Komunikaty PR

WXCA z I Nagrodą w konkursie na budynek Akademii Muzycznej w Poznaniu

2024-07-18  |  09:20
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

11 lipca 2024 r. oficjalnie ogłoszono wyniki konkursu architektonicznego na nowy budynek Akademii Muzycznej im I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Zorganizowany wspólnie z SARP konkurs zakłada realizację na poznańskim Łazarzu obiektu, który będzie służył celom kulturalnym, naukowym i dydaktycznym. I Nagrodę zdobyła renomowana pracownia WXCA. Architekci zaproponowali współczesną, rzeźbiarską bryłę, zachowując jednocześnie tradycyjny wyraz architektoniczny i nawiązując proporcjami do XIX-wiecznego kontekstu miejskiej zabudowy.

Zorganizowany przez Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu wraz ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich konkurs architektoniczny zakłada realizację nowego obiektu przy zbiegu ulic Grunwaldzkiej oraz Matejki na poznańskim Łazarzu. Celem jest powstanie nowoczesnego ośrodka kulturalnego i edukacyjnego, który służyć będzie zarówno studentom, jak i mieszkańcom Poznania.  Inwestycja obejmie więc nie tylko nowe przestrzenie na użytek akademicki, ale też centrum muzyczne o ponadlokalnym znaczeniu, z głównym punktem w postaci sali operowo-teatralnej. Obiekt będzie siedzibą Wydziału Lutnictwa Artystycznego, Pracowni Nowych Praktyk Muzycznych i Instytutu Wokalistyki, pomieści scenę teatralno-estradową, salę kameralną, salę ambisoniczną, studia nagrań, sale baletowe, aktorskie i wiele innych. I Nagrodę otrzymała uznana pracownia WXCA, która zaproponowała projekt ponadczasowego obiektu – harmonijnie wpisującego się w tradycyjną architekturę i urbanistykę Poznania, a jednocześnie odpowiadającego na współczesne potrzeby miasta.

Współczesny znak przestrzenny wśród tradycyjnej miejskiej zabudowy

Założeniem architektów i architektek WXCA było zaprojektowanie obiektu, którego forma stanowić będzie swojego rodzaju medium pomiędzy przeszłością Poznania, a jego teraźniejszością. Budynek kontynuuje pierzejowy układ ulic Grunwaldzkiej i Matejki, jednak rozbicie bryły na mniejsze bloki funkcjonalne o różnej wysokości nadaje całej kompozycji dynamiki. Szczeliny pomiędzy poszczególnymi blokami wchodzą w relację z przestrzenią zewnętrzną, zapraszając przechodniów do środka. Na styku z istniejącą tkanką miejską, u zbiegu ulic, zwarty układ brył stopniowo ustępuje miejsca bardziej swobodnej kompozycji, zacierającej granicę między wnętrzem i zewnętrzem, podkreślając jednocześnie charakter budynku użyteczności publicznej. Kompozycyjna dominanta zlokalizowana na skrzyżowaniu ulic jest przestrzennym znakiem, który zaznacza obecność instytucji w mieście. Kubatury poszczególnych bloków skalą odnoszą się do sąsiedniej, XIX-wiecznej zabudowy, a ich ogólny wyraz stonowany został poprzez prostotę zgeometryzowanych brył oraz rytmiczną artykulację fasady, nawiązującą do tradycyjnej formy miejskiej kamienicy.

Zespół WXCA zaproponował również nisze i otwarcia  na różnych kondygnacjach, dzięki czemu Akademia otwiera się na otoczenie. W koncepcji pracowni zielony dach staje się kameralnym miejscem codziennych spotkań studentów i pracowników uczelni, oferując im przyjazną przestrzeń do odpoczynku. Przeszklone podcienia i zielony plac zachęcają do obserwowania codziennego życia placówki, a wieczorami do uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych dedykowanych mieszkańcom. Dzięki temu budynek w pełni nabiera charakteru obiektu publicznego i otwartego na miasto.

Forma obiektu jest wynikiem wewnętrznego układu funkcjonalnego budynku, w którym życie Akademii skupia się wokół centralnie zlokalizowanej sali operowo-teatralnej, spełniającej najwyższe nowoczesne standardy technologii scenicznych. Sala ta także łączy funkcję dydaktyczną i społeczną, stanowiąc serce całego budynku. Uwzględniając różnorodne potrzeby użytkowników, przestrzenie publiczne, edukacyjne i techniczne zostały starannie podzielone na strefy o zróżnicowanym dostępie, tak aby zapewnić ich niezależne funkcjonowanie.

Zespół autorski WXCA: Szczepan Wroński, Michał Lipiec, Maciej Wewiór, Jakub Hlebowicz, Jakub Matela, Małgorzata Bonowicz, Maja Przewoźnik, Aneta Szwejk, Jakub Kołomański, Maciej Sachse, Oliwia Pakuszewska

Akustyka, Technologia Sceniczna: Pracownia Akustyczna Piotr Kozłowski

Konstrukcja, Instalacje, Rozwiązania zrównoważone: ARUP

Wizualizacje: Piotr Banak

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele? Biuro prasowe
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.
Nieruchomości Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.