Wrocławskie lotnisko: wracają ułatwienia dla pasażerów
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
Udogodnienie dla pasażerów przylatujących ze strefy Non Schengen. Od wczoraj przed przekroczeniem granicy mogą znów wykonać na lotnisku szybkie testy antygenowe na obecność koronawirusa. Negatywny wynik gwarantuje, że pasażer nie będzie poddany kwarantannie i uniknie biurokracji. Co najważniejsze, maksymalnie skróci się czas oczekiwania do kontroli granicznej.
Testy dla pasażerów przylatujących ze strefy Non Schengen były dostępne już wcześniej – Port Lotniczy Wrocław wprowadził takie rozwiązanie zimą, jako pierwsze lotnisko w Polsce. Jednak później, ze względu na zmianę przepisów, testy można było wykonać dopiero po przekroczeniu granicy, co stanowiło duże utrudnienie dla pasażerów i wydłużało czas oczekiwania na przejściu granicznym. Od wczoraj punkt działa ponownie. Test kosztuje 200 zł, a na wynik czeka się tylko 15 minut. To duże ułatwienie – osoby, które wykonają test przed przekroczeniem granicy i otrzymają negatywny wynik, nie zostaną wpisywane na kwarantannę, a przy kontroli granicznej będą traktowane priorytetowo. Co to oznacza w praktyce? Szybką ścieżkę kontroli i brak biurokracji. Dodatkowo, jeśli pasażer posiada dokument biometryczny, to skorzysta z uruchomionych niedawno bramek do automatycznej kontroli granicznej.
– Zależy nam na tym, by korzystanie z lotniska było jak najbardziej komfortowe i oczywiście bezpieczne. W przypadku pasażerów przylatujących ze strefy Non Schengen możliwość wykonania testu przed przekroczeniem granicy daje szereg korzyści. Dlatego apelowaliśmy o taką możliwość jako port i w ramach Związku Portów Regionalnych. Udało się i zmiana przepisów została właśnie wprowadzona – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Podkreśla, że takie rozwiązanie doskonale sprawdzi się szczególnie przy kumulacji rejsów spoza strefy Non Schengen: – Testy przed kontrolą graniczną pozwolą znacznie usprawnić i uprościć niezbędne procedury, co oznacza, że podróżni oszczędzają swój czas, a ruch na lotnisku stanie się bardziej płynny. Traktujemy to jako kolejny krok w kierunku przywracania normalności.
Przypomnijmy, że w terminalu pasażerskim wykonywane są szybkie testy antygenowe również dla wszystkich pasażerów przylatujących ze strefy Schengen oraz dla pasażerów odlatujących z Wrocławia. Wynik otrzymujemy po kwadransie. Koszt testów przed odlotem: 150 zł za osobę, koszt testów po przylocie: 200 zł za osobę, w obu przypadkach wraz z zaświadczeniem w języku angielskim. Dodatkowym ułatwieniem jest możliwość wykonania genetycznego testu metodą Real Time-qPCR. Punkt diagnostyczny znajduje się przed terminalem – na specjalnie wydzielonym do tego celu parkingu B. Z tych testów może skorzystać każdy, niekoniecznie przed lub po zakończeniu podróży lotniczej.
Coraz więcej latania
Według prognoz, ruch lotniczy będzie stopniowo wzrastał, czemu sprzyja fakt, że wiele krajów z południa Europy otwiera się na turystykę. Już teraz widać, że systematycznie rośnie liczba połączeń uruchamianych ponownie lub otwieranych przez przewoźników.
– Wachlarz kierunków jest szeroki i różnorodny. Składa się z ponad 50 kierunków oferowanych przez tanie linie lotnicze, przewoźników sieciowych i biura podróży. Każdy znajdzie coś dla siebie. W maju siatka połączeń znacznie się wzbogaciła, a w czerwcu i lipcu będzie jeszcze ciekawsza – dodaje Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
Od 1 lipca ruszy nowość w ofercie przewoźników sieciowych: bezpośrednie połączenie na trasie Wrocław – Londyn-Heathrow. Będzie realizowane do 26 września, dwa razy w tygodniu: w czwartki i niedziele. Uruchomią je linie British Airways.
Nowości wprowadzają również inni przewoźnicy. Na wyspę Kos polecimy z PLL LOT w ramach akcji „Loty na wakacje”. Bilund w Danii (w pobliżu Legolandu), Zadar (Chorwacja) oraz Olsztyn-Mazury to nowe propozycje linii Ryanair, a połączenia do Splitu (Chorwacja) i Burgas (Bułgaria) uruchomią linie Wizz Air.
Przypomnijmy, że podróżni wrocławskiego lotniska – w ramach oferty biur podróży – mają do dyspozycji wycieczki do Egiptu i Turcji, na greckie wyspy: Kretę, Rodos i Zakynthos, a także do kurortów czarnomorskich – Burgas i Warny.
Stopniowy wzrost ruchu lotniczego pokazują też liczby. W kwietniu 2021 Port Lotniczy Wrocław obsłużył ponad 23 tys. pasażerów. To o 16% więcej niż w marcu i o 48% więcej niż w lutym tego roku.
Więcej informacji
Port Lotniczy Wrocław to jedno z największych i najważniejszych lotnisk w Polsce. W roku 2019 obsłużył ponad 3,5 mln pasażerów. Wrocławskie lotnisko jest doskonale skomunikowane z siecią autostrad (A4 i A8) i dróg ekspresowych (S3, S5 i S8), co umożliwia szybki i wygodny dojazd również z dalej położonych regionów Polski. Na lotnisku podróżni mają do dyspozycji ok. 4 tys. miejsc parkingowych.
Wygodnym połączeniem z centrum jest autobusowa linia „106” oraz nocna „206”, a z zachodnich dzielnic Wrocławia linia „129”. Pasażerowie korzystający z usług Port Lotniczego Wrocław mają też do dyspozycji liczne sklepy, bary, kawiarnie i restauracje, także całodobowe.
Port Lotniczy Wrocław sukcesywnie inwestuje w infrastrukturę. Od 2012 roku pasażerowie są obsługiwani w nowoczesnym terminalu. Lotnisko dysponuje też systemem nawigacyjnym wyższej kategorii (ILS Cat. II), umożliwiającym realizację operacji lotniczych również w trudniejszych warunkach atmosferycznych.
Wrocławskie lotnisko jest doceniane za wysoki standard obsługi. W 2012 roku port został uznany przez pasażerów najbardziej przyjaznym lotniskiem w Polsce. Czterokrotnie otrzymał też nagrodę Business Traveller Award dla najlepszego regionalnego lotniska w kraju.
AirHelp przypomina o prawach pasażerów z niepełnosprawnościami
Orbit® zaprasza na Orbitę Chillu na Lotnisku Chopina
Lepsza oferta AirHelp dla pasażerów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.