Komunikaty PR

Wirtualne bliźniaki, ograniczanie emisji i ekspresowe dostawy

2020-01-24  |  11:27
Kontakt

Połowa konsumentów chciałaby, aby ich dostawy były neutralne węglowo[1], a co piąty e-klient oczekuje, że jego zamówienie dotrze z każdego miejsca w Europie do jego domu w maksymalnie 3 dni robocze[2]. Rozwój sztucznej inteligencji, zmiany klimatyczne i nowe konteksty zakupowe – to wyzwania, które handel online prezentuje sprzedawcom na początku 2020 roku. Jednocześnie pole do rozwoju jest spore, a nagrodą – udział w rosnącym rynku e-commerce.

Umiejętne wykorzystanie sztucznej inteligencji

Niemal trzy czwarte dyrektorów w branży transportowej i logistycznej uważa, że zmiany w technologiach wykorzystywanych w sektorze usług, które zajdą w ciągu następnych 5 lat, znacząco wpłyną na ich biznes[3]. Jedną z innowacji, coraz częściej będącą podstawą rozwiązań wdrażanych w e-commerce, jest sztuczna inteligencja.

– Rozwój sztucznej inteligencji w handlu online często jest utożsamiany z rozwiązaniami z zakresu analityki big data czy business intelligence, które ułatwiają skuteczne przekonywanie klientów do siebie – zauważa Edwin Osiecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express. – Jednak technologie oparte na AI odgrywają znaczącą rolę również w zarządzaniu łańcuchami dostaw. Korszystanie z autonomicznych łańcuchów tworzonych na bazie istniejących danych może oznaczać nieznane uprzednio poziomy optymalizacji.

Przykładem rozwiązania opartego na AI są tzw. „digital twins” – wirtualne kopie procesów, usług czy towarów, które monitorują i symulują stan obserwowanego obiektu. Połączenie ich z danymi operacyjnymi oraz inwentaryzacyjnymi umożliwia systemowi bieżącą analizę oraz przewidywanie stanu zapasów i czasu dostaw, a następnie podejmowanie autonomicznych decyzji w tym zakresie.

Środowisko naturalne jest ważne

W nadchodzącym roku klienci coraz częściej będą zwracali uwagę na to, w jaki sposób e-sklepy pochodzą do kwestii zmian klimatycznych, co przełoży się na ich wybory zakupowe. Ponad 4/5 konsumentów na całym świecie uważa, że firmy powinny pomagać w poprawie stanu środowiska[4]. Połowa z nich chciałaby, aby dostawa ich zamówienia była neutralna węglowo[5].

– DHL Express podjął misję ograniczenia emisji spalin związanych z logistyką – chcemy, aby do 2050 roku były one na poziomie zerowym. Realizując to wyzwanie, w lipcu ubiegłego roku zakupiono 14 samolotów frachtowych marki Boeing 777, które mają zredukować emisję CO2 o 18 proc. w porównaniu do zastępowanych maszyn – wyjaśnia Edwin Osiecki.

Łatwe kupowanie, szybka dostawa

Jedna trzecia konsumentów, podejmując decyzje zakupowe, bierze pod uwagę prostotę i łatwość[6]­. Odpowiedzią na te potrzeby jest rosnąca popularność nowych kontekstów kupowania, na którą w tym roku powinni zwrócić uwagę sprzedawcy. Na smartwatchu, w samochodzie, bezpośrednio z poziomu mediów społecznościowych albo z asystentem głosowym – coraz częściej właśnie w ten sposób klienci będą przeglądać wirtualne sklepy.

Równocześnie konsumenci oczekują, że sprawność procesu zakupowego i płatności będzie kontynuowana również przy dostawie produktów. Co piąty klient online oczekuje, że zamówienie złożone w Europie znajdzie się u niego w terminie do 3 dni roboczych[7]. Sprawne i szybkie doręczenie paczki to recepta na sukces – podwaja szansę na to, że klient skorzysta ponownie z oferty e-sklepu[8].

– W 2020 roku firmy takie jak DHL Express będą jeszcze intensywniej optymalizowały tzw. „last mile”, czyli proces ostatniego etapu doręczenia przesyłki do klienta – komentuje Edwin Osiecki. – Jak wynika z testów DHL i firmy Ehang w Chinach, miejski dron może skrócić czas dostawy nawet pięciokrotnie. Jednak, oprócz redukcji czasu potrzebnego na dotarcie danego towaru do klienta, ważne jest również dostosowanie się do jego preferencji – np. nasza usługa On Demand Delivery daje bezpłatną możliwość zarządzania dogodnym terminem czy też miejscem odbioru przesyłki w 165 krajach.

Sprzedawcy, którzy będą czujnie śledzili wydarzenia na rynku handlu online i otworzą się na innowacje, będą mieli wielkie pole rozwoju – wartość globalnego rynku e-commerce pod koniec roku wyniosła ok. 13,5 bilionów złotych[9], a w samej Polsce handel w sieci był wart ok. 36 miliardów złotych[10]. Jednocześnie segment online stanowi wciąż tylko 7 proc. wartości całego polskiego rynku handlu[11], a w całej Unii tylko 17 proc. firm przyjmuje zamówienia online[12].

Tymczasem konsumenci są otwarci na nowe możliwości – już co czwarty polski internauta robi e-zakupy za granicą[13], a tylko 11 proc. deklaruje, że ogranicza się wyłącznie do krajowych e-sklepów[14]. Najpopularniejsze produkty kupowane międzynarodowo to: ubrania (57 proc.), buty (47 proc.) czy konsumencka elektronika (40 proc.)[15].


[1] Cross-border E-commerce Shopper Survey, International Post Corporation

[2] 21st Century Spice Trade, DHL Express

[3] CEE Transport & Logistics Trend Book 2019, PwC

[4] Global consumers seek companies that care about environmental issues, Nielsen

[5] Cross-border E-commerce Shopper Survey, International Post Corporation

[6] Battle of the brands: consumer disloyalty is sweeping the globe, Nielsen

[7] 21st Century Spice Trade, DHL Express

[8] 21st Century Spice Trade, DHL Express

[9] Global retail e-commerce sales 2014-2023, Statista

[10] eCommerce Poland, Statista

[11] Poland Country Commercial Guide, Export.gov

[12] Enterprises having received orders online, Eurostat

[13] E-commerce w Polsce 2019, Gemius dla e-Commerce Polska

[14] Battle of the brands: consumer disloyalty is sweeping the globe, Nielsen

[15] Most popular online shopping categories worldwide 2018, Statista

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel 11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup Biuro prasowe
2025-08-13 | 11:50

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

DPD Polska utrzymuje dynamikę rozbudowy infrastruktury logistycznej OOH – sieć DPD Pickup liczy 33 tys. automatów i punktów, z czego już 11 tys. stanowią
Handel E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?
2025-08-08 | 10:50

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Rok 2025 niesie za sobą dynamiczne zmiany w świecie e-commerce. Znaczącą rolę odgrywają technologie predykcyjne, automatyzacja pricingu oraz coraz większe znaczenie danych
Handel Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
2025-08-05 | 06:00

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”

W niedzielę na szkockim polu golfowym Donalda Trumpa podpisano nową umowę handlową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Porozumienie, które miało złagodzić groźbę

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.