Komunikaty PR

Wielkie połowy na Microsoft Teams

2020-05-06  |  01:00
Biuro prasowe

Oszuści coraz częściej próbują wykorzystać dużą popularność Microsoft Teams. Pod koniec ubiegłego tygodnia użytkownicy tej platformy otrzymali podejrzane e-maile.

 

Przestępcy wysyłali do potencjalnych ofiar e-maile ze sklonowanymi zdjęciami pochodzącymi z automatycznych powiadomień Microsoft Teams. Celem ataku było uzyskanie haseł i loginów do usługi Office 365.  Zainteresowanie tą platformą nie jest przypadkowe. W ostatnim czasie Microsoft Teams bije rekordy popularności. Microsoft poinformował, że 30 marca z tego narzędzia korzystało 75 milionów osób - o 70 proc. więcej niż 19 marca, kiedy korzystało 44 miliony użytkowników.

 

Grupa Abnormal Security, która wykryła atak, szacuje, że fałszywe e-maile trafiły od 15.000 do 50.000 skrzynek. Kampania phishingowa wymierzona przeciwko użytkownikom Microsoft Teams jest bardziej niebezpieczna od standardowych akcji. Osoby korzystające z systemów do komunikacji i współpracy są zalewani informacjami pochodzącymi od przyjaciół, członków rodziny czy współpracowników. W rezultacie bardzo często ignorują różnego rodzaju komunikaty. Tym co dodatkowo wyróżnia ten atak, jest klonowanie alertów Microsoft Teams. Do tej pory w przypadku podobnych incydentów oszuści posługiwali się własnoręcznie tworzonymi grafikami i treściami, które zazwyczaj zawierały literówki i błędy gramatyczne.

 

- Wykorzystanie w kampanii phishingowej rzeczywistych zdjęć wykorzystywanych przez Microsoft  sprawia, że odbiorcy stają się mniej podejrzliwi wobec otrzymywanych komunikatów. Ten mechanizm szczególnie sprawdza się w urządzeniach mobilnych, w których obraz zajmuje większą część ekranu - zauważa Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.

 

Niektóre e-maile służące do wyłudzania danych zachęcały potencjalne ofiary do wysłuchania wiadomości offline, inne informowały o znajomych, którzy rzekomo szukali kontaktu poprzez Microsoft Teams. Badacze z Abnormal Security zauważyli też, że wysyłane przez napastników informacje omijały bramy e-mail, przez co nie lądowały w folderze ze spamem. Ponadto przestępcy, aby oszukać system ochrony, używali kilku przekierowań adresów URL. Co istotne, stworzone przez hakerów strony docelowe również używały sklonowanych obrazów pochodzących z Microsoft Teams.

 

Ofiara, które połknęła haczyk, wypełniała spreparowany formularz, a dane uwierzytelniające trafiały w ręce napastników. Należy dodać, że platforma Microsoft Teams stanowi integralną część Office 365, dzięki czemu napastnik, który zdobył hasła i loginy, automatycznie zyskiwał akces do innych informacji udostępnianych przy wykorzystaniu poświadczeń Microsoftu.

 

- Z pewnością to nie ostatnia taka akcja phishingowa. Kolejne mogą być skierowane zarówno przeciwko użytkownikom Microsoft Teams, jak i konkurencyjnym platformom. Narzędzia do komunikacji i współpracy cieszą się w czasie pandemii ogromną popularnością, a hakerzy nie zmarnują nadarzających się okazji do kradzieży danych. Osoby biorące udział w spotkaniach online powinny pamiętać o tym, aby nie otwierać linków przesyłanych przez nieznajomych. Należy zweryfikować autentyczność nadawcy. Nie można też udostępniać poświadczeń Microsoft Office online. - doradza Mariusz Politowicz.

 

Warto przypomnieć, że pod koniec marca badacze CyberArk poinformowali Microsoft o istnieniu luki na platformie Microsoft Teams. Hakerzy za pomocą spreparowanego GIF-a mogli wykraść dane użytkownika aplikacji, a następnie przejąć kontrolę nad całym zespołem. Microsoft wprowadził aktualizację zabezpieczającą eliminującą tą lukę w systemie.

 

Źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Bezpieczne przechowywanie danych klientów – wyzwania i rozwiązania dla właścicieli e-sklepów Biuro prasowe
2024-12-23 | 09:00

Bezpieczne przechowywanie danych klientów – wyzwania i rozwiązania dla właścicieli e-sklepów

Bezpieczeństwo danych osobowych klientów to podstawa działalności każdego e-sklepu. Odpowiednie zabezpieczenia budują zaufanie, a zaniedbania mogą przynieść poważne konsekwencje.
IT i technologie 5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
2024-12-23 | 08:00

5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!

Praca w branży technologicznej jest obiektem wielu stereotypów, które czasami mogą odstraszać potencjalnych kandydatów. W rzeczywistości to różnorodna
IT i technologie Hakerzy łupią Polaków. Kradną pieniądze i konta w mediach społecznościowych
2024-12-20 | 13:00

Hakerzy łupią Polaków. Kradną pieniądze i konta w mediach społecznościowych

30 proc. Polaków doświadczyło kradzieży lub próby wyłudzenia danych osobowych. W tej grupie do blisko połowy przypadków wykradzenia wrażliwych informacji przez

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.