Komunikaty PR

Wiek i płeć odwagi

2021-05-09  |  12:30
Biuro prasowe
Kontakt
Edyta Miszczuk
Grupa ANG

Dziekońskiego 1
00-728 Warszawa
edyta.miszczuk|grupaang.pl| |edyta.miszczuk|grupaang.pl
660128428
grupaang.pl

Wiek i płeć odwagi

Jak wynika z badania „Polacy o odwadze”, zdaniem Polaków odważna osoba to taka, która cechuje się dużą pewnością siebie, wierzy we własne możliwości i dzięki temu potrafi pokonywać własne słabości. Człowiek odważny postępuje zgodnie z własnymi wartościami i nie ulega wpływom innych – potrafi samodzielnie podejmować decyzje, nawet jeśli są one niepopularne i mogą spotkać się z negatywnym odbiorem innych. Jednak, gdy spojrzymy na zagadnienie z perspektywy wieku i płci, okazuje się, że kojarzona jest ona z różnymi obszarami. Jakimi?

„Odwaga jest czym innym dla kobiet a czym innym dla mężczyzn. I tak, kobiety częściej kojarzą odwagę z podejmowaniem ryzyka i działaniem w słusznej sprawie. Tym samym z ich perspektywy odwaga jest zachowaniem, dzieje się w danym momencie, pod wpływem konkretnych czynników czy też emocji.
W oczach mężczyzny odwaga jawi się jako męstwo i brawura, co bardziej odnosi się do cech charakteru. Różnice w postrzeganiu odwagi widoczne są także w zależności od wieku. W tym przypadku widzimy dwa skrajne podejścia. Osobom w wieku 18-24 lat częściej niż innym odwaga kojarzy się z pewnością siebie, podejmowaniem ryzyka, śmiałością, wytrwałością, niezależnością i brawurą, podczas gdy dla najstarszej grupy Polaków (55+) odwaga to bardziej działanie w słusznej sprawie, niezgoda na zło i niesprawiedliwość, odpowiedzialność, uczciwość i zaangażowanie w trudne sprawy wspólne” – powiedziała prof. dr hab. Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego.

Różne motywacje w zależności od wieku i płci

Czynnikami różnicującymi motywacje do bycia odważnym są wiek i płeć. W tym aspekcie najbardziej wyróżniają się najstarsi. Częściej niż inni wskazują chęć ochrony najbliższych, wsparcia bliskich, a także chęć postępowania zgodnie z własnym sumieniem oraz działania zgodnie z zasadami etyki. Osoby najmłodsze bardziej niż pozostałe są wrażliwe na zdanie innych. Chcą pokazać innym, że dają radę w trudnej sytuacji, nie chcą być postrzegane jako tchórze, ale też motywuje je zmiana swojej własnej sytuacji, z której nie są zadowolone. Osoby w wieku 25-44 lat częściej niż pozostali, jako czynnik motywujący do odwagi, wskazują pieniądze. A jak wygląda sytuacja w odniesieniu do płci? Otóż kobiety częściej jako czynnik motywujący do bycia odważną wskazują chęć postępowania zgodnie z własnymi zasadami. Mają większą chęć do udowodnienia samej sobie, że coś potrafią. Chcą także być wzorem dla swoich dzieci częściej niż ma to miejsce w przypadku mężczyzn.

„Odwaga utożsamiana z podejmowaniem odważnych decyzji, stawaniem w obronie własnych przekonań, pewnością siebie czy też podejmowaniem ryzyka wydaje się być tak rozumianą przez 20-30 latków. To oni w głównej mierze nie zgadzają się z zastaną rzeczywistością, głośno deklarują swoje oczekiwania, co szczególnie widać na przykładzie oczekiwań wobec firm, w których pracują. Co my jako biznes, społeczeństwo możemy zrobić, aby także te i wcześniejsze pokolenia miały przestrzeń do wyrażania własnych myśli, potrzeb, aby były im przypisywane takie cechy jak pewność siebie? Jak wzmocnić kobiety w przekonaniu, że są ważnym i cennym pierwiastkiem społeczeństwa i bez ich zaangażowania i rozwoju pełen rozkwit organizacji i społeczeństwa nigdy nie będzie możliwy? Powyższe pytania bez wątpienia są i będą kluczowe z punktu widzenia firm, których rolą jest budowanie przestrzeni (zawodowej i społecznej), w której współpracownicy – niezależnie od wieku, płci, swoich doświadczeń i lęków – będą spełniać się zawodowo oraz mieć odwagę, by sięgać po więcej” – powiedział Artur Nowak-Gocławski, prezes Grupy ANG SA.

„Polacy o odwadze” – informacje o badaniu

Badanie „Polacy o odwadze” zostało zrealizowane przez butik badawczy Maison & Partners na zlecenie Grupy ANG SA. Jego celem było zrozumienie postaw wobec zachowań Polaków związanych z odwagą. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na panelu badawczym Ariadna, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie losowo-kwotowej (reprezentatywność ze względu na: płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania) dorosłych Polaków, N=1093. Realizacja badania – pierwszy kwartał 2021 roku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Grupa ANG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne SOFTSWISS niesie pomoc osobom dotkniętym powodzią na południu Polski Biuro prasowe
2024-09-27 | 10:30

SOFTSWISS niesie pomoc osobom dotkniętym powodzią na południu Polski

We wrześniu Europa Środkowa i Wschodnia została dotknięta powodzią na dużą skalę spowodowaną przez burzę "Boris". W wyniku intensywnych opadów tysiące domów
Problemy społeczne Konferencja „Piecza zastępcza 2030: bezpieczne dziecko w dobrym systemie”
2024-09-19 | 10:00

Konferencja „Piecza zastępcza 2030: bezpieczne dziecko w dobrym systemie”

Fundacja Dobrych Inicjatyw obchodzi jubileusz działania na rzecz wychowanków i wychowanek instytucjonalnej pieczy zastępczej. Z tej okazji 25 września w Teatrze 6. Piętro (PKiN) w
Problemy społeczne Mówiliśmy o tym na forum
2024-09-13 | 13:00

Mówiliśmy o tym na forum

FDI o kryzysie pieczy zastępczej na XXXIII Forum Ekonomicznym w Karpaczu W Polsce nie udaje nam się budowanie relacji na linii instytucja - obywatel. To jeden z wielu powodów, przez

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa

Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

Prawo

Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy

W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

DlaWas.info

Edukacja

MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.