Wpływ pandemii na automatyzację łańcucha dostaw
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Wybuch pandemii koronawirusa znacząco zmienił rzeczywistość w wielu przedsiębiorstwach na całym świecie. Pracownicy korzystają z pracy zdalnej, telekonferencji, a spotkania twarzą w twarz zostały ograniczone do niezbędnego minimum. Wszechogarniająca automatyzacja, która na przestrzeni ostatnich kilku lat zredukowała liczbę osób pracujących na przykład na liniach montażowych, nie sprawiła jednak, że produkcja może być realizowana bez dostaw surowców.
Globalność oraz skala koronawirusa już teraz odcisnęły swoje piętno na łańcuchu dostaw. Według prognoz między innymi ABI Research, światowe przychody z produkcji, które w tym roku miały wynieść 15 trylionów dolarów, w żaden sposób nawet nie zbliżą się do spodziewanego poziomu.
Automatyzacja czy cyfryzacja wpływa nie tylko na ograniczenie liczby pracowników, ale w wielu miejscach jej wprowadzenie jest związane bezpośrednio ze zwiększeniem ich efektywności. Systemy pracy w firmach logistycznych cały czas ewoluują. Robotyka jest bezapelacyjnym stymulatorem innowacyjności, który przyspiesza cyfrową transformację. Jej skutkiem jest ewolucja produktywności pracowników oraz powszechnie wiadoma oszczędność czasu w obszarze ich zaangażowania w mało wydajne działania.
Rosnące oczekiwania
Wymagania konsumentów sprawiły, że cyfryzacja stała się koniecznością. Potrzeby oraz oczekiwania nieustannie rosną, ponieważ odbiorcy oczekują przejrzystości czy całodobowego dostępu do informacji w zakresie potencjalnych przesunięć terminów dostaw. Automatyzacja ułatwia implementację nowatorskich modeli biznesowych, w które wpisują się łańcuchy dostaw jako kluczowe źródło satysfakcji klienta końcowego.
Sam proces automatyzacji łańcucha dostaw nie może zostać przeprowadzony w oderwaniu od innych wiodących działów przedsiębiorstwa, jak między innymi sprzedaż, IT czy human resources. Zarządzanie zmianą wymaga zaangażowania wszystkich działów, cele muszą zostać jasno określone, a optymalizacja kosztów usług nie powinna stanowić priorytetu samego w sobie.
Przyspieszenie procesów
Pandemia koronawirusa na wielu firmach logistycznych wymusiła przyspieszenie procesów, które mają pozwolić jeszcze skuteczniej realizować usługi, ale również przygotować się na to, co jeszcze niedawno wydawało się kompletną abstrakcją. W przypadku kolejnej „fali”, która nie jest wykluczona, przedsiębiorstwa będą bazować na zdobytym już doświadczeniu oraz działaniach, które przyniosły pozytywne efekty podczas kryzysu.
Sam wirus będzie mieć dla producentów konsekwencje na wielu płaszczyznach. Wystarczy wspomnieć o zabezpieczeniu dostaw czy przekrojowej analizie własnej działalności. Nowa rzeczywistość wymaga nowatorskich rozwiązań. Jednym z nich jest przyspieszona automatyzacja, która ma na celu dywersyfikację biznesu. Oczywiście, nie każdy podmiot może sobie na to pozwolić, lecz nieustanny rozwój sektora e-commerce wymaga odważnych decyzji nie tylko w obszarze cyfryzacji. Producenci dążą także do minimalizacji ryzyka związanego z łańcuchem dostaw. Coraz częściej pozyskują komponenty od jednego dostawcy, ale coraz rzadziej w tym samym miejscu. Im większy wachlarz potencjalnych opcji, tym większa szansa na zażegnanie kryzysu, otwarcie się na nowe możliwości oraz kontrolę samego łańcucha.
Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska
Jak nowe technologie i AI kształtują przyszłość biznesu
2024 rokiem integracji sztucznej inteligencji według raportu UiPath
Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.