Komunikaty PR

Wynajem długoterminowy coraz popularniejszy wśród najmniejszych firm

2023-03-21  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Wynajem długoterminowy jest znaną formą finansowania samochodów oraz staje się dla małych przedsiębiorców coraz atrakcyjniejszą alternatywą dla klasycznego leasingu, kredytu, czy zakupu. Szczególnie w czasach rosnących, nieprzewidywalnych kosztów. Z badania IBRiS wynika, że słyszało o nim 84% badanych, a blisko połowa ankietowanych zna jego zasady. W ciągu najbliższych 12 miesięcy 19% spośród najmniejszych firm w Polsce planuje wymianę samochodu lub pozyskanie nowego, a 17% z nich będzie rozważać właśnie wynajem długoterminowy. O rosnącej popularności tej formy finansowania floty świadczą dane rynkowe – na koniec 2022 r. tempo wzrostu branży wynajmu długoterminowego osiągnęło poziom 10,3% r/r i nieprzerwanie rośnie od prawie 2 lat.

Jak wynika z danych PZWLP, w 2022 roku udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży w Polsce nowych samochodów do firm ogółem zwiększył się o 3,3 punktu procentowego rok do roku. Po taką formę finansowania sięgnęło blisko 3 na 10 firm w naszym kraju. Udział ten zwiększa się sukcesywnie i szybko w ostatnich latach. Dla porównania, w ciągu 5 minionych lat udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży aut do firm w Polsce zwiększył się o blisko 7 punktów procentowych – z 21,3% do 28,1%.  To świadczy o wzroście zainteresowania wynajmem długoterminowym wśród firm i przedsiębiorców w Polsce – zarówno najmniejszych podmiotów gospodarczych, jak i dużych korporacji.

Z badania IBRiS przeprowadzonego wyłącznie wśród najmniejszych przedsiębiorców (mikro, małych i jednoosobowych działalności) wynika, że 19% badanych planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy wymianę auta firmowego lub pozyskanie nowego, a 17% będzie rozważać wynajem długoterminowy. Jeszcze kilka lat temu wynajem długoterminowy był przede wszystkim kojarzony z dużymi korporacjami i dużymi flotami pojazdów, obecnie jest już chętnie wykorzystywany w sektorze średnich firm, a także coraz częściej również wśród najmniejszych przedsiębiorców. Trudna sytuacja gospodarcza będzie zdaniem ekspertów przyśpieszała rozwój tej formy finansowania w segmencie najmniejszych firm, dla których stabilność i przewidywalność kosztów związanych z samochodem, którą gwarantuje wynajem długoterminowy, będzie kluczowa.  

Jak wynika z danych IBRM Samar, niemal 300 tysięcy nowych aut osobowych zostało zakupionych w zeszłym roku w Polsce przez firmy, co stanowiło aż 71% całkowitej sprzedaży[1]. Jeśli zaś chodzi o grupę tylko najmniejszych  przedsiębiorców, z wyłączeniem dużych i średnich firm, to w badaniu IBRiS wskazywali oni jako preferowaną dotychczas formę finansowania aut leasing, następnie zakup za gotówkę oraz wynajem długoterminowy. Jednak obecnie, w czasie niestabilności gospodarczej, kryzysu energetycznego oraz rosnących cen aut, możliwość wynajmu długoterminowego samochodu służbowego za relatywnie niską, stałą miesięczną ratę, uniezależnioną od stóp procentowych oraz uwzględniającą w sposób zryczałtowany wszelkie koszty obsługi auta takie jak serwis, ubezpieczenie, czy opony, jest odpowiedzą na aktualne wyzwania w prowadzeniu małej firmy. Zgodnie z danymi PZWLP, w 2022 roku klasyczne formy finansowania nowych samochodów przez przedsiębiorców w Polsce traciły na popularności.  Zakup z własnych środków czy z wykorzystaniem kredytu lub klasycznego leasingu zanotował spadek sprzedaży na poziomie 14% rok do roku. W przypadku wynajmu długoterminowego natomiast odnotowany został wzrost o 2,3% r/r.

Widzimy coraz większe zainteresowanie wynajmem długoterminowym, także wśród małych, mikro i jednoosobowych firm. To właśnie one są najbardziej narażone na konsekwencje inflacji, rosnących stóp procentowych i spowolnienia gospodarczego, dlatego stabilność, którą gwarantuje stała rata, uwzględniająca wszystkie koszty związane z eksploatacją auta oraz brak konieczności wkładu własnego powodują, że ta forma jest dla nich atrakcyjną i dobrze dopasowaną do aktualnej sytuacji alternatywą dla klasycznego leasingu, kredytu czy zakupu za gotówkę – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Respondenci badania IBRiS, czyli mikro, mali i jednoosobowi przedsiębiorcy w Polsce, jako główne czynniki wpływające na decyzje o wyborze formy finansowania samochodu wskazali przede wszystkim stałą miesięczna ratę, niezależną od stóp procentowych (55%). Ponad 40% badanych podało również, że kluczowa jest dla nich niska rata. Jak podkreślają eksperci PZWLP, wskazywane przez badanych przedsiębiorców cechy występują w wynajmie długoterminowym. Ponadto, wynajem długoterminowy charakteryzuje się również innymi zaletami wyróżniającymi go na tle konkurencyjnych rozwiązań czyli klasycznego leasingu, zakupu za gotówkę czy kredytu. Właściciele firm korzystający z wynajmu długoterminowego nie są zobligowani do wykupu samochodu, a także, w większości przypadków, nie jest wymagany żaden wkład własny czy opłata wstępna.

Według danych PZWLP, udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów do firm w Polsce stale rośnie. Tylko w ciągu ostatnich 5 lat zwiększył się o prawie 7 punktów procentowych. Największe przyśpieszenie widać od momentu wybuchu pandemii Covid-19, czyli momentu, w którym rozpoczęły się problemy gospodarcze i funkcjonowanie firm stało się znacznie trudniejsze, niż wcześniej. To dowodzi, że wynajem długoterminowy zyskuje w oczach przedsiębiorców jeszcze szybciej w trudnych pod względem gospodarczych czasach.

Wynajem długoterminowy jest doskonałą odpowiedzią na aktualne potrzeby najmniejszych firm, gdyż jest to propozycja pozwalająca na bardzo dokładne zaplanowanie wszystkich kosztów związanych z eksploatacją samochodu służbowego. W miesięcznej racie, poza finansowaniem auta, przedsiębiorca ma również uwzględnione w sposób zryczałtowany koszty ubezpieczenia, serwisu, opon czy napraw. Niezależnie czy w danym miesiącu zdarzy się awaria auta, wypadnie przegląd, czy też trzeba będzie dokonać sezonowej wymiany opon, rata pozostanie taka sama i nie zmieni się przez cały okres trwania umowy, np. 3 lata. To pozwala precyzyjnie zaplanować budżet, co w obecnej sytuacji gospodarczej jest kluczowe  ­– komentuje Rogier Klop, Członek Zarządu PZWLP.

2023 rok będzie kolejnym, już czwartym, trudnym rokiem dla branży motoryzacyjnej. Głównym czynnikiem wpływającym na wyniki sprzedaży nowych samochodów nie jest już ograniczona dostępność pojazdów, wynikająca z zerwania łańcucha dostaw czy dostępności półprzewodników, ale przede wszystkim spadek popytu, spowodowany sytuacją gospodarczą. Wyzwania związane z zachowaniem płynności finansowej najbardziej dotkną najmniejszych przedsiębiorców, którzy uważniej będą podchodzić do wydatków, w tym tych związanych z finansowaniem i eksploatacją samochodu. Przedsiębiorcy korzystający z kredytu, leasingu czy kupujący auta ze środków własnych będą poszukiwać alternatywy pozwalającej zachować stabilność finansową, a odpowiedzią na ich potrzeby może okazać się wynajem długoterminowy.


[1] Źródło IBRM Samar

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja BRAK ZDJĘCIA
2024-03-28 | 10:41

BMW inwestuje w cyfrowe łańcuchy dostaw, które wspierają innowacje

W erze dynamicznych zmian technologicznych i rosnących oczekiwań klientów, branża motoryzacyjna stoi przed wyzwaniami wymagającymi nie tylko innowacyjności, ale także zrównoważonego i efektywnego zarządzania całym
Motoryzacja Motoryzacja – droga przez wyboje
2024-03-27 | 11:00

Motoryzacja – droga przez wyboje

W skrócie  • Globalny rynek motoryzacyjny unormuje się w tym roku po silnym odbiciu w 2023 roku. W efekcie z jednej strony Allianz Trade spodziewa się w tym roku spowolnienia
Motoryzacja Goodyear otwiera Centrum Symulacji w Luksemburgu
2024-03-26 | 16:00

Goodyear otwiera Centrum Symulacji w Luksemburgu

Goodyear otworzył dziś oficjalnie Centrum Symulacji w swoim ośrodku badawczym w Luksemburgu, otwierając tym samym nowy rozdział w sztuce konstruowania opon. Centrum wyposażone

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.