Wpływ wojny w Ukrainie na branżę IT – raport Team Connect
Opóźnienia w realizacji projektów, wzrost cen i kryzys na rynku talentów technologicznych. Co jeszcze czeka globalną branżę IT w następstwie wojny w Ukrainie? Jak zmieni się sektor technologiczny i w jaki sposób konflikt odbije się na regionie?
Wojna w Ukrainie to kolejny po pandemii kryzys, który wywołał olbrzymie reperkusje niemal w każdym sektorze gospodarki. Sytuacja negatywnie wpływa także na globalną branżę IT. Co to oznacza dla rynku, klientów oraz zwykłych użytkowników technologii?
Analiza aktualnej sytuacji oraz ocena szans i wyzwań dla rynku IT to temat nowego raportu przygotowanego przez firmę Team Connect, zajmującą się outsourcingiem usług IT.
Kluczowy region outsourcingu IT w kryzysie
Ukraina od lat uznawana jest za jeden z największych ośrodków talentów technologicznych na świecie i najlepszy rynek outsourcingu usług IT m.in. dla takich gigantów technologicznych jak Apple, Google czy Microsoft. Dlatego konflikt wywołany przez Rosję ma znaczący wpływ nie tylko na ukraińską branżę outsourcingu IT, która według IT Ukraine Association eksportuje usługi o wartości 6,8 mld USD rocznie (co daje około 4% PKB), ale w szerszej perspektywie na globalny rynek IT.
- Ukraiński sektor IT wykazał się ogromną odpornością na kryzys, ponieważ usługi są stale dostarczane klientom, głównie z centrów zlokalizowanych na zachodzie kraju - mówi Adam Dziedzic, CEO Team Connect. - Nie ma jednak wątpliwości, że rozwój i dalsze funkcjonowanie tej branży w Ukrainie będzie zależało od tego, jak długo jeszcze potrwa konflikt. Jak wynika z analiz wśród nabywców usług IT rośnie niepewność, co do długoterminowej stabilności regionu, czyli Ukrainy, Białorusi i Rosji, jako dostawców usług IT. Aby unikać przestojów w realizacji projektów zagraniczni klienci najprawdopodobniej będą szukać możliwości rozwoju swojego biznesu gdzie indziej, np. w Polsce, Rumunii, czy na Węgrzech - dodaje.
Szanse na rozwój polskiej branży IT
Przedłużający się kryzys może przysporzyć, już i tak dotkniętej problemami branży, nowych kłopotów, w np. większego zapotrzebowania na wykwalifikowanych specjalistów (wyłączonych z rynku, w wyniku działań wojennych) czy wzrostu kosztów outsourcingu wywołanego konfliktem. Z drugiej strony może być szansą dla krajów z regionu. Rosnąca niepewność wśród klientów usług IT oraz strategia dekoncentracji geograficznej zaopatrzenia, stwarza szanse do relokacji projektów.
- Zauważamy wzmożone zainteresowanie zagranicznych klientów naszymi usługami - przyznaje Oliwia Ostrowska IT Delivery Manager w Team Connect. - Polski rynek to wciąż region, gdzie zagraniczne firmy mogą liczyć na sprzyjające otoczenie biznesowe, umiarkowane koszty realizacji projektów oraz pulę wykwalifikowanych specjalistów. To oczywiście wywołuje jeszcze większe zapotrzebowanie na pracowników IT na rynku, w którym może pomóc przyciąganie talentów z Ukrainy – dodaje.
Więcej na temat aktualnej sytuacji w raporcie: „Wpływ wojny w Ukrainie na branżę IT”, w którym zawarto m.in. analizę struktury ukraińskiej branży IT i jej znaczenia dla globalnego rynku oraz perspektywy i wyzwania związane z relokacją talentów i projektów IT do państw regionu.
PEŁNA TREŚĆ RAPORTU NA STRONIE: https://teamconnect.pl/wplyw-wojny-w-ukrainie-na-branze-it/
O Team Connect
Team Connect to wiodący w Polsce dostawca rozwiązań́ informatycznych typu nearshore i offshore. Od 14 lat z sukcesem tworzymy i rozwijamy oprogramowanie dla naszych klientów. Specjalizujemy się w budowie aplikacji opartych na technologii Agile i DevOps. Od etapu analizy do wdrożenia. Piszemy aplikacje backendowe, frontendowe i mobilne. Naszą misją jest spełnianie oczekiwań́ nawet najbardziej wymagających Klientów i umożliwienie utalentowanym ludziom pracy nad ciekawymi projektami.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.