroczynną firmy Wawel. W swoich działaniach wspiera inicjatywy poszerzające wiedzę i zdolności dzieci tak, aby było im łatwiej wejść w dorosłe życia. Aktywnie angażuje się w pomoc społeczną i edukacyjną oraz wspieranie polskich rodzin, osób i instytucji sprawujących opiekę zastępczą nad dziećmi.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.